MitID

Se, hvordan du opretter, bruger og får hjælp til MitID.

Oprettelse af MitID

Vis alle

Med MitID app

Du kan oprette MitID med MitID appen, hvis

  1. du har et gyldigt dansk pas, hvor der nederst på forsiden er et biometrisk symbol (en guldfarvet firkant med en linje igennem og en cirkel indeni) og
  2. du har en smartphone, som kan scanne den chip, der sidder i dit pas.

Hent MitID app i App Store

Hent MitID app i Google Play

I Borgerservice

Du kan bestille tid til oprettelse af MitID i Borgerservice, så vi kan hjælpe dig.

Bestil tid til oprettelse af MitID i Borgerservice

Medbring altid

Enten 1 stk.

  • Gyldigt dansk pas
  • Gyldigt dansk kørekort
  • Opholdstilladelse med cpr-nummer
  • Udenrigsministeriets ID-kort udstedt i Danmark

Eller 2 stk. af disse typer legitimation:

  • Personattest
  • Dåbs-/fødselsattest
  • Sundhedskort (sygesikringskort)
  • Gyldigt udenlandsk pas
  • Bopælsattest
  • Opholdstilladelse uden cpr-nummer
  • Dokumentation for udbetaling af offentlige ydelser (må højst være tre måneder gammel)
  • Sidste års årsopgørelse
  • Dette års forskudsopgørelse
  • Legitimationskort med billede udstedt af kommune i Danmark eller Grønland.

Hvis du ikke har legitimation

Du kan bestille en personattest, dåbs- eller fødselsattest på Borger.dk

Bestil en personattest (borger.dk)

Bestil en dåbs- eller fødselsattest (borger.dk)

Hvis du ikke har legitimation og er dansk statsborger, er det enklest for dig at hente en dåbsattest på et kirkekontor og derefter bestille tid til at få en bopælsattest i Borgerservice.

Se oversigt over kirkekontorer i København (Google Maps)

Bestil tid til at få en bopælsattest i Borgerservice

Hvis du har boet i Danmark under 3 år

Vi stiller altid sikkerhedsspørgsmål, når en borger skal have MitID. Hvis du har boet i Danmark i kort tid, har vi måske ikke nok oplysninger om dig i CPR-registeret til sikkerhedsspørgsmålene. Derfor anbefaler vi, at du tager et vitterlighedsvidne med (en person, der vil bevidne, at du er den rigtige person).

Vidnet skal være fyldt 18 år, have et dansk CPR-nummer og medbringe egen gyldig billedlegitimation samt sit MitID. Vidnets MitID skal være oprettet mindst 30 dage i forvejen.

Du kan også tage et professionelt vitterlighedsvidne med, som du har en relation til. Det kan være en

  • socialrådgiver
  • socialformidler
  • ansat ved kriminalforsorgen
  • ansat ved udenrigsministeriet i Danmark
  • ansat ved udenlandsk ambassade i Danmark
  • jobkonsulent
  • gadeplansmedarbejder eller en
  • politibetjent

Det professionelle vidne skal medbringe MitID, medarbejderlegitimation, CVR-nummer på sin arbejdsgiver og et eller to stk. legitimation som beskrevet ovenfor.

Bestil tid til oprettelse af MitID i Borgerservice

Brug af MitID

Vis alle

MitID app

Hent appen til din smartphone i App Store eller Google Play. Hvis din telefon er for gammel til appen, kan du få en kodeviser eller kodeoplæser.

Hent MitID app i App Store

Hent MitID app i Google Play

MitID kodeviser

Kodeviseren er en lille, elektronisk enhed, der viser en engangskode. Indtast koden, når du logger ind og godkender med MitID.

Du kan bestille en kodeviser på mitid.dk eller hente en kodeviser i Borgerservice, hvis du bestiller tid.

Bestil en kodeviser (mitid.dk)

Bestil tid og hent en kodeviser i Borgerservice

Om onlinebetalinger med kort hvis du bruger kodeviser

Ved onlinebetaling med kort kan du blive bedt om at godkende din betaling med det såkaldte 3-D Secure. Hvis du bruger kodeviser eller kodeoplæser kan du desværre ikke benytte MitID til at betale med betalingskort online.

Betalingerne foregår via Nets, og de tilbyder i stedet, at du kan oprette en personlig kode hos dem, som du kan betale med i kombination med en sms-kode.

Se hvordan du opretter en personlig kode (nets.dk)

Se hvordan du godkender netbetalinger med sms-kode og personligt kodeord (nets.dk)

Hvis du har spørgsmål, kan du få hjælp hos din bank.

