Socialudvalget

 

BESLUTNINGSPROTOKOL

fra ordinært møde onsdag den 23. april 2008

 

 

10.      Socialudvalgets aprilprognose 2008

SUD 169/2008  J.nr. 169/2008

 

 

 

Socialudvalget skal aflevere regnskabsprognose pr. april 2008 til Økonomiforvaltningen.

 

INDSTILLING OG Beslutning

Socialforvaltningen indstiller,

1.                   at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler, at regnskabsprognosen 2008 pr. april godkendes

 

Socialudvalgets beslutning i mødet den 23. april 2008

Kontorchef Katrine Bagge Thorball deltog under punktets behandling.

Indstillingen blev tiltrådt.

 

Problemstilling

Økonomiforvaltningen har indkaldt til udvalgenes regnskabsprognose for 1. kvartal 2008. Regnskabsprognosen består af forventet regnskab 2008 herunder opfølgning på ydelsernes priser og mængder og målsætninger for Socialforvaltningen samt opfølgning på serviceudgifter.

 

Løsning

 

Tabel 1.  Forventet regnskab 2008 (SUD d. 9. april 2008 sammenlignet med aprilprognose 2008) samt forventede korrektioner sfa. handleplaner, lån og merindtægter fra BIF.

Bevilling

 

 

SUD d. 9. april 2008

Forventet afvigelse 2008

Nettoudgifter i mill. kr.

 

 

Børnefamilier med særlige behov

0,0

3,6

Voksne med særlige behov

1,0

-4,0

Stofafhængige

-5,0

-5,0

Handicappede

30,8

42,6

Administration

0,0

0,0

I alt

26,8

37,2

Forventede korrektioner

-          Handleplan Hjemmepleje (SUD d. 11. april 2008)

-          Handleplan på det øvrige handicapområde (SUD d. 11. april 2008)

-          Reduceret overførsel i ordinær overførselssag vedr. regnskab 2007 (1)

-          Forventede merindtægter fra BIF sfa. merindtægter på integrationsområdet

 

 

-15,0

-15,8

7,0

-11,7

Forventet resultat

Før eventuelle merindtægter for særligt dyre enkeltsager på 5-7 mill. kr.

 

1,7

(1) Anmodning om overførsel af midler fra 2007 til 2008 til betaling for forventet efterregulering af færdigbehandlede psykiatriske patienter er nedjusteret fra 18,9 mill. kr. til 11,4 mill. kr., midlerne i alt 7,5 mill. kr. er i overførselssagen foreslået anvendt til dækning af merforbrug på driften i 2007. Som følge af manglende overførsel af midler er det vurderingen af der at mangler 7,0 mill. kr. til betaling for forventet efterregulering i 2008.

 

Budgetoverholdelse i 2008 bygger på omfattende økonomiske handleplaner for i alt 138 mill. kr. på områderne hjemmepleje med 48 mill. kr., børneområdet med 75 mill. kr. og handicapområdet med 15 mill. kr. Det er i prognosen forudsat at handleplanerne gennemføres med den nævnte effekt. Handleplanerne er et meget væsentligt risikomoment i prognosen og realistisk set må det forventes at ikke alle handleplaner lykkes fuldt ud. Det anbefales derfor at eventuelle merindtægter fra særligt dyre enkeltsager reserveres til delvis dækning af denne risiko.

 

Socialforvaltningen forventer, på de styrbare rammer, et samlet reelt merforbrug på 1,8 mill. kr. svarende til 0,04 pct. af det korrigerede budget 2008, jf. tabel 1. Denne forventning bygger imidlertid på at de vedtagne handleplaner gennemføres, samt at der overføres integrationsindtægter til Socialforvaltningen fra Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen og at overførslerne i den ordinære overførselssag reduceres, svarende til at regnskab 2007 balancerer. Sidstnævnte vil indebære forventede merudgifter på Socialudvalgets område i størrelsesorden 7,0 mill. kr. til betaling af forventet efterregulering af færdigbehandlede psykiatriske patienter.

 

Bortses der fra de udefrakommende faktorer (reducerede overførsler og overførsel af budget fra Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen) samt de seneste handleplaner på hjemmeplejen og det øvrige handicapområde, forventes et samlet reelt merforbrug på i alt 37,2 mill. kr. på driften svarende til 0,8 pct. af det korrigerede budget 2008, jf. tabel 2. I den reelle afvigelse er der indregnet forventede overførsler til 2009 på i alt 61,8 mill. kr.

