Værd at vide om hjælp i hverdagen, til dig under 65 år

Her får du et overblik over praktiske oplysninger om hjemmepleje til dig under 65 år.

Værd at vide om hjemmepleje til dig under 65 år

Vis alle

Afbud og aflysninger

Når din leverandør aflyser et besøg 

En leverandør må ikke aflyse en aftale om personlig pleje. Hvis en leverandør aflyser en aftale om praktisk hjælp, er leverandøren forpligtet til om morgenen på den planlagte besøgsdag at tilbyde et erstatningsbesøg inden for fem hverdage. 

Når du har brug for at aflyse et besøg  

Det er vigtigt, at du giver leverandøren af din hjemmehjælp besked om ændringer, som har betydning for planlægning af din hjemmehjælp. Fx i de tilfælde hvor du ikke er hjemme, eller når du er på ferie. Du skal give besked senest 24 timer forinden det aftalte besøg, hvis du ikke er hjemme. 

Kommunen giver ikke erstatningsbesøg, hvis du ikke er hjemme til et aftalt besøg. Kommunens medarbejdere må kun gå ind i dit hjem, hvis der er tale om en åbenlys nødsituation. Din leverandør har dog pligt til at finde ud af, om der er sket dig noget, hvis ikke du lukker op som aftalt. 

Hvis leverandøren har begrundet mistanke om, at du er i hjemmet og du er i nød, kan politiet blive bedt om hjælp fra en låsesmed til at skaffe sig adgang til din bolig. Har du glemt at give besked om, at du ikke er hjemme, er du forpligtet til at betale eventuelle udgifter til en låsesmed. 

Borgerstyret Personlig Assistance

Hvis du har et massivt og komplekst plejebehov, og hvis dit behov ikke kan dækkes af almindelig hjemmehjælp, kan du søge ordningen Borgerstyret Personlig Assistance (BPA), som bevilges af Borgercenter Handicap. Det forudsættes dog, at du kan klare opgaven som daglig arbejdsleder, og arbejdslederansvaret kan ikke overdrages til andre. 

Læs mere om Borgerstyret Personlig Assistance og hvordan du søger her

Fleksibel hjemmehjælp

Du har ret til at bytte en indsats, du er bevilget til, med en anden hjemmehjælpsindsats efter reglerne om frit valg. Du kan således bytte din støvsugning ud med fx en gåtur. Du kan dog kun bytte dine indsatser, hvis hjemmehjælpen finder det fagligt forsvarligt at bytte, og den nye indsats holdes inden for tidsrammen for den oprindelige indsats. 

Hvis du ønsker at bytte en indsats inden for personlig pleje med en indsats inden for praktisk hjælp, kræver det, at du er bevilget til begge typer indsatser. 

Hvis du gentagne gange bytter din hjælp til en anden indsats, indgår dette i de fremtidige vurderinger af dit behov for hjælp i hjemmet og sammensætningen af den hjælp, du modtager. 

Frit valg af leverandør

Når du har fået bevilget hjælp af kommunen, skal du tage stilling til hvem, som skal levere din hjemmehjælp. Du har mulighed for at vælge mellem en kommunal leverandør eller en privat leverandør. 

Se oversigt over leverandører

Hjemmet som arbejdsplads

Når du får praktisk hjælp såvel som personlig pleje, er dit hjem medarbejderens arbejdsplads og omfattet af arbejdsmiljøloven. For at forebygge, at medarbejderen får arbejdsskader, stiller Københavns Kommune derfor nogle krav til forhold omkring kæledyr og rygning.  

Inden hjælpen påbegyndes, gennemgår vi dit hjem i forhold til, om det lever op til retningslinjerne for et godt arbejdsmiljø. Det kan være nødvendigt fx at flytte rundt på møblerne, fjerne løse gulvtæpper eller installere arbejdsredskaber i dit hjem, før du kan få hjælp og støtte. Hvis der er problemer i forhold til arbejdsmiljøet, vil du blive inddraget i løsningen.  

I vurderingen af et godt arbejdsmiljø indgår overvejelser omkring: 

  • Indeklima 
  • Elektriske installationer og apparater 
  • Lysforhold 
  • Gulvtæpper 
  • Pladsforhold/møblering 
  • Arbejdsredskaber  
  • Hjælpemidler  
  • Rengøringsmidler 

Rygning of husdyr

Det er ifølge rygeloven forbudt at ryge på arbejdspladser. Det betyder, at det er en forudsætning for at få hjælp i hjemmet, at der ikke ryges i hjemmet i det tidsrum, hvor medarbejderen opholder sig i din bolig. Du kan blive bedt om at lufte ud i forbindelse med besøg af din hjemmehjælper eller visitator. Har du husdyr, skal du sørge for at have dem i bur eller i et andet rum, end hvor hjemmehjælpen arbejder. 

Hvis der opstår problemer i forhold til arbejdsmiljøet, vil vi sammen finde en løsning. Du vil modtage en folder om arbejdsmiljø, når du visiteres til rehabilitering eller hjælp i hjemmet.   

Kontant tilskud

Hvis du har betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og et behov for personlig og praktisk hjælp i mere end 20 timer ugentligt, kan du vælge at få udbetalt et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Det er en betingelse for ordningen, at du kan være arbejdsleder for de ansatte. At være arbejdsleder betyder, at du blandt andet skal stå for arbejdsplanlægning og være med til at ansætte de personer, som skal levere hjælpen. 

