Et fornyet og fredeligt klimakvarter på Østerbro

De kommende år fornyer vi gaderne i Klimakvarteret på Østerbro, så de kan håndtere de stigende mængder regn i fremtiden. Samtidig er det planen at mindske den gennemkørende trafik i kvarteret, så cyklister og gående kan føle sig mere trygge i trafikken.

I Klimakvarteret på Østerbro mellem Jagtvej, Østerbrogade, Lyngbyvej og S-banen er der forandringer på vej, som både skal gøre området mere attraktivt og sikre det mod fremtidens vejr. Dele af kvarteret har tidligere været igennem forandringer med grønne klimatiltag, der kan håndtere store mængder regn og meget mere. Nu skal vi have resten af kvarteret med. 

Fire projekter i samme periode

Med følgende fire projekter vil vi de næste år skabe bedre sammenhæng i Klimakvarteret og gentænke kvarteret på nye måder, der tager højde for både trafiksikkerhed og fremtidens vejr:

  1. I udvalgte gader etablerer vi vejbede til at håndtere regnvand. Samtidig planter vi  flere nye træer og etablerer plantebede og gode opholdsmuligheder (klimatilpasning).
  2. Udvalgte gader renoveres med nye fortove og ny asfalt (vejgenopretning)
  3. De eksisterende byrum omkring Reersøgade opdateres og begrønnes for at forbedre de rekreative kvaliteter og skabe et nyt og forbedret lokalt byrum (grønne tiltag og bedre opholdsmuligheder)
  4. Gennemkørende biltrafik begrænses i hele kvarteret (trafikal fredeliggørelse)

Læs mere om de fire projekter her på siden.

Status foråret 2025

Lovforslag har sat den trafikale del af projektet på pause

Delprojektet om trafikal fredeliggørelse af Klimakvarteret er lige nu sat på pause pga. af et kommende lovforslag, som forventes behandlet i Folketinget foråret 2025. Lovforslaget lægger op til en ændring af bl.a. færdselsloven, som betyder, at det ikke længere vil være muligt at etablere de planlagte vejlukninger og ensretninger i Klimakvarteret. 

Nederst på siden i fanen "Trafikplanerne sat i bero pga. lovforslag" kan du læse mere om, hvilken betydning lovforslaget kan få for den trafikale fredeliggørelse af Klimakvarteret.  

Klimadelen har fået penge til mere grønt og ophold

Københavns Borgerrepræsentation besluttede den 29. januar 2025 at støtte klimatilpasningsprojektet på Ydre Østerbro med ekstra midler til grønne byrum og opholdssteder. Det betyder, at der i området ikke kun vil blive etableret vejbede til håndtering af hverdagsregn, men også plantet nye træer og planter og derved skabt en grønnere og mere sanselig bydel. 

Midlerne er opdelt i to initiativer:

- Grønnere gader og bedre ophold
Vi planter flere vejtræer og sørger for mere varieret beplantning i de vejbede, der bliver etableret som en del af klimatilpasningen. Samtidig bliver der opsat bænke flere steder, så det bliver nemmere at tage en pause og nyde byrummet.

- Forbedringer ved Reersøgade
Byrummene omkring Reersøgade bliver forbedret med fokus på at understøtte områdets rekreative funktioner – i tråd med lokale ønsker. Forbedringerne vil ske i det omfang, de er forenelige med klimatilpasningstiltagene, og på baggrund af lokal dialog.

Klimatilpasningsprojektet er i offentligt udbud i foråret 2025 og vil efter planen gå i gang medio 2026. Byrumsprojektet på Reersøgade udarbejdes i et særskilt og forskudt forløb.

Der vil blive afholdt borgermøder, hvor lokale beboere får mulighed for at komme med input til udformningen af det nye byrum ved Reersøgade. Tid og sted for møderne bliver meldt ud her på hjemmesiden og i nyhedsbrevet. 

