Skift læge
Hvis du ikke MitID
Bestil tid til Borgerservice, hvis du ikke har MitID
Hvis du har brug for, at en anden person handler på dine vegne i Borgerservice, kan du hente og udfylde en fuldmagtsblanket.
Læger i Københavns Kommune
Om at skifte læge
Fold alle ud
Sådan skifter du læge
Du skifter læge ved at
- Logge på selvbetjeningen med MitID
- Søge efter en læge, eller vælge den læge, du vil have (der kommer kun læger frem, som du kan skifte til)
- Betale for lægeskiftet - det koster 40 kroner (2025).
Log på selvbetjeningen med MitID og skift læge
Hvis du ikke har MitID
Hvis du ikke har MitID, kan du bestille tid i Borgerservice, så vi kan hjælpe dig.
Du kan frit vælge en læge, der har åbent for tilgang af nye patienter, også selvom lægen ikke er i Københavns Kommune.
Lægeskiftet sker med det samme.
Du får dit nye sundhedskort (sygesikringskort) med posten inden for tre uger. Husk, at dit efternavn skal stå på postkassen. Ellers må PostNord ikke aflevere sundhedskortet.
Du kan også se sundhedskortet i sundhedskort-appen.
Læs mere om sundhedskort-appen (borger.dk)
Hvis du ønsker en læge, som ikke tager nye patienter
Du kan få en læge, der har lukket for tilgang af nye patienter, hvis du opfylder mindst en af disse betingelser:
- Din ægtefælle, samlever eller andre på din adresse har den læge
- Du fylder 15 år, og den læge, du vil have, er læge for mindst en af dine forældre
- Du overgår fra sygesikringsgruppe 2 til 1, og lægen er den læge, som du senest har været tilmeldt i sygesikringsgruppe 1.
- Der ikke er mindst to læger med åbent for tilgang af nye patienter inden for fem kilometer fra din bopæl. Lægen med lukket for tilgang skal acceptere dit valg.
- Du gerne vil have en læge med lukket for tilgang, som ligger mere end fem kilometer fra dit hjem, og lægen accepterer dit valg.
Log på selvbetjeningen med MitID og skift læge
Hvis du ikke har MitID
Hvis du ikke har MitID, kan du bestille tid i Borgerservice, så vi kan hjælpe dig.
Hvis din læge flytter, stopper eller overdrager sin praksis
Hvis din læge flytter sin praksis
Du kan vælge en ny læge gebyrfrit i den periode, du får oplyst i et brev fra Region Hovedstaden. Hvis ikke du gør det, beholder du din nuværende læge på den nye adresse. Du får automatisk tilsendt et nyt sundhedskort med den nye adresse eller den nye læge.
Hvis din læge stopper
Du kan vælge en ny læge gebyrfrit i den periode, du får oplyst i et brev fra Region Hovedstaden. Hvis ikke du gør det, tildeler kommunen dig en ny læge. Herefter får du et nyt sundhedskort.
Hvis din læge overdrager sin praksis
Du bliver automatisk overført til den ny læge og får tilsendt et nyt sundhedskort. Du kan vælge en ny læge gebyrfrit i den periode, du får oplyst i brevet med den nye sundhedskort fra Region Hovedstaden, hvis du ikke ønsker den læge, der overtager praksis.
Hvis du vil vælge en anden læge, skal du kontakte Københavns Borgerservice for at få et gebyrfrit lægeskift. Det er ikke muligt at skifte læge digitalt via selvbetjeningsløsningen i dette tilfælde.
Sådan vælger du en ny læge
Hvis du vil skifte læge:
- Log in med MitID på selvbetjeningsløsningen
- Vælg 'praksisændringer' som årsag til lægeskift
Hvis du ikke kan vælge 'praksisændringer', eller du bliver bedt om at betale, skal du kontakte Københavns Borgerservice.
Skift læge i selvbetjeningsløsningen
Hvis du ikke har MitID
Hvis du ikke har MitID, kan du bestille tid i Borgerservice, så vi kan hjælpe dig.
Hvis din læge ikke vil have dig som patient længere
For at du kan skifte læge gebyrfrit, skal din læge skrive til Region Hovedstaden, at denne ikke længere ønsker dig som patient.
Når sagen er behandlet, får du et brev fra Region Hovedstaden om, at du indenfor en uge kan skifte læge.
Skifter du læge, før du har fået afgørelsen fra regionen, skal du betale for det.
Lægeskift ved flytning
Du kan altid beholde din læge, når du flytter, også selvom lægen har lukket for tilgang af nye patienter eller er placeret langt væk fra din nye adresse.
Hvis der ikke er mindst to læger med åbent for tilgang af nye patienter inden for fem kilometer fra din nye bopæl, kan du søge om at få en læge, som har lukket for tilgang. Lægen skal acceptere dit valg.
Hvis du gerne vil have en læge, der ligger mere end fem kilometer fra din bopæl, og som har lukket for tilgang af nye patienter, kan du søge om at få lægen. Lægen skal acceptere dit valg.
Du kan frit vælge en læge, som har åbent for tilgang af nye patienter, også selvom lægen ikke er i Københavns Kommune.
Det er gratis at skifte læge, når du flytter. Men kun hvis du gør det i forlængelse af, at du flytter.
Pris for at skifte læge
Det koster normalt 40 kroner (2025) at skifte læge.
I disse tilfælde er det dog gratis:
- Hvis du vælger ny læge, samtidig med at du melder flytning
- Hvis din læge stopper sin praksis
- Når du fylder 15 år. Det er gratis at skifte læge i den måned du fylder 15 år og i måneden efter. Du skal have MitID for at skifte læge.
- Hvis I som forældre har fælles forældremyndighed og fælles bopæl, men hver jeres læge, vil barnet ved fødslen få mors læge. Men hvis I ønsker, at barnet skal have den anden forældres læge, skal I henvende jer til Borgerservice (se under Kontakt).
Levering af dit nye sundhedskort
Du får dit nye sundhedskort med posten inden for tre uger, efter du har bestilt det.
PostNord må kun aflevere sundhedskortet, hvis dit navn står på postkassen. Hvis du har bestilt et sundhedskort til dit barn, skal barnets efternavn også stå på postkassen.
Du kan også se dit og dit barns sundhedskort i Sundhedskort-appen.
Læs mere om sundhedskort-appen (borger.dk)
Ikke modtaget sundhedskort
Dit nye sundhedskort kommer normalt med posten inden for tre uger, efter du har bestilt det. Hvis du ikke har modtaget det, kan det fx skyldes, at dit navn ikke står på din postkasse; så må PostNord ikke aflevere sundhedskortet. I det tilfælde vil du modtage et brev fra Folkeregisteret om, hvordan du kan få kortet. Hvis der er gået mere end fire uger, og du ikke har hørt fra os, er du velkommen til at ringe på 33 66 33 66.
Du kan også se dit og dit barns sundhedskort i Sundhedskort-appen.
Læs mere om sundhedskort-appen (borger.dk)
Kontakt
Københavns Borgerservice
Telefontider
08:00 - 16:00
08:00 - 16:00
08:00 - 16:00
08:00 - 17:00
08:00 - 15:00