Giv et praj

Støder du på et hul i vejen, ligger der affald og flyder på gaden, eller ser du et ødelagt skilt i byen, kan du melde fejl og mangler ind via Giv et praj.

Giv et praj og fortæl os om:

  • Huller i asfalten, skæve fliser, løse brosten mv.
  • Ødelagte skilte, påkørte lygtestandere
  • Manglende snerydning og saltning
  • Tilstoppede riste i vejen
  • Skrald smidt på vej, gade og i park eller fyldte/overfyldte skraldespande

Tag et billede af problemet, som du vil give et praj om. Når du giver os et praj, skal du nemlig vedhæfte billede. Så kan vi finde frem til det, som skal rettes op på.

Brug appen Giv et praj KBH

Har du en smartphone, anbefaler vi, at du bruger appen "Giv et praj KBH".

Når du indmelder dit praj, skal du vælge, hvad det er, hvor det er og vedhæfte billede.

Selvbetjening: Giv et praj

Har du ikke en smartphone, kan du bruge den digitale selvbetjening til at give et praj. Du skal vælge, hvor det er, hvad det er, og vedhæfte et billede.

Vejledning til Giv et praj

Vis alle

Sådan indmelder du et praj

1. Hvor er det?

Angiv prajets placering ved at bruge kortet.

Du kan få hjælp til at placere prajet ved at klikke på "Find my location"-knappen på kortet. Du kan også trække i kortet for at finde placeringen.

Afslut med at klikke på knappen "Godkend placering".

2. Hvad er det?

Vælg den kategori på listen, som beskriver dit praj.

Listen består af hovedkategorier med én eller flere underkategorier, som du finder ved at folde listen ud.

Når du har valgt en kategori, sendes du videre til "Vedhæft foto"

3. Vedhæft foto

Du skal vedhæfte et foto af dit praj.

Du kan tage et foto med dit kamera på din smartphone eller vælge billeder fra dit fotoarkiv. Det gør du ved at klikke +(plus) i boksene og tilføje dit foto.

Tag gerne et foto, som viser problematikken, men også gerne nogle markører for prajets placering, fx hvis der er et stort træ ved siden af el. lign.

Bekræft oplysninger og indsend prajet

Når du har gennemført trin 1-3, kan se prajets placering og dit valg af praj. Hvis der står noget forkert, har du mulighed for at redigere det ved at klikke på knapperne "Hvor" eller "Hvad". Du har også mulighed for at tilføje et nyt foto.

Du indsender dit praj ved at klikke på knappen "Indsend".

Find også vejledningen inde i "Indstillinger"

I menupunktet "Indstillinger" kan du læse, hvordan du bruger selvbetjeningen. Klik på "Kom godt i gang" for at få vejledningen.

Tip: Find automatisk placering, når du giver et praj

Under "Indstillinger" i menuen kan du give tilladelse til, at appen/websitet automatisk finder din lokation.

I "Indstillinger" kan du også give tilladelse til, at dit kamera åbnes automatisk, når du skal vedhæfte et foto.

Du kan se dine og andres indmeldte praj

Når du åbner selvbetjeningen, får du vist et kort. I kortet kan du se indsendte praj. Zoom ind for at læse de enkelte praj.

Du kan se dine egne indmeldte praj og deres status under menupunktet "Mine praj". Hvis du klikker på det enkelte praj, får du en detaljeret visning af prajet. Her kan du skifte mellem visning af foto eller prajets placering på kort og se eventuelle beskeder.

Dækker Giv et praj ikke dit behov?

Er dit behov for indmelding af fejl og mangler ikke dækket af Giv et praj-løsningen, kan du også kontakte os på telefonnummer 33 66 56 00.

Når det støver, støjer eller lugter

Hvis det støver, støjer eller lugter, kan du ikke give et praj. Du skal i stedet bruge selvbetjeningen til at klage.

Når du eller dine ting er kommet til skade

Er du eller dine ting kommet til skade, er det ikke nok at "give et praj". Brug selvbetjeningen til at anmelde dit uheld.

Kontakt

Teknik- og Miljøforvaltningen

Rådhuspladsen 1

1550 København V