Databeskyttelse i Økonomiforvaltningen

Her kan du læse mere om Økonomiforvaltningens håndtering og brug af data. Har du spørgsmål til behandlingen af personoplysninger, kan du kontakte os nederst på siden.

Økonomiforvaltningen varetager en række opgaver inden for byudvikling, boligpolitik og kommuneplanlægning, hvor det kan være nødvendigt at indsamle og behandle en række personoplysninger. 

Det kan fx være oplysninger om navn, telefonnummer og e-mail adresse, men det kan også være personoplysninger om etnisk oprindelse, helbred eller religiøs overbevisning.

Vi indsamler udelukkende data, der er nødvendige for at opfylde forvaltningens forpligtelser. Behandlingen af data sker kun med hjemmel i loven.

Borger i Københavns Kommune – sådan behandler vi dine personlige oplysninger

Vis alle

Kommunens overordnede oplysningspligt

I Københavns Kommune behandler vi oplysninger om vores borgere. Vi behandler oplysningerne, når det er nødvendigt for, at vi kan varetage vores opgaver som kommune for borgerne.

Når vi behandler personoplysninger om dig, skal vi give dig en række oplysninger. Nogle af de oplysninger, du skal have, kan du se på denne hjemmeside. Hvis du har en sag i en bestemt forvaltning, kan du klikke på linket til forvaltningen nedenfor for at få flere oplysninger.

Københavns Kommune er dataansvarlig

En dataansvarlig er den, der bestemmer, hvorfor en personoplysning skal behandles (formålet), og hvordan en personoplysning skal behandles (hjælpemidler). Københavns Kommune er dataansvarlig for de personoplysninger, Kommunen bruger i arbejdet med kommunens opgaver. 

De mest centrale begreber og bestemmelser er forklaret her.

Kontakt til Københavns Kommune

Du kan kontakte Københavns Kommune ved at skrive til os via Digital Post eller ved at ringe til borgerservice på telefon 33 66 33 66.

Hvorfra får Københavns Kommune personoplysninger?

Københavns Kommune kan få personoplysninger fra borgeren selv – også kaldet den registrerede. Der kan også være tale om personoplysninger modtaget fra andre borgere/registrerede. Københavns Kommune kan desuden få personoplysninger fra andre offentlige myndigheder, når det er tilladt i lovgivningen, eller fra private virksomheder. 

Se mere om, hvorfra Københavns Kommunes enkelte forvaltninger indhenter oplysninger via linkene i afsnittet ”Databeskyttelse i forvaltningerne”. 

Hvorfor må Københavns Kommune behandle personoplysninger?

Københavns Kommune må kun behandle personoplysninger, hvis kommunen har fået lov til det via lovgivningen – det vil sige, hvis Københavns Kommune har en hjemmel. 

De fleste af de personoplysninger, Københavns Kommune behandler, har hjemmel i databeskyttelsesforordningens artikel 6 og artikel 9 eller i databeskyttelseslovens § 8 og § 11. Der kan også være tale om hjemmel i lovgivning, der retter sig specifikt mod et bestemt område – såkaldte særlove.

Se mere om de enkelte forvaltningers hjemmel til at behandle personoplysninger via links i afsnittet ”Databeskyttelse i forvaltningerne”. 

Du har rettigheder

Når Københavns Kommune har oplysninger om dig, har du en række rettigheder, du kan gøre brug af: 

  • Indsigtsret – ret til oplysninger om, hvorvidt der behandles oplysninger, og i så fald hvilke.
  • Berigtigelse – ret til at få urigtige oplysninger om sig selv berigtiget.
  • Sletning – ret til at få slettet personoplysninger om sig.
  • Begrænsning af behandling – ret til at få begrænset sin behandling.
  • Indsigelse – ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.
  • Dataportabilitet – ret til at kunne modtage oplysninger om sig selv, så disse frit kan transmitteres.

For nogle af rettighederne er der betingelser og undtagelser for at kunne gøre brug af dem. Se mere om de registreredes rettigheder i databeskyttelsesforordningens kapitel III afdeling 3.

Se mere om, hvordan du kan gøre brug af rettighederne i den enkelte forvaltning via links i afsnittet ”Databeskyttelse i forvaltningerne”. 

Sikkerhed

Københavns Kommune passer godt på de personoplysninger, vi er ansvarlige for. Vi har it-systemer, hvor vi har stillet krav til sikkerheden, og vores medarbejdere bliver instrueret i at passe godt på personoplysningerne. 

Overførsel til tredjelande

Københavns Kommune overfører ikke personoplysninger til tredjelande (lande uden for EU/EØS), medmindre EU-kommissionen har vurderet, at tredjelandet giver en beskyttelse af den registrerede, der i det væsentligste svarer til beskyttelsen inden for EU – det vil sige er et sikkert tredjeland. Når Københavns Kommune gør brug af en databehandler, der har hjemme i et usikkert tredjeland, vil Københavns Kommune forlange, at personoplysningerne bliver behandlet inden for EU/EØS. Vil oplysningerne rent undtagelsesvist blive delt med et tredjeland, vi du blive informeret herom særskilt.