 

Tabel 2.  Styrbare rammer, eksklusiv anlæg*

< td width=72 valign=top style='width:54.0pt;border-top:none;border-left:none; border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt; mso-border-left-alt:solid windowtext .75pt;mso-border-left-alt:solid windowtext .75pt; mso-border-bottom-alt:solid windowtext .75pt;mso-border-right-alt:solid windowtext .75pt; background:white;mso-shading:windowtext;mso-pattern:solid white;padding:0cm 1.5pt 0cm 1.5pt; height:12.35pt'>

 

Bevilling

April

 

Vedtaget budget 2008

Korrigeret budget 2008

Forventet regnskab 2008

Forventet teknisk afvigelse 2008

Forventede overførsler til 2009

Forventet afvigelse 2008

Nettoudgifter i 1.000 kr.

 

 

 

 

 

Børnefamilier med særlige behov

1.147.132

1.150.159

1.150.159

0

3.607

3.607

Voksne med særlige behov

846.105

845.970

823.728

-22.242

18.242

-4.000

Stofafhængige

372.435

411.754

381.516

-30.238

25.238

-5.000

Handicappede

1.478.461

1.475.045

1.517.650

42.605

0

42.605

Administration

379.689

412.511

397.782

-14.729

14.729

0

Sum

4.223.822

4.295.439

4.270.835

-24.604

61.816

37.212

* Før handleplaner og øvrige forventede korrektioner, jf. tabel 1

* Mindreforbruget fra Stofafhængige foreslås flyttet til Hjemmeplejeområdet

 

Børnefamilier med særlige behov forventes et merforbrug på 3,6 mill. kr. Det forventede reelle merforbrug på 3,6 mill. kr. udgøres primært af et forventet merforbrug på socialcentrene på 15,2 mill. kr., der primært modsvares af et forventet mindreforbrug vedr. mellemkommunal refusion på 14,8 mill. kr. Derudover er der en række øvrige afvigelser der samlet beløber sig til 3,2 mill. kr., svarende til et samlet merforbrug på 3,6 mill. kr.

 

Bevillingsområdet Voksne med særlige behov forventer et mindreforbrug på 5,0 mill. kr. Mindreforbruget består primært af et mindreforbrug på 4,5 mill. kr. på udgifter til færdigbehandlede patienter. Der er dog et merforbrug på hjemmeplejen for voksne på 1,0 mill. kr.

På bevillingsområdet Stofafhængige forventes et mindreforbrug på 5,0 mill. kr. som primært skyldes merindtægter vedrørende ekstra statsrefusion pga. merforbrug på køb og salg af pladser i andre kommuner. Forslag om overførsel af mindreforbruget fra Stofafhængige til Hjemmeplejen vil blive behandlet i særskilt sag.

 

 

På området Handicappede forventes et merforbrug på 42,6 mill. kr. Det forventede merforbrug skyldes primært et forventet merforbrug på handicaphjælperordningerne på 15,5 mill. kr. På Handicap hjemmeplejen forventes et merforbrug på 14,0 mill. kr. som primært vedrører handicapområdet og skyldes budgetproblem i visitationen som følge af aktivitetsstigning – i særdeleshed en stigning i efterspørgslen efter de særlige hjælpeordninger.

 

Fremadrettet vil der blive fulgt op på hjemmeplejen for handicappede og psykisk syge som et særskilt bevillingsområde.

 

Effektueres de af Socialudvalget den 11. april 2008 behandlede økonomiske handleplaner for budgetoverholdelse i 2008 på hjemmeplejeområdet, handicaphjælpere, køb og salg af pladser til voksne handicappede samt socialpædagogisk bistand forventes 11,8 mill. kr. i merforbrug på driften på det øvrige handicapområde. Den primære årsag til det yderligere merforbrug er, at der nu forventes et merforbrug på handicaphjælperordningerne på 15,5 mill. kr. mod 9,3 mill. kr. i redegørelsen forelagt på Socialudvalgsmøde den 11. april 2008 (SUD 136/2008) samt opjustering med 5,6 mill. kr. vedr. forebyggende foranstaltninger for handicappede børn. Budgetoverholdelse for de 11,8 mill. kr. vil blive behandlet i særskilt sag.

