Børne- og Ungdomsudvalget
DAGSORDEN
for ordinært møde onsdag den 6. december 2006
6. Modersmålsundervisning
J.nr. 2006-3699
INDSTILLING
Børne- og Ungdomsforvaltningen indstiller til Børne- og Ungdomsudvalget, at udvalget indstiller til Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen,
at
den ikke-lovpligtige
modersmålsundervisning, hvortil udgifterne udgør 14,5 mio. kr., afskaffes - bortset fra på
heldagsskolerne
at der afsættes 2,7
mio. kr. til tosproget undervisning af tosprogede børn på kommunens skoler for
psykisk udviklingshæmmede børn
at der afsættes 1,5 mio. kr. til
modersmålsundervisning på de tre heldagsskoler
at der afsættes 1,1 mio. kr. til
kommunal medfinansiering af en delvist brugerbetalt modersmålsundervisning fra
august 2007
at 9,2 mio. kr. afsættes til øget
undervisning i dansk som andetsprog på kommunens folkeskoler og udmeldes til
skolerne efter de politisk besluttede udmeldingskriterier
at indskolingsformen med
sproggrupper med tilknyttet modersmålsundervisning ophører
at den ændrede anvendelse af
modersmålsundervisningens ressourcer gennemføres pr. 1. august
2007
at udvalget forinden sender
forslagene til høring i Beskæftigelses- og Integrationsudvalget,
Integrationsrådet, bestyrelsen for Københavns Kommunes Ungdomsskole,
bestyrelserne for skoler med sproggruppeordning: Tingbjerg Skole,
RESUME
Børne- og Ungdomsudvalget besluttede på sit
møde den 10. maj 2006 under behandlingen af budgetforslag 2007, at en eventuel
omlægning af modersmålsundervisningen til andre aktiviteter inden for en uændret
budgetramme, der kan støtte børnenes sproglige udvikling, drøftes på et kommende
møde.
Forvaltningen fremlægger hermed forslag om,
at den ikke-lovpligtige modersmålsundervisning afskaffes undtagen på de tre
heldagsskoler.
Det foreslås, at der afsættes 2,7 mio. kr. af
modersmålsressourcen til tosproget undervisning for tosprogede børn på skoler
for psykisk udviklingshæmmede samt 1,1 mio. kr. til forsøg med en kommunal
medfinansiering af en delvist brugerbetalt modersmålsundervisning. 9,2 mio. kr.
foreslås anvendt til øget undervisning i dansk som
andetsprog.
Der lægges op til en drøftelse af muligheden
for at etablere en behovsstyret modersmålsundervisning, der tildeles det enkelte
barn efter visitation i skolens sprogcenter.
Det forslås endvidere at indskolingsformen
"sproggrupper" afskaffes, da den bygger på en tæt kobling af
modersmålsundervisning og øvrig faglig undervisning.
Forslagene til omlægningen af undervisningen
foreslås sendt til høring inden endelig vedtagelse.
SAGSBESKRIVELSE
Børne- og Ungdomsudvalget besluttede på sit
møde den 10. maj 2006 under behandlingen af budgetforslag 2007, at en eventuel
omlægning af modersmålsundervisningen til andre aktiviteter inden for en uændret
budgetramme, der kan støtte børnenes sproglige udvikling, drøftes på et kommende
møde.
Børne- og Ungdomsforvaltningen fremlagde på
udvalgets møde den 1. november 2006 en indstilling med 6 forskellige modeller
for alternativ anvendelse af de 15,5 mio. kr., der er afsat til
modersmålsundervisning. Udvalget besluttede, at forvaltningen fremlægger fornyet
indstilling for udvalget. I indstillingen skal forslaget om 15
integrationsmedarbejdere udgå. Der skal være fokus på faglighed, herunder
begrebsdannelse, heldagsskoler, sprogtesten af de 5-årige skal anvendes i
visitationsøjemed og der skal være forslag til styrkelse af dansk som
andetsprog. Bedre belysning af modersmålsundervisning på specialskolerne,
mulighederne for øget lektiehjælp og betalingsforhold skal
indgå.
