Sådan gør du, hvis din e-faktura er blevet afvist

Jeg har fået afvist min faktura - hvordan får jeg min betaling fra Københavns Kommune?

Tjek din virksomheds e-Boks, hvis du har fået afvist en eller flere e-fakturaer.

Har du fået afvist en e-faktura, kan det skyldes, at:

  • du har glemt at påføre indkøbsordrenummer
  • du har glemt at påføre brugerID
  • du har påført indkøbsordrenummer eller brugerID i et forkert felt i dit økonomisystem.

Får du afvist en e-faktura, modtager du et afvisningsbrev i virksomhedens e-Boks eller mail, som er oplyst til Københavns Kommune. Københavns Kommune kan først godkende en e-faktura, når de nødvendige oplysninger er påført.

Nogle af Københavns Kommunes forvaltninger kan derudover have yderligere krav til oplysninger til e-fakturaer.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har fået afvist en e-faktura?

Hvis din e-faktura bliver afvist, sender Københavns Kommune en mail til din virksomheds e-Boks. Der sendes én mail for hver e-faktura, der er blevet afvist.

Hvis du har et indkøbsordrenummer

Send en ny e-faktura til Københavns Kommune – du skal ikke sende en kreditnota på den afviste e-faktura.

Information om hvordan du påfører indkøbsordrenummeret korrekt, kan du finde i den vedhæftede PDF herunder.

Hvis du ikke har et indkøbsordrenummer

Kontakt den person, der har bestilt varerne eller ydelsen og bed om korrekt brugerID på den, som skal godkende e-fakturaen (ordregiver og godkender er ikke nødvendigvis samme person).

Send en ny e-faktura til Københavns Kommune, du skal ikke sende en kreditnota på den afviste e-faktura.

Du kan læse mere på siden "Hvordan sætter jeg brugerID på e-fakturaer til Københavns Kommune".

Fakturerer du i PEPPOL format og har fået afvist din faktura?

Får du afvist din faktura skyldes det, at der mangler enten bruger-ID eller indkøbsordrenummer på fakturaen.

Der skal kun påføres den ene af de to referencer på fakturaen. Det vil sige at der ikke skal påføres både bruger-ID og indkøbsordre.

Mangler du at påføre brugerID, skal det påføres i nedenstående felt på e-fakturaen:

<cbc:BuyerReference>”KK Bruger-ID”</cbc:BuyerReference>

Mangler du at påføre indkøbsordrenummer, skal det påføres i nedenstående felt på e-fakturaen:

<cac:OrderReference><cbc:ID>”KK ordrenummer”</cbc:ID></cac:OrderReference>

Når referencen er udfyldt, skal fakturaen fremsendes igen.

Kontakt

Serviceindgang Finans

Borups Allé 177

2400 København NV