Konkrete klageemner
Klageemner
Vis alle
Parkeringsafgift (parkeringsbøde)
Har du fået en p-afgift (p-bøde), kan du logge ind for at læse en begrundelse for afgiften, se fotos og indsende din klage.
Skolevalg
Du har mulighed for at klage over afgørelser i forbindelse med skolevalg.
Sådan klager du
Hvis du vil klage over en afgørelse i forbindelse med skolevalg, kan du gøre det nemt og sikkert via Digital Post.
Send din klage til Børne- og Ungdomsforvaltningen via Digital Post
Specialinstitutioner og specialundervisning
Du har mulighed for at klage over afgørelser i forbindelse med specialinstitutioner og specialundervisning.
Sådan klager du
Hvis du vil klage over en afgørelse i forbindelse med specialinstitutioner eller specialundervisning, kan du gøre det nemt og sikkert via Digital Post.
Send din klage til Børne- og Ungdomsforvaltningen via Digital Post
Mobning
Som elev eller forælder kan du klage:
- hvis en skole eller et uddannelsessted ikke gør tilstrækkeligt for at forhindre mobning generelt
- for at standse konkrete mobbesituationer på skolen.
Læs her, hvordan du kan klage via den kommunale klageinstans for mobning
Lokalplaner
Du kan klage, hvis du mener, at retsregler eller retsprincipper
ikke er fulgt i udformningen af en lokalplan.
Du skal klage senest 4 uger efter, at afgørelsen om en lokalplan
er meddelt.
Sådan klager du
Muligt ulovligt byggeri eller andre forhold (fx konstruktioner uden tilladelse)
Hvis du mener, et byggeri er ulovligt, kan du anmelde det til kommunen.
Støj, støv eller lugt
Du kan henvende dig til kommunen, hvis du føler dig generet af:
- Støjende arbejde fra byggepladser udenfor tilladt arbejdstid
- Støv fra byggepladser
- Støj fra barer, restauranter og lignende
- Støj fra ventilationer, køleanlæg og lignende
- Lugt fra restauranter, bagerier, værtshuse og lignende
- Støj fra udendørs musikarrangementer
- Røg fra brændeovne
Klag over støj, støv eller lugt eller kontakt kommunen
Støj fra Metrobyggeriet
Sådan klager du over støv eller støj fra Metrobyggeriet
Afgørelse på natur- og miljøområdet
Klag over kommunens afgørelser på natur- og miljøområdet hos Miljø- og Fødevareklagenævnet
Der kan du også se hvilke lovområder, der er omfattet, og få hjælp til din klage.
Ydelse (kontanthjælp, dagpenge mv.)
Du kan klage, hvis du er utilfreds med en afgørelse om din ydelse. Det kan f.eks. være sygedagpenge, kontanthjælp, fleksydelse eller uddannelseshjælp.
Vi skal have din klage senest fire uger efter, at du har fået afgørelsen. I klagen skal du oplyse journalnummeret, der står på brevets forside. Fortæl også, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen. Det giver os et godt grundlag for at vurdere din klage.
Du kan klage på flere måder:
Digitalt
Har du modtaget afgørelsen digitalt- f.eks. via din Digital Post, kan du klage ved at følge dette link. Husk at have dit MitID klar.
Pr. brev
Du kan sende et brev til Ydelsesservice København,, Postboks 210, 1502 København V
Ring til os
Du kan ringe til os på tlf. 82 56 40 00.
Du får svar inden fire uger
Når vi har modtaget din klage, ser vi på din sag for at vurdere, om vi skal tage den op igen. Hvis vi ændrer afgørelsen, får du svar inden fire uger. Ændrer vi ikke afgørelsen, sender vi inden fire uger din klage og vores begrundelse for afgørelsen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg sammen med papirerne i sagen. Vi sender samtidig genvurderingen til dig.
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at ringe til os på tlf. 82 56 40 00, hvis du har spørgsmål.
Jobcenter København
Du kan klage, hvis du er utilfreds med den afgørelse, du har modtaget fra jobcentret. Det kan f.eks. være over en jobplan eller et kursus.
Vi skal have din klage senest 4 uger efter, at du har fået afgørelsen. I klagen skal du oplyse journalnummeret, der står på brevets forside. Fortæl også, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen. Det giver os et godt grundlag for at vurdere din klage.
Du kan klage på flere forskellige måder:
Digitalt
Har du modtaget afgørelsen digitalt – f.eks. via din Digital Post, kan du klage digitalt til en sikker postkasse ved at følge dette link
Husk at have dit MitID klar.
Pr. brev
Du kan sende et brev til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen, Klagesagsadministrationen, Bernstorffsgade 17, 1592 København V.
Ring til os
Du kan ringe på tlf. 82 56 42 80, telefontid: mandag, tirsdag, onsdag og fredag kl. 9-11 og torsdag kl. 10-12.
Mød op
Du kan også aflevere klagen til Jobcenter København.
Du får svar inden fire uger
Når vi har modtaget din klage, ser vi på din sag for at vurdere, om vi skal tage den op igen. Hvis vi ændrer afgørelsen, får du svar inden fire uger. Ændrer vi ikke afgørelsen, sender vi inden fire uger din klage og vores begrundelse for afgørelsen til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg sammen med papirerne i sagen. Vi sender samtidig genvurderingen til dig.
Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at ringe til os på tlf. 82 56 42 80, hvis du har spørgsmål.
Står dit klageemne ikke på listen?
Hvis du vil klage over noget, som ikke fremgår af listerne ovenfor, kan du i stedet skrive direkte til den ansvarlige forvaltning via Digital Post:
Kontakt
Københavns Borgerservice
Telefontider
08:00 - 16:00
08:00 - 16:00
08:00 - 16:00
08:00 - 17:00
08:00 - 15:00