Hjernerystelse og langvarige følgevirkninger (PCS)

Her kan du læse om hjernerystelse, symptomer på langvarige følgevirkninger efter hjernerystelse (PCS) og finde tilbud til dig med PCS.

Hvad er hjernerystelse?

En hjernerystelse opstår ved, at hovedet bliver udsat for et slag, ryk eller anden skade.

En hjernerystelse er en diffus skade, da den ikke er lokaliseret til et bestemt område, men kan påvirke flere områder og funktioner i hjernen.

Symptomer forbundet med en hjernerystelse kan opstå enkeltvis eller i kombination hos den enkelte og kan variere i grad og varighed.

Nogle af de mest udbredte symptomer er:

• Hovedpine
  • Koncentrations- og hukommelsesbesvær
  • Hurtig mental udtrætning
  • Lyd- og lysoverfølsomhed
  • Svimmelhed
  • Kvalme
  • Voldsom udmattelse.

Alle symptomer kan forværres eller forstærkes, typisk ved overbelastning.

Efter en hjernerystelse er det vigtigt, at du giver dig den nødvendige ro og tid til at komme dig og ikke udsætter dig for unødig stress eller pres, da dette kan forværre tilstanden yderligere.

En hjernerystelse er oftest uden komplikationer og varer i de fleste tilfælde ikke mere end nogle dage eller få uger, men i nogle tilfælde forlænges varigheden af hjernerystelsen.

De fleste kommer sig inden for 1-2 år, mens nogle har symptomer flere år efter.

Postcommotionelt Syndrom (PCS)

Følgevirkninger er langvarige, hvis du fortsat oplever gener tre måneder efter skadestidspunktet for hjernerystelsen.

Langvarige følgevirkninger efter hjernerystelse kaldes for postcommotionelt syndrom (PCS) og kan være:

• Hovedpine
  • Vedvarende træthed / hurtig udtrætning
  • Søvnbesvær
  • Koncentrationsbesvær
  • Lyd- og lysfølsomhed
  • Overblik og hukommelsesbesvær
  • Øget irritabilitet
  • Svimmelhed.

Tilbud til dig med PCS

Der findes mange forskellige behandlingsmuligheder og tilgange til, hvordan du bedst kommer dig.

På trods af, at folk med PCS har ensartede symptombilleder, kan der være forskel på, hvad der har positiv effekt for den enkelte.

Hos Dansk Center for Hjernerystelse og Hjernerystelsesforeningen kan du søge viden om forskellige behandlingsmuligheder.

Center for Specialundervisning for Voksne i København tilbyder undervisning i viden om hjernerystelse, energiforvaltning og konkrete, praktiske strategier, som du kan anvende i din hverdag for at gøre det lettere at leve med PCS.

Spørgsmål og svar om hjerneskade og hjernerystelse

Find svar på ofte stillede spørgsmål om hjerneskade og hjernerystelse. Du kan også slå svære eller ukendte ord op i hjerneskadeordbogen.