Sådan renoverer og regnvandssikrer vi kvarteret

I de kommende år fornyer vi flere gader i Klimakvarteret med grønne vejbede og andre tiltag, der skal lede regnvandet væk fra gaderne, så kældre mv. ikke oversvømmes. Der plantes flere vejtræer, etableres plantebede og skabes flere opholdsmuligheder. 

Byrummene omkring Reersøgade opdateres, og der skabes et grønnere og mere rekreativt lokalt byrum. Samtidig fornyer vi fortove og asfalt i otte af de gader, der alligevel skal graves op, så både gadernes kvalitet og tilgængeligheden for handicappede får et løft.

Sådan begrænser vi biltrafikken i kvarteret

Det har længe været et ønske fra mange beboere i området at få et fredeligt kvarter uden for meget gennemkørende og tung biltrafik, så det er mere trygt at færdes til fods og på cykel.

Derfor vil vi begrænse mængden af biler, der benytter kvarteret som smutvej. Samtidig sænker vi fartgrænsen i hele kvarteret. Disse tiltag vil både mindske luftforureningen og give mere ro i gaderne. For at finde frem til de bedste, trafikale løsninger inddrager vi kvarterets borgere og erhvervsliv og tester først, hvordan de valgte løsninger fungerer ude i gaderne, inden vi ændrer noget permanent.

Her sker der nyt i Klimakvarteret på Ydre Østerbro

Kortforklaring

  • Stiplet, rød linje = område, hvor gennemkørende trafik begrænses
  • Gader med blå linje = gader, der indrettes til at håndtere regnvand
  • Gader med blå baggrundsfarve = gader, der får nye fortove og ny asfalt
  • Gader med grøn linje = byrum omkring Reersøgade, der forbedres og begrønnes 
Kort over området. Se nærmere forklaring i afsnittet "Hvor er Klimakvarteret, og hvad sker hvor?"

Hvor ligger Klimakvarteret, og hvad sker hvor?

Fold alle ud

Hvor ligger Klimakvarteret?

Klimakvarteret er et område på Ydre Østerbro, der er omkredset af: 

  • Lyngbyvej med vest
  • Jagtvej mod syd
  • Østerbrogade med øst
  • Borgervænget mod nord

På denne side er der et kort over området. Den stiplede, røde linje viser Klimakvarterets afgrænsning. 

I hele kvarteret begrænses den gennemkørende biltrafik

I hele Klimakvarteret skal den gennemkørende biltrafik begrænses (delprojektet 'Trafikal fredeliggørelse'). I første omgang laver vi de trafikale tiltag som forsøg, så vi kan se om de virker efter hensigten. Det kan fx være at lave en vejlukning med betonklodser eller plantekasser. Fordelen ved forsøget er, at vi har mulighed for at lave justeringer, hvis der er behov for det. 

Når vi er tilfredse med de trafikale tiltag, kommer vi med forslag til, hvordan de permanente løsninger kan se ud. Det kan fx være en vejlukning med et helleanlæg, hvor cykler kan passere, men biler ikke kan. Der kan også være mulighed for, at vi kan samtænke klimasikring og trafikale tiltag, så vi fx kan lave et helleanlæg med plantebed, som kan bruges til nedsivning af regnvand. 

Disse gader bliver klimasikret

På følgende gader bliver der udelukkende udført klimasikring.

  • Samsøgade
  • Ved Klosteret
  • Australiensgade
  • Ourøgade
  • Sankt Kjelds Gade
  • Vejrøgade
  • Manøgade
  • Vennemindevej (fra Tåsingegade til Jagtvej)
  • Christiansmindevej
  • Skarøgade

På kortet her på siden er disse gader hvide med blåt omrids.  

Disse gader bliver både klimasikret og renoveret

På følgende gader bliver der udført klimatilpasning, og gaderne bliver samtidig renoveret:

  • Langøgade
  • Hesseløgade
  • Drejøgade
  • Masnedøgade (fra Nygårdsvej til Tåsingegade)
  • Fanøgade
  • Hjortøgade
  • Nygårdsvej
  • Tåsingegade
  • Reersøgade (fra Christiansmindevej/Fanøgade til Tåsingegade)

På kortet på denne side er disse gader fremhævet med farven lyseblå. 

