AoA-modellen
Indsatsmodellen kan anvendes i arbejdet med både mindre og større børn og unge i aldersspændet fra 0-22 år og i mange forskellige typer af forløb på tværs af indsatstrappen. Den overordnede indsatstype sammen med indsatsens mål danner rammen for arbejdet med det enkelte barn/ung og familie.
Centralt for indsatsen er, at arbejdet foretages med afsæt i en kortlægning og refleksion over barnets/den unges og familiens situation og historik, hvorudfra det konkrete behandlingsarbejde planlægges og evalueres løbende. Til dette anvendes et analyse- og arbejdsværktøj – AoA-modellen.
AoA: Et analyse- og arbejdsværktøj
Indsatsen foretages med afsæt i et analyse- og arbejdsværktøj (AoA), der sikrer, at der arbejdes med beskyttelses- og risikofaktorer, der ofte gør sig gældende hos børn og unge, der har været udsat for belastninger og udviser belastningsreaktioner.
Med afsæt i AoA arbejdes der med seks temaer mhp. at skabe sikkerhed for barnet/den unge, sikre stabilitet og faste rutiner i hverdagen, understøtte tilknytningen til omsorgspersoner og barnets/den unges følelsesregulering, hjælpe barnet/den unge med at slippe eventuel skyldfølelse samt styrke motivationen for at deltage i indsatsen og få det bedre.
AoA-modellen kan anvendes af mange forskellige typer af faggrupper. Det kan være psykologer, familiebehandlere, kontaktpersoner, pædagoger på døgninstitutioner m.fl. Det vil ofte være vigtigt med et tæt samarbejde med barnets børne-/ungerådgiver – særligt i de sager, hvor der samtidig er behov for andre indsatser eller indsatsmål.
Modellen kort fortalt
Vis alle
Kortlægning
Kortlægning handler om at kortlægge barnets aktuelle situation og historik, herunder det relationelle netværk, barnets ressourcer og opbyggende faktorer, belastningsreaktioner (adfærd og symptomer) samt de belastende oplevelser og opvækstvilkår, som barnet har været udsat for.
Det hjælper den professionelle med at se barnets belastningsreaktioner som en reaktion på de svære hændelser, barnet har været eller fortsat er udsat for. Kortlægningen giver også mulighed for at få øje på perioder eller episoder i barnets liv, der mangler viden om, og som det vil være relevant at spørge ind til.
Analyse
Analyse handler om at reflektere over barnets og familiens situation og behov for støtte ud fra seks temaer (beskyttelses- og risikofaktorer), som alle er vigtige forudsætninger for trivsel og udvikling.
De seks temaer er:
- Sikkerhed, som handler om, hvorvidt barnet/den unge er i tilstrækkelig sikkerhed
- Dagligdag, som handler om, hvorvidt der i barnets/den unges dagligdag både er stabilitet og forudsigelighed til at skabe ro for barnet/den unge
- Tilknytning, som handler om, hvorvidt barnet/den unge indgår i udviklingsstøttende relationer og samspil med sine omsorgspersoner
- Følelsesregulering, som handler om, hvorvidt barnet/den unge er i stand til og støttes i at følelsesregulere
- Barnets fortælling, som handler om hvordan barnet/den unge og familien forholder sig til barnets/den unges svære oplevelser.
- Motivation, som handler om barnets/den unges og familiens motivation for at indgå i arbejdet og få det bedre.
Ud fra hvert tema reflekteres over, hvad der aktuelt vanskeliggør eller understøtter barnets trivsel og udvikling i forhold til det pågældende tema.
Planlægning
Planlægning handler om, med udgangspunkt i Borgerens Plan, at planlægge og koordinere arbejdet med barn/ung og familie med afsæt i de første to dele (kortlægning og analyse).
I planlægningsdelen omsættes den viden og de refleksioner, som første og anden del gav anledning til, så den professionelle ved, hvad der er næste skridt i det praktiske arbejde omkring barnet og familien.