Forretningsorden for Socialudvalget 2022-2025

Her kan du læse Socialudvalgets forretningsorden, som gælder for 2022-2025.

Udvalgets forperson og næstforperson

§ 1. Socialborgmesteren er forperson for udvalget. På udvalgets konstituerende møde vælges en næstforperson til at fungere i borgmesterens fravær.

Stk. 2. Valget ledes af borgmesteren. I dennes fravær ledes valget af det medlem af udvalget, der længst har været medlem af Borgerrepræsentationen. Har flere af udvalgets medlemmer været medlemmer af Borgerrepræsentationen i lige lang tid, ledes valget af næstforperson af det ældste medlem af disse. Valget foregår efter reglerne i § 24, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse (flertalsvalg).

Stk. 3. Udvalgets næstforperson forbereder, indkalder og leder udvalgets møder ved borgmesterens kortvarige forfald.

Udvalgets mødevirksomhed

§ 2. Udvalget udøver sin virksomhed i møder. Udvalgets møder er lukkede.

Stk. 2. Udvalget fastlægger en mødeplan for et regnskabsår ad gangen med angivelse af tidspunkt og sted for møderne.

Stk. 3. Er et medlem forhindret i at deltage i et udvalgsmøde, meddeler vedkommende sekretariatet dette snarest muligt. I beslutningsprotokollen anføres for hvert enkelt møde, hvilke medlemmer der har været fraværende, herunder hvilke der har meldt afbud inden.

Stk. 4. Ekstraordinære møder afholdes, når borgmesteren finder det nødvendigt, eller når mindst 3 af udvalgets medlemmer forlanger det.

Ved indkaldelse af ekstraordinært møde orienterer borgmesteren i videst muligt omfang medlemmerne om de sager, der skal behandles på mødet.

Stk. 5. En sag kan på borgmesterens foranledning afgøres ved skriftlig votering blandt udvalgets medlemmer, når der er enighed herom.

Andre deltagere

§ 3. Socialforvaltningens administrerende direktør er sekretær for udvalget og overværer udvalgets møder. Socialforvaltningens direktion, sekretariatschef og den protokolførende udvalgssekretær overværer udvalgets møder, medmindre udvalget bestemmer andet. I det omfang udvalget af hensyn til en sags oplysning finder det hensigtsmæssigt, kan andre personer, der er ansat i kommunens tjeneste, overvære mødet.

Stk. 2. Socialudvalget kan tilkalde personer, der ikke er ansat i kommunens tjeneste, når det er ønskeligt af hensyn til oplysning af en sag på dagsordenen.

Foretræde

§ 4. Det er muligt for personer, der ikke er ansat i kommunens tjeneste at få foretræde for Socialudvalget, når udvalget finder det ønskeligt af hensyn til oplysning af en sag på dagsordenen.

Stk. 2. Udvalget fastsætter nærmere retningslinjer om foretræde efter stk. 1, og disse offentliggøres på kommunens hjemmeside.

Dagsorden

§ 5. Borgmesteren udarbejder dagsorden for udvalgets møder. Dagsorden for møderne samt det nødvendige materiale til bedømmelse af de sager, der er optaget på dagsordenen, skal være udvalgsmedlemmerne i hænde senest 5 hverdage før mødet (typisk onsdag).

Stk. 2. Et medlem kan anmode om at få sat et medlemsforslag på dagsordenen, hvis forvaltningen har modtaget anmodningen herom senest kl. 12.00 6 hverdage før et ordinært møde (typisk tirsdag). Er der kun én uge imellem udvalgsmøderne, er fristen for aflevering af medlemsforslag til forvaltningen 5 hverdage før det kommende møde (typisk onsdag), dvs. inden midnat på dagen for det første af de to møder.

Stk. 3. Socialforvaltningen opdeler sagerne på udvalgets dagsorden i A- og B-sager. I A-sagerne sker der en politisk forhandling og realitetsbehandling. I B-sagerne forventes ikke en politisk forhandling, og sagerne godkendes typisk sammen med dagsordenen. Et medlem kan forud for et møde eller under punktet om godkendelse af dagsordenen på selve mødet, tilkende, at en B-sag ønskes løftet til en A-sag. Borgmesteren afgør derefter, hvornår på dagsordenen sagen behandles.

Stk. 4. Socialudvalgets medlemmer kan stille spørgsmål til forvaltningens skriftlige besvarelse. Spørgsmålet skal være formuleret kort og bestemt og kan være ledsaget af en kort skriftlig begrundelse. Borgmesteren træffer beslutning om, hvorvidt besvarelsen af spørgsmålet kræver en drøftelse i udvalget. Spørgsmål, der ikke kræver forelæggelse for udvalget, sendes til alle udvalgsmedlemmerne. Henvendelsen besvares senest 7 hverdage efter modtagelsen. Øvrige udvalgsmedlemmer orienteres efterfølgende om svaret, som også offentliggøres på kommunens hjemmeside, hvis de ikke indeholder fortrolige oplysninger.

Beslutningsdygtighed

§ 6. Udvalget er beslutningsdygtigt, når mindst halvdelen (dvs. 6) af medlemmerne er til stede.

Mødeledelse og sagernes forelæggelse

§ 7. Borgmesteren forbereder, indkalder og leder udvalgets møder.

Stk. 2. Ethvert medlem kan ved mødets begyndelse bede om at få ordet til dagsordenen.

Stk. 3. Sagerne behandles i den rækkefølge, som borgmesteren bestemmer. Udvalget afgør dog, i hvilken rækkefølge sagerne skal behandles, når mindst 3 af medlemmerne forlanger det.