I byrummene omkring Reersøgade forbedres de rekreative kvaliteter

Byrummene omkring Reersøgade bliver forbedret for at imødekomme de lokale ønsker til byrummenes rekreative funktioner. Forbedringerne vil ske i det omfang, de er forenelige med klimatilpasningstiltagene og på baggrund af dialog med de omkringboende.

Politiske beslutninger bag forandringerne

Den 27. marts 2025 godkendte Borgerrepræsentationen de endelige klimaløsninger for kvarteret. 

Se den politiske beslutning og projekttegningerne

Kvarteret bliver fredeligere og får mindre biltrafik

Fold alle ud

Generelt om den trafikale fredeliggørelse

Den gennemkørende biltrafik i Klimakvarteret skal begrænses for at give mere plads og tryghed til cyklister og gående og mindske trafikstøjen for beboerne. Borgere og erhverv bliver inddraget for at finde de bedste trafikløsninger. Løsningerne bliver i første omgang afprøvet som forsøg, så vi kan evaluere dem sammen med lokalområdet, inden vi udfører permanente ændringer.

Hvordan skal kvarteret fredeliggøres?

Klimakvarteret fredeliggøres ved at omdanne området til en såkaldt trafikø. Med en trafikø er det ikke muligt for bilister at køre gennem kvarteret, men det er fortsat muligt at køre til enhver adresse i kvarteret.

Løsningerne omfatter fx ensretninger, vejlukninger, bussluser, svingforbud og justering af lyssignaler. Det skal sikre, at udefrakommende bilister ikke længere kan tage ’smutveje’ gennem kvarteret. Det betyder samtidig, at nogle beboere med bil skal finde nye veje ind og ud af kvarteret. 

Det er også besluttet, at hastighedsgrænsen i kvarteret skal reduceres til 30 km/t, hvis kommunen får samtykke til det fra politiet. 

Parkering

Vi ændrer ikke antallet af parkeringspladser i kvarteret i forbindelse med projektet. Det er en forudsætning i projektet, som er politisk vedtaget. Dog bliver det nødvendigt at flytte nogle parkeringspladser, når vi etablerer fx vejlukninger, fordi der skal laves vendepladser. Vi finder de nye placeringer i kvarteret.

Tidsplan

Sommer 2024

Vi inviterede lokale til at give input om kvarterets trafik i et spørgeskema. Svarene bruges til at kvalificere forslagene til trafikløsninger og er afsæt for den løbende evaluering af projektet. 

Efterår 2024

Til et åbent arrangement for lokalområdet præsenterede vi forskellige forslag til trafikløsninger i kvarteret, og borgerne kom med input. Høringsperiode om forslagene startede. 

Forår 2025 - projektet er sat i bero

Trafikplanerne er sat på pause pga. et kommende lovforslag, der kan ændre de trafikale muligheder i kvarteret. Det videre forløb afhænger helt af, om lovforslaget bliver vedtaget, og i hvilken grad det vil påvirke de trafikale planer. Derfor kan vi ikke melde en tidsplan ud på nuværende tidspunkt (april 2025). 

Hvordan bliver borgerne og de erhvervsdrivende inddraget?

Vi har oprettet en følgegruppe, hvor bl.a. Østerbro Lokaludvalg og Miljøpunkt Østerbro er med, og vi er i dialog med erhvervslivet. Vi har også inviteret kvarterets beboere til at være med i en arbejdsgruppe, hvor de med deres lokale viden giver input til de forskellige tiltag. I efteråret 2024 præsenterede vi løsningerne til et åbent arrangement for alle i kvarteret.

