Familie- og Arbejdsmarkedsudvalget
DAGSORDEN
for ordinært møde onsdag den 13. november
2002
Sager til
beslutning
18.
Høring vedrørende Voksenelevløn (Bilag)
FAU 491/2002 J.nr. 469/2002
INDSTILLING
Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen
indstiller,
at Familie- og
Arbejdsmarkedsudvalget tager den nye procedure og de reviderede kriterier for
tildeling af voksenlevløn til efterretning.
at Familie- og
Arbejdsmarkedsudvalget godkender vedlagte forslag til høringssvar om
voksenelevløn til Uddannelses- og Ungdomsudvalget.
at Familie- og
Arbejdsmarkedsudvalget tager til efterretning, at Familie- og
Arbejdsmarkedsforvaltningen følger udviklingen på området tæt, herunder den
aftalte evaluering af voksenelev-ordningen.
RESUME
I budgetaftalen for 2003 er der afsat
yderligere 5 mill. kr. til voksenelevløn med henblik på at øge rekrutteringen
til hjemmeplejen.
Antallet af ansøgere til social- og
sundhedshjælperuddannelsen (SOSU) er gennem de senere år faldet voldsomt, og
der er i dag store problemer med at rekruttere kvalificeret personale på
social- og sundhedsområdet.
På den baggrund har der i budget 2002 og
fremover været afsat 2,5 mill. kr. til voksenelevløn med henblik på at
tiltrække flere ansøgere over 25 år til at påbegynde en uddannelse som social-
og sundhedshjælper.
Den samlede bevilling i 2002 og 2003 på 7,5
mill. kr. vil give mulighed for, at ca. 130 ansøgere til SOSU i 2003 kan få
tildelt voksenelevløn.
Uddannelses- og Ungdomsudvalget besluttede på
sit møde den 9. oktober 2002 at sende en indstilling vedr. voksenelevløn i
høring. I indstillingen foreslås det, at kriterierne for tildeling af
voksenlevløn ændres, så voksenelevløn gøres tilgængelig for alle social- og
sundhedshjælperelever over 25 år med bopæl i kommunen, uanset forudgående
erhvervserfaring. Det foreslås endvidere, at voksenelevløn tildeles efter et
"først til mølle" princip.
Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen har
været hørt på administrativt niveau, og den nye procedure og de reviderede
kriterier for tildeling af voksenlevløn er stort set i overensstemmelse med
forvaltningens holdning.
I forslaget til høringssvar til Uddannelses-
og Ungdomsudvalget opfordres dog til, i forbindelse med evalueringen i 2003, at
overveje muligheden for at udvide ordningen til også at omfatte
videreuddannelsen af social- og sundhedshjælpere til
social- og sundhedsassistenter. Dette forslag
vil dog forudsætte, at den fornødne finansiering findes.
Aftaleparterne bag budget 2003 er enige om at
optage forhandlinger, såfremt beløbet ikke er tilstrækkeligt til at sikre
voksenelevløn til personer på 25 år og derover på SOSU-hjælperuddannelsen.
Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen vil følge udviklingen på området tæt,
herunder den aftalte evaluering af ordningen.
SAGSBESKRIVELSE
I budgetaftalen for 2003 er der afsat 5 mill.
kr. til voksenelevløn med henblik på at øge rekrutteringen til hjemmeplejen.
Antallet af ansøgere til social- og
sundhedshjælperuddannelsen (SOSU) er gennem de senere år faldet voldsomt, og
der er i dag store problemer med at rekruttere kvalificeret personale på
social- og sundhedsområdet.
På den baggrund har der i budget 2002 og
fremover været afsat 2,5 mill. kr. til voksenelevløn med henblik på at
tiltrække flere ansøgere over 25 år til at påbegynde en uddannelse som social-
og sundhedshjælper. Den samlede bevilling i 2002 og 2003 på 7,5 mill. kr.
skønnes at give mulighed for, at ca. 130 ansøgere til SOSU i 2003 kan få
tildelt voksenelevløn.
Uddannelses- og Ungdomsudvalget besluttede på
sit møde den 9. oktober 2002 at sende en indstilling vedr. voksenelevløn i
høring.
