Hvordan skaber vi almenskoler og dagtilbud for stort set alle børn?

Sammen med en række praktikere, eksperter, forældre og elever undersøger Københavns Kommune frem mod sommeren 2024, hvordan man kan skabe bedre rammer for børn med forskellige behov i de almene dagtilbud og skoler.

Flere og flere børn har brug for noget andet end det, daginstitution og almenskole kan give dem, og på landsplan er andelen af børn, som henvises til specialtilbud, steget voldsomt. 

For nogle børn er et specialtilbud det helt rigtige – også fremover. Men vejen ind i specialtilbud kan også være vejen væk fra et almindeligt børne- og ungdomsliv med lokale fællesskaber, uddannelse og en bred vifte af livsmuligheder. Det er nemlig de færreste børn og unge, som vender tilbage til et forløb i almenskolen, hvis de først bliver visiteret til et specialtilbud.

Den almene vej skal være bredere​

Fordi pengene følger barnet, presser udviklingen også den almene folkeskoles og daginstitutionernes økonomi.

Hvis folkeskolen fortsat skal fungere som samfundsbærende institution, bliver vi med andre ord nødt til at finde ud af, hvordan vi indretter skoler, som passer til de børn og unge, vi har i dag. ​

Børne- og Ungdomsforvaltningen i København har derfor igangsat en analyse af området og involveret en række eksperter og praktikere i - og omkring folkeskolen, som skal være med til at tegne et billede af, hvordan man kan skabe almene skoler og dagtilbud for stort set alle børn. Ekspertgruppen skal sammen med elever, forældre, lærere og pædagoger, faglige organisationer, forældreorganisationer m.fl. formulere konkrete løsninger på, hvordan vi styrker den almindelige, gode og varierede undervisning og pædagogik i stedet for at skabe en masse individuelle løsninger. ​

Politisk beslutning i juni 2024

Arbejdet munder konkret ud i en analyse, som rummer forslag til løsninger på, hvordan man kan skabe bedre rammer for børn med forskellige behov i de almene dagtilbud og skoler. Analysen vil også give bud på, hvordan man sikrer gode fysiske rammer, og hvordan de voksne omkring børnene bliver klædt på til at møde dem i et godt arbejdsmiljø, hvor hverken lærere eller pædagoger står alene med udfordringerne. 

Den politiske pakke behandles af de københavnske politikere d. 12. juni 2024.

Sådan involverer vi andre i analysen af specialområdet

Forældre, elever og fagprofessionelle. Hjerneforskere, professorer og skoleledere. Københavns Kommune har sammensat en bred vifte af interessenter og fagligheder for at analysere, hvad der skal til for at skabe almene skoler og dagtilbud for stort set alle børn.

Frem mod sommeren 2024, skal de forskellige parter bistå Børne- og Ungdomsforvaltningen med at formulere konkrete løsninger på, hvordan man kan udvikle og forandre skoler, dagtilbud og specialområdet, så flere børn og unge kan blive en del af fællesskaberne.

Det sker både i form af interviews, fokusgrupper samt i forskellige mødefora og workshops. 

Interessenterne er:

  • Københavns Lærerforening (en del af Danmarks Lærerforening)
  • Skolelederforeningen i København
  • LFS (Landsforeningen for socialpædagoger)
  • LFS Ledersektion
  • BUPL
  • BUPL Ledersektion
  • Pædagoger og lærere
  • Handicaporganisationerne
  • Forældreorganisationerne (Skole og Forældre, Københavns Forældreorganisation)
  • Elever og forældre både med og uden tilknytning til specialtilbud

Ekspertpanel

  • Carsten Strømbæk Pedersen - Forsknings- og analysechef, VIVE Børn og Uddannelse.
  • Charlotte Ringsmose - Professor, Institut for Kultur og Læring AAU
  • Christoffer Hansen - Direktør, Play
  • Gitte Lohse - Fagdirektør, Børne- og Ungdomsforvaltningen
  • Henrik Horn Andersen - Partner i Implement.
  • Janne Hedegaard Hansen - Leder, Pædagoguddannelsen Forskning og Udvikling, KP
  • Johan From - Professor, Handelshøyskolen BI
  • Kate Obeid - Områdechef, Valby/Vesterbro/Kgs. Enghave
  • Kirsten Birk Lassen - Konsulent, stifter af Følgeskabet
  • Kirsten Hanne Hansen - Skoleleder, Øster Farigmagsgade Skole
  • Kjeld Fredens - Hjerneforsker, læge, adj. professor.
  • Kurt Houlberg - Professor, KU, VIVE Økonomi og styring
  • Lars Arild Myhr - Senterleder på fakultet for lærerutdanning og pedagogikk. Høgskolen i Innlandet
  • Louise Klinge - Ph.d., skoleforsker, skolekonsulent, stifter af Eduk
  • Marco Damgaard - Skoleleder, Tingbjerg Skole
  • Micki Sunesen Sonne - Selvstændig forsker og konsulent, Nordic Learning – Research and Education
  • Tobias Børner Stax - Adm. Direktør, Børne- og Ungdomsforvaltningen
  • Tor Lack-Pedersen - Pædagogisk leder, vuggestuen Filosofvænget
  • Trine Bjerg - Forfatter, leder af støtte og inklusion i Gladsaxes Skoler

Kontakt

Børne- og Ungdomsforvaltningen

Rådhuspladsen 1

1550 København V

Åbningstider

Mandag

09:00 - 15:00

Tirsdag

09:00 - 15:00

Onsdag

09:00 - 15:00

Torsdag

09:00 - 15:00

Fredag

09:00 - 15:00