Socialudvalget
BESLUTNINGSPROTOKOL
fra ordinært møde onsdag den 23. april 2008
10. Socialudvalgets aprilprognose 2008
SUD 169/2008 J.nr. 169/2008
Socialudvalget
skal aflevere regnskabsprognose pr. april 2008 til
Økonomiforvaltningen.
Socialforvaltningen indstiller, 1.
at
Socialudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler, at regnskabsprognosen
2008 pr. april godkendes |
Socialudvalgets
beslutning i mødet den 23. april 2008 Kontorchef Katrine
Bagge Thorball deltog under punktets behandling. Indstillingen blev
tiltrådt. |
Problemstilling
Økonomiforvaltningen har indkaldt til udvalgenes
regnskabsprognose for 1. kvartal 2008. Regnskabsprognosen består af forventet
regnskab 2008 herunder opfølgning på ydelsernes priser og mængder og
målsætninger for Socialforvaltningen samt opfølgning på
serviceudgifter.
Løsning
Tabel 1. Forventet regnskab 2008 (SUD d. 9. april 2008 sammenlignet med aprilprognose 2008) samt forventede korrektioner sfa. handleplaner, lån og merindtægter fra BIF.
Bevilling |
| |
|
SUD d. 9.
april 2008 |
Forventet
afvigelse 2008 |
Nettoudgifter
i mill. kr. |
|
|
Børnefamilier
med særlige behov |
0,0 |
3,6 |
Voksne med
særlige behov |
1,0 |
-4,0 |
Stofafhængige |
-5,0 |
-5,0 |
Handicappede |
30,8 |
42,6 |
Administration |
0,0 |
0,0 |
I
alt |
26,8 |
37,2 |
Forventede
korrektioner -
Handleplan
Hjemmepleje (SUD d. 11. april 2008) -
Handleplan
på det øvrige handicapområde (SUD d. 11. april 2008) -
Reduceret
overførsel i ordinær overførselssag vedr. regnskab 2007
(1) -
Forventede
merindtægter fra BIF sfa. merindtægter på integrationsområdet |
|
-15,0 -15,8 7,0 -11,7 |
Forventet
resultat Før
eventuelle merindtægter for særligt dyre enkeltsager på 5-7 mill.
kr. |
|
1,7 |
(1) Anmodning om overførsel af midler fra 2007 til 2008
til betaling for forventet efterregulering af færdigbehandlede psykiatriske
patienter er nedjusteret fra 18,9 mill. kr. til 11,4 mill. kr., midlerne i alt
7,5 mill. kr. er i overførselssagen foreslået anvendt til dækning af merforbrug
på driften i 2007. Som følge af manglende overførsel af midler er det
vurderingen af der at mangler 7,0 mill. kr. til betaling for forventet
efterregulering i 2008.
Budgetoverholdelse i 2008 bygger på omfattende
økonomiske handleplaner for i alt 138 mill. kr. på områderne hjemmepleje med 48
mill. kr., børneområdet med 75 mill. kr. og handicapområdet med 15 mill. kr. Det
er i prognosen forudsat at handleplanerne gennemføres med den nævnte effekt.
Handleplanerne er et meget væsentligt risikomoment i prognosen og realistisk set
må det forventes at ikke alle handleplaner lykkes fuldt ud. Det anbefales derfor
at eventuelle merindtægter fra særligt dyre enkeltsager reserveres til delvis
dækning af denne risiko.
Socialforvaltningen forventer, på de styrbare rammer, et
samlet reelt merforbrug på 1,8 mill. kr.
svarende til 0,04 pct. af det korrigerede budget 2008, jf. tabel 1. Denne
forventning bygger imidlertid på at de vedtagne handleplaner gennemføres, samt
at der overføres integrationsindtægter til Socialforvaltningen fra
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen og at overførslerne i den ordinære
overførselssag reduceres, svarende til at regnskab 2007 balancerer. Sidstnævnte
vil indebære forventede merudgifter på Socialudvalgets område i størrelsesorden
7,0 mill. kr. til betaling af forventet efterregulering af færdigbehandlede
psykiatriske patienter.
Bortses der fra de udefrakommende faktorer (reducerede
overførsler og overførsel af budget fra Beskæftigelses- og
Integrationsforvaltningen) samt de seneste handleplaner på hjemmeplejen og det
øvrige handicapområde, forventes et samlet reelt merforbrug på i alt 37,2 mill.
kr. på driften svarende til 0,8 pct. af det korrigerede budget 2008, jf. tabel
2. I den reelle afvigelse er der indregnet forventede overførsler til 2009 på i
alt 61,8 mill. kr.
