Indberet din medarbejders sygdom
Når en af dine medarbejdere melder sig syg, skal du indberette sygefraværet til kommunen via NemRefusion.
Det er vigtigt, at du overholder fristerne for at anmelde sygefravær, da det kan få betydning for udbetalingen af sygedagpenge.
Frister
Hvis du som arbejdsgiver betaler løn til medarbejderen, mens han eller hun er syg, kan du melde fraværet fra den 23. sygefraværsdag.
Du skal melde fraværet senest 5 uger efter første fraværsdag.
Hvis du ikke betaler løn, mens din medarbejder er sygemeldt, skal du indberette fraværet senest 1 uge efter første fraværsdag.
Begge dele gør du i NemRefusion.
Læs her – hvis du har en sygedagpengeforsikring.
Du skal søge refusion for sygedagpenge, senest tre måneder efter at lønnen til medarbejderen er udbetalt.
Fortæl din medarbejder, hvad han/hun skal gøre
Din medarbejder får besked i sin digitale postkasse, når du har indberettet sygefraværet. Vi anbefaler, at du orienterer din medarbejder, så han/hun ved, at der kommer et digitalt brev.
Medarbejderen skal følge vejledningen i brevet til at udfylde ansøgningen om sygedagpenge og/eller oplysningsskema via Mit Sygefravær.
Se video med introduktion til Mit Sygefravær, når medarbejderen skal søge sygedagpenge eller sende oplysningsskema til kommunen.
Du skal have MitID Erhverv
For at indberette via NemRefusion skal du have MitID Erhverv, også kaldet digital signatur. Den kan bestilles på Nets hjemmeside.
Har du spørgsmål til MitID Erhverv eller brug for hjælp, kan du ringe til Virk Support (NemRefusion) på telefon 72 20 00 30.
Når du har fået MitID Erhverv, skal du have rettigheder til at anmode om refusion. Det er din virksomheds Nem-Login-Administrator, som tildeler denne rettighed.
Kontakt
Ydelsesservice København (erhverv)
Telefontider
10:00 - 12:00
10:00 - 12:00
10:00 - 12:00
10:00 - 12:00
Postadresse:
Postboks 279
1502 København V
OBS: Der er lukket for telefonen hver onsdag