Ejendomsskatter og afgifter

Pr. 1. januar 2024 er hele din boligskat samlet i staten. Det betyder, at du fremover betaler grundskyld løbende via forskuds- og årsopgørelsen i stedet for at få en opkrævning fra kommunen. Det er ikke en ny skat – bare en ny måde at betale den på.

Det er fortsat kommunen, du skal henvende dig til, hvis du har spørgsmål til din ejendomsskat eller indefrysningslån i 2023.  

Har du spørgsmål til din ejendomsskat fra 2024 og frem, herunder lån til betaling af ejendomsskatter, kan du læse mere på www.vurderingsportalen.dk.

Har du spørgsmål til din nye ejendomsvurdering, så skal du kontakte Vurderingsstyrelsen.

Læs mere om ejendomsskatter og -afgifter

Vis alle

Betaling af ejendomsskat

Ejendomsskatten består af grundskyld, afgifter og gebyrer. 

Det er Skattestyrelsen, der opkræver grundskylden fra 2024. Det betyder, at grundskylden skal betales løbende via forskuds- og årsopgørelsen.  

Københavns kommune opkræverfortsat afgifter og gebyrer, som opkræves på en særskilt ejendomsbidragsopgørelse. 

Grundskyld

For 2024 er beregnes grundskylden med 5,1 af den afgiftspligtige grundværdi.

For skatteårene 2021-2023 beregnes grundskylden med 34 promille af den afgiftspligtige grundværdi efter fradrag for forbedringer. Den afgiftspligtige grundværdi er den laveste af følgende værdier:

  1. Ejendommens grundværdi efter fradrag for forbedringer.
  2. Grundskatteloftsværdien som er den afgiftspligtige grundværdi for ejendommen, der dannede grundlag for påligningen af grundskyld det foregående skatteår, forhøjet med en reguleringsprocent.

Reguleringsprocenten opgøres af Finansministeriet på landsplan som den skønnede stigning i det samlede kommunale udskrivningsgrundlag for skatteåret tillagt tre procent. 
Du kan finde en oversigt over reguleringsprocenter på Skatteministeriets hjemmeside:

Oversigt over reguleringsprocenten fra 2003-2023

Fritagelse for grundskyld af private kollegier og ungdomsboliger

Visse ejendomme kan eller skal fritages for grundskyld. Er din ejendom omfattet af nedenstående, bedes du kontakte os via vores kontaktformular.

Lovbestemte fritagelse:

En ejendom skal fritages helt eller delvist for grundskyld, hvis:

  • Ejendommen anvendes som ambassade eller konsulat m.v.
  • Ejendommen er fredet, og der er tinglyst en særlig bevaringsdeklaration.
  • Ejendommen anvendes som forsamlingshus, der ikke anvendes erhvervsmæssigt. Ved forsamlingshus forstås en bygning, der er bestemt til og hovedsageligt anvendes til afholdelse af møder af politisk, religiøs og oplysende karakter, og hvortil der er offentlig adgang.

En fuld gennemgang findes i ejendomsskattelovens § 5.

Bevillingsmæssig fritagelse:

Borgerrepræsentationen har besluttet, at følgende ejendomskategorier kan fritages helt eller delvist for grundskyld:

  • Private kollegier og ungdomsboliger, som ejes af almene velgørende stiftelser eller andre almennyttige institutioner, og som anvendes til institutionens formål. Institutionen må ikke ikke modtage støtte efter almenboliglovgivningen.
  • Folkehøjskoler, der opfylder betingelserne i bekendtgørelse om tilskud m.v. til folkehøjskoler og bekendtgørelse af lov om folkehøjskoler.
  • Du kan sende ansøgning om fritagelse for grundskyld efter ejendomsskatteloven § 8, stk.1, litra c til ejendomsskat via vores kontaktformular. 

Det er en betingelse for fritagelse for grundskyld, at ejendommen er ejet af den institution, som driver kollegiet og ungdomsboligerne/folkehøjskolen.

Fritagelse gælder tidligst fra ansøgningstidspunktet.

Indefrysning af grundskyld

Siden 2018 har boligejere kunnet låne til eventuelle stigninger i deres grundskyld. Indefrysningsordningen har hidtil ligget i kommunerne. Med de nye boligskatteregler har Skatteforvaltningen ansvaret for nye indefrysningslån for 2024 og frem.

