Foreninger: Spørgsmål om Udendørsfordeling 2025-27

Her kan I finde svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med den ordinære ansøgningsrunde om udendørstider 2025-27.

Generelt

Vis alle

Vi har ikke et login til Foreningsportalen

Godkendte folkeoplysende foreninger og aftenskoler bliver automatisk oprettet som brugere i Foreningsportalen. Kontakt foreningens bestyrelse, forperson eller bookingansvarlige for at få adgang til Foreningsportalen.

Vi kan ikke logge ind på Foreningsportalen

Har I glemt eller mistet jeres adgangskode til Foreningsportalen, kan I få tilsendt en aktiveringskode ved at klikke på Glemt adgangskode på log ind-siden til Foreningsportalen.

Kan vi nå at blive oprettet som en forening eller aftenskole og ansøge om lokaler?

Vi behandler løbende ansøgninger om at blive godkendt som folkeoplysende forening eller aftenskole. Sagsbehandlingstiden afhænger blandt andet af det indsendte materiale og af, om jeres vedtægter kræves ændret ved en generalforsamling. I kan læse mere om godkendelse og krav på vores hjemmeside. Har I yderligere spørgsmål om godkendelse, kan I skrive til foreninger@kk.dk.

Findes der en vejledning til Foreningsportalen?

Ja – læs mere, og find vejledningen på vores side om Foreningsportalen.

Ansøgninger

Vis alle

Skal vi ansøge så hurtigt som muligt efter den 1. oktober?

Nej - alle ansøgninger, der er blevet oprettet i Foreningsportalen senest 1. november 2024, vil blive behandlet på lige fod.

Kan vi ansøge om tider til kampe?

Ja. Kultur- og Fritidsforvaltningen håndterer aflysninger af tider til kampe mere lempeligt end aflysninger af tider til træning mv. Så hvis I ansøger om tider til kampe, skal I oprette og ansøge til hold med navne, hvori 'kampe' indgår. På den måde kan vi skelne mellem tider til kampe og tider til træning mv.

Hvor kan vi se vores ansøgninger?

I kan se jeres ansøgninger i Foreningsportalen under Facilitetsansøgninger.

Kan vi slette en ansøgning?

Ja - I sletter en ansøgning ved at finde den pågældende ansøgning i Foreningsportalen under Facilitetsansøgninger og aflyse den under Handling.

Kan vi ændre en ansøgning?

En ansøgning kan ikke ændres. Men I kan slette en ansøgning og derefter lave en ny.

Hvornår får vi svar på vores ansøgninger?

  • Ansøgninger om sommersæsoner: I løbet af januar 2025
  • Ansøgninger om vintersæsoner: i løbet af april 2025

Efter I har fået svar, bliver der mulighed for at gøre indsigelse, hvis man mener, at forvaltningen har begået fejl i fordelingen. Først når alle indsigelser er blevet behandlet, er fordelingen endelig.

Hvornår åbnes der for ansøgning af resttider?

Når en fordeling er afsluttet, åbnes der for ansøgning af resttider – dvs. tider, der efter fordelingsrunden stadig er ledige. Foreninger, aftenskoler og forbund orienteres om, præcist hvornår der åbnes for ansøgning, når dette er fastlagt.

Hold

Vis alle

Skal vi oprette hold i Foreningsportalen for at ansøge?

Ja - I kan kun ansøge med et hold.

Hvordan opretter vi hold i Foreningsportalen?

Vælg Hold, klik på +, udfyld felterne og tryk Gem.

Under Deltagere skriver I det antal (i den pågældende aldersgruppe), som I forventer, at der kommer pr. undervisningsgang.

Se også vores vejledning til Foreningsportalen.

Behøver vi at oprette alle vores hold i Foreningsportalen?

Nej - ikke hvis I har flere hold med samme aktivitet og deltagersammensætning.

Har man fx flere fodboldhold, hvor man forventer, at der pr. gang kommer mindst 20 deltagere på 0-18 år, så kan man i Foreningsportalen nøjes med at oprette ét hold til dem. Dette hold kan man så bruge til at ansøge om tider til alle fodboldholdene for børn. Der er ingen begrænsning for hvor mange ansøgninger, der kan oprettes pr. hold.

Her er nogle eksempler på, hvordan hold i Foreningsportalen kan se ud:

Holdets navn: Fodbold for børn og unge
Aktivitetsgruppe: Fodbold
Deltagere 0-18 år: 20
Deltagere 19-24 år: 0
Deltagere 25 år eller derover: 0

Holdets navn: Svømning for voksne
Aktivitetsgruppe: Svømning
Deltagere 0-18 år: 0
Deltagere 19-24 år: 0
Deltagere 25 år eller derover: 14

Kan vi ansøge om flere tider med samme hold?

Ja - der er ikke en regel for hvor mange ansøgninger, I må foretage med samme hold.

Kan vi ansøge om flere tider på én gang?

Ja - hvis I har flere hold med samme aktivitet og deltagersammensætning.

