Søg

Gå ikke glip af vigtig Digital Post fra Københavns Kommune

MitID

MitID erstatter NemID løbende frem til 31. oktober 2022. Vi anbefaler, at du får MitID, så snart du kan.

Hvorfor erstatter MitID NemID?

Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så vi også kan være trygge på nettet i fremtiden.

Skal jeg have MitID?

Hvis du har NemID og fortsat vil kunne logge på digitale løsninger, skal du have MitID inden 31. oktober 2022. 

Det er frivilligt, om du vil have MitID, præcis som med NemID.

Kan jeg få MitID?

Hvis din identitet kan fastslås med sikkerhed, når du vil oprette MitID, og du selv er i stand til at håndtere MitID, kan du få det. Du må ikke dele MitID med andre.

Hvornår skal jeg have MitID?

Vi anbefaler, at du får MitID, så snart du kan.

Du skal beholde dit NemID

Selvom du får MitID, skal du beholde dit NemID frem til 31. oktober 2022. Indtil da kan der være steder, hvor du stadig skal bruge NemID. Du kan også stadig bestille NemID, hvis du har brug for det.

Du får besked, når MitID helt afløser NemID, og du ikke længere har brug for NemID.

Få hjælp til oprettelse af MitID

Med NemID

Du kan oprette MitID med NemID på MitID.dk.

Hvis du har brug for hjælp til oprettelse af MitID, kan du kontakte din bank eller MitID-supporten på 33 98 00 10.

Hvis du allerede har talt med dem og stadig har brug for hjælp, kan du bestille tid til Borgerservice.

Med MitID app

Du kan oprette MitID med MitID appen, hvis

  1. du har et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas og 
  2. du har en smartphone, som kan scanne den chip, der sidder i dit pas.

Hent MitID app i App Store

Hent MitID app i Google Play

I Borgerservice

Du kan bestille tid til oprettelse af MitID i Borgerservice, så vi kan hjælpe dig.

Opdatering af ID-oplysninger

Nogle borgere får brev eller Digital Post fra Digitaliseringsstyrelsen om, at de skal opdatere deres ID-oplysninger i NemID, så de senere kan få MitID. 

Hvis Digitaliseringsstyrelsen ikke har skrevet til dig, skal du ikke gøre noget.

Selvom du har fået brev fra Digitaliseringsstyrelsen og ikke opdaterer dine ID-oplysninger, virker NemID som det plejer.

I NemID-nøgleappen er der en besked om, at nogle brugere skal opdatere deres ID-oplysninger i NemID. Den kan du se bort fra, hvis Digitaliseringsstyrelsen ikke har skrevet til dig om, at du skal opdatere dine ID-oplysninger. Dit NemID fortsætter med at virke som normalt, også hvis du har opdateret oplysningerne via appen, selvom du ikke er blevet bedt om det.

Sådan opdaterer du dine ID-oplysninger

Hvis du har NemID nøgleapp, kan du selv opdatere dine ID-oplysninger. Se på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside, hvordan du gør.

Hvis du ikke har NemID nøgleappen, kan du hente den til din smartphone i App Store eller Google Play.

Hvis du har spørgsmål eller oplever problemer med at opdatere ID-oplysningerne, kan du kontakte NemID's support på 33 98 00 12 eller idopdatering@digst.dk.

Du er også velkommen til at bestille tid til Borgerservice, så vi kan hjælpe dig med at opdatere dine ID-oplysninger.

Du kan bruge MitID på tre måder

MitID app

Hent appen til din smartphone i App Store eller Google Play. Hvis din telefon er for gammel til appen, kan du få en kodeviser eller kodeoplæser.

MitID kodeviser

Kodeviseren er en lille, elektronisk enhed, der viser en engangskode. Indtast koden, når du logger ind og godkender med MitID.

Du kan bestille en kodeviser på mitid.dk eller hente en i Borgerservice, hvis du bestiller tid.

MitID kodeoplæser

Kodeoplæseren er beregnet til personer med nedsat syn. Den kan læse koder højt for dig og vise koder på en stor skærm.

Du kan sætte høretelefoner til kodeoplæseren, så andre ikke kan høre med.

Du behøver ikke bevise, at du er svagtseende eller har et synshandicap for at få en.

Du kan bestille en kodeoplæser på mitid.dk eller hente en i Borgerservice, hvis du bestiller tid.

Mere om MitID

Problemer med netbank

Jeg har overskredet tidsfristen for oprettelse af MitID

Når du får besked fra banken om at oprette MitID, har du 30 dage til at gøre det. Hvis du ikke har nået det inden for de 30 dage, kan du gøre en af disse ting for igen at komme på netbank:

Jeg har oprettet MitID, før min bank bad mig om det

Hvis du har oprettet MitID, før din bank bad dig om det, kan du måske ikke  logge på netbank med MitID. Det skyldes, at banken endnu ikke har matchet dit MitID med netbank. 

