Børne- og
Ungdomsudvalget
BESLUTNINGSPROTOKOL
fra ordinært møde onsdag den 14. november
2007
9. Høring om Rammeaftale 2008 for
social- og specialundervisningsområdet J.nr. 2007-84374
INDSTILLING OG
BESLUTNING
Børne- og
Ungdomsudvalget skal tage stilling til forslag til høringssvar om
Rammeaftale 2008 for social- og specialundervisningsområdet.
BESLUTNING
PROBLEMSTILLING
Økonomiudvalget har
efter behandling i udvalget den 30.10.2007 sendt forsl ag til
Rammeaftale 2008 i høring hos Socialudvalget (SUD), Sundheds- og
Omsorgsudvalget (SOU) og BUU. Rammeaftalen er et planlægnings- og
udviklingsværktøj på det sociale område og
specialundervisningsområdet, der bliver udarbejdet i regi af
Kommunekontaktrådet (KKR) i Region Hovedstaden.
Formålet er at sikre
et samlet overblik over viften af tilbud på det specialiserede
socialområde samt dele af specialundervisningsområdet. Endvidere
skal Rammeaftalen skabe overensstemmelse mellem efterspørgsel og
udbud af ydelser samt sikre en balanceret udvikling.
Således blev der, ved
indgåelsen af Rammeaftalen mellem de 29 kommuner i
hovedstadsregionen samt Region Hovedstad, afgivet borgmestered på,
at kommunerne ville sikre de eksisterende tilbud, samt gøre brug
heraf frem til udgangen af 2008.
Økonomiudvalget har
sendt forslag til høring om, at de økonomiske konsekvenser af
Rammeaftalen 2007 ses under et, og lægges til grund for regulering
af de berørte udvalgs budgetter i 2008 og frem.
LØSNING
Borgerrepræsentationen godkendte den 14.
november 2006 Rammeaftalen for 2007 og besluttede i den forbindelse,
at de økonomiske konsekvenser for Rammeaftalen ses under ét og
finansieres samlet (BR 702706). Argumentet for ovenstående er, at
den takstmodel, der anvendes til beregning af takster i flere
tilfælde resulterer i stigende takster. SUD er nettokøber af
pladser, hvorfor takstmodellen medfører merudgifter for SUD i 2007.
BUU og SOU er nettosælger af pladser, og takstmodellen medfører
ifølge Økonomiforvaltningens beregninger, merindtægter for disse to
udvalg i 2007.
I henhold til
Økonomiudvalgets indstilling er det Børne- og Ungdomsforvaltningens
vurdering, at det ikke kan anbefales, at finansieringsmodellen fra
2007 videreføres længere end til 2008.
Forvaltningen
foreslår følgende høringssvar:
"Børne- og
Ungdomsudvalget er uenig i, at finansieringsmodellen fra 2007
videreføres længere end til udgangen af 2008.
Børne- og
Ungdomsudvalget finder, at det er et væsentligt argument, at
Rammeaftalen baserer sig på en borgmestered, der kun er indgået til og med år
2008. Da kommunen med andre ord ikke ved hvad, der sker, når de
involverede kommuner ikke længere er forpligtet i forhold til
borgmestereden, bør Københavns Kommune heller ikke låse sig fast på
en aftale, der løber længere.
Udvalget finder
endvidere, at fagforvaltningerne skal have mulighed for at evaluere
konsekvenserne af de beregninger, der ligger til grund for
finansieringsmodellen. Indstillingen åbner op for, at der - såfremt
der sker væsentlige ændringer, som berettiger en revision af
finansieringsmodellen - kan fremlægges en indstilling herom fra
forvaltningerne. Det er BUUs holdning, at der - ved kun at
videreføre finansieringsmodellen til 2008 - bliver indbygget en
automatisk evaluering af konsekvenserne, der sikrer, at
forvaltningen kan opfange og tilrette eventuelle fejl.
Udvalget finder
ligeledes, at der jf. sagen fra ØU allerede har været uenighed om,
den eksisterende takstmodel. En arbejdsgruppe nedsat i KKR regi har
således fremlagt forslag til en takstmodel, der nedbringer
stigningen i taksterne, og Kommunaldirektørudvalget under KKR har
anbefalet den reviderede model. Da der ikke kunne opnås politisk
enighed om en nedbringelse i år, blev det besluttet, at
takstmodellen for 2007 anvendes uændret i Rammeaftalen for 2008.
Udvalget finder således, at det kan være problematisk, at ØU
antager, at de økonomiske konsekvenser for de berørte udvalg i 2007
vil være det samme i 2008 og frem, når der i KKR regi arbejdes for
en nedsættelse af de takster, der ifølge Økonomiforvaltningens
beregninger giver Børne- og Ungdomsudvalget en merindtægt.
Slutteligt finder
Børne- og Ungdomsudvalget, at det er uhensigtsmæssigt, at videreføre
de økonomiske konsekvenser, da de økonomiske beregninger for Børne-
og Ungdomsudvalget er baseret på en situation som nettosælger af
pladser på den landsdelsdækkende institution Skolen på Kastelsvej.
Børnetallet på Skolen på Kastelvej er stærkt faldende, da tilgangen
af nye døve og hørehæmmede børn falder i takt med, at nyfødte døve
børn igennem de seneste år pr. automatik er blevet CI-opereret inden
for det første leveår. Dermed vil grundlaget for beregningen ændre
sig markant i de kommende år. Børne- og Ungdomsudvalget finder det
således uhensigtsmæssigt, at den merindtægt på de 3.483.000 kr., som
udvalget er opgjort til at have i august 2007, skal reserveres til
at dække eventuelle dokumenterede merudgifter på Socialudvalgets
område i 2007 og frem, når indtjeningsgrundlaget er kraftigt
faldende."
ØKONOMI
BUF vurderer, at der
er behov for at evaluere konsekvenserne af de beregninger, der
ligger til grund for finansieringsmodellen. Hertil kommer de
usikkerhedsmomenter, der ligger i, at borgmestereden kun løber til
udgangen af 2008, at der i KKR regi arbejdes på at nedbringe
stigningen i taksterne og slutteligt, at det konkrete
beregningsgrundlag for udvalgets merindtægt ved salg af pladser på
Skolen på Kastelsvej er kraftigt faldende.
BUUs budgetramme reduceres med 3,5 mio. kr.
årligt som følge af rammeaftalens isolerede økonomiske
konsekvenser. Såfremt de omkostningsbaserede takster samlet set medfører
merudgifter for BUU, vil forvaltningen søge disse udgifter dækket
via en tillægsbevilling fra Økonomiudvalget.
VIDERE PROCES
På baggrund af de
indkomne høringssvar genbehandles sagen i ØU den 20.11.2007 og
forelægges Borgerrepræsentationen den 29.11.2007.
BILAG
1. Beslutningsprotokol fra ØU. Bilagene til
ØU-mødet kan ses på
følgende links: Bilag
1 Rammeaftale 2008, Bilag
2 - bilag til Rammeaftale 2008.
Else
Sommer
Lise
Poulsen