Forvaltningen fremlægger i indstillingen
forslag, der skal styrke de svageste tosprogede elevers udbytte af
skolegangen.
Styrkelse af dansk som
andetsprog
KL-Konsulenternes undersøgelse
fra maj 2006 af Børne- og Ungdomsforvaltningen dokumenterede, at det
københavnske serviceniveau i undervisningen af tosprogede elever er lavt i
forhold til sammenlignings-byerne. En overførsel af en del af
modersmålsundervisningsressourcerne til dansk som andetsprog vil hæve
serviceniveauet på denne del-ydelse i form af flere undervisningstimer til
eleverne i skolernes sprogcentre.
Det skal bemærkes, at Folkeskolelovens § 5, stk. 7 ikke forpligter
kommunerne til et bestemt serviceniveau for denne ydelse. Bestemmelsen
forpligter kommunen til 'i fornødent omfang' at give undervisning i dansk som
andetsprog til tosprogede elever fra bh-klasse til 10. klasse.
Børne- og Ungdomsudvalget
besluttede i sit møde den 18. januar 2006:
·
at alle
udmeldte ressourcer til dansk som andetsprog placeres i skolens sprogcenter
og anvendes målrettet til formålet,
som omfatter undervisning i dansk som andetsprog samt udvidet
skole-hjemsamarbejde med de tosprogede forældre
·
at
undervisningen skal udføres af lærere med særlig uddannelse
·
at den
eksisterende ordning med sprogcentre er rammen om dette
arbejde
Skolerne er forpligtede til primært at
placere dansk som andetsprogsundervisningen således, at den ikke trækker elever
ud af undervisningen i andre fag og derved skaber 'huller' i elevernes faglige
udvikling. Undervisningen er derfor primært placeret som holddelt og
differentieret undervisning inden for elevernes normale skema eller som
undervisning i små grupper efter normal skoletid.
Som bilag vedlægges en beskrivelse af
undervisningen i dansk som andetsprog i de københavnske sprogcentre.
En forøgelse af ressourcen til
dansk som andetsprog med 9,3 mio. kr. vil hæve ressourceniveauet med 12 %. Det
er forvaltningens opfattelse, at den præcise udmøntning af den ekstra ressource
skal foretages ude på skolerne.
Faglighed og
begrebsdannelse
Et af målene i Faglighed for Alle er, at præstationsgabet mellem etnisk danske og
tosprogede børn skal halveres på 4 år og lukkes på 8
år.
Mange tosprogede elever klarer sig godt på
dansk i den almindelige daglige kommunikation, men der er stor forskel på
dagligdags kommunikationssprog og skolesprog. Dette slår især igennem, når
eleverne kommer til skolens mellemtrin, hvor der kommer flere fag til med et
mere abstrakt sprogbrug.
En lukning af præstationsgabet forudsætter
·
veluddannede lærere
·
ressourcer til at udvide de tosprogede børns
begrebsverden og ordforråd
·
målrettet
ressourceanvendelse
I
Undervisningsministeriets Faghæfte 19 Dansk som andetsprog hedder
det:
Et
af de vigtigste områder i andetsprogspædagogikken er fokus på elevernes
beherskelse af et stort og varieret ordforråd inden for både almene og faglige
områder. Tosprogede elever behersker typisk nogle sprogområder og har ord for
nogle begreber på det ene sprog og andre på det andet sprog. Derfor er det
vigtigt at skelne mellem ord og begreber. At en tosproget elev ikke kender et
bestemt dansk ord, er ikke ensbetydende med, at eleven ikke kender begrebet –
eleven kan udmærket have tilegnet sig både begrebet og ordet på sit modersmål og
skal så blot have "oversat" til dansk i stedet for at starte fra bunden ( s.
