Sådan søger du om hjælp i hjemmet, når du er under 65 år
Du kan søge om hjælp og støtte i Socialforvaltningen, hvis du er mellem 18-65 år og bor i Københavns Kommune. Er du over 65 år, skal du søge om hjælp i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune. Det er Hjemmeplejevisitationen, der visiterer dig tilden hjælp, som du har brug for i din hverdag. Visitationen sker altid ud fra en konkret og individuel vurdering af dit behov for hjælp og støtte.
Hjemmepleje til borgere under 65 år
Vis alle
Sådan søger du om støtte
Det er Hjemmeplejevisitationen, der visiterer dig tilden hjælp, som du har brug for i din hverdag. Visitationen sker altid ud fra en konkret og individuel vurdering af dit behov for hjælp og støtte.
Ring til Hjemmeplejevisitation
Ønsker du at søge om hjælp og støtte i hverdagen, skal du ringe til Hjemmeplejevisitationen. Du kommer til at snakke med en visitator. Dine pårørende, din praktiserende læge eller hospitalet kan også kontakte visitationen på dine vegne og med dit samtykke. Visitationen rådgiver og vejleder dig ud fra den situation, du står i, og de behov, du beskriver.
Visitator kommer på besøg
Efter du har ringet og talt med Hjemmeplejevisitationen om at få hjælp i hverdagen, får du besøg af en visitator. Visitatoren taler med dig om, hvordan du klarer dig i dit hjem. Visitatoren vil spørge dig om dit helbred, din familiesituation og dit netværk. Du kan også blive bedt om at lave en eller flere konkrete aktiviteter, så visitatoren kan få indtryk af din fysiske og kognitive funktionsevne.
Visitatorens opgave er i samarbejde med dig at afklare, hvordan du kan deltage så aktivt som muligt i dine daglige opgaver. Visitatoren laver en vurdering af, hvorvidt du med hjælp og støtte i hverdagen har mulighed for at blive helt eller delvist selvhjulpen. I den forbindelse vurderer visitatoren også, om eventuelle øvrige medlemmer af husstanden kan hjælpe dig med konkrete opgaver i hjemmet. I vurderingen af dit behov for hjælp, kan visitatoren inddrage andre faggrupper som fx en ergoterapeut eller fysioterapeut. Derudover vurderes det, om du ved anden indretning, hjælpemidler eller tilrettelæggelse af fx rengøringsopgaverne selv ville kunne udføre opgaverne i eget hjem.
Det er vigtigt, at visitatoren får et grundigt indblik i din samlede situation til at kunne vurdere, hvilken hjælp du har brug for i din hverdag. Hjælpen skal understøtte, at du kan leve et så selvstændigt liv som muligt - på dine præmisser.
I de tilfælde, hvor en opgave måske tager lidt længere tid, end den normalt vil gøre uden hjælp, men hvor du er i stand til at løse den selv med den nødvendige tid til rådighed, vil du normalt ikke få bevilget hjemmehjælp.
Du er velkommen til at tage en pårørende eller en anden person, som kender dig godt med som bisidder til at støtte dig i samtalen. Din bisidder kan også hjælpe med vigtige oplysninger omkring dig og din situation.
Afgørelse om hjælp
Efter visitationsbesøget modtager du en skriftlig afgørelse fra Hjemmeplejevisitationen, hvor det står, om du kan få hjælp i hjemmet. Det er lovgivningen og kommunens serviceniveau, der danner rammen for den støtte og hjælp, du kan få.
Hvis du får afslag på den hjælp, du har søgt om, skal visitationen vejlede dig i, hvordan du kan forholde dig til afslaget. Hvis du har fået tilbud om hjælp og støtte, vil kommunen løbende vurdere, om du fortsat har brug for tilbuddet og om det er det rigtige tilbud, du får.
Du skal være opmærksom på, at du skal meddele Hjemmeplejevisitationen, hvis der sker ændringer i dine og husstandens ressourcer.
Skal du på midlertidigt ophold i en anden kommune, fx i forbindelse med et sommerhusbesøg, kan du søge råd og vejledning hos visitationen om, hvordan du får leveret hjælpen der hvor du opholder dig.
Sagbehandlingsfrister
Sagsbehandlingstiden kan variere, alt efter hvilket tilbud du søger om at få. Tidsfristerne for, hvornår du modtager en afgørelse, er vejledende. Der kan være tilfælde, hvor sagsbehandlingstiden må forlænges, fx ved behov for indhentning af yderligere oplysninger.
Ved akut behov for personlig eller praktisk hjælp vil hjælpen blive sat i gang med det samme.
