Kørestol
Kørestolen skal
- i væsentlig grad afhjælpe følgerne af din nedsatte funktionsevne
- i væsentlig grad kunne lette din daglige tilværelse i hjemmet eller
- være nødvendig for, at du kan udføre et erhverv.
Det er Borgercenter Handicap, der ud fra lægelige oplysninger m.m. vurderer, om kriterierne er opfyldt.
En kørestol er et såkaldt teknisk hjælpemiddel.
Spørgsmål og svar om ansøgning af kørestol
Vis alle
Kan jeg selv vælge min kørestol?
Når du får bevilget en kørestol, har du to muligheder:
Du kan vælge at modtage den kørestol, som Københavns Kommune vælger til dig. Kommunen betaler det fulde beløb.
Du kan vælge at benytte din ret til frit valg. Du indkøber selv din kørestol hos den leverandør, du ønsker at benytte. Hvis du køber en kørestol, som er dyrere end den, Københavns Kommune kan tilbyde dig, skal du selv betale prisdifferencen.
Hvis du vælger frit valg, skal du være opmærksom på
- Du kan få ekstra udgifter
- Det er dit ansvar, at kørestolen lever op til de krav, som din sagsbehandler har skrevet på din bevilling
- Du kan miste dit tilskud fra Københavns Kommune, hvis din indkøbte kørestol ikke lever op til de beskrevne krav.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg får behov for en ny kørestol, fx pga. ændringer i vægt eller højde?
Så skal du søge om kørestol på ny.
Kontakt Borgercenter Handicap for råd og vejledning.
Hvad gør jeg, hvis min kørestol går i stykker?
Hvis dit hjælpemiddel går i stykker og skal repareres, skal du kontakte Hjælpemiddelcentrets serviceafdeling:
Telefon: 70 80 82 14 - tast 1 for serviceafdelingen.
Telefontider:
Mandag-torsdag mellem kl. 8:00 - 11:00 og mellem kl. 13:00 - 15:00
Fredag mellem kl. 8:00-13:00
Aften og weekend:
Hvis dit hjælpemiddel går i stykker uden for Hjælpemiddelcentrets telefontid, og du har akut brug for hjælp, kan du stadig ringe til Hjælpemiddelcentrets serviceafdeling.
En telefonsvarer guider dig igennem processen. Det vil dog altid bero på en konkret og individuel vurdering, om du kan få hjælp med det samme.