Kultur- og Fritidsudvalget
BESLUTNINGSPROTOKOL
fra ordinært møde torsdag den 24. maj 2007
Karin Storgaard
forlod mødet kl. 18.00 under behandlingen af dagsordenens punkt 6.
10. Integrationspartnerskab med københavnske fodboldforeninger
(KFU 305/2007)
INDSTILLING OG BESLUTNING
Kultur- og
Fritidsud
Beslutning
Kultur- og Fritidsforvaltningen indstiller, 1. at Kultur-
og Fritidsud Kultur- og
Fritidsudvalgets beslutning i mødet den 24. maj 2007: Udvalget godkendte følgende af Morten Westergaard fremsatte ændringsforslag: · I indstillingens at-punkt ændres 4-5 til 3-5 københavnske fodboldforeninger. · Ressourcepersonerne ansættes ikke ca.15-20 timer om ugen men minimum 30 timer om ugen. Der blev begæret afstemning om den således ændrede indstilling. Et flertal (Frank Hedegaard, Bjarne Fey, Morten Westergaard, Taner Yilmaz, Sikandar Malik Siddique, Simon Strange, Katrina Feilberg og Jens Kjær Christensen) stemte for indstillingen. Et mindretal (Martin Geertsen og Leslie Arentoft) stemte imod. Den ændrede indstilling blev dermed godkendt. Martin Geertsen og Leslie Arentoft tog forbehold. |
Problemstilling
Kultur- og Fritidsud
Denne indstilling er forvaltningens forslag til realisering af det godkendte medlemsforslag.
Løsning
Ansvaret for organisering og forvaltning af integrationspartnerskabet placeres i Projektrådgivningen, som udvikler rammerne for projektet i samarbejde med Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen samt med inddragelse af evt. andre relevante interessenter, herunder DIF, DGI, KBU og foreningskonsulenterne i Fritid & Idræt.
Projektrådgivningen udarbejder i samarbejde med de foreninger, der udvælges, planer for hvert partnerskab. Handleplanerne skal bl.a. indeholde mål, succeskriterier, aktivitetsplan, risikovurdering, plan for sikring af intern og ekstern videndeling, samt plan for forankring og evaluering af det enkelte projekt.
Udvælgelse af
foreninger
Af medlemsforslaget fremgår det, at foreninger, der kan
komme i betragtning til integrationspartnerskab, skal være idrætsforeninger,
som:
· Primært har aktiviteter indenfor fodbold.
·
Har minimum 400 medlemmer.
·
Har forholdsvis få deltagere med
indvandrerbaggrund.
·
Ønsker større mangfoldighed i medlemsskaren.
·
Kan tilbyde aktiviteter for børn og unge fra
0.-5. klassetrin.
·
Har piger som indsatsområde.
Der er i alt ca. 60 foreninger med over 400 medlemmer,
hvoraf ca.10-15 foreninger forventes at imødekomme de øvrige kriterier. For at
udvælge hvilke af disse foreninger, der skal indgå i partnerskabsprojektet,
indkalder Projektrådgivningen de implicerede foreninger til informationsmøde om
integrationspartnerskabsprojekterne. Interesserede foreninger indsender
herefter en kort ansøgning om indgåelse af partnerskabsaftale. Derefter vil
Kultur- og Fritidsud
Det skal bemærkes, at der ikke foretages registreringer af foreningsmedlemmers etniske baggrund, hvorfor kriteriet om forholdsvis få deltagere med indvandrerbaggrund må bygge på et skøn.
Rammer for
integrationspartnerskabet
Integrationspartnerskabet baserer sig på ansættelse af ressourcepersoner (ca. 15-20 timer om ugen) i hver af de involverede foreninger. Ressourcepersonerne skal sætte en integrationsudvikling i gang via opsøgende arbejde og aktivitetsudvikling, men skal samtidig sikre, at integrationsindsatsen forankres i foreningen på en sådan måde, at indsatsen fortsætter, når partnerskabet ophører. Ressourcepersonerne skal bl.a. arbejde med:
· Rekruttering af børn og unge med etnisk minoritetsbaggrund – med særligt fokus på etniske minoritetspiger.