Hvis du senest pr. 1. september 2023 har haft et aktivt indefrysningslån i kommunen, fortsætter låneordningen automatisk med de nye skatteregler.  

Hvis du ikke ønsker at fortsætte din indefrysning, kan du framelde den på din forskudsopgørelse. 

Lån oprettet for 2023 eller tidligere skal fortsat betales tilbage til kommunen. Lån i kommunen er rentefrie indtil de overføres til Skatteforvaltningen. Dette forventes at ske i 2026.

Du kan som boligejer selv framelde lånet på indefrysning.dk. Er du fritaget fra Digital Post og/eller har du ikke MitID, kan du kontakte Borgerservice eller Ejendomsskat og få skemaet udleveret eller tilsendt i papirudgave. Du skal være opmærksom på, at du ikke kan fortryde dit fravalg og få din oprindelige indefrysning tilbage.   

Det er også kommunen, der kan oplyse, hvor meget du evt. har lånt til og med den 31. december 2023. 

Læs mere om indefrysning af grundskyld (Borger.dk).

Dækningsafgift

Københavns Kommune opkræver to forskellige typer af dækningsafgift:

  • Offentlig dækningsafgift
  • Privat dækningsafgift

Offentlig dækningsafgift

Offentlig dækningsafgift er en afgift, som kommunen opkræver af visse offentligt ejede ejendomme, hvis de er fritaget for grundskyld.

Hjemlen findes i dagældende § 23 i lov om kommunal ejendomsskat samt nugældende § 11 i ejendomsskatteloven.

Privat dækningsafgift

Privat dækningsafgift er en afgift, som kommunen opkræver på ejendomme, hvis de anvendes til kontor, forretning, hotel, fabrik, værksted og lignende øjemed. Listen er udtømmende, og en ejendomskategori kan således godt pålægges dækningsafgift, selvom den ikke direkte er omfattet af ordlyden. 

Hjemlen findes i dagældende § 23 A i lov om kommunal ejendomsskat samt nugældende § 12 i ejendomsskatteloven.

Søg om fritagelse for dækningsafgift

Du skal henvende dig til kommunen, hvis en ejendom ændrer anvendelse, så den enten skal pålægges eller fritages for dækningsafgift.

Søger du om at få ændret dækningsafgiften, skal du sende relevant dokumentation, herunder en kopi af Vurderingsstyrelsens vurderingsmeddelelse til Ejendomsskat i Københavns Kommune. 

Ændring i dækningsafgift ved skift mellem erhverv og bolig får som udgangspunkt først virkning den førstkommende 1. januar, efter ændringen er sket. Derfor bedes en eventuel ibrugtagningstilladelse, herunder midlertidig ibrugtagningstilladelse, vedlægges ansøgningen.

Dækningsafgift for erhvervsejendomme

Den private dækningsafgift er i Københavns Kommune fastsat til 12,7 promille. Der opkræves derfor 12,7 promille i dækningsafgift af grundværdien. 

Hvis over halvdelen af ejendommen anvendes til et ikke-dækningsafgiftspligtigt formål, så er hele ejendommen fritaget for at betale dækningsafgift.

Dækningsafgift for offentlige ejendomme

Den offentlige dækningsafgift er i Københavns Kommune fastsat til promille af grundværdien.

Pensionistlån

Pensionister kan låne til betaling af deres grundskyld. Frem til 2024 lå låneordningen i kommunen. Fra den 1. januar 2024 overgik låneordningen til Skatteforvaltningen, men vilkårene vil i hovedtræk være de samme. Ønsker du at søge om pensionistlån, skal du fra 2024 gøre det via forskudsopgørelsen.  

Pensionistlån fortsætter i staten: 

Havde du den 1. september 2023  et aktivt pensionistlån i kommunen, har Skatteforvaltningen automatisk oprettet et nyt lån i staten til brug for din forskudsopgørelse for 2024.

Gamle lån bliver hos kommunen indtil videre:  

Alle pensionistlån hos kommunerne bliver standset, når Skatteforvaltningen overtager låneordningen den 1. januar 2024. Lånene sættes i bero, men der vil fortsat komme renter på.  