Borgernes og erhvervslivets input vil indgå i beslutningen om, hvilke trafiktiltag der skal afprøves i kvarteret. Vi evaluerer tiltagene og justerer dem, hvis der er behov for det, inden de gøres permanente. Evalueringen sker i dialog med borgerne og erhvervslivet, og den præsenteres for politikerne, som skal beslutte de permanente trafiktiltag.

Vil du med arbejdsgruppen?

Er du interesseret i at blive en del af arbejdsgruppen?

Skriv til os på  klimakvarteret@kk.dk 

Følg med i nyhedsbrevet

Vil du have besked, når der sket noget nyt i projektet? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev. Her får du også besked, når vi fx inviterer til borgermøde. 

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Hvilke veje i kvarteret bliver berørt?

Projektet omfatter hele Klimakvarteret mellem Jagtvej, Østerbrogade, Lyngbyvej og S-banen, men vi ved endnu ikke præcis hvilke veje, der fx skal ensrettes eller lukkes. Det beslutter politikerne, når de forskellige forslag er blevet præsenteret, og lokalområdet har givet input.

Det er politisk vedtaget, at den nordlige passage gennem kvarteret via Vognmandsmarken, Bellmansgade og Edvard Griegs Gade skal opretholdes, men her undersøger vi mulighederne for supplerende trafiksikkerhedstiltag.

Vi er opmærksomme det store lokale ønske om, at vi skal gøre Nygårdsvej, Vennemindevej og Samsøgade mere trygge og reducere biltrafikken.

Hvordan kan jeg holde mig orienteret og stille spørgsmål?

Skriv til os

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os. 

Skiv en mail til klimakvarteret@kk.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Vil du have besked, når der sker noget nyt i projektet? Så tilmeld dig projektets nyhedsbrev. Her får du også besked, når vi fx inviterer til borgermøde. 

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Gaderne bliver tilpasset klimaforandringerne

Fold alle ud

Generelt om klimatilpasning af gaderne

Mange gader i Klimakvarteret skal gøres i stand til at håndtere de stigende mængder regnvand, samtidig med at byrummene bliver attraktive og skaber plads til byliv.

Projektet klimatilpasser området ved at aflaste kloakken. Det gør vi ved at afkoble udvalgte tagflader og befæstede arealer fra fælleskloakken og i stedet koble vandet til primært overfladebaserede forsinkelses- og nedsivningselementer. 

I samspil med klimatilpasningsprojektet vil otte gader samtidig blive renoveret (genoprettet) til nutidig standard. Der vil bl.a. blive skabt tydeligere oversigtsforhold og bedre tilgængelighed, komfort, fremkommelighed og tryghed for cyklister og fodgængere. 

I forlængelse af klimatilpasningsprojektet vil der blive plantet flere vejtræer på udvalgte gader og etableret øgede muligheder for ophold. I byrummene omkring Reersøgade vil der ske en forbedring af forholdene for at imødekomme de lokale ønsker til byrummenes rekreative funktioner.

Både klimatilpasning og genopretning vil være med til at styrke områdets karakter samt understøtte det lokale byliv i projektområdets gader og bidrage til at skabe en levende by.

Hvilke gader drejer det sig om?

Nedenstående gader i Klimakvarteret bliver klimatilpasset. I samarbejde med rådgiver vil vi finde frem til, hvilke gader der vil blive placeret vejbede på. Der er mange parametre, som spiller ind i placering af vejbede, bl.a. hydraulisk behov, afkoblingsmuligheder, vej- og fortovsbredde, træer, ledninger/rør under jorden, parkering, sorteringspunkter etc. 

  • Samsøgade
  • Ved Klosteret
  • Australiensgade
  • Ourøgade
  • Sankt Kjelds Gade
  • Vejrøgade
  • Manøgade
  • Vennemindevej (fra Tåsingegade til Jagtvej)
  • Christiansmindevej
  • Reersøgade (fra Fanøgade/Christiansmindevej til Tåsingegade)
  • Skarøgade
  • Langøgade
  • Hesseløgade
  • Drejøgade
  • Masnedøgade (fra Nygårdsvej til Tåsingegade)
  • Fanøgade
  • Hjortøgade
  • Nygårdsvej
  • Tåsingegade

Tidsplan

I 2024-2025 arbejder vi i Københavns Kommune sammen med rådgiver, som står for projekteringen af de kommende vejbedes udformning og placering inden for projektområdet.

