Pulje til civilsamfundets udvikling af fællesskaber og aktiviteter for sårbare ældre
Om puljen
Puljen støtter aktiviteter og fællesskaber for sårbare ældre københavnere over 65 år med et svagt eller ikkeeksisterende netværk. Deres sårbarhed kan skyldes ensomhed, minoritetsbaggrund eller funktionsnedsættelser på grund af alder eller sygdom.
Puljen støtter projekter, der f.eks. tester nye metoder til at finde målgruppen, reducerer social isolation, skaber netværk og forbedrer mental sundhed. Aktiviteterne kan være for dem, der bor i eget hjem eller i plejebolig. Vi lægger vægt på at skabe bæredygtige fællesskaber, der varer ved efter projektets afslutning. Puljen dækker udgifter forbundet med aktiviteten, men ikke varige driftsudgifter.
I 2025 er der afsat i alt 3,5 mio.kr. i puljen og i 2026 og fremover 8,5 mio. kr.
Der er åben for ansøgninger fra d. 1. februar – 28. februar 2025.
Der kan søges min. 150.000 kr. til projekter der løber 1 – 2 år fra 1. maj 2025 – 1. maj 2027.
Der åbnes igen for ansøgninger d. 1. september 2025 for projekter i perioden 1. januar 2026 – 31. december 2027. Kriterier og beløb meldes ud her på hjemmesiden.
Sådan søges puljen
Puljen er lukket for ansøgninger og åbner igen i efteråret. Dato følger.
Budgetskema
Målgruppen for puljen
Der kan søges om midler til projekter og aktiviteter for sårbare ældre, der bor i Københavns Kommune. Det kan fx være:
- Ældre som ikke almindeligvis deltager i aktiviteter eller samvær med andre, som har behov for hjælp og støtte til at komme i gang
- Ældre med nedsat funktionsniveau grundet alder eller sygdom – både fysiske, psykisk og/eller kognitivt
- Minoritetsetniske ældre
- Ældre som oplever ensomhed og isolation, fx enkemænd
- Ældre med svagt netværk.
Hvad kan der fx søges til?
Eksempler på projekter, der kan søges om tilskud til:
- Projekter som afprøver en eller flere metoder til opsporing af særligt sårbare ældre
- Aktiviteter som inkluderer seniorer, der ikke almindeligvis deltager i aktiviteter fx gennem digitale tilbud
- Afprøvning af nye metoder som har fokus på inklusion af ældre borgere uden netværk
Der kan primært søges støtte til selve aktiviteten. Udgifter til løn og almen drift skal holdes på et minimum.
Vejledning
Fold alle ud
Hvem kan søge?
Puljen er målrettet civilsamfundet. Ansøger skal have et gyldigt CVR-nummer.
Der er en række betingelser for, at ansøgeren kan modtage tilskud:
- Projektet må ikke være forkyndende og/eller diskriminerende
- Projektet skal være for ældre bosat i Københavns Kommune
- Projektets indhold og formål skal leve op til puljens kriterier for at kunne imødekommes
- Projektet må ikke være finansieret af andre veje.
Hvornår får man svar på ansøgningen?
Der kommer svar på ansøgningerne 1. maj 2025.
Hvordan foregår ansøgningsprocessen?
- Februar: Ansøgning og budget udfyldes og uploades i de digitale skabeloner som findes her på siden
- Marts: Ansøgningen vurderes og forelægges Sundheds- og Omsorgsudvalget
- Maj: Ansøger modtager afslag- eller bevillingsbrev
- Senest 4 måned efter projektets afslutning skal der fremsendes et regnskab til Sundheds- og Omsorgsforvaltningen her: civilsamfundspuljen@kk.dk.
Hvad er puljens kriterier?
- Projektets målgruppe er sårbare ældre 65+, som er i risiko for eller lever med ensomhed og mistrivsel og/eller ældre som ikke almindeligvis deltager i aktiviteter og fællesskaber
- Projektet understøtter puljens formål, og der lægges særlig vægt på tilgange og metoder, der fokuserer på at opspore og skabe adgang til fællesskaberne for de ældre
- Projektet skaber netværk og bæredygtige fællesskaber mellem de ældre, som kan fortsætte efter tilskuddets ophør
- Frivillighed er et bærende element i projektet
- Projektets realiserbarhed i forhold til tid, organisering, økonomi og faglig kvalitet i henhold til projektets overordnede formål
- Projektets forventede antal borgere i forhold til projektets samlede økonomi.
Kan man søge løn til medarbejdere i projektet?
Der kan ydes tilskud til løn, hvor der er tale om, at en medarbejder udfører projektrelevant arbejde. Lønudgifter skal budgetteres med antal timer og sats pr. time for ansatte medarbejdere. Lønudgifter skal anføres under ”lønninger” i budgettet, og må ikke inkluderes under andre budgetposter.
Lønniveauet til medarbejdere må ikke være højere end det, der er aftalt i overenskomster for arbejdet på området. Hvis området ikke er dækket af en overenskomst, må lønniveauet ikke være højere end det, der er aftalt i de statslige overenskomster for lignende arbejde.
Følgende udgifter, som fremgår af lønsedlen, kan indgå i den støtteberettigede løn:
- A-indkomst før arbejdsmarkedsbidrag (inklusive værdien af arbejdsgiverbetalt fri bil, fri telefon, sundhedsforsikring og lignende) med fradrag af tillæg, som er givet for opgaver, der ikke er relevante for projektet
- Pension
- ATP.
Hvordan skal du, som tilskudsmodtager forholde dig til GDPR?
Som tilskudsmodtager er du selvstændigt dataansvarlig. Det betyder, at du som tilskudsmodtager bl.a., skal sætte dig ind i de databeskyttelsesretlige regler og dokumentere, hvilke personoplysninger du behandler. Det er fx borgeroplysninger, navn, adresse og mailadresse.
Der henvises til Rådets Forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
Du kan læse om regler for persondata i foreninger på:
Afrapportering og regnskab
Efter projektets afslutning indsendes en skriftlig afrapportering og et regnskab. Kravene til afrapportering og regnskab vil fremgå af tilskudsbrevet, ligesom der vil medfølge en regnskabsskabelon, der skal benyttes.
Tilbagebetaling af mindreforbrug
Hvis hele det bevilligede beløb ikke bruges, betales mindreforbruget tilbage.
Ansøger du som en virksomhed?
Hvis ansøger er en privat virksomhed, kan vi desværre ikke vejlede vedrørende virksomhedsøkonomi m.m.
Viden om ældre i København
Svar på indkomne spørgsmål
Kontakt
Afdeling for Fællesskaber
Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
Har du spørgsmål til puljen, som du ikke fik svar på her på siden, kan du sende en mail til Afdeling for Fællesskaber.