Du kan også bruge MitID app, hvis du vil betale med betalingskort online.

Se hvordan du godkender onlinebetalinger med MitID-app (nets.dk)

MitID kodeoplæser

Kodeoplæseren er beregnet til personer med nedsat syn. Den kan læse koder højt for dig og vise koder på en stor skærm.

Du kan sætte høretelefoner til kodeoplæseren, så andre ikke kan høre med.

Du behøver ikke bevise, at du er svagtseende eller har et synshandicap for at få en.

Du kan bestille en kodeoplæser på Mitid.dk eller hente en kodeoplæser i Borgerservice, hvis du bestiller tid.

Bestil en kodeoplæser (mitid.dk)

Bestil tid og hent en kodeoplæser i Borgerservice

Om onlinebetalinger med kort hvis du bruger kodeoplæser

Ved onlinebetaling med kort kan du blive bedt om at godkende din betaling med det såkaldte 3-D Secure. Hvis du bruger kodeviser eller kodeoplæser kan du desværre ikke benytte MitID til at betale med betalingskort online.

Betalingerne foregår via Nets, og de tilbyder i stedet, at du kan oprette en personlig kode hos dem, som du kan betale med i kombination med en sms-kode.

Se hvordan du opretter en personlig kode (nets.dk)

Se hvordan du godkender netbetalinger med sms-kode og personligt kodeord (nets.dk)

Hvis du har spørgsmål, kan du få hjælp hos din bank.

Du kan også bruge MitID app, hvis du vil betale med betalingskort online.

Se hvordan du godkender onlinebetalinger med MitID-app (nets.dk)

Hjælp til MitID

Vis alle

Hjælp til MitID app

Glemt PIN-kode

Hvis du har glemt din PIN-kode, kan du kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller bestille tid til hjælp med glemt PIN-kode i Borgerservice.

Kontakt MitID support på 33 98 00 10

Bestil tid og få hjælp med glemt PIN-kode i Borgerservice

Ændre PIN-kode

Du kan ændre din PIN-kode, når du er logget på MitID.dk.

Log på MitID.dk og ændre PIN-kode

Genaktiver spærret MitID-app

Din app bliver spærret i en time, hvis du taster din PIN-kode forkert tre gange. Hvis du taster forkert yderligere tre gange, bliver din app spærret permanent, og du skal oprette en ny PIN-kode.

For at oprette en ny PIN-kode, skal du kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller bestille tid og få hjælp i Borgerservice.

Kontakt MitID support på 33 98 00 10

Bestil tid og få hjælp til at oprette PIN-kode i Borgerservice

Hjælp til kodeviser eller kodeoplæser

Bestil en MitID kodeviser

Bestil en kodeviser (mitid.dk)

Bestil tid og hent en kodeviser i Borgerservice

Bestil en MitID kodeoplæser

Bestil en kodeoplæser (mitid.dk)

Bestil tid og hent en kodeoplæser i Borgerservice

Afhent en bestilt kodeviser eller kodeoplæser

Bestil tid i Borgerservice og afhent en kodeviser eller kodeoplæser, som du har bestilt på MitID.dk.

Bestil tid og afhent en bestilt kodeviser/kodeoplæser i Borgerservice

Aktivér en kodeviser eller kodeoplæser

Du kan aktivere din kodeviser eller kodeoplæser på MitID.dk.

Hvis du har brug for hjælp til at aktivere din kodeviser eller kodeoplæser, kan du bestille en tid til Borgerservice.

Aktivér din kodeviser eller kodeoplæser på MitID.dk

Bestil en tid til Borgerservice og aktivér din kodeviser/kodeoplæser

Glemt adgangskode

Hvis du har MitID app, kan du logge på MitID.dk og vælge en ny adgangskode til kodeviseren eller kodeoplæseren.

Log på MitID.dk og vælg ny adgangskode til kodeviser/kodeoplæser

Ellers kan du kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller bestille tid til Borgerservice.

Kontakt MitID-support på 33 98 00 10

Bestil tid til Borgerservice og få ny adgangskode til kodeviser/kodeoplæser.

Skift adgangskode

Du kan skifte din adgangskode, når du er logget på MitID.dk.

Log på MitID.dk og skift adgangskode til kodeviser/kodeoplæser

Genaktivér en kodeviser eller kodeoplæser

Din kodeviser eller kodeoplæser bliver spærret midlertidigt, hvis du taster engangskoden forkert tre gange. Taster du forkert tre gange mere, bliver den spærret permanent.

