Dansk statsborgerskab og grundlovsceremoni

Nedenfor kan du læse mere om, hvornår og hvordan du tilmelder dig en grundlovsceremoni i Københavns Kommune.

Ansøgning om dansk statsborgerskab 

Du søger om dansk statsborgerskab (indfødsret) via Udlændinge- og Integrationsministeriets hjemmeside.

På hjemmesiden kan du bl.a. læse om betingelserne for at opnå dansk statsborgerskab og finde  ansøgningsskemaet.

Grundlovsceremoni

Når din ansøgning om dansk statsborgerskab er færdigbehandlet af Udlændinge- og Integrationsministeriet, og du er omfattet af en lov om indfødsretsmeddelelse, skal du deltage i en grundlovsceremoni. 

Det er først, når loven er vedtaget og trådt i kraft, at du kan deltage i en grundlovsceremoni. Find den seneste lov, som blev fremsat i oktober 2024 her. Københavns Kommune afholder altid to ceremonier om året – en i foråret og en i efteråret.

Næste ceremoni i Københavns Kommune

 Den næste grundlovsceremoni afholdes den 27. februar 2025. Tilmed dig via linket herunder.

Der er frist for at tilmelde sig den 26. januar 2025. 

Har du spørgsmål til grundlovsceremonien?

Vis alle

Hvor ofte holder Københavns Kommune en grundlovsceremoni?

Københavns Kommune afholder to grundlovsceremonier om året – en i foråret og en i efteråret. Ceremonierne afholdes altid i kølvandet på, at en lov om indfødsrets meddelelse er vedtaget af Folketinget og trådt i kraft.

Kan jeg deltage i en anden kommunes ceremoni, hvis jeg er forhindret?

Kommunerne kan alene holde grundlovsceremoni for ansøgere, som har bopæl i kommunen. Kun i helt særlige tilfælde kan kommunen henvise en ansøger til at deltage i nabokommunens grundlovsceremoni.

Kan jeg deltage, selvom jeg ikke har bopæl i Københavns Kommune?

Du kan kun deltage, hvis du har bopæl i Københavns Kommune.

Hvornår skal jeg indsende oplysningsskemaet til afgivelse af oplysninger på tro og love om stafbare forhold og bopæl?

Udlændinge- og Integrationsministeriet skal have modtaget det udfyldte og underskrevne oplysningsskema senest 10 hverdage før grundlovsceremonien. 

Skemaet har du modtaget af Udlændinge- og Integrationsministeriet, men du kan også finde det på deres hjemmeside

Send det udfyldte oplysningsskema til ministeriet på mail til indfoedsret@uim.dk

Hvad skal jeg medbringe?

Til ceremonien skal du medbring gyldig legitimation med foto.

Vælg mellem:

  • Opholdskort, fremmedpas, konventionspas eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i Danmark.
  • Pas, identitetskort eller kørekort udstedt af en offentlig myndighed i et andet EU-/EØS-medlemsland eller i Schweiz.
  • Pas, som er udstedt af en offentlig myndighed i et andet land end et EU-/EØS-medlemsland eller Schweiz, og hvori der er isat en opholdssticker.

Hvis du ikke har denne form for legitimation, kan du kontakte Udlændinge- og Integrationsministeriet for at få tilladelse til at bruge en anden slags legitimation

Husk, at hvis du har foretaget navneændring, skal du medbringe dokumentation for dette til ceremonien.

Må min familie deltage?

Du må i udgangspunktet medbringe 1-2 gæster. Der vil komme flere oplysninger til alle tilmeldte, når ceremonien nærmer sig.

Må man tage billeder til ceremonien?

Ja, man må gerne tage billeder til ceremonien.

Hvad vil der ske til ceremonien?

Ceremonien afholdes for at højtideliggøre og markere det øjeblik, hvor borgere erhverver dansk statsborgerskab.

Til ceremonien får deltagerne udleveret en erklæring, hvorpå de skriver under på at ville overholde dansk lovgivning, herunder grundloven mv.

Herefter udveksler borgmesteren et håndtryk med borgeren, og udleverer et statsborgerretsbevis til vedkommende.

Når beviset er udleveret, skal erklæringen underskrives af en repræsentant for kommunalbestyrelsen. Borgeren er hermed blevet dansk statsborger.

Efter ceremonien sender kommunen alle de underskrevne erklæringer til Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Skal jeg medbringe de papirer, jeg har modtaget?

Det eneste, du skal medbringe, er gyldig legitimation med foto.

Ved generelle spørgsmål om din ansøgning og reglerne for at blive dansk statsborger henvises der til Udlændinge- og Integrationsministeriets Indfødsretskontor.

Hvad sker der efter ceremonien?

Kommunen sender en kopi af de underskrevne erklæringer til ministeriet umiddelbart efter ceremonien.

Herefter er det ministeriet, der afslutter din sag. Du kan forvente at kunne bestille et dansk pas i kommunens Borgerservice efter ca. 14 dage.

Hvordan får jeg et dansk pas?

Der kan godt gå 14 dage fra din deltagelse i grundlovsceremonien til du fremgår som dansk statsborger i CPR-registret. Det er Udlændinge- og Integrationsministeriet, der registrerer i CPR, at du er blevet dansk. Du kan herefter bestille et pas i Borgerservices. Læs mere om bestilling af pas.

Bemærk, at du til alle tider kan se de oplysninger, der er registreret om dig i CPR (fx statsborgerskabet). Se de oplysninger, der er registreret om dig i CPR (borger.dk)

Kontakt

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Bernstorffsgade 17

1592 København V