Læs mere om, hvordan den enkelte forvaltning foretager tredjelands-overførsler via links i afsnittet ”Databeskyttelse i forvaltningerne”. 

Databeskyttelsesrådgiver og klage

Københavns Kommune har en databeskyttelsesrådgiver, som rådgiver kommunen om, hvordan kommunen passer bedst på personoplysningerne, og om hvordan personoplysningerne bliver behandlet lovligt. 

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.

Du kan kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på følgende måder: 

Telefon 33 66 33 66 
Suhmsgade 4
1125 København K

Klage til tilsynsmyndighed

Du kan klage over København Kommunes behandling af dine personoplysninger til Datatilsynet. 

Telefon 33 19 32 00
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby 

Gå til Datatilsynets hjemmeside

Behandling af personoplysninger i Økonomiforvaltningen

Økonomiforvaltningen er en del af Københavns Kommune

Økonomiforvaltningen er en del af Københavns Kommune. De oplysninger, du har krav på at få, når Økonomiforvaltningen behandler oplysninger om dig, er beskrevet i Københavns Kommunes overordnede oplysningspligt, se her ovenfor. De øvrige oplysninger, du har krav på at få, fremgår af de punkter, vi beskriver her. Ved særlige behandlinger er oplysningspligten uddybet i en særlig beskrivelse. Se listen over disse særlige beskrivelser nedenfor.

Kategorier af oplysninger

Økonomiforvaltningen behandler almindelige personoplysninger i form af 

  • Identifikationsoplysninger - eksempelvis navn, adresse, telefonnummer
  • Fotos og videooptagelser fra Københavns Kommunes ejendomme i forbindelse med kriminalitetsforebyggende tv-overvågning
  • Ansættelsesforhold for samarbejdspartnere (eksempelvis ansatte hos leverandører)
  • Oplysninger, der behandles i forbindelse med anmodning efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 eller aktindsigter efter offentlighedsloven

Økonomiforvaltningen behandler fortrolige personoplysninger i form af

  • CPR-nummer
  • Oplysninger om økonomiske forhold - eksempelvis ved behandling af beboerindskudslån og ejendomsskat
  • Oplysninger om sociale forhold  eksempelvis ved behandling af beboerindskudslån
  • Oplysninger, der behandles i forbindelse med anmodning efter databeskyttelsesforordningens artikel 1, eller aktindsigter efter offentlighedsloven

Økonomiforvaltningen behandler følsomme personoplysninger i form af 

  • Helbredsoplysninger, f.eks. i forbindelse med forsikrings- eller erstatningssager
  • Oplysninger, der behandles i forbindelse med anmodning efter databeskyttelsesforordningens artikel 15, eller aktindsigter efter offentlighedsloven

Da visse af Økonomiforvaltningens behandlinger sker på baggrund af borgere og samarbejdspartneres egne indberetninger i fritekstfelter, kan der potentielt være tale om alle typer af personoplysninger. 

Da Økonomiforvaltningen har ansvaret for tværgående aktiviteter i kommunen, kan der ske behandling af personoplysninger, der oprindeligt er indsamlet til behandling i en anden forvaltning. 

Formål

Økonomiforvaltningen gør brug af personoplysninger til en række formål. Når Økonomiforvaltningen skal varetage sine formål, kan forvaltningen gøre brug af en eller flere eksterne databehandlere. 

En databehandler behandler oplysningerne på vegne af Københavns Kommune og efter kommunens instruks. Københavns Kommune bestemmer således stadig over de data, som databehandleren behandler på vegne af kommunen, og skal som dataansvarlig sikre, at det sker lovligt og tilstrækkeligt sikkert.   

Sagsbehandling
Økonomiforvaltningen behandler personoplysninger i forbindelse med konkret sagsbehandling. Formålet med behandlingen i disse tilfælde er at skaffe et overblik over en sags faktiske forhold, der kan danne grundlag for den juridiske vurdering. Økonomiforvaltningen behandler konkrete sager i form af forsikringssager og sager vedrørende økonomiske forhold.  

Nogle af de konkrete sager, Økonomiforvaltningen behandler, er uddybende beskrevet – se links nederst på denne side.

Når Økonomiforvaltningen behandler personoplysninger til brug for sagsbehandling, er hjemlen til behandlingen databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra e og artikel 9 litra f, for så vidt angår følsomme personoplysninger. I nogle tilfælde vil hjemlen til behandlingen være i en særlov – i så fald er hjemlen pågældende særlov og databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra c) eller artikel 9 stk. 2 litra g. Økonomiforvaltningen behandler cpr.nr. med hjemmel i databeskyttelseslovens § 11. 

Forsikring
I alle sager, hvor der rettes erstatningskrav mod en af Københavns Kommunes forvaltninger, behandler Økonomiforvaltningen relevante personoplysninger med henblik på at kunne behandle sagen. 

Når Økonomiforvaltningen behandler personoplysninger til brug for sagsbehandling, er hjemlen til behandlingen databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c og artikel 9, stk. 2, litra f samt databeskyttelseslovens § 8, stk. 5, jf. § 7, stk. 1. Økonomiforvaltningen behandler cpr.nr. med hjemmel i databeskyttelseslovens § 11.