I 2025 vil projektet blive sendt i udbud hos en hovedentreprenør, som vil arbejde videre på at optimere projektet sammen med rådgiver.

Vi forventer, at entreprenøren vil gå i jorden i midten af 2026, og at anlægsarbejdet i gaderne vil stå på frem til ca. 2029.

Hvorfor er der behov for klimatilpasning i gaderne?

Vi oplever øgede regnmængder i forbindelse med klimaforandringerne. Derfor vil der være større risiko for ophobning af regnvand på gaderne og risiko for, at vandet trænger ind i bygninger. 

I Københavns Kommune arbejder vi løbende med at skabe klimatilpasninger i hele byen. I Klimakvarteret vil vi arbejde med grønne løsninger i gaderne, som kan forsinke regnvandet på dets vej til kloakkerne og hermed aflaste fælleskloakken, så den ikke løber over.

Kan jeg som borger komme med input til projektet, fx hvor vejbede skal placeres?

Klimatilpasningsdelen af projektets udformning er indskrænket til kun at måtte opfylde de tekniske krav, bl.a. hydrauliske krav. Det gælder både vejbedene og den tilhørende beplantning. Der er derfor ikke mulighed for at få indflydelse på placeringen af vejbede, da de skal kunne passe ind i gaderne med henblik på bl.a. hydraulisk behov, afkoblingsmuligheder, vej- og fortovsbredde, træer, ledninger/rør under jorden, parkering, sorteringspunkter etc.

Der vil derimod være mulighed for at komme med input til udformningen af det nye grønne byrum ved Reersøgade, og der vil blive afholdt borgermøder med lokal deltagelse. Information om borgermøderne vil løbende blive kommunikeret ud her på hjemmesiden.

 

Bliver der fjernet parkeringspladser?

Ja, der vil blive nedlagt op til 10 parkeringspladser for at gøre plads til flere vejtræer og øgede muligheder for ophold. Derudover vil vi optimere og flytte parkeringspladser rundt i kvarteret, så det giver bedre plads til vejbedene. 

Koordinerer I klimatilpasningsprojektet med trafikforsøgene i Klimakvarteret?

Ja, vi koordinerer løbende projekterne, så vi udnytter de muligheder, der ligger i at samtænke dem. Det er vigtigt for den samlede løsning, selvom projekterne har forskellige rammer og formål og ikke direkte hænger sammen.

Derudover koordinerer vi anlægsarbejdet, så generne bliver mindst mulige, mens vejarbejdet står på.

Gaderne bliver renoveret

Fold alle ud

Generelt om renovering af gader

Københavns Kommune har vurderet tilstandene af vejene i kvarteret, hvor vi ved otte af dem har vurderet et behov for at renovere dem i hele gadens bredde, inkl. fortove. Her vil vi genoprette gaderne til København Kommunes vedligeholdelsesstandarder.

Hvilke gader drejer det sig om?

  • Langøgade
  • Hesseløgade
  • Drejøgade
  • Masnedøgade (fra Nygårdsvej til Tåsingegade)
  • Fanøgade
  • Hjortøgade
  • Nygårdsvej
  • Tåsingegade

Tidsplan

For at minimere gener for beboere og erhvervsdrivende i kvarteret, mens anlægsarbejdet står på, vil genopretningen af vejene blive udført sammen med klimatilpasningsprojektet i samme periode.

Tidsplanen er derfor den samme for begge projekter: Selve anlægsarbejdet i gaderne forventes at stå på fra midten af 2026 til ca. 2029.

Hvorfor skal gaderne renoveres?