122).
Mange tosprogede elever har haft for
begrænsede erfaringer med omverdenen og deraf følgende begrænset begrebsverden
og ordforråd. For disse elever er det vigtigt, at der gives mulighed for, at de
kan udvide deres erfaringsverden bl.a. ved ture uden for skolen, hvor der sættes
ord på oplevelser og erfaringer. Der vil her være behov for en styrket indsats i
dansk som andetsprog, lige som det vil være gavnligt for eleverne at få
tosproget undervisning ved en modersmålstalende lærer, for at de efterfølgende
får mulighed for refleksioner og bearbejdning på eget sprog. Derved forbedres
deres forudsætninger for at få optimalt udbytte af undervisningen i alle skolens
fag.
Sprogtest af 5-årige
Som en del af Faglighed for Alle (FFA) indgår
en vedtagelse om, at alle 5 årige børn i Københavns Kommune skal sprogtestes i
oktober-november fra 2007. 5 års testen skal sikre, at skolerne sætter ind med
undervisning overfor børn med sproglige behov fra første
skoledag.
Endvidere skal børnehaverne udarbejde en plan
for pædagogisk opfølgning for de 25% børn, der klarer sig dårligst i testen,
således at der i det næste halve år op til skolestart foretages en særlig
indsats over for denne gruppe børn.
Det er i udmøntningen af FFA besluttet, at
forvaltningen vurderer Undervisningsministeriets materiale samt tilsvarende
materialer for etnisk danske børn for at finde det samlede københavnske
testmateriale til varetagelse af denne opgave. Først når
Undervisningsministeriets materiale foreligger, vil det være muligt at afgøre,
om det kan anvendes til visitation til undervisning i dansk som andetsprog,
hvilket bl.a. afhænger af det estimerede tidsforbrug pr. barn til testtagning.
Den samlede udgift til sprogtest af 5-årige
samt pædagogisk opfølgning for de 25% svageste elever afholdes over
FFA-midlerne.
5-årstesten foretages 9-10 måneder før
skolestart. I den periode af barnets liv sker en rivende udvikling af sproget,
og den pædagogiske indsats over for sprogligt svage børn kan ændre billedet.
Skolerne skal derfor være opmærksomme på, at der kan være behov for en fornyet
vurdering i forbindelse med skolestarten i august.
Sprogscreening af alle tosprogede
elever
Den 18. januar 2006 besluttede Børne- og
Ungdomsudvalget:
·
at skolerne forpligtes til i 2006 at foretage
sprogscreening af samtlige tosprogede elever og efterfølgende udarbejde en
individuel udviklingsplan for de elever, der har behov for særlig tilrettelagt
undervisning i dansk som andetsprog.
Forvaltningen har udarbejdet en plan for,
hvordan evaluering af screeningen i 2006 skal foregå. Denne screening skal
sikre
·
at alle
tosprogede elever får vurderet deres behov for undervisning i dansk som
andetsprog
·
at
skolernes ressourceanvendelse på tosprogsområdet målrettes mere
præcist
Den individuelle udviklingsplan skal sikre en
langsigtet systematik i skolens arbejde med den enkelte
elev.
Samtidig er Undervisningsministeriet i gang
med at udarbejde et materiale, som har arbejdstitlen "Sprogscreening af
tosprogede børn/elever", som kan bruges til at afdække, hvilke børn der har
behov for undervisning i dansk som andetsprog. Materialet, som dækker hele
skoleforløbet, er p.t. til afprøvning og forventes udgivet i foråret 2007.
På baggrund af erfaringerne fra den kommunale
sprogscreening i 2006 og ud fra en vurdering af Undervisningsministeriets
materiale vil forvaltningen beslutte om Undervisningsministeriets
vurderingsmateriale skal erstatte/supplere det materiale, som forvaltningen har
udarbejdet.
