Grøn Genvej til affaldssortering i boligforeninger
Grøn Genvej er et forløb for boligforeninger i Københavns Kommune, der gerne vil optimere deres affaldshåndtering.
Forløbet består af to dele:
- En gennemgang og justering af foreningens fælles affaldsrum, så der bliver bedre plads til affaldssortering og mindre plads til restaffald.
- Råd til, hvordan I på en god måde får sat affaldssortering på dagsordenen i jeres forening, så alle bidrager til at sortere og holde orden på affaldet.
Sådan melder I jer til
Bestyrelsen skal sende en besked med følgende oplysninger:
- Ejendomstype: andel, ejer, almen eller privatudlejning
- Om der er viceværtordning eller en affaldsansvarlig i ejendommen
- Kontaktoplysninger på den primære tovholder i bestyrelsen
- Beskrivelse af eventuelle særlige muligheder eller udfordringer, som gør et samarbejde relevant.
Læs mere om forløbet "Grøn Genvej til affaldssortering"
Vis alle
Hvem kan søge om forløbet?
Ejerforeninger, andelsforeninger, beboerforeninger i almene boliger og ejere af private udlejningsejendomme, der har:
- mindst fem selvstændige boliger/husstande
- råderet over foreningens egen affaldshåndtering. Det vil sige, at foreningen kan beslutte ændringer i fx beholdersammensætning, standplads i gården eller lukning af skakte uden at skulle involvere andre parter (fx andre boligforeninger, som bruger samme affaldsrum).
- direkte kontakt til ejendommens beboere.
Hvad får vi med forløbet?
Gennemgang af affaldsforhold og plan for bedre håndtering
Jeres boligforening deltager i et forløb, hvor ejendommens beholdersammensætning i gården bliver justeret og optimeret, så der er mere plads til sortering af affald og mindre plads til restaffald. Beholdersammensætningen reguleres i løbet af 3-6 måneder.
Kommunikationspakke
Bestyrelsen får en kommunikationspakke, så det bliver nemt og overskueligt at informere og opdatere beboerne om de nye affaldstiltag.
Startpakke
Beboere, der ikke allerede sorterer madaffald, får en startpakke med en grøn køkkenkurv og inspiration til, hvordan de indretter en hensigtsmæssig og pladsbesparende sortering i køkkenet.
Hvad sker der, når vi har tilmeldt os?
I modtager først en kvittering på, at vi har modtaget jeres tilmelding.
En rådgiver besøger jeres ejendom, og sammen med bestyrelsen og evt. vicevært eller affaldsansvarlig udarbejder vi en plan over jeres forløb.
Rådgiveren har løbende kontakt med bestyrelsen under forløbet.
Kontakt
Genbrug og Adfærd
Teknik- og Miljøforvaltningen
Njalsgade 13