Kontakt din bank for at få hjælp til at komme på netbank.

Hjælp til bruger-ID

Glemt bruger-ID

Hvis du har glemt dit bruger-ID, kan du få det oplyst ved at logge på MitID med NemID.

Ellers kan du få det udleveret ved at kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller bestille tid til Borgerservice.

Ændre bruger-ID

Du kan se på MitID.dk, hvordan du ændrer bruger-ID online.

Har du brug for hjælp, kan du kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller bestille tid til Borgerservice.

 

Hjælp til MitID app

Aktiveringskode

Du kan få en aktiveringskode på MitID.dk eller ved at bestille tid til Borgerservice.

Glemt PIN-kode

Hvis du har glemt din PIN-kode, kan du kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller bestille tid til Borgerservice.

Ændre PIN-kode

Du kan ændre din PIN-kode, når du er logget på MitID.dk.

Genaktivere spærret MitID-app

Din app bliver spærret i en time, hvis du taster din PIN-kode forkert tre gange. Hvis du taster forkert yderligere tre gange, bliver din app spærret permanent, og du skal oprette en ny PIN-kode.

For at oprette en ny PIN-kode, skal du kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller bestille tid til Borgerservice.

Hjælp til kodeviser eller kodeoplæser

Bestil en MitID kodeviser

Du kan bestille en kodeviser på mitid.dk eller hente en i Borgerservice, hvis du bestiller tid.

Bestil en MitID kodeoplæser

Du kan bestille en kodeoplæser på mitid.dk eller hente en i Borgerservice, hvis du bestiller tid.

Hent en bestilt kodeviser eller kodeoplæser

Bestil tid i Borgerservice til afhentning af en kodeviser eller kodeoplæser, som du har bestilt på MitID.dk.

Aktivér en kodeviser eller kodeoplæser

Du kan aktivere din kodeviser eller kodeoplæser på MitID.dk.

Hvis du har brug for hjælp til at aktivere din kodeviser eller kodeoplæser, kan du bestille en tid til Borgerservice.

Glemt adgangskode

Hvis du har MitID app, kan du logge på MitID.dk og vælge en ny adgangskode til kodeviseren eller kodeoplæseren.

Ellers kan du kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller bestille tid til Borgerservice.

Skift adgangskode

Du kan skifte din adgangskode, når du er logget på MitID.dk.

Genaktivér en kodeviser eller kodeoplæser

Din kodeviser eller kodeoplæser bliver spærret midlertidigt, hvis du taster engangskoden forkert tre gange. Taster du forkert tre gange mere, bliver den spærret permanent.

Har du tastet forkert tre gange, kan du genaktivere den med en aktiveringskode, som du kan få af MitID support på 33 98 00 10Bemærk: Hvis dit mobilnummer er registreret eller ændret på MitID.dk inden for de seneste fem dage, kan MitID support ikke udlevere en adgangskode. Så skal du i stedet bestille tid til Borgerservice og få en aktiveringskode hos os.

Har du tastet forkert seks gange, kan du ikke genaktivere kodeviseren eller kodeoplæseren. I stedet kan du bestille en ny (se ovenfor, hvordan du gør).

Defekt kodeviser eller kodeoplæser

Hvis du har en defekt kodeviser eller kodeoplæser, kan du se på MitID.dk, hvordan du får en ny.

Priser for kodeviser og kodeoplæser

Du kan sammenlagt få op til tre kodevisere og kodeoplæsere gratis. Har du brug for flere, er prisen 41,75 kroner (2022) for en kodeviser og 294,08 kroner (2022) for en kodeoplæser.

Vi kan ikke tage imod betaling for kodevisere og kodeoplæsere i Borgerservice, så hvis du skal betale, skal du først bestille og betale på mitid.dk, hvorefter du kan afhente i Borgerservice. Når du bestiller, kan du også vælge at få tilsendt kodeviseren eller kodeoplæseren med posten.

MitID til 13-14-årige

Man kan få MitID, fra man er 13 år. Det er dog afsenderne af de enkelte selvbetjeningsløsninger, der beslutter, om man skal kunne bruge dem, før man fylder 15 år.

I kan bestille en tid til Borgerservice, så vi kan hjælpe jer med at oprette MitID.

Jeg vil gerne oprette MitID for en anden

Du kan ikke oprette MitID på en andens vegne. Personen, der skal have MitID, skal selv bestille tid og møde personligt op i Borgerservice.

Hvis personen ikke selv kan benytte MitID

Har personen brug for din hjælp til at benytte offentlige selvbetjeningsløsninger, kan I oprette en Digital Fuldmagt i stedet.

Har personen brug for at logge på netbank, kan I kontakte banken og finde en løsning.

Kontakt

Telefontider

Mandag

08:00 - 17:00

Tirsdag

08:00 - 17:00

Onsdag

08:00 - 17:00

Torsdag

08:00 - 17:00

Fredag

08:00 - 17:00