Det er forvaltningens vurdering, at alle
tosprogede børn skal have vurderet deres behov for undervisning i dansk som
andetsprog mindst 3 gange i løbet af deres skoletid. Ved et tidsforbrug på ½
time pr barn vil denne opgave årligt koste ca. 2 mio. kr. og kunne udføres for
den øgede ressource til dansk som andetsprog.
Modersmålsundervisning på
heldagsskolerne
I forbindelse med Faglighed for Alle er det
besluttet, at der skal igangsættes forsøg med heldagsskoler i områder af byen,
der er præget af etnisk og social polarisering. Mange børn i disse områder har
brug for særlig støtte til udvikling af sprog, omverdensviden og sociale
kompetencer. Nyttiggørelse og udvikling af modersmålet kan være en måde at tage
udgangspunkt i børnenes forudsætninger og ressourcer.
Der er i processen omkring heldagsskoler lagt
vægt på stærk lokal indflydelse på, hvorledes den enkelte skole skal udvikles i
tæt samarbejde mellem skole, institutioner, forældre og lokalområdets fritids og
klubtilbud.
Tosprogede forældre har gennem
MEGAFON-undersøgelsen udtrykt et stærkt ønske om modersmålsundervisning til
deres børn.
På et møde om
For at sikre en undervisning, der tager
udgangspunkt i og udvikler alle børnenes sproglige ressourcer og for at tage
forældreønsker alvorligt, er der gode grunde til fortsat at tilbyde
modersmålsundervisningen på de tre heldagsskoler. Deltagelse i
modersmålsundervisning er frivillig og forudsætter forældrenes tilmelding af
barnet.
Den anslåede udgift til
modersmålsundervisning på de tre heldagsskoler er årligt 1,5 mio.
kr.
Tosproget undervisning på
specialskoler
Der foregår for tiden modersmålsundervisning
på kommunens specialskoler/klasserækker for elever med generelle
indlæringsvanskeligheder (hjælpeskoler) samt på skoler for psykisk
udviklingshæmmede elever.
Det er forvaltningens vurdering at behovet
for undervisning, der inddrager modersmålet, er størst på skoler for psykisk
udviklingshæmmede børn. På hjælpeskolerne vil der fortsat være mulighed for at
tilbyde tosproget undervisning for eleverne fra de store sproggrupper. Tosproget
undervisning er en undervisning, hvor faglige begreber fra fx
danskundervisningen forklares med modersmålet som støtteredskab. Hvis fx en
gruppe tyrkisktalende børn skal læse eventyret om Rødhætte, kan deres forståelse
af eventyret og dets genre-træk lettes ved at en tyrkisktalende lærer gennemgår
eventyret med dem på tyrkisk og sætter danske ord på.
Forvaltningen har bedt lederne af kommunens
skoler for psykisk udviklingshæmmede børn om at beskrive deres tosprogede
elevers undervisningsbehov. Lederne vurderer behovet
således:
"Det er karakteristisk for vore elever, at
der altid er problemer med den sproglige udvikling forbundet med den generelle
udviklingshæmning.
Det er også karakteristisk for elevgruppen,
at den i småbarnsalderen på grund af manglende sociale kompetencer er mere
isoleret fra samkvem med andre børn og voksne. Disse børn er derfor i højere
grad end andre afhængige af deres tilknytning til den primære omsorgsperson, som
typisk er moderen.
Det betyder for vore to-sprogede elever, at
det er mors sprog, der er det første og primære.
Det er vigtigt for at arbejde
med den sproglige udvikling af dansk, at vi kan ramme det enkelte
barns præcise sproglige kompetence. En sprogscreening af børnegruppen vil
derfor ikke bare kunne foregå på dansk. Der kræves en afdækning
som nødvendigvis også omfatter modersmålet, som kan formodes at være
det bedst udviklede. I afdækningen og sprogtræningen er vore to-sprogslærere
derfor uundværlige.