Stk. 4. En sag, der ikke har været optaget på dagsordenen, kan ikke behandles, medmindre der er enighed herom, eller sagen ikke tåler udsættelse.

Stk. 5. Borgmesteren formulerer de punkter, der skal stemmes om.

Stk. 6. Når borgmesteren finder anledning hertil, eller når mindst 3 medlemmer ønsker det, skal udvalget stemme, om afslutning af et punkts forhandling skal finde sted.

Inhabilitet

§ 8. Et medlem skal underrette borgmesteren inden mødet, hvis der er

forhold, der kan give anledning til tvivl om medlemmets habilitet.

Stk. 2. Udvalget træffer i overensstemmelse med lovgivningens regler

om inhabilitet beslutning om, hvorvidt et medlems interesse i en sag er

af en sådan beskaffenhed, at vedkommende er udelukket fra at deltage i

udvalgets forhandling og afstemning om sagen. I bekræftende fald skal

den pågældende under forhandling og afstemning om sagen forlade lokalet, hvorimod vedkommende ikke er afskåret fra at deltage i udvalgets

forhandling og afstemning om, hvorvidt medlemmet skal vige sit sæde

under den pågældende sags behandling.

Afstemning

§ 9. Beslutninger træffes ved stemmeflertal.

Stk. 2. Afstemninger sker ved håndsoprækning.

Stk. 3. Hvis intet medlem forlanger afstemning, kan borgmesteren erklære sagen for afgjort i overensstemmelse med den af borgmesteren afgivne opfattelse.

Stk. 4. Ethvert medlem af udvalget kan standse udførelsen af en beslutning, der er truffet af udvalget, ved på mødet til beslutningsprotokollen at erklære, at det pågældende medlem ønsker sagen indbragt til afgørelse i Borgerrepræsentationen. Dette gælder dog ikke afgørelser, derved lov er henlagt til udvalget.

Stk. 5. Ethvert medlem af udvalget kan anvende sin initiativret til at indbringe en beslutning, der er truffet af udvalget, for Borgerrepræsentationen. Initiativretten bruges ved, at medlemmet på mødet til beslutningsprotokollen at erklære, at det pågældende medlem ønsker sagen behandlet i Borgerrepræsentationen. Initiativretten finder anvendelse i de situationer, hvor det ikke er muligt at anvende standsningsretten, fx ved processuelle beslutninger. Anvendelsen af initiativretten har ikke opsættende virkning for sagen.

Beslutningsprotokollen

§ 10. Borgmesteren sørger for, at udvalgets beslutning indføres i beslutningsprotokollen. I tvivlstilfælde tilkendegiver borgmesteren, hvad der skal indføres.

Stk. 2. Ethvert medlem kan forlange sin mening tilført beslutningsprotokollen i kort form. Ethvert medlem kan ligeledes få tilført en kort begrundelse for, hvorfor man har stemt med flertallet i en sag, hvis der har været afvigelser i forhold til grundlaget for at stemme sammen med flertallet. Medlemmet er i begge tilfælde forpligtet til selv at formulere tilføjelsen og aflevere denne skriftligt til sekretariatschefen eller udvalgssekretæren.

Stk. 3. Beslutningsprotokollen skal ved hvert mødes afslutning underskrives af samtlige medlemmer, der har deltaget i mødet. Hvis et medlem ikke har deltaget i hele mødet, anføres i protokollen, hvilke dagsordenspunkter fraværet omfatter. Medlemmerne kan ikke under henvisning til deres stemmeafgivning, eller af andre grunde, undlade at underskrive protokollen.

Stk. 4. Af beslutningsprotokollen skal fremgå, hvornår mødet begyndte, og hvornår det sluttede.

Tavshedspligt

§ 11. Udvalgsmøder er lukkede, og drøftelserne er fortrolige. De af udvalget trufne beslutninger kan meddeles offentligheden under iagttagelse af lovgivningens regler om tavshedspligt.

Stk. 2. Ethvert medlem er berettiget til at give oplysning om, hvorledes

medlemmet selv har udtalt sig, bortset fra forhold der er undergivet tavshedspligt

Stk. 3. Ethvert medlem er ansvarlig for at overholde tavshedspligten. Brud på tavshedspligten er strafbart.

Borgmesterens rolle

§ 12. Borgmesteren har ansvaret for udførelsen af udvalgets beslutninger

og påser, at ingen sag unødigt forsinkes.

Stk. 2. Borgmesteren påser, at sagerne, forinden de forelægges i udvalget, er tilstrækkeligt belyst.

Stk. 3. Borgmesteren kan på udvalgets vegne afgøre sager, som ikke kan vente eller ikke giver anledning til tvivl. Udvalget orienteres efterfølgende om disse sager.

Delegation af beslutningskompetence

§ 13. Udvalget kan i enighed give borgmesteren kompetence til at behandle og afgøre bestemte sagsområder eller konkrete sager. Et enkelt udvalgsmedlem kan kræve, at delegationen trækkes tilbage.

Stk. 2. Udvalget kan med stemmeflertal give Socialforvaltningen kompetence til at behandle og afgøre nærmere bestemte sagsområder eller

konkrete sager. Udvalget kan med stemmeflertal altid omgøre en sådan

beslutning.

Stk. 3. Borgmesteren sørger for, at udvalgets delegation af beslutningskompetence optages på en særskilt fortegnelse, der løbende ajourføres.

Ændringer i forretningsordenen

§ 14. Ændringer i forretningsordenen kræver 2 behandlinger i udvalget.

Stk. 2. Forslaget vedtages ved almindeligt flertal.

Ikrafttræden

§ 15. Vedtaget endeligt på Socialudvalgets møde d. 19. januar 2022 og

træder i kraft straks.