Digital Post
Du skal have MitID for at kunne sende og modtage Digital Post.
Du kan læse og sende Digital Post via Digital Post-appen.
Du kan også læse og sende Digital Post ved at logge på din digitale postkasse på Borger.dk, på e-boks.dk eller Mit.dk.
Der er kommet en ny Digital Post-løsning 21. marts.
Lær at bruge Digital Post
På Københavns biblioteker kan du få gratis hjælp til Digital Post.
Læs mere om IT-hjælp på Københavns biblioteker (bibliotek.kk.dk)
Giv andre læseadgang til Digital Post
Via MitID kan du give andre læseadgang til Digital Post, så de kan hjælpe dig med at læse posten. Du kan til enhver tid fjerne læseadgangen igen.
Giv andre læseadgang til Digital Post
Hvis du ikke har MitID
Hvis du ikke har MitID, kan du bestille tid til Borgerservice, så vi kan hjælpe dig med at give læseadgang. Medbring dit pas eller kørekort og CPR-nummeret på personen, som skal have adgang.
Bestil tid til Borgerservice og få hjælp til at give læseadgang
Bliv fritaget for Digital Post som borger
Hvis du ikke er i stand til at modtage post fra det offentlige digitalt, kan du få brevpost i stedet.
Læs mere om betingelserne for at blive digitalt fritaget
For at blive fritaget for Digital Post bestiller du en tid til Borgerservice, hvor du skal skrive under på, at du lever op til mindst ét af fritagelseskriterierne. Medbring legitimation, fx dit sundhedskort (gult sygesikringskort).
Bestil tid til Borgerservice for at blive fritaget for Digital Post
Hvis du ikke selv kan møde op i Borgerservice, kan du bede en pårørende om hjælp. Print og udfyld fuldmagts-blanketten til anmodning om fritagelse fra Digital Post for borgere.
Derefter kan din pårørende bestille tid til Borgerservice og aflevere blanketten.
Bestil tid til Borgerservice og aflevér fuldmagten
Din pårørende skal medbringe legitimation, fx sundhedskort (gult sygesikringskort).
Når du bliver fritaget for Digital Post, bliver du samtidig fritaget for obligatorisk digital selvbetjening.
Bliv fritaget for Digital Post som virksomhed eller forening
Virksomheder og foreninger med CVR-nummer er forpligtede til at have en digital postkasse og kan kun blive fritaget for Digital Post under en af disse omstændigheder:
-
Det er ikke muligt at få en bredbåndsforbindelse på mindst 512 kbps.
- Virksomhedsejer eller et ledelsesmedlem er handicappet, og ingen andre i virksomheden kan administrere den offentlige digitale postkasse
- Virksomhedsejer eller et ledelsesmedlem er indsat i fængsel, og ingen andre i virksomheden kan administrere den offentlige digitale postkasse.
Fritagelse pga. dårlig bredbåndsforbindelse
Ønsker du fritagelse pga. af dårlig bredbåndsforbindelse, så bestil tid til Borgerservice.
Bestil tid til Borgerservice hvis du ønsker fritagelse pga. dårlig bredbåndsforbindelse
Fritagelse pga. handicap eller fængsling
Ønsker du fritagelse pga. handicap, skal du udfylde blanketten ’Ansøgning om fritagelse af virksomhed for Digital Post’ og sende den til Erhvervsstyrelsen.
Find blanketten for ’Ansøgning om fritagelse for Digital Post af virksomhed pga. handicap'
Ønsker du fritagelse pga. fængsling, skal du udfylde blanketten ’Ansøgning om fritagelse af virksomhed for Digital Post' og sende den til Erhvervsstyrelsen.
Find blanketten for ’Ansøgning om fritagelse for Digital Post af virksomhed pga. fængsling’
Skriv "Fortroligt - Ansøgning om fritagelse for Digital Post" på kuverten og send den til:
Erhvervsstyrelsen
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Skriv sikkert til Københavns Kommune
Kontakt
Københavns Borgerservice
Telefontider
08:00 - 16:00
08:00 - 16:00
08:00 - 16:00
08:00 - 17:00
08:00 - 15:00