Tilladelse til at stille varer og reklameskilte foran butik

Vil du opstille skilte og varer foran din butik? Se, hvordan du får tilladelse.

Området foran din butik er ofte ejet af kommunen. Det betyder, at du skal have en tilladelse til at opstille skilte og varer foran butikken. Vi skal sikre, at der fx er god fremkommelighed, trafiksikkerhed og tilgængelighed.

En tilladelse til skilte- og vareudstilling gælder for op til ét kalenderår ad gangen, det vil sige fra 1. januar til 31. december. Det står i din tilladelse, i hvilken periode den gælder.

Søg tilladelse til at stille skilte og varer foran din butik

Åbner en dialog.

Det skal du have klar før du søger:

  • CVR-nummer og P-nummer
  • E-mailadresse til kontakt 
  • MitID-medarbejdersignatur

Har du en café eller restaurant, skal du søge tilladelse til udendørsservering.

Få hjælp til at søge: se videoguide

Se videoguiden og få vejledning 

Spørgsmål og svar om tilladelse til vareudstilling og skilte

Vis alle

Hvordan søger jeg om tilladelse til skilte og vareudstilling?

Du skal udfylde en ansøgning i Erhvervsportalen. Du logger ind på Erhvervsportalen med MitID Erhverv.

Dit CVR- og P-nummer skal være aktivt, før du kan søge om tilladelse. P-nummeret skal være for den adresse, hvor du søger ved.

Læs om p-nummer på virk.dk

Behandlingen af din ansøgning foregår også i Erhvervsportalen. Alle dine oplysninger og spørgsmål skal du sende til os gennem Erhvervsportalen. Det er også her, du kan se din tilladelse og svar på dine spørgsmål.

Hvor, hvordan og hvornår må jeg opstille varer og skilte?

Du kan få tilladelse til skilte og udstilling af varer foran din butiksfacade.

Din opstilling af skilte og varer må ikke forringe adgangen til fx porte, cykelstativer, parkeringspladser, skraldespande og lignende. Din opstilling skal stå, så det ikke hindrer fremkommeligheden eller øger risikoen for trafikfarlige situationer.

Din opstilling skal stå minimum 50 cm fra ledelinjer i fortovet, som blinde og svagtseende bruger til at navigere efter.

Du må opstille skilte og vareudstilling fra kl. 8.00 til kl. 24.00.

Hvad sker der, når jeg har søgt?

Vi vurderer din ansøgning konkret i forhold til stedet, og det du har søgt om.  

Hvis vi har spørgsmål til din ansøgning, skriver vi til dig i Erhvervsportalen eller ringer dig op.  

Vi sagsbehandler kun i Erhvervsportalen, og vi kan ikke sagsbehandle på mail eller telefon. 

Når vi har alle nødvendige oplysninger til din sag, træffer vi en afgørelse. Det vil sige, at du får en tilladelse, en delvis tilladelse eller et afslag. 

Hvis vi kan give dig en tilladelse, vil du få besked i Erhvervsportalen.  

Hvis vi ikke kan give dig tilladelse til alt det, du har ansøgt om, vil du få nærmere besked via digital post til din virksomhed. 

Bliver min ansøgning automatisk fornyet?

Godkendte tilladelser bliver automatisk genansøgt for næste kalenderår.

Du får besked i Erhvervsportalen i løbet af efteråret. Her får du mulighed for at rette i ansøgningen, og give os besked, hvis du ikke længere ønsker, at ansøgningen automatisk bliver genansøgt.  

Hvis du ikke melder andet tilbage til os, behandler vi din sag på ny. 

Der gælder særlige regler for skilte på Strøget

På Strøget giver vi typisk ikke tilladelse til skilte, beachflag og andre markedsføringsgenstande.

Strøget er:

  • Frederiksberggade
  • Nygade
  • Vimmelskaftet
  • Amagertorv og Østergade
  • Frederiksborggade 1-11 og 4-14
  • Købmagergade
  • Kultorvet

Vilkår for reklameskilte og vareudstillinger

Kontakt

Udeservering og Støj

Njalsgade 13

2300 København S

Telefontider

Mandag

09:00 - 16:00

Tirsdag

09:00 - 16:00

Onsdag

09:00 - 16:00

Torsdag

09:00 - 16:00

Fredag

09:00 - 16:00

Vil du klage over butikkens opstilling af skilte og vareudstilling?