 

Administrationsområdet forventes balance.

 

På det "lovbundne område (Efterspørgselsstyrede overførsler)", jf. bilag 1, forventes en mindreudgift på 169,8 mill. kr., der skyldes en forventning om at antallet af helårsmodtagere af nye førtidspensioner forventes at blive 1.300 lavere end budgetteret.

 

anlægsområdet forventes balance.

 

Særligt dyre enkeltsager

I forbindelse med regnskab 2007 blev der, efter aftale med Økonomiforvaltningen, sat arbejde i gang vedrørende hjemtagelse af refusion i særligt dyre enkeltsager. I regnskab 2007 indgår indtægter svarende til den budgetkorrektion, der er lagt ind i budgettet. Refusionen påvirker derfor regnskabet neutralt. Den refusion som kan indhentes herudover vil komme til at indgå i regnskab 2008. Det er i kommunen besluttet, at af disse indtægter tilfalder 90 pct. kommunekassen og 10 pct. forvaltningen. En del af disse forventede indtægter er dog allerede prioriteret. Det drejer sig om omkostninger til at indhente refusionen i alt 2,2 mill. kr., til ekstern revision af Socialforvaltningens tiltag til overholdelse af budget 2008 (jf. SUD den 12. marts 2008, SUD 97/2008) i alt 0,5 mill. kr. samt ekstern hjælp til budgetanalyser på børne- og handicapområdet på i alt ca. 1,0 mill. kr.. Såfremt alle 10 pct. tilskrives Socialudvalgets budget i 2008, forventes der efter prioriteringer at være 5-7 mill. kr. tilbage. Der gøres opmærksom på, at disse indtægter ikke er indregnet i budget 2008 pga. usikkerhed om det konkret beløb, samt at der er tale om engangsindtægter.

 

Integrationsindtægter

Der gøres ligeledes opmærksom på, at Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i 2008 forventer merindtægter på integrationsområdet på 18,6 mill. kr. Af disse skyldes 11,0 mill. kr. efterregulering af resultattilskud vedrørende beskæftigelse for tidligere år. Ifølge aftale skal 50 pct. af integrationsindtægterne for 2008 tilfalde Socialudvalget og for indtægter for tidligere år får Socialudvalget 72 pct. For Socialudvalget udgør dette i alt 11,7 mill. kr.

 

Opfølgning på serviceudgifter

Der er for alle forvaltninger i Københavns Kommune fastsat et serviceudgiftsloft for 2008. Serviceudgiftsloftet indebærer, at serviceudgifterne i 2008 ikke må overstige vedtaget budget 2008. Socialforvaltningen har et vedtaget budget på serviceudgifter, jf. tabel 1, på i alt 4.223,8 mill. kr. Socialforvaltningens forventede regnskab vil, hvis samtlige overførsler fra regnskab 2007 til 2008 godkendes af Borgerrepræsentationen, udvise et forbrug på i alt 4.312,0 mill. kr., dvs. at der forventes at blive anvendt midler for 88,2 mill. kr. mere end vedtaget budget, men da Socialforvaltningen forventer at overføre i alt 61,8 mill. kr. til 2009 vil resultatet være, at der anvendes 26,4 mill. kr. mere end vedtaget budget. Socialudvalget vil blive forelagt særskilt sag med henblik på, at udskyde aktiviteter for at overholde serviceudgiftsloftet.

 

Bilag 1 beskriver de enkelte bevillingsområder med uddybende. Bilag 2 er selve det forventede regnskab pr. april 2008. Bilag 3 er Socialforvaltningens mål i 2008.

 

Økonomi

Er beskrevet i sagen.

 

Videre proces

Aprilprognosen vil blive forelagt Økonomiudvalget den 13. maj. Som følge af ændring af Økonomiforvaltningens prognosecirkulære for 2008 og fremefter, bliver aprilprognosen ikke længere indstillet overfor Borgerrepræsentationen.

 

Bilag

1.       Socialforvaltningens regnskabsprognose 2008 pr. april – Oversigt og beskrivelse af de enkelte bevillingsområder    

2.       Forventet regnskab pr. april 2008

3.       Socialforvaltningens mål 2008

 

         Anette Laigaard                                

                                                                  /Sven Bjerre