Rantzausgade – en del af Trafikplan Indre Nørrebro

Fra efteråret 2022 til starten af 2025 forbedrer vi de trafikale forhold for gående og cyklister på Indre Nørrebro. I Rantzausgade har cyklister fået bedre forhold, og gaden er ensrettet fra Brohusgade til Åboulevarden.

I Blågårdsgade-kvarteret er etableret en trafikø, der forhindrer gennemkørende biler i kvarteret.

Kvarteret er gjort mere sikkert, trygt og attraktivt at bevæge sig rundt til fods og på cykel. De ændrede trafikale forhold sænker hastigheden, mindsker trafikstøj og skaber plads til byliv og mere grønt på Indre Nørrebro. Ændringerne er en del af Trafikplan Indre Nørrebro.

Rantzausgade står færdig

Med den nye Rantzausgade har vi især forbedret forholdene for de omkring 9.000 cyklister, der hver dag cykler gennem gaden. Gaden er blevet omdannet til en cykelgade, hvor du først og fremmest må cykle – præcis ligesom en gågade er en gade, hvor du først og fremmest må gå. Cyklister har altså førsteprioritet. 

Biler er tilladt i gaden, men der gælder særlige regler. Læs mere under ”Cyklister har førsteprioritet i gaden”. Desuden er Rantzausgade blevet ensrettet for bilkørsel fra Brohusgade mod Åboulevard. 

Busslusen er færdig, og bussen vendte tilbage i gaden februar 2025.

Du kan læse mere under overskriften ”Læs om arbejdet i Rantzausgade” > "Læs orienteringsbreve".

God fornøjelse med at bruge den nye gade!

Læs om arbejdet i Rantzausgade

Fold alle ud

Grønne bede forsinker regnvandet

Vi har anlagt regnbede, der skal for­sinke regnvandet og lede det til klo­akken, når der er plads. 

I efteråret 2024 plantede vi træer og blomster ud i bedene, som fra foråret 2025 vil medvirke til at skabe en grønnere gade. 

Cyklister har førsteprioritet i gaden

Gaden er omdannet til en cykelgade, hvor kørsel sker på de cyklendes præmisser. Det betyder bl.a., at bilister skal køre med en hastighed, der svarer til cyklisternes hastighed og kun parkere i afmærkede båse. På den måde giver vi plads til de omkring 9.000 cyklister, der dagligt pendler på cykel gennem gaden.

Vi har sat cykelgade-zoneskilte op i gaden kombineret med afmærkning på kørebanen, så alle trafikanter bliver opmærksomme på cykelgaden.

Du kan se en kort video om reglerne for en cykelgade her:

Læs mere om cykelgader i København

P-pladser er flyttet til andre gader

Vi har fjernet et antal parkeringspladser i Rantzausgade og re- etablerer dem i nærområdet (gul eller blå zone). P-pladserne er på Kapelvej, Jægergade, Skyttegade og i Struenseegade.

Ensretning og busstoppested

Rantzausgade er blevet ensrettet fra Brohusgade til Åboulevarden, og bus­ruten er blevet omlagt i retningen ud af byen. Ensretningen er en del af trafikplanen for Indre Nørrebro, som du kan se et kort over nederst på siden. 

Busruten vender tilbage i gaden februar 2025. Vi har oplyst Movias buschauffører om den nye cykelgade, ensretningen og bedt dem tage hensyn til cyklisterne.

Bredere fortove med mere plads til ophold

I den ene side af gaden er etableret flexzoner med bredere fortove. Her er nu mere plads til ophold og udeser­vering, parkering af cykler, regnbede, varelevering mm.

Hvis du har spørgsmål

Du er velkommen til at kontakte os på rantzausgade@kk.dk

Trafikø i Blågårdsgade-kvarteret

Vi har etableret en såkaldt trafikø i Blågårdsgadekvarteret, der forhindrer gennemkørende biltrafik mellem Kapelvej, Åboulevard, Nørrebrogade og Peblinge Dossering. Det betyder, at mulighederne for at køre ind og ud af området i bil er ændret med ensretninger, vejlukninger og svingforbud. Derudover er der etableret vejbump for at sænke hastigheden og for at skabe plads til byliv og mere grønt.

Vi er i gang med at evaluere projektet, som vil blive præsenteret for politikere og offentliggjort i foråret 2025. Evalueringen omfatter bl.a. trafiktællinger og spørgeskemaundersøgelser før og efter anlæg for at indsamle erfaringer og måle de trafikale effekter i og omkring området. Det er Borgerrepræsentationen, som har afsat midler til at evalueringen. 

Hvis du har spørgsmål, eller har input til evalueringen, kan du skrive til mobilitet@kk.dk 

Billede
Billedet viser princippet for en trafikø, der er inddelt i zoner. Der er fri bevægelse og gennemkørsel for gående, cykler og busser mellem trafikøens zoner, samt ind og ud af zonerne. Trafikøen forhindrer gennemkørsel for biler. De kan køre ind og ud af alle zoner, men hvis de skal fra en zone til en anden, skal de køre uden om trafikøen.

Har du spørgsmål? Skriv til os

Mobilitet, Klimatilpasning og Byvedligehold

Islands Brygge 37

2300 København S