Tabel 2.
Styrbare rammer, eksklusiv anlæg*
Bevilling |
April | |||||
|
Vedtaget
budget 2008 |
Korrigeret
budget 2008 |
Forventet
regnskab 2008 |
Forventet
teknisk afvigelse 2008 |
Forventede
overførsler til 2009 |
Forventet
afvigelse 2008 |
Nettoudgifter
i 1.000 kr. |
|
|
|
|
| <
td width=72 valign=top style='width:54.0pt;border-top:none;border-left:none;
border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
mso-border-left-alt:solid windowtext .75pt;mso-border-left-alt:solid
windowtext .75pt; mso-border-bottom-alt:solid windowtext
.75pt;mso-border-right-alt:solid windowtext .75pt;
background:white;mso-shading:windowtext;mso-pattern:solid white;padding:0cm
1.5pt 0cm 1.5pt; height:12.35pt'>
|
Børnefamilier
med særlige behov |
1.147.132 |
1.150.159 |
1.150.159 |
0 |
3.607 |
3.607 |
Voksne med
særlige behov |
846.105 |
845.970 |
823.728 |
-22.242 |
18.242 |
-4.000 |
Stofafhængige |
372.435 |
411.754 |
381.516 |
-30.238 |
25.238 |
-5.000 |
Handicappede |
1.478.461 |
1.475.045 |
1.517.650 |
42.605 |
0 |
42.605 |
Administration |
379.689 |
412.511 |
397.782 |
-14.729 |
14.729 |
0 |
Sum |
4.223.822 |
4.295.439 |
4.270.835 |
-24.604 |
61.816 |
37.212 |
* Før handleplaner og øvrige forventede korrektioner,
jf. tabel 1
* Mindreforbruget fra Stofafhængige foreslås flyttet til
Hjemmeplejeområdet
Børnefamilier
med særlige behov forventes et merforbrug på 3,6 mill. kr. Det
forventede reelle merforbrug på 3,6 mill. kr. udgøres primært af et forventet
merforbrug på socialcentrene på 15,2 mill. kr., der primært modsvares af et
forventet mindreforbrug vedr. mellemkommunal refusion på 14,8 mill. kr.
Derudover er der en række øvrige afvigelser der samlet beløber sig til 3,2 mill.
kr., svarende til et samlet merforbrug på 3,6 mill. kr.
Bevillingsområdet Voksne med særlige behov forventer et mindreforbrug på 5,0 mill. kr.
Mindreforbruget består primært af et mindreforbrug på 4,5 mill. kr. på udgifter
til færdigbehandlede patienter. Der er dog et merforbrug på hjemmeplejen for
voksne på 1,0 mill. kr.
På
bevillingsområdet Stofafhængige forventes et mindreforbrug på 5,0 mill. kr. som
primært skyldes merindtægter vedrørende ekstra statsrefusion pga. merforbrug på
køb og salg af pladser i andre kommuner. Forslag om overførsel af
mindreforbruget fra Stofafhængige til Hjemmeplejen vil blive behandlet i
særskilt sag.
På
området Handicappede forventes et merforbrug på 42,6 mill. kr. Det
forventede merforbrug skyldes primært et forventet merforbrug på
handicaphjælperordningerne på 15,5 mill. kr. På Handicap hjemmeplejen forventes
et merforbrug på 14,0 mill. kr. som primært vedrører handicapområdet og skyldes
budgetproblem i visitationen som følge af aktivitetsstigning – i særdeleshed en
stigning i efterspørgslen efter de særlige
hjælpeordninger.
Fremadrettet vil der blive fulgt op på hjemmeplejen for
handicappede og psykisk syge som et særskilt
bevillingsområde.
Effektueres de af Socialudvalget den 11. april 2008
behandlede økonomiske handleplaner for budgetoverholdelse i 2008 på
hjemmeplejeområdet, handicaphjælpere, køb og salg af pladser til voksne
handicappede samt socialpædagogisk bistand forventes 11,8 mill. kr. i merforbrug
på driften på det øvrige handicapområde. Den primære årsag til det yderligere
merforbrug er, at der nu forventes et merforbrug på handicaphjælperordningerne
på 15,5 mill. kr. mod 9,3 mill. kr. i redegørelsen forelagt på Socialudvalgsmøde
den 11. april 2008 (SUD 136/2008) samt opjustering med 5,6 mill. kr. vedr.
forebyggende foranstaltninger for handicappede børn. Budgetoverholdelse for de
11,8 mill. kr. vil blive behandlet i særskilt sag.