· Forældreinddragelse.
· Rekruttering, uddannelse og fastholdelse af trænere – med særligt fokus på ungtrænere med etnisk minoritetsbaggrund.
·
Styrkelse af lokale netværk.
·
Aktivitetsudvikling. Herunder forsøg med mere
socialt orienterede aktivitetsformer så som blandede boldspil, aktiviteter på
tværs af aldersgrupper, åben træning, familieaktiviteter og andre sociale og
idrætslige aktiviteter, som kan være med til at tiltrække målgruppen.
·
Inddragelse af foreningens medlemmer, trænere og
bestyrelse i integrationsarbejdet.
Midlerne til foreningerne vil primært gå til løn og aktiviteter. På baggrund af Fritid & Idræts erfaringer med partnerskabsaftaler i forbindelse med "Idræts- og motionsprojekter for overvægtige børn og unge og for etniske minoritetspiger" afsættes endvidere midler til ekstern konsulentbistand, temamøder, seminarer og PR materiale. Endvidere er det væsentligt, at der som supplement til selvevalueringer afsættes midler til ekstern evaluering (foranalyse, midtvejsevaluering og slutevaluering), således at effekterne og de væsentligste erfaringer fra alle projekterne synliggøres og samles (se endvidere økonomiafsnittet).
Proceskonsultation og
rådgivning
Projektrådgivningen vil følge projekterne tæt, og sikre at hver forening får den hjælp og støtte, som er nødvendig for at skabe en bæredygtig udvikling og sikre forankring i foreningen. Projektrådgivningens rolle vil primært bestå i:
· Projektadministration (udbetaling af midler, opfølgning på handleplaner, selvevalueringer og regnskab).
· Proceskonsultation (processtyring, coaching, sparring etc.).
· Rådgivning (erfaringsudveksling, netværk, puljer, etc.).
· Praktisk hjælp til gennemførelse af konkrete aktiviteter (idrætsdage, rekruttering, konfliktløsning etc.).
De foreninger, der indgås integrationspartnerskab med, forpligter sig til at deltage i et løbende sparrings- og proceskonsultationsforløb. Der vil dels være tale om individuelle forløb tilrettede de enkelte foreningers behov og ønsker, og dels om et fælles forløb med fokus på sparring og erfaringsudveksling foreningerne imellem. Forløbet koordineres af Projektrådgivningen med inddragelse af andre forvaltningsenheder, idrættens hovedorganisationer, eksterne konsulenter, oplægsholdere og instruktører efter behov. Formålet med forløbet er at sikre, at projekterne løbende udvikler sig i henhold til de enkelte handleplaner, samt at ressourcepersonerne får den nødvendige sparring, uddannelse og motivation.
Økonomi
Der afsættes 2 mio. kr. årligt i tre år til initiativet.
Heraf finansieres 1,2 mio. kr. fra Beskæftigelses- og Integrationsud
Tilskud til foreningerne (minimum) 5.400.000 kr.
Ekstern evaluering (foranalyse, midtvejsevaluering, slutevaluering) 300.000 kr.
Ekstern konsulentbistand til foreningerne 130.000 kr.
Seminarer, temamøder, erfaringsudveksling (alle foreningerne) 70.000 kr.
Uddannelsesforløb, dialogmøder (tilpasset de enkelte foreninger) 50.000 kr.
PR-materiale om partnerskabsprojektet 50.000 kr.
Videre proces
Kultur- og Fritidsud
Bilag
1. Medlemsforslag om "Unge-coach og integrationspartnerskab med københavnske idrætsklubber".
2. Opsummering af høringssvar.
3. Høringssvar fra Integrationsrådet.
4. Høringssvar fra
Beskæftigelses- og Integrationsud
/Mads Kamp Hansen