Egne undersøgelser
Økonomiforvaltningen foretager statistiske undersøgelser med det formål at understøtte forvaltningens myndighedsudøvelse og generelle opgavevaretagelse samt at forbedre udførelsen af lovpligtige velfærdsopgaver.

Når Økonomiforvaltningen behandler personoplysninger til brug for egne undersøgelser, er hjemlen til behandlingen databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra e) og artikel 89 stk. 1 jf databeskyttelseslovens § 10 stk. 1.

Formidling af Økonomiforvaltningens aktiviteter
Økonomiforvaltningen behandler personoplysninger i forbindelse med formidling af kommunens aktiviteter. Dette kan involvere opslag på sociale medier samt ophæng på reklame- og opslagsstandere i Københavns Kommune. 

Indkøb og anskaffelser
Økonomiforvaltningen behandler personoplysninger i forbindelse med indkøb anskaffelser, f.eks. it-systemer og møbler, herunder når kommunen er i dialog med leverandører. 

Lokaludvalgsaktiviteter
Københavns Kommunes lokaludvalg hører under Økonomiforvaltningen. De behandler personoplysninger i forbindelse med deres aktiviteter, herunder udarbejdelse af bydelsplaner og høringssvar samt behandling af ansøgninger om puljemidler. 

Når Økonomiforvaltningen behandler personoplysninger til brug for sagsbehandling for lokaludvalgene, er hjemlen til behandlingen databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra e og artikel 9 litra f, for så vidt angår følsomme personoplysninger. I nogle tilfælde vil hjemlen til behandlingen være i en særlov – i så fald er hjemlen pågældende særlov og databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra c) eller artikel 9 stk. 2 litra g. Økonomiforvaltningen behandler cpr.nr. med hjemmel i databeskyttelseslovens § 11.

Politisk betjening
Økonomiforvaltningen kan behandle personoplysninger i forbindelse med politisk betjening, f.eks. når en sag, der indeholder personoplysninger, forelægges til politisk behandling. 

Når Økonomiforvaltningen behandler personoplysninger til brug for politisk betjening, er hjemlen til behandlingen databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c) eller litra e) og artikel 9, stk. 2, litra f. Økonomiforvaltningen behandler CPR-nummer med hjemmel i databeskyttelseslovens § 11.

Deling af personoplysninger

Økonomiforvaltningen deler personoplysninger med relevante modtagere, når det er påkrævet efter lovgivningen, eller fordi forvaltningen har et sagligt formål med at dele oplysningerne. 

Ved vurdering af, hvorvidt personoplysninger kan deles, vil Økonomiforvaltningen inddrage databeskyttelsesretlige principper efter databeskyttelseslovens artikel 5. Det betyder blandt andet, at videregivelse kun vil ske, hvis det er lovligt, sagligt og nødvendigt. Hvis oplysningerne kan anonymiseres eller pseudonymiseres, vil dette ske. 

Forskning 
Økonomiforvaltningen kan dele dine personoplysninger med det formål at bidrage til statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning. 

Retsgrundlaget for at dele personoplysninger til dette formål er databeskyttelsesforordningens artikel 9 stk. 1 litra c) eller e), når der er tale om en almindelig personoplysning, eller databeskyttelseslovens § 10, når der er tale om en følsom personoplysning. 

Modtagerne af personoplysninger vil være Danmarks Statistik, universiteter og andre forskningsinstitutioner. 

Andre myndigheders undersøgelser / samarbejde med andre myndigheder 
Økonomiforvaltningen kan dele dine personoplysninger med det formål at bidrage til viden om statslige eller kommunale forhold, som efter en saglig vurdering kan bidrage til mere effektivitet eller bedre kvalitet i udførelsen af myndighedsopgaver.           

Retsgrundlaget for at dele personoplysninger til dette formål er databeskyttelsesforordningens artikel 9 stk. 1 litra c) eller e), når der er tale om en almindelig personoplysning, eller databeskyttelseslovens § 10, når der er tale om en følsom personoplysning. 

Modtagerne af personoplysninger vil være andre kommuner eller statslige styrelser. 

Politiet 
Økonomiforvaltningen kan dele dine personoplysninger med det formål at bidrage til politiets retshåndhævende arbejde. En sådan deling af personoplysninger vil altid kun ske, hvis Økonomiforvaltningen har pligt til at anmelde et forhold efter loven, eller hvis politiet anmoder om oplysninger i en konkret sag. 

Retsgrundlaget for at dele personoplysninger med politiet er enten databeskyttelseslovens artikel 6 stk. 1 litra c) eller e), databeskyttelsesforordningens artikel 9, eller databeskyttelseslovens § 8. 

Modtagerne af personoplysninger vil være politiet. 

Tilsyn og revision 
Økonomiforvaltningen kan dele dine personoplysninger med det formål at dokumentere Økonomiforvaltningens arbejde, herunder processer og procedurer. En sådan videregivelse er nødvendig, fordi Økonomiforvaltningen er underlagt tilsyn fra andre offentlige instanser. 

Retsgrundlaget for at dele personoplysninger til dette formål er databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra c) og databeskyttelsesforordningens artikel 9. 