Vi har vurderet, at der er otte gader inden for projektområdet med klimatilpasning, som ikke lever op til København Kommunes vedligeholdelsesstandarder. Teknik- og Miljøforvaltningen overvåger gaderne i byen i forhold til deres vedligeholdelsesstandard inden for en række kriterier, som vedrører vejbelægning, kantsten og fortov. 

De otte gader er vurderet til at skulle renoveres i hele deres bredde. Det gør vi samtidig med klimatilpasningsprojektet, når gaden alligevel skal graves op.

Hvad er målet med renoveringen?

Målet er at sikre rettidig renovering, så infrastrukturen får længst mulig levetid, og der opnås bedre tilgængelighed og trafiksikkerhed. Gennem renoveringen vil vi skabe tydeligere oversigtsforhold, bedre tilgængelighed, komfort, fremkommelighed og tryghed for cyklister og fodgængere.

Lovforslag sætter de trafikale løsninger på pause

Fold alle ud

Foråret 2025: Trafikplanerne er sat i bero pga. lovforslag

Delprojektet for trafikal fredeliggørelse af Klimakvarteret er blevet sat i bero på grund af et lovforslag til ændring af bl.a. færdselsloven, som Transportministeriet har fremsat. Lovforslaget forventes behandlet i Folketinget foråret 2025. 

Konsekvenser af aktuelt lovforslag fra Transportministeriet 

Transportministeriet sendte den 20. december 2024 forslag til ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje og lov om private fællesveje i høring. Københavns Kommune har afgivet høringssvar i lighed med bl.a. en lang række andre kommuner. 

Forslaget har i sin nuværende form væsentlige konsekvenser for en lang række trafikprojekter, som vi i Teknik- og Miljøforvaltningen skal i gang med at udføre, herunder de trafikale planer for Klimakvarteret. Lovforslaget i sin nuværende form ændrer bl.a. på kommuneres muligheder for at etablere ensretninger, lokale hastighedsnedsættelser og vejlukninger på strækninger med en vis trafikmængde.  

 Hvad betyder lovforslaget for planerne for Klimakvarteret?  

Lovforslagets endelige udformning er endnu ikke kendt, lige som det stadig ikke er vedtaget i Folketinget. Derfor kan vi på nuværende tidspunkt desværre ikke give konkrete svar på, hvilke konsekvenser det kan have for kommende og igangværende trafikprojekter. Lovforslaget forventes førstebehandlet i Folketinget foråret 2025, men dette kan blive rykket. 

Vi kan derfor først sige noget konkret om konsekvenserne for Klimakvarteret, når lovforslaget er endelig vedtaget i Folketinget. Det forventer vi sker inden den 1. juli 2025, hvor lovens ændringer er sat til at skulle træde i kraft. Herefter orienterer vi om det her på hjemmesiden og i projektets nyhedsbrev. 

Links til uddybende information om lovforslaget i relation til Klimakvarteret

Høringssvar:

Teknik- og Miljøudvalgets høringssvar til lovforslaget den 17. januar 2025

Høringssvaret omtaler den trafikale fredeliggørelse af Klimakvarteret på side 12, nederste afsnit.

Orienteringsnotat:

Orienteringsnotat til Teknik- og Miljøudvalget om lovforslaget 28. februar 2025 (PDF)

Orienteringsnotatet nævner den trafikale fredeliggørelse af Klimakvarteret som ét af de 19 aktuelle vejprojekter i København, der afventer lovforslagets behandling. 

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Vil du følge med i arbejdet med projekterne i dit kvarter? Så tilmeld dig projektets nyhedsbrev.

Ofte stillede spørgsmål

Fold alle ud

Hvornår sker der noget i min gade?

Vi forventer at gå i gang med anlægsarbejdet i starten af 2026. Det er forskelligt, hvor lang tid vejarbejdet tager i de forskellige gader. Nogle vil være hurtigt klaret, mens andre vil tage længere tid, da fortove og vejforhold skal lægges om.