Lån oprettet før 2024 skal fortsat betales tilbage til kommunen. Det er også kommunen, der kan oplyse, hvor meget du evt. har lånt frem til den 31. december 2023.  

Du behøver dog ikke betale lån eller renter tilbage, før du sælger den ejendom, du har lån i. 

Rykningspåtegning ved omprioritering: 

Hvis du skal omlægge et lån i din ejendom, samtidig med at du har lån til betaling af ejendomsskat, kan Københavns Kommune i nogle tilfælde rykke tilbage i prioritetsrækkefølgen for det nye lån. 

Rykningen kan kun ske, hvis der ikke udbetales et kontant provenu i forbindelse med låneomlægningen

For at kunne behandle en rykningsforespørgsel, skal Ejendomsskat have en kopi af bankens lånetilbud. Søg om lån til betaling af ejendomsskatter: selvbetjening.kk.dk

Afgifter og gebyrer for ejere

Sammen med ejendomsskatterne skal du betale forskellige afgifter og gebyrer. Ejendomsskat står kun for at opkræve afgifterne og gebyrerne.

Har du spørgsmål om afgifter og gebyrer, skal du kontakte den forvaltning, der opkræver dem.

De afgifter og gebyrer der opkræves er:

  • Gebyr for bekæmpelse af rotter (rottebekæmpelsesgebyr) - Teknik- og Miljøforvaltningen  
  • Affaldsgebyrer (dagrenovationsgebyr, ordningsgebyr, administrationsgebyr) - Teknik- og Miljøforvaltningen
  • Renholdelse af fortovsarealer - Teknik- og Miljø Forvaltningen  
  • Afgifter til skorstensfejning (skorstensfejningsafgifter) – se nærmere på Skorstensfejerne i København.

Disse oplysninger kan du i øvrigt læse på side 2 af ejendomsskattebilletten.

Fra 2022 opkræves der ikke moms af affaldsgebyrer. Hvis du har spørgsmål til dette, skal du kontakte Teknik- og Miljøforvaltningen.

15. almindelige vurdering

De 15. Almindelige vurderinger er arkiveret på Københavns Stadsarkiv. Det vil forsat være muligt at rekvirere en kopi af den 15. Almindelige vurdering, men det skal ske ved henvendelse til Københavns Stadsarkiv:

Rådhuspladsen 1 
1599 København 
E-mail: stadsarkiv@kk.dk 
Tlf.nr. 33 66 23 70 

Se mere på Københavns Stadsarkiv

Ejendomsattest

Københavns Kommune kan som en service beregne, hvad en ejendom ville betale i grundskyld og eventuel dækningsafgift for ejendomme, der er fritaget for grundskyld og eventuel dækningsafgift. I den forbindelse udsteder kommunen en vurderingsattest.

Udstedelse af vurderingsattest koster et gebyr på 100 kr.

Betaling af gebyr skal ske til konto 0216 4069177654, med angivelse af ”Betalingsart 854, [ejendomsnummer]”.

For at lette ekspeditionen anbefales det, at der fremsendes kvittering for betalt gebyr.

Bemærk venligst, at kommunen ikke kan udstede vurderingsattester vedrørende 2024 og frem. Det skyldes, at opgaven vedrørende beregning og opkrævning af ejendomsskat er overgået til Skatteforvaltningen.

Bestil kopi af din ejendomsskattebillet

Du skal logge på med MitID, når du bestiller en ny ejendomsskattebillet. Har du ikke MitID, kan du benytte selvbetjeningsløsningen.

Hvert år i slutningen af december får du din ejendomsskattebillet med posten eller digital post. Ejendomsskattebilletten viser, hvilke skatter og afgifter, du skal betale for din ejendom i det kommende år.

Du betaler ejendomsskat (grundskyld) til den kommune, som boligen ligger i. 

Bestil gratis kopi af din ejendoms-skattebillet her

Kontakt

Compliance

Borups Allé 177

2400 København NV

Telefontider

Mandag

09:30 - 14:30

Tirsdag

09:30 - 14:30

Onsdag

09:30 - 14:30

Torsdag

09:30 - 14:30