Modtagere vil være offentlige tilsynsinstanser, herunder Datatilsynet, Rigsrevisionen eller Folketingets Ombudsmand. 

Øvrige retlige forpligtelser 
Økonomiforvaltningen kan dele dine personoplysninger med det formål at efterleve en række særlove. Hvis en særlov giver en anden offentlig eller privat institution lov til at indhente oplysninger fra Økonomiforvaltningen, vil Økonomiforvaltningen efterleve en sådan anmodning, hvis Økonomiforvaltningen er betrygget i, at personoplysningerne bliver behandlet lovligt og sagligt. 

Retsgrundlaget for at dele personoplysninger til dette formål er den særlov, der henvises til, og databeskyttelsesforvaltningens artikel 6 stk. 1 litra c) og databeskyttelsesforordningens artikel 9. 

Modtagere vil være offentlige myndigheder eller private, der har fået et retsgrundlag til at indhente oplysningerne. 

Overførsel til tredjelande

Økonomiforvaltningen overfører ikke personoplysninger til tredjelande (lande uden for EU/EØS), medmindre EU-kommissionen har vurderet, at tredjelandet giver en beskyttelse af den registrerede, der i det væsentligste svarer til beskyttelsen inden for EU – det vil sige er et sikkert tredjeland. Når Økonomiforvaltningen gør brug af en databehandler, der har hjemme i et usikkert tredjeland, vil Økonomiforvaltningen forlange, at personoplysningerne bliver behandlet inden for EU/EØS, eller at der etableres et sikkert overførselsgrundlag.

Hvis der rent undtagelsesvist overføres personoplysninger til tredjelande, vil du få særskilt information herom. 

Viderebehandling til andet formål 

Økonomiforvaltningen viderebehandler ikke dine personoplysninger til andet formål. Økonomiforvaltningen kan dog viderebehandle dine personoplysninger med henblik på undersøgelser og rapporter til intern brug. Se herom ovenfor.

Hvis der i øvrigt undtagelsesvist viderebehandles personoplysninger til andet formål, vil du få særskilt information herom.

Forekomst af automatiske afgørelser

Økonomiforvaltningen benytter ikke dine personoplysninger til automatiske afgørelser. 

Hvis dine personoplysninger undtagelsesvist benyttes til andet automatiske afgørelser, vil du få særskilt information herom.

Hvor længe behandler vi dine personoplysninger?

Vi behandler dine personoplysninger, så længe vi har et sagligt formål med at behandle dem – måske ved vi af erfaring, at vi har brug for oplysningerne i et bestemt tidsrum, måske er der lovgivning, vi skal leve op til, der kræver, at vi har adgang til dine personoplysninger. 

De fleste personoplysninger beholder vi i minimum 5 år. Dette er et krav i forhold til journaliseringspligten og i forhold til kasse- og regnskabsdirektivet. 

De registreredes rettigheder

Du har følgende rettigheder som registreret i Økonomiforvaltningen: 

  • Indsigtsret – ret til oplysninger om, hvorvidt der behandles oplysninger og i så fald hvilke.
  • Berigtigelse – ret til at få urigtige oplysninger om sig selv berigtiget.
  • Sletning – ret til at få slettet personoplysninger om sig.
  • Begrænsning af behandling – ret til at få begrænset sin behandling.
  • Indsigelse – ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.
  • Dataportabilitet – ret til at kunne modtage oplysninger om sig selv, så disse frit kan transmitteres.

Hvis du ønsker at gøre brug af en eller flere af disse rettigheder, kan du henvende dig til Københavns Kommunes databeskyttelsesrådgiver (DPO).  

Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren på følgende måder: 

Telefon 33 66 33 66 
Suhmsgade 4
1125 København K

Kontakt

Jesper Gjøtterup Andersen

Databeskyttelsesrådgiver

Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver Jesper Gjøtterup Andersen på følgende måder:

Oplysningspligt og persondata

Vis alle

Indsigtsanmodninger

Håndtering af indsigtsanmodninger, hvor borgere eller tidligere med arbejdere ønsker indsigt i kommunens behandling af dennes personoplysninger i relation til databeskyttelsesforordningen, dvs. ikke aktindsigtsanmodninger jf. forvaltnings- og offentlighedslovgivning.

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 15.

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Modtagere af dine personoplysninger

Personoplysningerne bliver ikke videregivet til andre dataansvarlige.

Personoplysningerne udleveres alene til den pågældende registreret/borger, eller dennes værge.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

 

Persondatabrud

Håndtering af persondatabrud, herunder evt. anmeldelse til Datatilsynet. Persondatabrud er, når der sker brud for denne registreredes rettigheder som beskrevet i Databeskyttelsesforordningen.

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Hjemmel til håndtering af sikkerhedsbrud, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 33 og 34.

Modtagere af dine personoplysninger

Som udgangspunkt indeholder videregivelsen af oplysninger til Datatilsynet ikke personoplysninger ud over kontaktinformation på anmelder. Der kan i enkelte tilfælde forekomme kontaktoplysninger på enkelte registrerede, hvis dette er nødvendigt for beskrivelsen af sagen.

