Databeskyttelse i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har ansvaret for at hjælpe ledige i job og uddannelse, skabe vækst og gode rammer for integration i byen. Det betyder, at vi indsamler og anvender en række oplysninger om borgere, der modtager hjælp og beskæftigelsesrettede indsatser fra Københavns Kommune.
Det kan fx være oplysninger som navn, alder og adresse, cpr. nr., men der kan også i nogle tilfælde være tale om oplysninger om helbred, ægtefællers indkomst mv.
Vi indsamler udelukkende data, der er nødvendige for at opfylde forvaltningens forpligtelser. Hvis data ønskes anvendt i anden sammenhæng vil det kun ske, hvis vi har samtykke eller anden hjemmel til det.
Oplysninger om behandling af dine personoplysninger
Vis alle
Hvem er den dataansvarlige?
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi har modtaget om dig.
Du finder vores kontaktoplysninger i bunden af denne side.
Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine oplysninger, er du altid velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver.
Du kan finde kontaktoplysninger på Københavns Kommunes databeskyttelsesrådgiver på denne side: Databeskyttelsesrådgiveren | Københavns Kommunes hjemmeside (kk.dk)
Formål og retsgrundlag for behandlingen af dine personoplysninger
Formålet med at behandle dine personoplysninger er at kunne behandle din henvendelse eller din sag inden for Jobcentrets og Ydelsescentrets fagområder:
- Behandle din ansøgning om kontant-, dagpenge-, sygedagpenge-, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse-, ledighedsydelse-, overgangsydelse, uddannelseshjælp-, ressourceforløb eller pensionsydelse
- Foretage lovpligtige opfølgninger på bevillinger, indsatser og foranstaltninger
- Træffe afgørelse på baggrund af ansøgninger rejst af dig eller som følge af retskrav
- Behandle din sag med henblik på afklarings- og ressourceforløb
- Afdække og iværksætte indsatser som kan bringe dig tættere på arbejdsmarkedet
- Afdække og iværksætte indsatser som kan afdække din erhvervsevne
- Dine oplysninger vil i anonymiseret form indgå i kommunens ledelses- og afrapporteringsstatistik
- Behandle klager over afgørelser.
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger af:
- Retsgrundlaget for behandlingen af personoplysninger fremgår af databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk.1, litra e for så vidt angår de almindelige personoplysninger, samt databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 2 Litra g for så vidt angår de følsomme personoplysninger.
- Lov om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (Databeskyttelsesloven) LBK nr. 502 af 23/05/2018 § 11.
Kategorier af personoplysninger
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger:
- Navn
- Privatadresse
- E-mailadresse
- Privat telefonnummer
- CVR-nummer for enkeltmandsvirksomheder
- Fødselsdato
- Familieforhold
- Arbejds- og uddannelsesforhold
- Uddannelse og CV
Fortrolige personlysninger:
- CPR-nummer
- Udlændingenummer
- Navne- og adressebeskyttelse eller hemmeligt telefonnummer
- Indtægts- og formueforhold
- Forbrugs-, konto- og skatte-oplysninger
- Straffeforhold
- Sociale problemer og andre private forhold
Derudover behandler vi, hvis det er relevant for din sag, oplysninger, som hører under kategorien ’følsomme personoplysninger’. Det kan være oplysninger om:
- Helbredsoplysninger og genetiske/biometriske data
- Race og etnisk oprindelse
- Seksuelle forhold eller seksuel orientering
- Politisk overbevisning og religiøs / filosofisk overbevisning
- Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold
- Strafbare forhold og lovovertrædelser
Modtagere eller kategorier af modtagere
Vi videregiver kun dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for behandlingen af sagen, eller vi er retligt forpligtet hertil.
- Dig selv og din evt. partsrepræsentant / biperson
- Leverandører i beskæftigelsesindsatsen
- Andre relevante forvaltninger i Københavns Kommune, typisk Socialforvaltningen og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen
- Region Hovedstaden
- Læger
- Fagforening
- Private og offentlige arbejdsgivere
- Andre offentlige myndigheder, fx Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Udlændingestyrelsen, Udbetaling Danmark, ATP mfl.
- Leverandør til Skadesagsbehandling
- Uddannelsessted
- A-kasse
- SKAT
- Politiet
- Rådgivere og databehandlere, fx RED Rådgivning, Tolkeservice, Dansk Flygtningehjælp, mfl.
Eksterne parter, der fungerer som databehandlere for Københavns Kommune, vil kun behandle oplysninger i overensstemmelse med den instruks de har fået fra kommunen, og behandlingen vil ske på baggrund af en indgået databehandleraftale.
Hvor stammer dine personoplysninger fra?
Ud over de oplysninger, du selv har givet til sagen, indhenter vi oplysninger fra din arbejdsgiver, sundhedsvæsnet, pensions- og forsikringsselskaber, civilsamfundet, a-kasse, Skattestyrelsen, politiet, andre myndigheder og offentlige registre såsom Folkeregistret og CPR, Den fælles Dataenhed, SKAT, eIndkomst, Danmarks adresseregister og CVR-registret.
Vi indhenter kun oplysninger, der er relevante for behandlingen af din sag.
