Elevindsats
Social kontrol findes i alle kulturer og samfund og handler om at regulere menneskers adfærd mhp. at oprette normer og værdier, der anses som rigtige eller ønskværdige. Et mindretal af unge københavnere oplever imidlertid at blive underlagt så stærke begrænsninger af deres selvbestemmelse og handlemuligheder, at de oplever brud på rettigheder, mistrives eller ikke kan indgå i fællesskaber med deres jævnaldrende fx på skolen eller i fritidslivet.
Derfor vil Københavns Kommune gennemføre en tidligt forebyggende indsats for grundskoleelever, der har til formål at øge elevernes modstandskraft overfor negativ social kontrol. Dette gennem kendskab til rettigheder og handlemuligheder, så eleverne bliver bedre rustet til at identificere og handle på rettighedskrænkende og grænseoverskridende adfærd såsom negativ social kontrol. Helt konkret gennem oplysning og dialog med og mellem eleverne om fx begrænsende normer og rettigheders betydning for unges trivsel og selvbestemmelse.
Københavns Kommune ønsker en didaktisk og pædagogisk velfunderet leverandør med viden om og erfaring indenfor forebyggelse af negativ social kontrol og målgruppen af grundskoleelever. Hertil forventer kommunen, at leverandøren tilslutter sig den nationale definition af negativ social kontrol jf. Barnets Lov. Det er muligt for alle at søge tilbuddet, også selvom tilbudsgiver er nuværende leverandør fx i Åbenskole og/eller ift. friskoler. Der er tale om en toårig indsatsperiode i 2025-26.