Har du tastet forkert tre gange, kan du genaktivere den med en aktiveringskode, som du kan få af MitID support på 33 98 00 10. OBS! Hvis dit mobilnummer er registreret eller ændret på MitID.dk inden for de seneste fem dage, kan MitID support ikke udlevere en adgangskode. Så skal du i stedet bestille tid til genaktivering i Borgerservice og få en aktiveringskode hos os.

Kontakt MitID-support på 33 98 00 10

Bestil tid til genaktivering af MitID i Borgerservice

Har du tastet forkert seks gange, kan du ikke genaktivere kodeviseren eller kodeoplæseren. I stedet kan du bestille en ny (se ovenfor, hvordan du gør).

Defekt kodeviser eller kodeoplæser

Hvis du har en defekt kodeviser eller kodeoplæser, kan du få en ny.

Se hvordan du får en ny kodeviser eller kodeoplæser (mitid.dk)

Priser for kodeviser og kodeoplæser

Du kan sammenlagt få op til tre kodevisere og kodeoplæsere gratis. Har du brug for flere koster det ekstra.

Se priser for en ny kodeviser eller kodeoplæser (mitid.dk)

Vi kan ikke tage imod betaling for kodevisere og kodeoplæsere i Borgerservice, så hvis du skal betale, skal du først bestille og betale på MitID.dk. hvorefter du kan afhente i Borgerservice. Når du bestiller, kan du også vælge at få tilsendt kodeviseren eller kodeoplæseren med posten.

Bestil og betal for kodeviser eller kodeoplæser (mitid.dk)

Problemer med netbank

Jeg har overskredet tidsfristen for oprettelse af MitID

Når du får besked fra banken om at oprette MitID, har du 30 dage til at gøre det. Hvis du ikke har nået det inden for de 30 dage, kan du gøre én af disse ting for igen at komme på netbank:

Jeg har oprettet MitID, før min bank bad mig om det

Hvis du har oprettet MitID, før din bank bad dig om det, kan du måske ikke logge på netbank med MitID. Det skyldes, at banken endnu ikke har matchet dit MitID med netbank.

Kontakt din bank for at få hjælp til at komme på netbank.

Hjælp til bruger-ID

Glemt bruger-ID

Hvis du har glemt dit bruger-ID, kan du få det udleveret ved at kontakte MitID-support på 33 98 00 10 eller bestille tid til hjælp med glemt bruger-ID i Borgerservice.

Kontakt MitID-support på 33 98 00 10

Bestil tid og få hjælp med glemt bruger-ID i Borgerservice

Ændre bruger-ID

Du kan se på MitID.dk, hvordan du ændrer bruger-ID online.

Læs mere om hvordan du ændrer bruger-ID online (mitid.dk)

Har du brug for hjælp, kan du kontakte MitID support på 33 98 00 10 eller bestille tid og få hjælp til at ændre dit bruger-ID i Borgerservice.

Kontakt MitID-support på 33 98 00 10

Læs mere om hvordan du ændrer bruger-ID online (mitid.dk)

Jeg vil gerne oprette MitID for en anden

Du kan ikke oprette MitID på en andens vegne, men du må gerne hjælpe en anden med at få det. På MitID.dk kan du læse mere om, hvordan du kan hjælpe, og hvad du må og ikke må hjælpe med, når en anden skal have MitID.

Læs mere om hvordan du kan hjælpe, når en anden skal have MitID

Hvis personen, der skal have MitID, har brug for hjælp i Borgerservice, skal vedkommende selv møde op.

Bestil tid til den person, der skal have MitID

Hvis personen ikke selv kan benytte MitID

Har personen brug for din hjælp til at benytte offentlige selvbetjeningsløsninger, kan I oprette en Digital Fuldmagt i stedet.

Opret en Digital Fuldmagt

Har personen brug for at logge på netbank, kan I kontakte banken og finde en løsning.

Mere om MitID

Vis alle

Skal jeg have MitID?

Det er frivilligt, om du vil have MitID.

Kan jeg få MitID?

Hvis din identitet kan fastslås med sikkerhed, når du vil oprette MitID, og du selv er i stand til at håndtere MitID, kan du få det. Du må ikke dele MitID med andre.

Kontakt

Københavns Borgerservice

Telefontider

Mandag

08:00 - 16:00

Tirsdag

08:00 - 16:00

Onsdag

08:00 - 16:00

Torsdag

08:00 - 17:00

Fredag

08:00 - 15:00