Hvis du er nabo til et anlægsprojekt, vil du få information om, hvad der skal ske, og hvornår det sker. Informationen vil blive sendt ud ca. 2-3 uger inden anlægsstart gennem digital post.

Du kan også følge med ved at tilmelde dig projektets nyhedsbrev og læse med her på siden under ’Tidsplan’ for de enkelte delprojekter.

Hvorfor bliver de fire delprojekter sat i gang samtidig?

Vi vil minimere generne ved anlægsarbejdet for beboere, erhverv og trafikanter ved at planlægge projekterne, så de kan udføres på samme tid, når vi alligevel graver gaden op.

Hvad er formålet med projekterne?

Vi vil forbedre kvarteret og understøtte det lokale byliv. Målet er at indpasse de nye løsninger med hensyn til og i respekt for lokalområdet, og samtidig give området et mere grønt og sammenhængende udtryk.

Det vil vi gøre ved at skabe byrum, der understøtter borgernes hverdagsbrug af gaderne. Kørebaner og fortove bliver indskrænket til fordel for grønne forsinkelsesløsninger, der øger trafiksikkerheden og områdets rekreative kvaliteter.

Endelig vil vi også binde projektområderne sammen med den allerede anlagte del af Klimakvarteret (Skt. Kjelds Plads, Bryggervangen og Tåsinge Plads).

Hvem har besluttet, at projekterne skal gennemføres?

Alle fire projekter er politisk besluttet af Borgerrepræsentationen i København. 

De fire projekter har hvert sit budget og særlige formål. Klimatilpasning, genopretning og grønne tiltag og ophold indgår i et fælles projekt, hvor mulige synergier for indretning af gaderne samtænkes.

Projektet om trafikal fredeliggørelse udgør sit eget delprojekt, men bliver også koordineret med de tre øvrige delprojekter.

 

Bliver der permanent nedlagt parkeringspladser?

Det er nødvendigt at nedlægge op til 10 parkeringspladser for at gøre plads til flere vejtræer og øgede muligheder for ophold. Derudover vil vi optimere og flytte parkeringspladser rundt i kvarteret, så det giver bedre plads til vejbedene. 

Hvordan er parkeringsforholdene under anlægsarbejdet?

Under anlægsarbejdet er der et begrænset antal parkeringspladser i gaderne. Nogle parkeringspladser udgår permanent, og andre pladser bliver midlertidigt nedlagt for, at arbejdet kan blive udført. 

Vi arbejder hele tiden på at udvikle byen, hvilket desværre medfører, at der i perioder vil være gener i forbindelse med anlægsarbejdet. Vi tilstræber altid at minimere generne mest muligt for beboere og erhvervsdrivende i lokalområdet. 

Renovationsbiler og beredskabsvogne skal fortsat kunne komme frem, og det er nødvendigt, at vejens indretning følger færdselsloven. I projekterne er der taget højde for dette, hvilket betyder, at nogle parkeringspladser må nedlægges.

Er det muligt at få reduceret prisen på sin beboerlicens, når det bliver sværere at finde parkeringsplads i en periode?

Nej, beboerlicensen er ikke en garanti for eller ret til parkering. Beboerlicensen er en mulighed for beboere til at parkere på offentlig vej til en stærkt reduceret pris i forhold til, hvad det koster udefrakommende bilister. Derfor er det ikke muligt at give nedslag i prisen på beboerlicensen. 

Beboerlicensen er ikke afhængig af antallet af parkeringspladser. Der kan ske en reducering i antallet parkeringspladser inden for en beboerlicenszone i forbindelse med et anlægsprojekt eller vejarbejde i kommunen. 

Hvis du ønsker en garanti for parkering, har du mulighed for at leje en p-plads i et privat parkeringsanlæg.

HAR DU SPØRGSMÅL? SKRIV TIL OS

Mobilitet, Klimatilpasning og Byvedligehold

Islands Brygge 37

2300 København S

Skriv en mail til os på klimakvarteret@kk.dk