På
Administrationsområdet forventes
balance.
På
det "lovbundne område (Efterspørgselsstyrede overførsler)", jf.
bilag 1, forventes en mindreudgift på 169,8 mill. kr., der skyldes en
forventning om at antallet af helårsmodtagere af nye førtidspensioner forventes
at blive 1.300 lavere end budgetteret.
På
anlægsområdet forventes
balance.
Særligt dyre enkeltsager
I
forbindelse med regnskab 2007 blev der, efter aftale med Økonomiforvaltningen,
sat arbejde i gang vedrørende hjemtagelse af refusion i særligt dyre
enkeltsager. I regnskab 2007 indgår indtægter svarende til den budgetkorrektion,
der er lagt ind i budgettet. Refusionen påvirker derfor regnskabet neutralt. Den
refusion som kan indhentes herudover vil komme til at indgå i regnskab 2008. Det
er i kommunen besluttet, at af disse indtægter tilfalder 90 pct. kommunekassen
og 10 pct. forvaltningen. En del af disse forventede indtægter er dog allerede
prioriteret. Det drejer sig om omkostninger til at indhente refusionen i alt 2,2
mill. kr., til ekstern revision af Socialforvaltningens tiltag til overholdelse
af budget 2008 (jf. SUD den 12. marts 2008, SUD 97/2008) i alt 0,5 mill. kr.
samt ekstern hjælp til budgetanalyser på børne- og handicapområdet på i alt ca.
1,0 mill. kr.. Såfremt alle 10 pct. tilskrives Socialudvalgets budget i 2008,
forventes der efter prioriteringer at være 5-7 mill. kr. tilbage. Der gøres
opmærksom på, at disse indtægter ikke er indregnet i budget 2008 pga. usikkerhed
om det konkret beløb, samt at der er tale om
engangsindtægter.
Integrationsindtægter
Der
gøres ligeledes opmærksom på, at Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i
2008 forventer merindtægter på integrationsområdet på 18,6 mill. kr. Af disse
skyldes 11,0 mill. kr. efterregulering af resultattilskud vedrørende
beskæftigelse for tidligere år. Ifølge aftale skal 50 pct. af
integrationsindtægterne for 2008 tilfalde Socialudvalget og for indtægter for
tidligere år får Socialudvalget 72 pct. For Socialudvalget udgør dette i alt
11,7 mill. kr.
Opfølgning på
serviceudgifter
Der
er for alle forvaltninger i Københavns Kommune fastsat et serviceudgiftsloft for
2008. Serviceudgiftsloftet indebærer, at serviceudgifterne i 2008 ikke må
overstige vedtaget budget 2008. Socialforvaltningen har et vedtaget budget på
serviceudgifter, jf. tabel 1, på i alt 4.223,8 mill. kr. Socialforvaltningens
forventede regnskab vil, hvis samtlige overførsler fra regnskab 2007 til 2008
godkendes af Borgerrepræsentationen, udvise et forbrug på i alt 4.312,0 mill.
kr., dvs. at der forventes at blive anvendt midler for 88,2 mill. kr. mere end
vedtaget budget, men da Socialforvaltningen forventer at overføre i alt 61,8
mill. kr. til 2009 vil resultatet være, at der anvendes 26,4 mill. kr. mere end
vedtaget budget. Socialudvalget vil blive forelagt særskilt sag med henblik på,
at udskyde aktiviteter for at overholde
serviceudgiftsloftet.
Bilag 1 beskriver de enkelte bevillingsområder med
uddybende. Bilag 2 er selve det forventede regnskab pr. april 2008. Bilag 3 er
Socialforvaltningens mål i 2008.
Økonomi
Er
beskrevet i sagen.
Videre
proces
Aprilprognosen vil blive forelagt Økonomiudvalget den
13. maj. Som følge af ændring af Økonomiforvaltningens prognosecirkulære for
2008 og fremefter, bliver aprilprognosen ikke længere indstillet overfor
Borgerrepræsentationen.
Bilag
2.
Forventet regnskab
pr. april 2008
3.
Socialforvaltningens mål 2008
Anette Laigaard
/Sven Bjerre