Videregivelsen kan omfatte følgende kategorier af registrerede:

  • Borgere i alle aldersgrupper
  • Medarbejdere
  • Tidligere medarbejdere


Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Alle personoplysninger slettes automatisk 5 år efter den formelle afslutning af proceduren.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Kontraktstyring

Kontraktstyring – registrering af kommunens it-kontrakter og den efterfølgende håndtering af disse.

Formålet er til registrering af de it-kontrakter, der modtages fra forvaltningerne for at skabe et samlet overblik over kommunens it-kontrakter. Herudover er formålet til at sagsbehandle i forbindelse med kontraktstyring i det med forvaltningen aftalte omfang.

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.

Modtagere af dine personoplysninger

Personoplysningerne bliver ikke videregivet til andre dataansvarlige.

Der er tale om en behandling i forbindelse med Københavns Kommunes egen administrering og håndtering af dennes it-kontrakter.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Alle personoplysninger slettes automatisk tre år efter den formelle afslutning af proceduren.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Borgerhenvendelser

Behandling af borgerhenvendelser, særligt ifm. aktindsigtsanmodninger og partshøringer.

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Modtagere af dine personoplysninger

Der sker som udgangspunkt ikke videregivelse af oplysninger om de registrerede. Hvis de registrerede klager over en afgørelse om aktindsigt og afgørelsen fastholdes, sker der videregivelse af oplysninger om de registrerede til Ankestyrelsen, Tilsynet. Der vil også kunne ske videregivelse af oplysninger i forbindelse med besvarelsen af en aktindsigtsanmodning i en aktindsigtssag.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Personoplysninger til statistisk analyse

Løbende såvel som ad hoc udarbejdelse af statistiske analyser ifm. generel myndighedsudøvelse.

Den Tværgående Analyseenhed understøtter Økonomiforvaltningens daglige drift og opgavevaretagelse med ad hoc analyser og datamateriale, herunder til besvarelse af politikerspørgsmål.

Enheden bidrager til budgetlægningsprocessen og planlægnings- og byudviklingsopgaver (kommune- og lokalplaner) med bl.a. befolknings- og boligprognoser samt områdespecifikke socioøkonomiske data. Herudover gennemfører enheden et større antal statistiske analyser, som har til formål at forbedre indsatserne i de borgerrettede velfærdsopgaver, som kommunen er pålagt ved lov.

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e. 

Modtagere af dine personoplysninger

Vi videregiver som udgangspunkt ikke oplysninger på individniveau.

I tilfælde, hvor eksterne konsulenthuse bistår os med f.eks. surveys, er det dog nødvendigt at videregive oplysninger om navn, adresse eller cpr-nummer om københavnere til disse eksterne konsulenthuse. Her bliver der udarbejdet en konkret databehandleraftale og kontrakt med tro- og loveerklæring, hvor den eksterne part forpligter sig til at behandle, opbevare og slette data efter gældende lovgivning.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Data til løbende udarbejdelse af statistiske analyser slettes efter 100 år.

  • Som kommunens tværgående analyseenhed har kontoret behov for at kunne foretage tidsserieanalyser i relation til bl.a. befolkningsudviklingen, befolkningssammensætningen og befolkningens flyttemønstre mm.  Tidsserierne kan være af meget varierende længde, og derfor er der aftalt en slettefrist på 100 år.

Data til ad hoc udarbejdelse af statistiske analyser slettes senest efter ti år.

  • Ved ad hoc-projekter bestilt af forvaltningerne fastsætter forvaltningen slettefristen for det specifikke projekt, inden data indlæses, og projektet igangsættes. Dette kan ske i form af en dataudvekslingsaftale mellem forvaltningen og Koncernservice.
     
  • Den konkrete efterspørgsel kan ikke forudsiges, og ved sletning er genopretning af data ikke muligt. Kommunen skal, jf. styrelsesvedtægten kunne foretage sine beslutninger på et oplyst grundlag, hvilket historisk data understøtter (dataunderstøttede beslutningsprocesser).
     
  • Data anvendes endvidere til udarbejdelse af kommunens befolkningsprognose, som er et helt centralt planlægningsredskab. Til prognosen anvendes historiske befolkningsdata.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Udlejning af ferieboliger

Systemet bruges til udlejning af ferieboliger i ind- og udland til medarbejdere i KK, HBR og tjenestemandsansatte fra HOFOR og medarbejdere, som er overgået direkte til pension (tjenestemandspensionister og pensionister på efterløn, førtidspension og folkepension).

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.

Modtagere af dine personoplysninger

Der videregives lejelister til tilsynsførende, så de har overblik over kommende bookinger og de indeholder følgende oplysninger om alle typer af registrerede.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om medarbejdere og tidligere medarbejdere/pensionister, som har foretaget bookninger slettes efter fem år. Oplysninger om medarbejdere og tidligere medarbejdere/pensionister som ikke har foretaget bookninger slettes efter tre år.

En gang om måneden er der løbende manuel oprydning af brugere, der ikke har været logget på i tre år.

Dette vil inden for det næste halve år blive ændret til en funktion, som automatisk sletter de ansatte, som ikke er ansat. Denne funktion vil blive sat til at køre en gang om ugen.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Sagsbehandling i Kontoret for Ejendomsskat

Kontoret opkræver ejendomsskatter og bidrag samt yder lån. Hertil kommer, at kontoret besvarer henvendelser fra ejerne og deres repræsentanter.