Opbevaring af dine personoplysninger
Kommunen opbevarer oplysningerne i din beskæftigelsessag indtil der ikke længere er brug for oplysningerne og frem til næste ordinære slettefrist. Der vil i udgangspunktet være brug for oplysningerne, indtil du er helt ude af beskæftigelsessystemet.
Kommunen har fastsat en slettefrist 5 år efter afslutningen af den journalperiode, hvor din sag er afsluttet. De sager, der er arkivpligtige, videresendes til arkiv.
Automatiske afgørelser
Vi anvender ikke automatiske afgørelser. Afgørelser træffes efter en konkret og individuel vurdering på baggrund af sagens oplysninger.
Overførsel af personoplysninger til tredje lande
I nogle tilfælde benytter vi leverandører (databehandlere), der befinder sig i lande uden for EU/EØS (tredjelande), eller vores leverandører benytter sig af underdatabehandlere, der befinder sig uden for EU/EØS. Inden vi overfører oplysninger til disse, vil vi altid sikre, at vi har et gyldigt overførselsgrundlag. I mange tilfælde vil dette overførselsgrundlag bestå af EU Kommissionens standard kontrakter (”SCC”) samt den indgåede aftale/databehandleraftale med leverandøren. Hvis oplysningerne overføres til USA, kan overførselsgrundlaget udgøres af Data privacy Framework, hvis leverandøren er certificeret herunder.
Hvis der ikke kan etableres et gyldigt overførselsgrundlag, vil vi ikke indgå aftale med leverandøren, og dermed som udgangspunkt heller ikke overføre oplysninger om dig.
Hvis du undlader at afgive personoplysninger
Det kan efter omstændighederne få processuel skadevirkning at undlade at afgive personoplysninger i henhold til Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB), Lov om aktiv socialpolitik (LAS), lov om sygedagpenge, lov om kompensation til handicappede i erhverv, bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats (BAB). Det betyder, at vi ikke kan behandle din sag, hvis du ikke vil udlevere dine oplysninger til os.
Oplysninger om TV-overvågning i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har etableret TV-overvågning på forvaltningens lokationer. Der er skiltning omkring TV-overvågningen på de pågældende lokationer.
Formålet med TV-overvågningen er at skabe tryghed og forebygge kriminalitet på forvaltningens lokationer. Oplysningerne anvendes ikke til andre formål.
TV-overvågningen foretages på baggrund af lov om TV-overvågning § 2 d.
Behandling af personoplysninger i forbindelse med TV-overvågningen sker på baggrund af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, idet det er en naturlig forlængelse af kommunens myndighedsopgaver at etablere TV-overvågning med henblik på tryghedsskabelse og kriminalitetsforebyggende.
Der henvises i den forbindelse til Datatilsynets vejledning om TV-overvågning for offentlige myndigheder, afsnit 2.2.1.
Videregivelsen af optagelser til politiet i forbindelse med strafbare forhold sker på baggrund af databeskyttelseslovens § 8, stk. 1 og stk. 2, nr. 3, og databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. artikel 10.
I forbindelse med TV-overvågningen optages video af brugere og ansatte under deres færden på forvaltningens lokationer.
Der vil således som udgangspunkt alene være tale om følgende almindelige personoplysninger:
- Foto/video af identificerbare personer under færden på forvaltningens lokationer
- Ansættelsesforhold i forbindelse med ansatte på lokationerne
Der kan imidlertid forekomme behandling af andre kategorier af personoplysninger afhængigt af den pågældende persons adfærd på lokationen, f.eks. eventuelle strafbare forhold.
Optagelser fra TV-overvågningen videregives efter anmodning til politiet i forbindelse med efterforskning af strafbare forhold. Der deles herudover oplysninger med kommunens leverandør af TV-overvågningssystemet. Optagelserne videregives ikke til andre modtagere.
Optagelserne fra TV-overvågningen opbevares i 30 dage, hvorefter de automatisk slettes. Den automatiske sletning kan udskydes, hvis politiet anmoder herom i forbindelse med efterforskning af strafbare forhold.
Det er kun en afgrænset gruppe af særligt betroede og instruerede medarbejdere, der har adgang til optagelserne.
Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger.
Ret til berigtigelse (rettelse)
Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
Ret til sletning
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden det tidspunkt hvor vi normalt sletter vores oplysninger. Du skal anmode Københavns Kommune om at få slettet oplysningerne, hvorefter vi tager konkret stilling til din anmodning.
Ret til begrænsning af behandling
Du har visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
Ret til at se oplysninger (indsigtsret)
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, som vi behandler om dig, samt en række yderligere oplysninger. Du kan få flere informationer om dette via hjemmesiden: Få indsigt i kommunens oplysninger om dig | Københavns Kommunes hjemmeside (kk.dk)
Der vil være til stor hjælp, hvis din henvendelse er så præcis som mulig, da Københavns Kommune dækker et bredt område.
Ret til at transmittere oplysninger
Du har i visse tilfælde ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse personoplysninger fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets Vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
Klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.
E-mail: dt@datatilsynet.dk eller via e-Boks
Kontakt
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Bernstorffsgade 17
Telefontider
08:30 - 16:00
08:30 - 16:00
08:30 - 16:00
08:30 - 16:00
08:30 - 16:00