Der er herudover et kulturformidlingsproblem,
hvor to-sprogslærerne spiller en betydelig rolle. Specialskolerne har op mod 50
% to-sprogede elever. Langt de fleste kommer fra kulturer, hvor skolesynet
i almindelighed og handicapsynet i særdeleshed er forskelligt fra det
danske.
Det er generelt vanskeligt acceptabelt for
forældre til elever, som ikke har et synligt handicap, at deres børn skal
gå på en skole, hvor nogle elever er synligt handicappede. Det er endvidere
ikke indlysende for alle forældre, at specialskolerne faktisk underviser
deres børn og ikke bare passer og plejer dem.
Disse forskelle i kultursyn er vi til
stadighed nødt til at arbejde med. Her er de to-sprogede lærere en uvurderlig
hjælp."
På denne baggrund foreslår forvaltningen, at
ressourcen til undervisning, hvor børnenes modersmål inddrages, fastholdes på
specialskoler for psykisk udviklingshæmmede børn. Forvaltningen foreslår at
denne undervisning benævnes tosproget
undervisning. Tosproget undervisning er en undervisning, hvor faglige
begreber fra fx danskundervisningen forklares med modersmålet som støtteredskab.
Udgiften udgør i 2006-2007 ca. 2,7 mio. kr.
Øget lektiehjælp
På baggrund af evalueringen i 2005 af
lektiecafeerne er det ikke forvaltningens anbefaling at anvende
modersmålsressourcen til øget lektiehjælp i regi af lektiecaféen. Der forestår
tydeligt et arbejde for skolerne med at udvikle kvaliteten af lektiecaféerne,
som heller ikke specifikt har de tosprogede elever som
målgruppe.
Fra skoleåret 2006-2007 har skolerne været
forpligtet til i højere grad at lægge dansk som andetsprogsundervisningen uden
for elevernes normale skema. Denne undervisning foregår i regi af skolens
sprogcenter, hvor kommunens efteruddannelsessatsning sikrer højere faglig
kvalitet i undervisningen.
Da den tidsmæssige placering af lektiecafe og
sprogcenter til en vis grad er identiske, og da sprogcenteret mere målrettet og
med højere kvalitet fokuserer på de svageste tosprogede elever, er det
forvaltningens vurdering, at udbyttet af ressourcen er højest ved en placering
af den frigivne ressource i sprogcenterregi.
Modersmålsundervisning med delvis
brugerbetaling
Den ikke-lovpligtige
modersmålsundervisning for tosprogede elever fra tredjelande kan belægges med
hel eller delvis brugerbetaling, idet den lovmæssigt hører til under
Folkeskolelovens §3 stk. 3 (frivillig undervisning). Børn fra EU- og EØS-lande
undervises i modersmålsundervisning efter Folkeskolelovens § 5, stk. 7.
Modersmålsundervisningen for disse børn kan ikke pålægges brugerbetaling.
En fuld brugerbetaling vil
medføre en årlig udgift for forældrene på ca. 4.500 kr. pr. barn. Forvaltningen
har forhørt sig om konsekvenserne af brugerbetalingsordning hos en række
modersmålslærere med langvarigt kendskab til forældregruppen. Disse læreres
vurdering er, at en brugerbetaling på mere end 500 kr. årligt pr barn vil
medføre et større fald i deltagelsen.
Indførelse af brugerbetaling
vil medføre øgede omkostninger til opbygning og administration af et
betalingssystem. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere
administrationsudgifterne til et betalingssystem, men en så lav brugerbetaling
som 500 kr. pr. barn pr. år må forventes i høj grad at blive opslugt af øgede
administrative udgifter.
Ishøj Kommune har siden august
2002 indført brugerbetaling på modersmålsundervisningen. Prisen er 1.665 kr. pr.
barn, og brugerbetalingen har medført et fald i deltagelsen fra 39 1 elever i
2001 til i dag 67 elever.