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Modtagere af dine personoplysninger

Horten Advokatpartnerselskab samt ejernes repræsentanter, f.eks. en administrator af en ejendom, en kurator eller en bosagsbehandler.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Alle personoplysninger slettes automatisk 30 dage efter den formelle afslutning af proceduren.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Løndebitorer

Sagsbehandling af løndebitorer – både fortsat ansatte og fratrådte medarbejdere

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Behandling af straffedomme, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 10

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Modtagere af dine personoplysninger

  1. Offentlige myndigheder – SKAT/Gældsstyrelsen, Københavns Skifteret, Frederiksberg Skifteret, Sundheds- og omsorgsforvaltning, Socialforvaltningen, Københavns Ejendomme.
  2. Bobehandler/bobestyrer
  3. Boligselskaber/administrator for boligselskaber, herunder AAB, KAB, FSB Bolig, Bo-Vita/BO-VEST, FA09, DAB, Boligkontoret Danmark, Domea, Vibo, C.E.J. Ejendomsadministration, DEAS, Fonden Mariehjemmene.
  4. Banker hvor medarbejderen/fratrådte medarbejder har fået overført løn/feriepenge til
  5. Pensionskasser når der er overført for meget pension til pensionsselskabet
  6. Faglige organisationer når de repræsenterer medarbejderen ved en indsigelse
  7. E-boks
  8. Nets
  9. Horten ifm. tvangsauktioner
  10. Skifteretten
  11. Kurator, likvidator

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Følger indbyggede slettefrister i fagsystemerne, som er reguleret af lovgivning om gældsinddrivelse

Beboerindskud og løndebitorsager: Fem år efter sagsafslutning.

Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion.

Debitorprocessen, konkursbo, gældssanering, dødsbo: Sagerne slettes tre år efter regnskabsåret er godkendt.

Sletning af e-mails inden for 30 dage i Outlook.

Oplysninger overføres løbende til Stadsarkivet efter arkivlovens regler og Københavns Kommunes retningslinjer på området.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Gældsinddrivelse

Den kommunale gældsinddrivelsesproces, herunder:

  • Konkursbo
  • Gældssanering
  • Likvidation

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Modtagere af dine personoplysninger

  1. Intern: Debitor-support ved udbetaling over kr.10.000,00 oprettes sag i Koncernservice.
  2. Forvaltning: ved afskrivning eller ved spørgsmål til fakturaer
  3. Offentlige myndigheder – SKAT/Gældsstyrelsen, Københavns Skifteret, Frederiksberg Skifteret, Sundheds- og Omsorgsforvaltning, Socialforvaltningen, Københavns Ejendomme.
  4. Bobehandler/bobestyrer
  5. Boligselskaber/administrator for boligselskaber, herunder AAB, KAB, FSB Bolig, Bo-Vita/BO-VEST, FA09, DAB, Boligkontoret Danmark, Domea, Vibo, C.E.J. Ejendomsadministration, DEAS, Fonden Mariehjemmene.
  6. Banker hvor medarbejderen/fratrådte medarbejder har fået overført løn/feriepenge til
  7. Pensionskasser, når der er overført for meget pension til pensionsselskabet
  8. Faglige organisationer, når de repræsenterer medarbejderen ved en indsigelse
  9. E-boks
  10. Nets
  11. Horten ifm. tvangsauktioner
  12. Skifteretten
  13. Kurator, likvidator

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Følger indbyggede slettefrister i fagsystemerne, som er reguleret af lovgivning om gældsinddrivelse

Beboerindskud og løndebitorsager: Fem år efter sagsafslutning.

Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion.

Debitorprocessen, konkursbo, gældssanering, dødsbo: Sagerne slettes tre år efter regnskabsåret er godkendt.

Sletning af e-mails inden for 30 dage i Outlook.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Gældssanering

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Behandling af straffedomme, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 10

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Modtagere af dine personoplysninger

  1. Offentlige myndigheder – SKAT/Gældsstyrelsen, Københavns Skifteret, Frederiksberg Skifteret, Sundheds- og omsorgsforvaltning, Socialforvaltningen, Københavns Ejendomme.
  2. Bobehandler/bobestyrer
  3. Boligselskaber/administrator for boligselskaber, herunder AAB, KAB, FSB Bolig, Bo-Vita/BO-VEST, FA09, DAB, Boligkontoret Danmark, Domea, Vibo, C.E.J. Ejendomsadministration, DEAS, Fonden Mariehjemmene.
  4. Banker, hvor medarbejderen/fratrådte medarbejder har fået overført løn/feriepenge til
  5. Pensionskasser, når der er overført for meget pension til pensionsselskabet
  6. Faglige organisationer, når de repræsenterer medarbejderen ved en indsigelse
  7. E-boks
  8. Nets
  9. Horten ifm. tvangsauktioner
  10. Skifteretten
  11. Kurator, likvidator
  12. Forvaltning ved afskrivning eller ved spørgsmål til fakturaer.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Følger indbyggede slettefrister i fagsystemerne, som er reguleret af lovgivning om gældsinddrivelse

Beboerindskud og løndebitorsager: Fem år efter sagsafslutning.

Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion.

Debitorprocessen, konkursbo, gældssanering, dødsbo: Sagerne slettes tre år efter regnskabsåret er godkendt.

Sletning af e-mails inden for 30 dage i Outlook.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

  • Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
    Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, og en række yderligere oplysninger.
  • Ret til berigtigelse (rettelse)
    Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
  • Ret til sletning
    I helt særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.
  • Ret til begrænsning af behandling
    Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser. Det bemærkes i den sammenhæng, at arkivformål er at betragte som vigtige samfundsinteresser.
  • Ret til indsigelse
    Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder: https://www.datatilsynet.dk/

Gældsinddrivelse - dødsbo

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Hvis du har sendt os følsomme oplysninger, behandles disse i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f.

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Modtagere af dine personoplysninger

  1. Offentlige myndigheder – SKAT/Gældsstyrelsen, Københavns Skifteret, Frederiksberg Skifteret, Sundheds- og omsorgsforvaltning, Socialforvaltningen, Københavns Ejendomme.
  2. Bobehandler/bobestyrer
  3. Boligselskaber/administrator for boligselskaber, herunder AAB, KAB, FSB Bolig, Bo-Vita/BO-VEST, FA09, DAB, Boligkontoret Danmark, Domea, Vibo, C.E.J. Ejendomsadministration, DEAS, Fonden Mariehjemmene.
  4. Banker, hvor medarbejderen/fratrådte medarbejder har fået overført løn/feriepenge til
  5. Pensionskasser, når der er overført for meget pension til pensionsselskabet
  6. Faglige organisationer, når de repræsenterer medarbejderen ved en indsigelse
  7. E-boks
  8. Nets
  9. Horten ifm. tvangsauktioner
  10. Skifteretten
  11. Kurator, likvidator
  12. Intern: debitor-support ved udbetaling over kr. 10.000 kroner oprettes sag i Koncernservice.
  13. Forvaltning ved afskrivning eller ved spørgsmål til fakturaer

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Følger indbyggede slettefrister i fagsystemerne, som er reguleret af lovgivning om gældsinddrivelse

Beboerindskud og løndebitorsager: Fem år efter sagsafslutning.

Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion.

Debitorprocessen, konkursbo, gældssanering, dødsbo: Sagerne slettes tre år efter regnskabsåret er godkendt.

Sletning af e-mails inden for 30 dage i Outlook.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Gældsinddrivelse - debitorprocessen

Udsendelse af opkrævning for kommunens tilgodehavender og rykning såfremt disse ikke betales og overdragelse af fordringer til Gældsstyrelsen. Der foretages endvidere afstemning af betalte tilgodehavender.

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Hvis du har sendt os følsomme oplysninger, behandles disse i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra f.

Behandling af straffedomme, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 10

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Modtagere af dine personoplysninger

  1. Offentlige myndigheder – SKAT/Gældsstyrelsen, Københavns Skifteret, Frederiksberg Skifteret, Sundheds- og omsorgsforvaltning, Socialforvaltningen, Københavns Ejendomme.
  2. Bobehandler/bobestyrer
  3. Boligselskaber/administrator for boligselskaber, herunder AAB, KAB, FSB Bolig, Bo-Vita/BO-VEST, FA09, DAB, Boligkontoret Danmark, Domea, Vibo, C.E.J. Ejendomsadministration, DEAS, Fonden Mariehjemmene.
  4. Banker, hvor medarbejderen/fratrådte medarbejder har fået overført løn/feriepenge til
  5. Pensionskasser, når der er overført for meget pension til pensionsselskabet
  6. Faglige organisationer, når de repræsenterer medarbejderen ved en indsigelse 
  7. E-boks 
  8. Nets
  9. Horten ifm. tvangsauktioner
  10. Skifteretten
  11. Kurator, likvidator

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest 10 år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Følger indbyggede slettefrister i fagsystemerne, som er reguleret af lovgivning om gældsinddrivelse

Beboerindskud og løndebitorsager: Fem år efter sagsafslutning.

Sager slettes efter godkendelse af arkiveringsversion.

Debitorprocessen, konkursbo, gældssanering, dødsbo: Sagerne slettes tre år efter regnskabsåret er godkendt.

Sletning af e-mails inden for 30 dage i Outlook.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

  • Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
    Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, og en række yderligere oplysninger.
  • Ret til berigtigelse (rettelse)
    Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
  • Ret til sletning
    I helt særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.
  • Ret til begrænsning af behandling
    Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser. Det bemærkes i den sammenhæng, at arkivformål er at betragte som vigtige samfundsinteresser.
  • Ret til indsigelse
    Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder: https://www.datatilsynet.dk/

Beboerindskudslån

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Desuden finder boligstøtteloven anvendelse §1.

