Cykelgader i København
Hvad er en cykelgade?
Se videoen herunder og lær de nye regler for cykelgader at kende.
Cykelgader er en god løsning, når pladsen er trang, som den er flere steder i København. Cykelgader fordeler pladsen mellem alle trafikanter i stedet for at have smalle fortove, smalle cykelstier og smalle vejbaner. Når cyklister, bilister og varebiler deler vejbanen, kan vi også lave bredere fortove, der giver bedre plads til gående, butikker, bænke, træer, cykelparkering og meget andet.
I en cykelgade har cyklister førsteprioritet
Bilister må kun køre på en cykelgade, hvis der er et ekstra skilt med teksten ”Kørsel tilladt”. I praksis er bilkørsel oftest tilladt på cykelgader, men bilister skal køre med en hastighed, der svarer til cyklisternes hastighed (normalt under 30 km/t) og kun parkere i afmærkede båse.
Gennemsnitshastigheden for cyklister i København er omkring 15 km/t ifølge "Cykelregnskab 2022", som Københavns Kommune har udgivet.
Sådan er reglerne på en cykelgade
- Kørebanen er reserveret til cykler og små knallerter.
- Andre køretøjer må køre i gaden, hvis der et skilt med teksten "Kørsel tilladt".
- Kørsel skal ske med en hastighed svarende til hastighed for cyklister, som normalt er under 30 km/t.
- Kørende skal udvise særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed over for hinanden.
- Parkering i en cykelgade må kun ske på de særligt afmærkede pladser.
Kilde: "E47 Cykelgade“ i Bekendtgørelse om vejafmærkning (retsinformation.dk)
Her ser du et skilt for cykelgader, hvor bilkørsel er tilladt.
Verdens bedste cykelby prioriterer cyklister
København har en vision om at være verdens bedste cykelby. Det skal være hurtigt, sikkert og komfortabelt at komme fra A til B på cykel. Derfor udbygger vi løbende byens cykelinfrastruktur, så byen har i dag mere end 380 km cykelsti og over 24 cykel- og gangbroer på tværs af byen.
Nogle steder er mængden af cyklister så stor, at det giver mening at ændre vejarealet, så det bliver indrettet på cyklisternes præmisser. Derfor etablerer vi cykelgader flere steder, så København fortsat kan rumme de mere end 745.000 cykler i byen.
Ofte stillede spørgsmål
Vis alle
Hvor hurtigt må jeg køre i en cykelgade?
Du må køre med en hastighed, der svarer til hastigheden for cyklister og små knallerter, som normalt er under 30 km/t.
Må jeg som bilist overhale i en cykelgade?
Hvis der er plads nok, må du gerne overhale. Det skal ske uden gene for andre og med en hastighed, der ikke udsætter andre for fare.
Gælder færdselslovens regler om at køre efter forholdene også på en cykelgade?
Ja. Hvis der ikke er plads til at gennemføre en sikker overhaling, så er det bedre at vente.
Må jeg parkere min bil i en cykelgade?
Ja, men du må kun parkere din bil i afmærkede båse på cykelgader. Parkeringsarealerne er gjort bredere for at forhindre, at cykler rammer en åben bildør.
Hvad er fordelen ved cykelgader?
Cykelgader er en god løsning, når pladsen er trang. I stedet for at dele vejen i tre (smalle fortove, smalle cykelstier og smalle vejbaner), så bliver vejen delt i to: Bredere fortov er til glæde for gående, butikker og udeservering. Resten af vejarealet bliver til cykelgader, hvor cykler har førsteprioritet, og hvor der er plads til andre kørende, men på cyklisternes præmisser.
Findes der også cykelgader uden for København?
Ja. Cykelgader er en populær løsning i lande, som vi normalt sammenligner os med, som fx Holland, Belgien og Tyskland. Der er også cykelgader i Aarhus, Odense, Vejle, Esbjerg, Næstved og Holbæk.
Her er der cykelgader i København
I København er der følgende cykelgader
- Hønsebroen (vejstykke ved Hønsebroen og Gammel Jernbanevej i Valby)
- Jorisvej
- Lille Kongensgade
- Nordre Frihavnsgade
- Rantzausgade
- Tranehavevej (fra Bavnehøj Allé til Natalie Zahles Vej)
- Trangravsvej
- Trekronergade
- Vestergade
- Vendersgade
Her planlægger vi at etablere cykelgader:
- Nyhavns Sydside
Kontakt
Mobilitet
Islands Brygge 37