Rantzausgade – en del af Trafikplan Indre Nørrebro
I Blågårdsgade-kvarteret er etableret en trafikø, der forhindrer gennemkørende biler i kvarteret.
Kvarteret er gjort mere sikkert, trygt og attraktivt at bevæge sig rundt til fods og på cykel. De ændrede trafikale forhold sænker hastigheden, mindsker trafikstøj og skaber plads til byliv og mere grønt på Indre Nørrebro. Ændringerne er en del af Trafikplan Indre Nørrebro.
Rantzausgade står helt færdig ved udgangen af året
Gaden har fået bedre forhold for cyklister, mere plads til ophold og skybrudssikring i form af grønne regnbede. Der er dog stadig mindre mangler på gaden. Belægningen ved kirkens hjørne er udskudt pga. etablering af vandledningen. Asfalt og fortove på stykket mellem Jesper Brochmands Gade og Hans Egedes skal renoveres, da det er i dårlig stand.
Under hele anlægsperioden er det muligt for cyklister at passere, undtagen når der skal lægges asfalt. Busruten kommer først tilbage, når arbejdet er udført.
Du kan læse mere under overskriften ”Læs om arbejdet i Rantzausgade” > "Læs orienteringsbreve".
Læs om arbejdet i Rantzausgade
Vis alle
Grønne bede fungerer som skybrudssikring
Vi har anlagt regnbede, der skal forsinke regnvandet og lede det til kloakken, når der er plads.
I efteråret planter vi træer og blomster ud i bedene, der vil skabe en grønnere gade fra foråret 2025. Vi har sat skilte i plantebedene, som gør opmærksom på dette.
Cyklister har førsteprioritet i gaden
Gaden er omdannet til en cykelgade, hvor kørsel sker på de cyklendes præmisser. Det betyder bl.a., at bilister skal køre med en hastighed, der svarer til cyklisternes hastighed og kun parkere i afmærkede båse. På den måde giver vi plads til de omkring 9.000 cyklister, der dagligt pendler på cykel gennem gaden.
P-pladser er flyttet til andre gader
Vi har fjernet et antal parkeringspladser i Rantzausgade og re- etablerer dem i nærområdet (gul eller blå zone). P-pladserne er på Kapelvej, Jægergade, Skyttegade og i Struenseegade.
Ensretning og busstoppested
Rantzausgade er blevet ensrettet fra Brohusgade til Åboulevarden, og busruten er blevet omlagt i retningen ud af byen. Derfor er busstoppestedet i Rantzausgade, i retning ud af byen, flyttet hen under Åbuen.
Bredere fortove med mere plads til ophold
I den ene side af gaden er etableret flexzoner med bredere fortove. Her er nu mere plads til ophold og udeservering, parkering af cykler, regnbede, varelevering mm.
Læs orienteringsbreve
Læs orienteringsbrev til naboerne fra 28. august 2024
Læs orienteringsbrev til naboerne fra 11. april 2024
Læs orienteringsbrev til naboerne fra marts 2024
Læs orienteringsbrev til naboerne fra februar 2024
Læs orienteringsbrev til naboerne fra december 2023
Hvis du har spørgsmål
Du er velkommen til at kontakte os på rantzausgade@kk.dk
Trafikø i Blågårdsgade-kvarteret
Vi har etableret en såkaldt trafikø i Blågårdsgadekvarteret, der forhindrer gennemkørende biltrafik mellem Kapelvej, Åboulevard, Nørrebrogade og Peblinge Dossering. Det betyder, at mulighederne for at køre ind og ud af området i bil er ændret med ensretninger, vejlukninger og svingforbud. Derudover er der etableret vejbump for at sænke hastigheden og for at skabe plads til byliv og mere grønt.
Vi er i gang med at evaluere projektet, som vil blive præsenteret for politikere og offentliggjort i foråret 2025. Evalueringen omfatter bl.a. trafiktællinger og spørgeskemaundersøgelser før og efter anlæg for at indsamle erfaringer og måle de trafikale effekter i og omkring området. Det er Borgerrepræsentationen, som har afsat midler til at evalueringen.
Hvis du har spørgsmål, eller har input til evalueringen, kan du skrive til mobilitet@kk.dk
Har du spørgsmål? Skriv til os
Mobilitet, Klimatilpasning og Byvedligehold
Islands Brygge 37