Har man fx flere fodboldhold, hvor man forventer, at der pr. gang kommer 20 deltagere 0-18 år, så kan man nøjes med at oprette holdet Fodhold for børn i Foreningsportalen og ansøge om flere baner og sammenhængende timer til holdet på én gang.
Holdet kan fx se sådan her ud:

  • Holdets navn: Fodbold for børn
  • Aktivitetsgruppe: Fodbold
  • Deltagere 0-18 år: 20
  • Deltagere 19-24 år: 0
  • Deltagere 25 år eller derover: 0

Jeg kan kun vælge nogle af vores hold når jeg ansøger om tider

Det er nok, fordi du er logget ind i Foreningsportalen som holdansvarlig.

Man skal være logget ind som foreningsansvarlig for at kunne ansøge om tider til alle foreningens hold.

Åbningstider & Sæson

Vis alle

Hvor finder vi faciliteternes åbningstider for foreninger og aftenskoler?

  • Log ind, og vælg Klik her for at ansøge.
  • Vælg Hold, Sted, Område og 00:15 i Antal timer. Tryk Søg.
  • Klik på Se ledige tider ud for faciliteten.
    Oversigten viser de tidligste tider og de seneste tider, der kan ansøges. Der kan være lukket i perioder i løbet af dagen.
    (En grøn tid er ledig alle datoer i sæsonen. En rød tid er utilgængelig nogle eller alle datoer i sæsonen).

Hvordan finder vi ud af hvilke datoer, en facilitet er utilgængelig?

  • Log ind, og vælg Klik her for at ansøge.
  • Fjern hakket ved Vis ledige tider, og søg efter en sæson-tid.
  • På resultat-siden klikker I på procentsatsen ud for den pågældende facilitet.
  • Så kommer der en liste med datoer, og her fremgår det hvilke datoer, der er utilgængelige.

Se også vores vejledning til Foreningsportalen.

Flere datoer kan blive aflyst – fx hvis en skolefacilitet skal benyttes til skolebrug (jf. Folkeoplysningsbekendtgørelsen, § 10), eller hvis faciliteten skal renoveres.

Hvordan finder vi ud af, hvor lang sæsonen er for en facilitet?

  • Log ind, og vælg Klik her for at ansøge.
  • Fjern hakket ved Vis ledige tider, og søg efter en sæson-tid.
  • På resultat-siden klikker I på procentsatsen ud for den pågældende facilitet.
  • Så kommer der en liste med datoer, og her fremgår det, hvor lang sæsonen er.

Se også vores vejledning til Foreningsportalen.

Fordeling

Vis alle

Hvordan fordeles tiderne mellem ansøgerne?

Kan vi være sikre på at få de tider, som vi har nu?

Nej - det er ikke sikkert, at I bliver tildelt samme tid, som I har i indeværende sæson. Alle ansøgninger behandles efter Retningslinjer for støtte til folkeoplysning i København, afsnit 5.5.

Andre spørgsmål

Vis alle

Kan vi ansøge om tider til et endagsarrangement?

Ja - når I søger, skal I vælge Enkelt under Type.

Se også vores vejledning til Foreningsportalen.

Af tekniske årsager kan enkeltstående tider i sommersæson 2026 dog ikke ansøges i Foreningsportalen. Disse tider ansøges i stedet ved at skrive til os. Brug kontaktformularen her på siden.

Kan vi ansøge om tider i samarbejde med en anden forening?

Nej - det er ikke muligt at lave en ansøgning i samarbejde med en anden forening.

Hvordan finder vi de steder, hvor et holds aktivitet kan udøves?

  • Log ind, og vælg Klik her for at ansøge.
  • Vælg Hold.
  • I menuen under Sted kan I se hvor holdets aktivitet kan udøves.

Vi får at vide at den tid, vi søger, er utilgængelig

Prøv at ændre i søgekriterierne, eller sæt hak ved Vis ledige tider for at finde alternativer.

Kan vi føje kommentarer til vores ansøgninger?

Ja. Kommentarer skal tilføjes, før I sender ansøgningen. På resultat-siden klikker i på flaget ud for den tid, som I vil ansøge om.

Se også vores vejledning til Foreningsportalen.

Kan vi lave flere prioriterede ansøgninger om én tid?

Ja - det kan I gøre ved at skrive det som kommentarer til de pågældende ansøgninger. Kommentarer skal tilføjes, før I sender ansøgningerne. På resultat-siden klikker i på flaget ud for den tid, som I vil ansøge om, og skriver derefter jeres besked.

Se også vores vejledning til Foreningsportalen.

Kontakt

Folkeoplysningskontorets bookingteam

Telefontider

Mandag

10:00 - 12:00

Tirsdag

10:00 - 12:00

Onsdag

10:00 - 12:00

Torsdag

10:00 - 12:00

Telefontiderne gælder i januar 2024 og er kun til henvendelser om Udendørsfordeling 2025-27.