Video: Sproglige og kommunikative følger efter en hjerneskade

Efter en hjerneskade kan du have svært ved at formulere dig mundtligt, og svært ved at forstå, det andre siger.

Hvis dit sprogcenter i hjernen får en skade, kan du have svært ved at formulere dig og svært ved at forstå andres tale. Sproglige vanskeligheder kalder man også for "afasi".

Man inddeler afasi i to typer: Flydende afasi og ikke flydende afasi.

Flydende afasi kan vise sig, som afbrudt tale og manglende flow, og man kan have svært ved at finde ordene.

Hvis man er ramt af ikke flydende afasi, kan man forme lange sætning, men med ord, som ikke giver mening i konteksten, uden man selv er klar over det.

Fælles for de to typer er også problemer med at forstå tale. Det betyder, at man af forskellige årsager kan have svært ved at forstå det, andre siger.

Video om sproglige og kommunikative følger efter en hjerneskade

Hør audiologopæd Trine Thyrsted Klinkby fortælle om processerne i hjernen, som forårsager forskellige problemer med sprog og kommunikation efter en hjerneskade.

Hør også hvordan dine pårørende kan understøtte sproget for dig, der er ramt af en hjerneskade. Det kan fx være at give sig god tid eller bruge blyant og papir.

Video Url

Fysisk og mental sundhed for dig med en hjerneskade

Få hjælp til at styrke din krop og dit sind og genvinde dine funktionsevner efter en hjerneskade.

Du kan blandt andet deltage i forskellige aktiviteter, kurser og mange andre tilbud, som er særligt tilrettelagt for dig med en hjerneskade.

Flere videoer om livet med en hjerneskade

Vi har samlet tolv, kort videoer, som kan gøre dig klogere på livet efter en hjerneskade. Der er også god viden at hente for dig som pårørende.