Forvaltningen har ikke nogen
mulighed for mere præcist at vurdere omfanget af deltagelsen ved forskellige
niveauer af deltagerbetaling, hvorfor en samlet vurdering af økonomien i en
sådan ordning er umulig at foretage.
Forvaltningen foreslår derfor en
forsøgsordning i skoleåret 2007-2008 med et betalingsniveau som i Ishøj på 1.600
kr. pr. barn. Der afsættes 1 mio. kr. til medfinansiering, hvilket giver
mulighed for at 350 elever kan få modersmålsundervisning efter "først til mølle
princippet". Tilbuddet retter sig mod elever fra 1.-5.klasse. Endvidere afsættes
der 0,1 mio. kr. til etablering af samt administration af betalingsordningen. Ud
fra en realistisk vurdering er det næppe muligt at danne hold med en passende
aldersopdeling for andet end de største sproggrupper: tyrkisk, arabisk, urdu,
albansk. Undervisningen foreslås placeret om lørdagen i et eller flere
distrikter.
Forvaltningen foretager en evaluering af
forsøgsåret 2007-2008, som fremlægges for Børne- og Ungdomsudvalget i efteråret
2008.
Behovsstyret modersmålsundervisning efter
forudgående visitation
Forvaltningen har vurderet muligheden for, om
der kan etableres en modersmålsundervisning for tosprogede børn med særlige
behov efter forudgående visitation i skolens sprogcenter.
Det er forvaltningens vurdering, at der bør
skelnes mellem
·
undervisning i det pågældende sprog, hvilket
indebærer en systematisk undervisning, der videreudvikler og opbygger
færdigheder i forstå, tale, læse og skrive sproget. Der skal mindst 4-5 års
systematisk undervisning til for at opbygge læse- og skrivefærdigheder, der kan
anvendes i en uddannelsesmæssig sammenhæng
·
undervisning på det pågældende sprog, der bygger på
elevens medbragte sproglige kompetencer. Denne undervisningsform er i
indstillingen beskrevet som tosproget
undervisning, hvor faglige begreber fra fx danskundervisningen forklares med
modersmålet som støtteredskab. Den tosprogede undervisning er efter
forvaltningens vurdering nyttig, men har uddannelsesmæssige begrænsninger, når
den ikke kan bygge på sikre læse- og skrivekompetencer i sproget hos
eleven.
For at en ordning kan være administrerbar,
skal der være klare kriterier for, hvem der kan få
tilbuddet.
Det har været drøftet om en sådan
modersmålsundervisning udelukkende skal tilbydes tosprogede børn, der er 1.
generations indvandrere. Dette kriterium bygger imidlertid ikke på en vurdering
af det enkelte barns behov – der er i Danmark ikke en systematisk sammenhæng
mellem tosprogede børns sproglige forudsætninger og behov og deres families
opholdstid i Danmark.
Ved tilbud om denne form for
modersmålsundervisning til tosprogede børn, der klarer sig dårligt i skolen, er
det ikke muligt for skolerne at forudsige det enkelte tosprogede barns
skolesucces ved en vurdering når barnet er fx 6 år. Hvis der skal tilbydes en
behovsbestemt undervisning i barnets
modersmål, skal vurderingen af barnets behov foregå meget tidligt i
skoleforløbet, fx i børnehaveklassen. Herved kan der etableres en systematisk
undervisning i sproget over en 4-5 årig periode.
Der foregår for tiden en behovsbestemt
undervisning på barnets modersmål for
børn fra de største sproggrupper. Denne undervisning er benævnt tosproget undervisning og tilbydes
børnene efter forudgående visitation i skolens
sprogcenter.
På denne baggrund er det forvaltningens
anbefaling, at en behovsstemt modersmålsundervisning etableres som tosproget
undervisning.