På baggrund af de tidligere erfaringer med
kriterierne for tildeling af voksenlevløn foreslås det i indstillingen, at
kriterierne for tildeling af voksenlevløn ændres. Det foreslås således, at
voksenelevløn gøres tilgængelig for alle social- og sundhedshjælperelever over
25 år med bopæl i kommunen, uanset forudgående erhvervserfaring. Det foreslås
endvidere, at voksenelevløn tildeles efter et "først til mølle"
princip. Endelig fremgår det af indstillingen, at der løbende vil blive
foretaget evaluering af, hvorledes tilbuddet om elevløn påvirker
rekrutteringsmønstret til SOSU-skolen, ligesom kriterierne for tildeling af voksenelevløn
evalueres inden august-optaget i 2003.
Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen har
været hørt på administrativt niveau, og den nye procedure og de reviderede
kriterier for tildeling af voksenlevløn er hensigtsmæssige og stort set i
overensstemmelse med forvaltningens holdning.
Det er forvaltningens forventning, at
rekrutteringsproblemet til SOSU-uddannelsen vil blive afhjulpet ved hjælp af
den udvidede voksenelevlønordningen. Derudover forventes voksenelevlønordningen
at øge mulighederne for, at kommunen kan overholde den fastlagte
servicestandard på hjemmeplejeområdet, ligesom det vil øge muligheden for at
flere ledige borgere kan komme i arbejde.
Ud fra et arbejdsmarkedspolitisk hensyn ville
det dog være en fordel, hvis det var muligt at give tilbud om voksenelevløn til
en borger i forbindelse med udarbejdelse af dennes handle- eller erhvervsplan.
Et "først til mølle" princip kan forhindre en sådan mulighed.
Imidlertid vil en sådan situation kun indtræde, hvis tilgangen af borgere til
uddannelsen stiger væsentligt, og disse borgere i forvejen er i beskæftigelse.
Det må derfor forventes, at borgere, der via
aktiveringstilbud fremover kvalificeres til optagelse på social- og
sundhedshjælperuddannelsen, vil kunne tildeles voksenelevløn, hvis de i øvrigt
opfylder de objektive regler for tildeling af voksenelevløn.
Imidlertid kan det ikke afvises, at der kan
opstå en uhensigtsmæssig effekt i forhold til ledige borgere med de valgte
kriterier. Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen støtter på den baggrund, at
der løbende foretages evalueringer af, hvorledes rekrutteringsmønstret på
SOSU-skolen udvikler sig med henblik på at sikre, at ledige borgere, der
succesfuldt gennemfører et kvalificeringstilbud, og i øvrigt opfylder de
generelle kriterier for tildeling af voksenelevløn, også kan få tilbuddet
herom.
Hvis det viser sig, at dette ikke er
tilfældet, kan der foretages vurdering af evt. behov for afsættelse af midler
til voksenelevløn for ledige borgere, der succesfuldt gennemfører et
kvalificeringstilbud.
I forslaget til høringssvar til Uddannelses-
og Ungdomsudvalget opfordres dog til, i forbindelse med evalueringen i 2003, at
overveje muligheden for at udvide ordningen til også at omfatte
videreuddannelsen af social- og sundhedshjælpere til
social- og sundhedsassistenter. Dette forslag
vil dog forudsætte, at den fornødne finansiering findes.
Aftaleparterne er enige om at optage
forhandlinger, såfremt beløbet ikke er tilstrækkeligt til at sikre
voksenelevløn til personer på 25 år og derover på SOSU-hjælperuddannelsen.
Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen vil følge udviklingen på området tæt,
herunder den aftalte evaluering af ordningen.
MILJØVURDERING
Indstillingen vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
ØKONOMI
Voksenlevlønsordningen har ikke betydning for
Familie- og Arbejdsmarkedsudvalgets rammer. Bevillingen til voksenelevløn går
til Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen, som har ansvaret for Social- og
Sundhedsskolen.
Ordningen kan dog medføre mindreudgifter til
kontanthjælp i perioden 2003–2006 på 1,7- 8,6 mill. kr. (2002 priser), afhængig
af hvilke forudsætninger, der lægges til grund.
ANDRE KONSEKVENSER
Ingen
HØRING
Sagen er sendt i høring fra Uddannelses- og
Ungdomsudvalget.
BILAG
Grethe Munk
/
Torben Brøgger