Sådan klager du over hjælp i hverdagen, for dig under 65 år

Hvis du ønsker at klage, bør du i første omgang henvende dig dér, hvor din sag behandles, eller hvor opgaven normalt udføres.

Alle kan klage 

Alle kan kontakte kommunen, hvis der er forhold, er oplever som utilfredsstillende. I nogle tilfælde sætter lovgivningen rammer for, hvem der er berettiget til at klage og fx få en klage behandlet i Ankestyrelsen. Der kan derfor være situationer, hvor kommunen vil bede om en fuldmagt fra dig, hvis fx en pårørende klager på dine vegne. 

Du har ret til at klage over en afgørelse eller sagsbehandlingen 

Hvis du er uenig i en afgørelse om træning eller hjemmehjælp, kan du klage til hjemmeplejevisitationen i Borgercenter Voksne, som vil revurdere din sag. Hvis hjemmeplejevisitationen fastholder afgørelsen, sendes din klage og sagens akter videre til Ankestyrelsen, som kan fastholde, ændre eller hjemvise afgørelsen, hvilket betyder at sagen bliver sendt tilbage til kommunen til fornyet behandling. Til alle afgørelser, du modtager fra hjemmeplejevisitationen, er vedlagt en klagevejledning, der nærmere forklarer, hvad du skal gøre for at klage over en afgørelse. 

Klage over udførelse af opgaver eller personale 

Hvis du er utilfreds med udførelsen af en opgave i dit hjem eller en leverandørs personale, skal du kontakte den pågældende leverandør af hjemmehjælp eller hjemmeplejevisitationen i Borgercenter Voksne Du har også mulighed for at klage over denne type sager til Københavns Kommunes Borgerrådgiver. Du finder kontaktoplysninger på leverandører under afsnittet ”Valg af leverandør”. Du finder kontaktoplysninger til Borgerrådgiveren i det følgende afsnit ”Klage oversagsbehandling og adfærd”. 
 

Klage over sagsbehandling og adfærd 

Du har mulighed for at klage over kommunens sagsbehandling, personalets adfærd og udførelsen af praktiske opgaver til Københavns Kommunes Borgerrådgiver, som også tager sig af sager om diskrimination.  

Klagefrist  

Hvis du ønsker at klage over en afgørelse, skal dette ske inden midnat senest fire uger efter du har modtaget afgørelsen.  

Her klager du