Sproggrupper med tilknyttet modersmålsundervisning
Københavns Kommune gennemførte i
1996-1999 et indskolingsforsøg, som tog udgangspunkt i en nyttiggørelse af
børnenes modersmål. En gruppe børn med samme modersmål blev samlet som en del af
en almindelig indskolingsklasse og der blev til knyttet en tosproget lærer med
samme modersmål som børnegruppen. Modersmålsundervisningen for sproggruppen blev
indholdsmæssigt koordineret med klassens øvrige undervisning. Forsøget blev
kaldt Sproggruppeforsøget og blev
positivt vurderet i en ekstern evaluering i 2000. På denne baggrund blev
sproggruppeordningen indskrevet i Styrelsesvedtægten som en af flere mulige
indskolingsformer.
I skoleåret 2006-2007 er der
sproggruppeordning på følgende skoler:
Det er forvaltningens
vurdering, at sproggruppeordningen bør opgives af følgende
årsager:
·
ordningen er begrundet i en
sammenhæng mellem den almene fagundervisning og modersmålsundervisningen, som nu
bortfalder
·
ordningen udløser flere
ressourcer til nogle ganske få skoler uden at det kan dokumenteres, at disse
skoler har større behov end andre skoler med mange tosprogede
elever
·
tre af de 6 involverede skoler
bliver heldagsskoler og kan for egne midler fortsætte en sproggruppelignende
indskoling såfremt skolen ønsker det
Det foreslås, at de frigivne
ressourcer på 1,3 mio. kr. anvendes til at øge ressourcen til tosproget
undervisning på alle kommunens skoler. Tosproget undervisning er en undervisning,
hvor faglige begreber fra fx danskundervisningen forklares med modersmålet som
støtteredskab. Hvis fx en gruppe tyrkisktalende børn skal læse eventyret om
Rødhætte, kan deres forståelse af eventyret og dets genre-træk lettes ved at en
tyrkisktalende lærer gennemgår eventyret med dem på tyrkisk og sætter danske ord
på.
Udgiften til tosproget undervisning, incl.
integrationsarbejde, udgør i skoleåret 2006/2007 15 mio. kr. Denne ressource vil
ved en omlægning af sproggrupperessourcen blive forøget med 8
%.
Personalemæssige konsekvenser
Nedenfor gennemgås de personalemæssige konsekvenser af den ovenfor beskrevne anvendelse af modersmålsressourcen.
Eventuelle afskedigelser vil
tidligst kunne træde i kraft med 6 måneders varsel. Der kan ved varslingen tages
forbehold for den endelige beslutning i Borgerrepræsentationen. En række lærere
vil desuden have ret til en fratrædelsesgodtgørelse efter
funktionærloven.
Hvis forslagene godkendes, vil
beskæftigelsen for tosprogede lærere falde med 26-30 årsværk, ligesom andelen af
kommunalt ansatte med anden etnisk baggrund end dansk vil
falde.
Økonomi
Der er i 2006 afsat 15,5 mio. kr. til
modersmålsundervisning.
De 15,5 mio. kr. foreslås anvendt på følgende
måde:
|
Mio.
kr. |
Lovpligtig modersmålsundervisning til
børn af EU- og EØS-borgere |
1,0
|
Tosproget undervisning for psykisk
udviklingshæmmede børn |
2,7
|
Modersmålsundervisning på
heldagsskolerne |
1,5 |
Kommunal medfinansiering af
brugerbetalt modersmålsundervisning
|
1,1 |
Øget dansk som andetsprog
|
9,2
|
I alt |
15,5 |
Miljøvurdering
Sagstype n er ikke omfattet af
Børne- og Ungdomsforvaltningens positivliste over sager, der skal
miljøvurderes.
Høring
Forslaget sendes i høring i
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget, Integrationsrådet, bestyrelsen for
Københavns Kommunes Ungdomsskole, bestyrelserne for skoler med
sproggruppeordning:
På baggrund af høringen
fremlægger forvaltningen eventuelt revideret forslag for udvalget på mødet den
28. februar 2007.
BILAG VEDLAGT
·
Sprogcenterbeskrivelse
Else Sommer