Modtagere af dine personoplysninger

  1. SKAT/Gældsstyrelsen, Københavns Skifteret, Frederiksberg Skifteret, Sundheds- og omsorgsforvaltning, Socialforvaltningen, Københavns Ejendomme.
  2. Bobehandler/bobestyrer
  3. Boligselskaber/administrator for boligselskaber, herunder AAB, KAB, FSB Bolig, Bo-Vita/BO-VEST, FA09, DAB, Boligkontoret Danmark, Domea, Vibo, C.E.J. Ejendomsadministration, DEAS, Fonden Mariehjemmene.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest 10 år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Alle personoplysninger slettes automatisk 5 år efter den formelle afslutning af proceduren jf. arkiveringsloven

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

  • Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
    Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, og en række yderligere oplysninger.
  • Ret til berigtigelse (rettelse)
    Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
  • Ret til sletning
    I helt særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.
  • Ret til begrænsning af behandling
    Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser. Det bemærkes i den sammenhæng, at arkivformål er at betragte som vigtige samfundsinteresser.
  • Ret til indsigelse
    Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder:https://www.datatilsynet.dk/

Økonomistyring

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Behandling af oplysninger om personnummer sker med henblik på entydig identifikation, jf. databeskyttelseslovens § 11, stk. 1.

Modtagere af dine personoplysninger

SKAT (B-indkomst i forbindelse med diverse ydelser, borgere og kunder B2C)

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest 10 år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Alle personoplysninger slettes automatisk 5 år efter den formelle afslutning af proceduren jf. bogføringsloven.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

TV-overvågning

Formålet med brugen af personoplysninger er at monitorere, finde og håndtere uhensigtsmæssig eller ulovlig brugeradfærd i Københavns Kommunes it-infrastruktur og fagsystemer samt at opdage potentielt farlig adfærd udført af ekstern kilde.

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Hvis du har sendt os følsomme oplysninger, behandles disse i medfør af databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2, litra g og h

TV-overvågningslovens § 3a

Modtagere af dine personoplysninger

Politiet, evt. efterretningstjenester og domstole under forudsætning af kendelse eller hjemmel til videregivelse

Opbevaring af oplysninger om dig

Alle personoplysninger slettes automatisk 30 dage efter den formelle afslutning af proceduren, jf. tv – overvågningslovens §4c, stk. 4.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Foto og video

Håndtering af foto/video og dertilhørende samtykkeerklæringer fra involverede borgere og medarbejdere i forbindelse med KK's eksterne og interne kommunikationsplatforme.

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.

Modtagere af dine personoplysninger

Der er ingen modtagere af personoplysninger, idet der ikke sker videregivelse af personoplysningerne.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Borgerpanelet

Borgerpanelet er et digitalt redskab til københavnerinddragelse. Panelet består af en samling københavnere, der har meldt sig frivilligt til at modtage spørgeskemaer fra Københavns Kommune pr. e-mail. Panelisterne har enten tilmeldt sig via vie e-Boks, de sociale medier eller link til tilmelding på hjemmesiden kk.dk. Panelisterne har til enhver tid mulighed for at udmelde sig fra panelet. Borgerpanelet er et redskab til borgerinddragelse, høringer mv. som forvaltninger i Københavns Kommune kan anvende.

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,

Modtagere af dine personoplysninger

Der er ingen modtagere af personoplysninger, idet der ikke sker videregivelse af personoplysningerne.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

Repræsentationer og eksterne samarbejdspartnere

Dialog med eksterne samarbejdspartnere: 

  • Invitation til netværksmøder, herunder bl.a. erhvervsrådsmøder, erhvervs-dialogmøder eller stakeholdermøder, behandling af ansøgninger til megaeventpuljen

Vi behandler dine personoplysninger for at udføre den nødvendige sagsbehandling af henvendelsen.

Vi behandler desuden oplysningerne for at opnå en effektiv og rationel sagsstyring og for at kunne holde styr på, hvilke sager Københavns kommune har behandlet.

Behandlingen af dine personoplysninger er baseret på databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e.

Modtagere af dine personoplysninger

Personoplysningerne om leverandører/erhvervsvirksomheder videregives ikke, medmindre der er eksplicit aftale om dette. Oplysninger videregives ikke til andre myndigheder eller organisationer.

Opbevaring af oplysninger om dig

Oplysninger om dig i Københavns Kommunes elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystem vil blive overført til opbevaring i Rigsarkivet efter reglerne i arkivlovgivningen efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Københavns Kommune vil i en periode efter afslutningen af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet og overført til opbevaring i Rigsarkivet, jf. ovenfor, fortsat have adgang til at søge oplysningerne frem i en historisk udgave af journalperioden i systemet.  Den historiske udgave af journalperioden slettes senest ti år efter afslutning af den journalperiode, hvori sagen er afsluttet.

Oplysninger om samarbejdspartnere inkl. enkeltmandsvirksomheder og medarbejdere slettes senest fem år efter afslutningen af sagen/dialogen.  Materialet/dialog med samarbejdspartnere er bevaringsværdigt, og omfattet af både forvaltningsloven og offentlighedsloven i relation til notat og journaliseringspligt.

Dine rettigheder

Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.

Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.

  • Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
    Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, og en række yderligere oplysninger.
  • Ret til berigtigelse (rettelse)
    Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
  •  Ret til sletning
    I helt særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer.
  • Ret til begrænsning af behandling
    Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser. Det bemærkes i den sammenhæng, at arkivformål er at betragte som vigtige samfundsinteresser.
  • Ret til indsigelse
    Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.

Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder: https://www.datatilsynet.dk/