Dansk statsborgerskab – generel information

Du søger om dansk statsborgerskab (indfødsret) via Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside. Læs her, hvordan du gør.

Du søger om dansk statsborgerskab (indfødsret) via Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside.

På hjemmesiden kan du bl.a. læse om betingelserne for at opnå dansk statsborgerskab, hvilken dokumentation du skal vedlægge ansøgningen samt finde ansøgningsskemaet.

Grundlovsceremoni

Når din ansøgning om dansk statsborgerskab er færdigbehandlet af Udlændinge- og Integrationsministeriet, og du er omfattet af en lov om indfødsrets meddelelse, skal du deltage i en grundlovsceremoni. Det er først når loven er vedtaget og trådt i kraft, at du kan deltage i en grundlovsceremoni.

Læs mere om kommunale grundlovsceremonier på Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside.

Kommende ceremonier

Den næste grundlovsceremoni i Københavns Kommune afholdes i efteråret 2024. 

Datoen for ceremonien er endnu ikke fastlagt, men vil fremgå her på siden, når den næste lov om indfødsrets meddelelse vedtages af Folketinget. Det forventes at ske i starten af juli.

Har du spørgsmål til grundlovsceremonien?

Vis alle

Hvor ofte holder Københavns Kommune en grundlovsceremoni?

Københavns Kommune afholder to grundlovsceremonier om året – en i foråret og en i efteråret. Ceremonierne afholdes altid i kølvandet på, at en lov om indfødsrets meddelelse er vedtaget af Folketinget og trådt i kraft.

Kan jeg deltage i en anden kommunes ceremoni, hvis jeg er forhindret?

Kommunerne kan alene holde grundlovsceremoni for ansøgere, som har bopæl i kommunen. Kun i helt særlige tilfælde kan kommunen henvise en ansøger til at deltage i nabokommunens grundlovsceremoni.

Kan jeg deltage, selvom jeg ikke har bopæl i Københavns Kommune?

Du kan kun deltage, hvis du har bopæl i Københavns Kommune.

Hvornår skal jeg indsende erklæringen "Oplysninger om eventuelle strafbare forhold?"

Udlændinge- og Integrationsministeriet skal have modtaget din udfyldte og underskrevne erklæring senest 10 hverdage før, du skal deltage i en grundlovsceremoni. 

Erklæringen har du modtaget af Udlændinge- og Integrationsministeriet. Du kan også finde erklæringen om eventuelle strafbare forhold her.

Hvad skal jeg medbringe?

Til ceremonien skal du medbring gyldig legitimation med foto.

Vælg mellem:

  • Opholdskort, fremmedpas, konventionspas eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i Danmark.
  • Pas, identitetskort eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i et andet EU-/EØS-medlemsland eller i Schweiz.
  • Pas, som er udstedt af en offentlig myndighed i et andet land end et EU-/EØS-medlemsland eller Schweiz, og hvori der er isat en opholdssticker.

Hvis du ikke har denne form for legitimation, kan du kontakte Udlændinge- og Integrationsministeriet for at få tilladelse til at bruge en anden slags legitimation

Husk, at hvis du har foretaget navneændring, skal du medbringe dokumentation for dette til ceremonien.

Må min familie deltage?

Du må i udgangspunktet medbringe 1-2 gæster. Der vil komme flere oplysninger til alle tilmeldte, når ceremonien nærmer sig.

Må man tage billeder til ceremonien?

Ja, man må gerne tage billeder til ceremonien.

Hvad vil der ske til ceremonien?

Ceremonien afholdes for at højtideliggøre og markere det øjeblik, hvor borgere erhverver dansk statsborgerskab.

Til ceremonien får deltagerne udleveret en erklæring, hvorpå de skriver under på at ville overholde dansk lovgivning, herunder grundloven mv.

Herefter udveksler borgmesteren et håndtryk med borgeren, og udleverer et statsborgerretsbevis til vedkommende.

Når beviset er udleveret, skal erklæringen underskrives af en repræsentant for kommunalbestyrelsen. Borgeren er hermed blevet dansk statsborger.

Efter ceremonien sender kommunen alle de underskrevne erklæringer til Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Skal jeg medbringe de papirer, jeg har modtaget?

Det eneste, du skal medbringe, er gyldig legitimation med foto.

Ved generelle spørgsmål om din ansøgning og reglerne for at blive dansk statsborger henvises der til Udlændinge- og Integrationsministeriets Indfødsretskontor.

Hvad sker der efter ceremonien?

Kommunen sender en kopi af de underskrevne erklæringer til ministeriet umiddelbart efter ceremonien.

Herefter er det ministeriet, der afslutter din sag. Du kan forvente at kunne bestille et dansk pas i kommunens Borgerservice efter ca. 14 dage.

Hvordan får jeg et dansk pas?

Der kan godt gå 14 dage fra din deltagelse i grundlovsceremonien til du fremgår som dansk statsborger i CPR-registret. Du kan herefter bestille et pas i en af kommenens Borgerservices. Læs mere om bestilling af pas.

Kontakt

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Bernstorffsgade 17

1592 København V