Selvudpeget hjælper

Du har mulighed for selv at udpege en eller flere personer til at udføre hjemmehjælpen, som fx en pårørende eller en ven. Din selvudpegede hjælper bliver indkaldt til en ansættelsessamtale hos Hjemmeplejevisitationen i Borgercenter Voksne. Samtalen har fokus på uddannelse, erfaring, tilknytning til dig, håndtering af rollen som hjælper samt opgavens indhold og omfang.  

Det er Hjemmeplejevisitationen, som tager stilling til, hvorvidt en person kan ansættes som selvudpeget hjælper.  

Der gælder følgende regler for en selvudpeget hjælper:

  • Den selvudpegede hjælper skal være fyldt 18 år 
  • Den selvudpegede hjælper skal have opholds- og arbejdstilladelse i Danmark 
  • Den selvudpegede hjælper skal fremsende straffeattest og i nogle tilfælde en børneattest 
  • Den selvudpegede hjælper skal kunne levere hjælpen på betryggende vis 
  • Den selvudpegede hjælper skal følge Københavns Kommunens retningslinjer i forhold til arbejdsmiljøet 
  • Forstå dansk 
  • Tjekke e-boks løbende hver måned under ansættelsen 

Kontakt Hjemmeplejevisitationen for mere information. Du finder kontaktoplysninger nedenfor på denne side.

Skærmbesøg

Hvis du har en smartphone eller en tablet, kan vi tilbyde dig hjemmepleje eller sygepleje via et skærmbesøg. Det betyder, at du taler med og kan se medarbejderen via din telefon eller tablet. Du kan for eksempel få skærmbesøg, når du skal tage din medicin.

Medarbejderen sikrer via skærmen, at alt går som det skal. Du kan modtage skærmbesøg alle ugens dage og både i dag- og aftentimerne. Medarbejderen viser dig, hvordan et skærmbesøg foregår og hjælper dig i gang. Vi kan være hos dig inden for kort tid, hvis du får behov for det.

Ændringer i din hjælp

Hvis du ønsker at skifte leverandør 

Du har altid mulighed for at skifte leverandør af hjemmehjælpen. Hvis du ønsker at skifte leverandør, skal du henvende dig til hjemmeplejevisitationen i Borgercenter Voksne. Selve skiftet kan tidligst finde sted to uger efter din henvendelse.  

Hvis du ønsker at ændre eller søge om mere hjælp 

Hvis du ønsker at ændre i din hjemmehjælp, skal du kontakte hjemmeplejevisitationen i Borgercenter Voksne, hvorefter en visitator vil vurdere, om der er grundlag for en ændring. 

Du har pligt til at meddele hjemmeplejevisitationen, hvis der sker ændringer i dine behov for hjemmehjælp, herunder husstandens muligheder for at hjælpe til. 

Aflastning eller afløsning af pårørende

Tryghedsopkald

Du kan efter en konkret individuel vurdering få tilbudt et tryghedsopkald fra hjemmeplejen. Et tryghedsopkald skal hjælpe dig med, at du føler dig tryg og hjælpe dig til at kunne klare hverdagens aktiviteter. Det kan eksempelvis være i forbindelse med udskrivning fra et hospitalsophold. Du bliver ringet op på aftalte tidspunkter.  

Plejetestamente

Hvis du bliver ramt af demens eller anden sygdom, kan der komme et tidspunkt, hvor andre bliver nødt til at tage stilling til helt almindelige hverdagsting for dig, som fx hvilket tøj du skal have på og hvilke interesser, der er vigtige for dig at bevare. I sådan en situation kan det være en tryghed for både dig, dine pårørende og de medarbejdere, der kommer hos dig, hvis du har givet udtryk for din ønsker til pleje og omsorg i et plejetestamente forinden.  

Det er vigtigt, at dine ønsker til pleje og omsorg bliver respekteret. Derfor bør du huske at informere hjemmeplejevisitationen i Borgercenter Voksne, hvis du har lavet et plejetestamente. Du kan få mere information om oprettelse af plejetestamenter ved at henvende dig til Københavns Borgerservice.  

Læs mere om plejetestamente

Sådan klager du

Hvis du ønsker at klage, skal du som udgangspunkt henvende
dig der, hvor din sag behandles, eller hvor opgaven
normalt udføres.

Læs om hvordan du klager om din hjælp i hjemmet

Læs også mere sagsbehandling og klager i Københavns Kommune

Behandling af personoplysninger

Københavns Kommune er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som du deler med os, eller som kommunen modtager om dig fra andre instanser. I den forbindelse har du en række rettigheder, der skal sikre, at der er åbenhed om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.  

Læs om hvordan kommunen behandler dine oplysninger og hvad dine rettigheder er i forhold til at få indsigt i hvilke oplysninger kommunen har om dig.

Brugerråd

Center for hjemme- og sygepleje i Socialforvaltningen har et brugerråd tilknyttet, som er sammensat af brugerrepræsentanter fra handicap-, psykiatri- og misbrugsområdets organisationer samt ledelses- og medarbejderrepræsentanter fra kommunens hjemmepleje og de private leverandører.  

Formålet er at sikre brugerne en rådgivende rolle i forhold til hjemmeplejens daglige såvel som fremadrettede virke og således styrke en løbende dialog mellem bruger og hjemmepleje. 

Læs mere om brugerrådet

Sådan søger du