Ankenævnet
Ankenævnet består af en forperson og 4 andre medlemmer, heraf to bygningskyndige.
En sag skal indbringes for ankenævnet senest fire uger efter, at underretning om huslejenævnets afgørelse er meddelt parterne, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, jf. lov om boligforhold § 89, stk. 1-6.
I ankenævnets behandling af sagen indgår de oplysninger, som er indgået i huslejenævnets behandling af afgørelsen. Herudover kan ankenævnet indhente yderligere oplysninger hos sagens parter og hos offentlige myndigheder. Oplysninger, der er relevante for ankenævnets afgørelse, bliver forelagt sagens parter til udtalelse.
Der kan ikke inddrages nye krav eller påstande i anken, da ankenævnet kun kan træffe afgørelse om spørgsmål, der har været behandlet af huslejenævnet.
Ankenævnets afgørelse skal indbringes for boligretten inden fire uger efter, at afgørelsen er meddelt parterne. Dette kan ikke ske ved henvendelse til ankenævnet.
Der ydes ikke konkret partsrådgivning i ankenævnet. Effektuering eller indbringelse af ankenævnets afgørelse for boligretten må man søge hjælp til hos udlejer- og lejerorganisationer eller hos en advokat eller retshjælpen.
Ankenævnet fastsætter normtal for administration af boliglejemål på baggrund af nettoprisindekset fra Danmarks Statistik. Beløbet er fastsat til et beløb for udlejers egen administration. Hvis udlejer køber administration hos et momsregistreret firma, kan der tillægges moms.
- For 2013 har ankenævnet fastsat beløbet til 2.600 kroner for egen administration og 3.250 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2014 har ankenævnet fastsat beløbet til 2.650 kroner for egen administration og 3.315 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2015 har ankenævnet fastsat beløbet til 2.650 kroner for egen administration og 3.315 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2016 har ankenævnet fastsat beløbet til 3.000 kroner for egen administration og 3.750 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2017 har ankenævnet fastsat beløbet til 3.025 kroner for egen administration og 3.781,25 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2018 har ankenævnet fastsat beløbet til 3.050 kroner for egen administration og 3.812,50 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2019 har ankenævnet fastsat beløbet til 3.075 kroner for egen administration og 3.843,75 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2020 har ankenævnet fastsat beløbet til 3.100 kroner for egen administration og 3.875 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2021 har ankenævnet fastsat beløbet til 3.125 kroner for egen administration og 3.906,25 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2022 har ankenævnet fastsat beløbet til 3.150 kroner for egen administration og 3.937,50 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2023 har ankenævnet fastsat beløbet til 3.375 kroner for egen administration og 4.218,75 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2024 har ankenævnet fastsat beløbet til 3.600 kroner for egen administration og 4.500 kroner for administration hos momsregistreret firma.
- For 2025 har ankenævnet fastsat beløbet til 3.600 kroner for egen administration og 4.500 kroner for administration hos momsregistreret firma.
Administrationshonoraret omfatter alle udgifter til ejendommens administration herunder lejeopkrævninger, varslinger, indkaldelser til ind- og fraflytningssyn, udarbejdelse af flytteopgørelser, lejekontrakter, udsendelse af forbrugsregnskaber og afgørelser, jf. lejelovens § 194.
I det omfang udlejer konkret kan dokumentere forøgede udgifter til vicevært/inspektør-opgaver i forbindelse med den fysiske gennemførelse af ind- og fraflytningssyn, tilsyn mv. kan disse efter omstændighederne indgå som en del af driftsudgifterne.
Kontakt
Nævn og Natteliv
Nyropsgade 3