Læs mere om sagsbehandling i Københavns Kommune. Du kan også læse om, hvornår du kan forvente at få hjælp, hvis du får en bevilling.
Sådan klager du, hvis der er noget, du er utilfreds med
Alle kan kontakte kommunen, hvis der er forhold, er oplever som utilfredsstillende. I nogle tilfælde sætter lovgivningen rammer for, hvem der er berettiget til at klage og fx få en klage behandlet i Ankestyrelsen. Der kan derfor være situationer, hvor kommunen vil bede om en fuldmagt fra dig, hvis fx en pårørende klager på dine vegne.
Hvis du ønsker at klage, bør du i første omgang henvende dig dér, hvor din sag behandles, eller hvor opgaven normalt udføres.
Du har ret til at klage over en afgørelse eller sagsbehandlingen
Hvis du er uenig i en afgørelse om træning eller hjemmehjælp, kan du klage til hjemmeplejevisitationen i Borgercenter Voksne, som vil revurdere din sag. Hvis hjemmeplejevisitationen fastholder afgørelsen, sendes din klage og sagens akter videre til Ankestyrelsen, som kan fastholde, ændre eller hjemvise afgørelsen, hvilket betyder at sagen bliver sendt tilbage til kommunen til fornyet behandling. Til alle afgørelser, du modtager fra hjemmeplejevisitationen, er vedlagt en klagevejledning, der nærmere forklarer, hvad du skal gøre for at klage over en afgørelse.
Klagefrist
Hvis du ønsker at klage over en afgørelse, skal dette ske inden midnat senest fire uger efter du har modtaget afgørelsen.
Her klager du
Hjemmeplejevisitationen i Borgercenter Voksne
Bernstorffsgade 17
1592 København V
Telefon: 3317 3000
Det er ikke muligt at møde personligt op uden forudgående aftale.
Telefontid:
Mandag kl. 10-14
Tirsdag kl. 10-14
Onsdag kl. 11-14
Torsdag kl. 11-14
Fredag kl. 10-14
Send sikker mail
Klage over udførelse af opgaver eller personale
Du har mulighed for at klage over kommunens sagsbehandling, personalets adfærd og udførelsen af praktiske opgaver til Københavns Kommunes Borgerrådgiver, som også tager sig af sager om diskrimination.
Hvis du er utilfreds med udførelsen af en opgave i dit hjem eller en leverandørs personale, skal du kontakte den pågældende leverandør af hjemmehjælp eller hjemmeplejevisitationen i Borgercenter Voksne Du har også mulighed for at klage over denne type sager til Københavns Kommunes Borgerrådgiver. Du finder kontaktoplysninger på leverandører under afsnittet ”Valg af leverandør”. Du finder kontaktoplysninger til Borgerrådgiveren i det følgende afsnit ”Klage oversagsbehandling og adfærd”.
Klage over udførelse af opgaver eller personale
Hvis du er utilfreds med udførelsen af en opgave i dit hjem eller en leverandørs personale, skal du kontakte den pågældende leverandør af hjemmehjælp eller hjemmeplejevisitationen i Borgercenter Voksne Du har også mulighed for at klage over denne type sager til Københavns Kommunes Borgerrådgiver. Du finder kontaktoplysninger på leverandører under afsnittet ”Valg af leverandør”. Du finder kontaktoplysninger til Borgerrådgiveren i det følgende afsnit ”Klage oversagsbehandling og adfærd”.
Klage over sagsbehandling og adfærd
Du har mulighed for at klage over kommunens sagsbehandling, personalets adfærd og udførelsen af praktiske opgaver til Københavns Kommunes Borgerrådgiver, som også tager sig af sager om diskrimination.
Københavns Kommune Borgerrådgiver
Vester Voldgade 2A
1552 København V
Telefon: 3366 1400
Læs mere om dine muligheder for at klage og hvordan Borgerrådgiveren kan hjælpe
Klage over sagsbehandlingen, personalets adfærd og udførelsen af praktiske opgaver kan også sendes til socialborgmesteren.
Send sikker mail til Socialborgmester Karina Vestergård Madsen
Kontakt
Visitation Hjemmepleje
Bernstorffsgade 17
Telefontid:
Mandag kl. 11-14
Tirsdag kl. 11-14
Onsdag kl. 11-14
Torsdag kl. 11-14
Fredag kl. 11-14
Det er ikke muligt at møde personligt op uden forudgående aftale.
Servicetelefonen
Akutnummer ved behov for hjemmepleje
Aften/nat og i weekenden
Telefon 33 17 89 89