Foreningsportalen – booking for foreninger og aftenskoler

For godkendte folkeoplysende foreninger og aftenskoler foregår ansøgning om lån af faciliteter i bookingsystemet Foreningsportalen.

Foreningsportalen er opdateret

En ny version af Foreningsportalen er i luften

Opdateringen betyder bl.a.

  • Ny menustruktur
  • Opdateret kalenderfunktion
  • Mulighed for at slette flere bookinger i en serie på én gang

Vejledninger på denne side opdateres

Godkendte folkeoplysende foreninger og aftenskoler i Københavns Kommune kan logge på Foreningsportalen for at se og søge tider i Københavns Kommunes lokaler og andre faciliteter.

Herunder kan I læse om, hvordan I bruger Foreningsportalen. Og nederst på denne side kan I finde både et link til portalen og en illustreret vejledning til ansøgning om tider.

Hvordan bruger man Foreningsportalen?

Vis alle

Brug helst computer og Google Chrome

Nogle funktioner kan mangle i andre browsere samt på mobiltelefoner og tablets.

Foreningsansvarlige

Kun jeres foreningsansvarlige har adgang til alle funktioner i Foreningsportalen. Opret de relevante personer under Foreningsansvarlige.

Foreningsansvarlige oprettes under menupunktet "Foreningsansvarlige", som findes ved at vælge "Kommunen" i hovedmenuen og herunder "Ansvarlige".

Foreningens grunddata

Det er vigtigt, at I sørger for at oplysningerne i Foreningsportalen er opdaterede – især:

  • Foreningens mailadresse, som er den primære kontaktmail til foreningen

Aktivitetsgrupper

Under Foreningens grunddata skal alle foreningens aktivitetsgrupper knyttes til foreningen. Det kan fx være Svømning og vandsport, Gymnastik og Mødevirksomhed. Husk at trykke Gem til sidst.

Til hvert hold knyttes en eller flere af foreningens aktivitetsgrupper.

Der kan kun søges faciliteter, der passer med holdets aktivitetsgruppe(r). Er holdets aktivitetsgruppe fx Svømning og vandsport, så vil der kun komme faciliteter frem, hvor det er muligt at svømme eller dyrke andre former for vandsport.

I opdaterer foreningens grunddata under menupunktet "Foreningens grunddata", som findes ved at vælge "Kommunen" i hovedmenuen og herunder "Foreningen".

Hold

I skal oprette hold for at kunne søge om tider:
Vælg Hold, klik på +, udfyld felterne, og tryk Gem.
Under Deltagere skriver I det antal (i den pågældende aldersgruppe), som I forventer, at der kommer pr. undervisningsgang.

I opretter hold under menupunktet "Hold", som findes ved at vælge "Kommunen" i hovedmenuen og herunder "Foreningen".

Ansøgning om tider

Når I er logget ind i Foreningsportalen, ses de åbne ansøgningsrunder på forsiden.

Se tider

  • Klik ved den relevante ansøgningsrunde på forsiden af Foreningsportalen.
  • Vælg Hold, Sted, Område, Facilitet og 00:15 i Antal timer. Tryk Søg.
  • Klik på Se ledige tider ud for faciliteten.
    En grøn tid er ledig alle datoer i perioden.
    En rød tid er utilgængelig nogle eller alle datoer i perioden.

Søg tider

  • Klik ved den relevante ansøgningsrunde på forsiden af Foreningsportalen.
  • Vælg Hold.
    (I menuen under Sted kan I se, hvor holdets aktivitet kan udøves).
  • Felter markeret med * skal udfyldes – resten udfyldes efter behov. Tryk Søg.
  • Tilgængelige datoer kan ses ved at klikke på procentsatsen ud for faciliteten.
  • Klik på Vælg facilitet ud for den ønskede facilitet/aktivitet.
    (I kan ansøge om flere faciliteter – samme tidsrum og ugedag – til samme hold på én gang ved at vælge alle de pågældende faciliteter).
  • Klik på Send ansøgning, og bekræft ved at trykke Send.

Andet

  • Enkeltstående tider kan søges ved at vælge Enkelt under Type.
  • En ansøgning kan ikke ændres. I stedet kan I aflyse den og derefter lave en ny.

Information om faciliteter

Hvis I søger efter en tid, så kan I på resultat-siden klikke på den pågældende facilitet for at se eventuel information om faciliteten.

Se ansøgninger, bookinger og facilitetstider

I kan se jeres egne ansøgninger og bookinger under Facilitetsansøgninger.
Klik på de tre prikker øverst til højre, og filtrer listen efter behov.
Under Status fremgår det, om tiden er tildelt, ansøgt eller aflyst.
Klik på bookingnummeret for at se oplysninger om hver enkelt tid.

Alle facilitetstider fremgår af Belægningskalenderen.
Klik på de tre prikker øverst til højre, og filtrer listen efter behov.

Hvilke datoer gælder en booking for?

Vælg Facilitetsansøgninger, det relevante bookingnummer og fanen Datoer.

Nogle datoer kan være markerede som utilgængelige. Grunden til dette kan være at faciliteten er lukket eller booket til anden side.

Flere datoer kan blive aflyst – fx hvis en skolefacilitet skal benyttes til skolebrug (jf. Folkeoplysningsbekendtgørelsen, § 10), eller hvis faciliteten skal renoveres.

Aflys en hel sæsonbooking

Inden den første dato af en booking har fundet sted, kan I aflyse hele bookingen under Facilitetsansøgninger: Hold musen hen over de tre vandrette streger yderst til højre for bookingen, og vælg Aflys fremtidige.
Efter bookingen er gået gang, kan I bede Folkeoplysningskontorets bookingteam om at aflyse alle fremtidige datoer.

Aflys enkelte datoer

Vælg Facilitetsansøgninger, det relevante bookingnummer og fanen Datoer. Hold musen hen over de tre vandrette streger yderst til højre for den relevante dato, og vælg Aflys.

Kan man ikke bruge en tildelt dato, skal man aflyse den hurtigst muligt – og senest 48 timer før. Overståede datoer kan ikke aflyses.

Jeres aflysninger fremgår af jeres booking: Vælg Facilitetsansøgninger, det relevante bookingnummer og fanen Datoer.

Vejledning til Foreningsportalen

Kontakt

Folkeoplysningskontorets bookingteam