Beskæftigelses- og Integrationsudvalget
DAGSORDEN
for ordinært møde torsdag den 24. august 2006
5. Regnskabsprognose 2006 pr. 21. august 2006
BIU 152/2006
INDSTILLING
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen indstiller,
at Beskæftigelses- og Integrationsudvalget overfor Økonomiudvalget
anbefaler,
at
regnskabsprognosen 2006 pr. august godkendes.
RESUME
Regnskabsprognosen 2006 pr. august er Beskæftigelses- og
Integrationsudvalgets opfølgning på overholdelsen af udvalgets økonomiske ramme
i 2006. Regnskabsprognosen giver en samlet status på forvaltningens økonomiske
situation i 2006 og evne til at opnå de målsatte resultater indenfor den
økonomiske ramme.
Den
økonomiske udvikling i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen er præget
af:
·
det faldende antal
kontanthjælpsmodtagere,
·
behovet for
reduktion af serviceudgifter (BR 281/06) og
·
manglende
integrationsindtægter.
Vedrørende reduktionen i serviceudgifter er der i
regnskabsprognosen indarbejdet korrektioner af budgettet for 69,3 mill. kr. Det
har baggrund i Borgerrepræsentationens beslutning den 18. maj 2006 om, at de
enkelte udvalg ikke må afholde serviceudgifter ud over vedtaget budget (+
DUT-kompensationer o.l.). Det har medført at serviceudgiftsbudgettet skal
nedbringes med 69,3 mill.kr. jfr. tabel 1.
Serviceudgifter (en
del af bevillingen beskæftigelsesindsats) |
Mill. kr.
|
Vedtaget
budget |
469,1 |
+ DUT,
tillægsbevillinger mellem udvalg |
13,9 |
Forvaltningens
måltal |
483,1 |
- Korrigeret budget
|
552,4 |
Tilpasningskrav |
-69,3 |
Med
reduktionen i servicebudgettet indarbejdet viser det forventede regnskab for
2006 (bilag 1) et mindreforbrug på 8,9 mill. kr. på driftsrammen, et
mindreforbrug på 152,7 mill. kr. på de efterspørgselsstyrede overførsler og en
finansforskydning på 135,8 mill. kr..
Mindreforbruget på driftsrammen skyldes uforbrugte
tilskudsmidler fra staten vedrørende 'Ny chance til alle', tilskudsmidlerne skal
tilbagebetales, hvis Københavns Kommune ikke laver den nødvendige aktivering for
midlerne, tilbagebetalingen er først i 2008, de uforbrugte midler forventes
anmodet overført i forbindelse med oktoberprognosen.
7. mdr. regnskabet (bilag 2) er
i overensstemmelse med det forventede regnskab. Regnskabsprognosen består
derudover af en opfølgning på Aktivitetstal
og enhedspriser og opfølgning på mål og
resultater.
SAGSBESKRIVELSE
Ifølge styrelsesvedtægten skal Beskæftigelses- og
Integrationsudvalget sikre overholdelse af udvalgets økonomiske ramme. Til det
formål udarbejdes en kvartalsvis regnskabsprognose.
Prognosen skal sikre opmærksomhed på evt.
problemstillinger i forbindelse med overholdelse af den økonomiske ramme. I
tabel 2. ses det forventede regnskab for 2006 for Beskæftigelses- og
Integrationsudvalget.
Problemstillinger i regnskabsprognosen
Den
økonomiske udvikling i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen er præget af
et faldende antal kontanthjælpsmodtagere og integrationslovsudlændinge. Det
betyder bl.a., at forvaltningen kan hjemtage færre refusionsindtægter og tilskud
til driften af beskæftigelses- og integrationsindsatsen (område 1.
beskæftigelsesindsats i tabel 2).
I
forbindelse med aprilprognosen gennemførtes en 1 pct. besparelse til dækning af
disse manglende indtægter.
Der
er siden aprilprognosen dog sket en endnu en reduktion af indtægterne, som gør
det nødvendigt med yderligere tilpasninger for i alt 8,7 mill.
kr.
Kommunen har i forbindelse med lovpakken 'En ny chance
til alle' modtaget statslige tilskud som kompensation for nye opgaver. Disse
tilskud er den væsentligste årsag til, at der trods de manglende indtægter,
forventes et mindreforbrug, da disse tilskudsmidler ikke forventes fuldt
udnyttet i 2006.
Tabel 2. Forventet regnskab 2006 (pr. august
2006)
Bevillingsområde |
August | ||||||
|
Vedtaget
Budget 2006 |
Korrigeret
budget 2006 |
Forventet
regnskab 2006 |
Forventet
tekniske afvigelse 2006 |
Ompla-ceringer
i 2006 |
Forventede
overførsler til 2007 |
Forventet
afvigelse 2006 |
Nettoudgifter
i 1.000 kr. | |||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
1.
Beskæftigelsesindsats |
663.964 |
768.061 |
739.179 |
-28.882 |
3.818 |
16.161 |
-8.903 |
2.
Anlæg |
775 |
775 |
775 |
0 |
|
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
Efterspørgselsstyrede overførsler |
2.289.703 |
2.291.262 |
2.138.534 |
-152.728 |
|
0 |
-152.728 |
4.
Finansposter |
0 |
0 |
-135.769 |
-135.769 |
|
0 |
-135.769 |
|
|
|
|
|
|
|
|
En
del af disse midler foreslås allerede nu overført til 2007, dette har sammenhæng
med behovet for reduktion af serviceudgifterne i 2006, som nødvendiggør en
udskydelse af visse projekter/indsatser. (jf. indstilling om bevillingsmæssige
ændringer i 2007). Herunder er det bl.a. foreslået. at ressourcerne, kommunen
har modtaget til sagsgennemgang for personer der har modtaget "passiv"
kontanthjælp i mere end 12 måneder, overføres til 2007.
Det
faldende antal kontanthjælpsmodtagere medfører også faldende udgifter til
kontanthjælp, der ligger på bevillingen efterspørgselsstyrede overførsler. Dette
er den væsentligste årsag til mindreforbruget på dette område (jf. punkt 3 i
tabel 1).
Den
forventede udvikling i økonomien, som fremgår af tabel 1 er i overensstemmelse
med 7. mdr. regnskabet.
Forskydningen i finansposter skyldes dels overtagne
primoposter fra Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen og dels
forskudshjemtagelse af statsrefusionen for januar 2007 (sker ultimo
december)
De
særlige problemstillinger der tegner sig i denne prognose er
således:
Beskrivelse af
problemstillinger og forslag til løsning
Ad 1.
Tilpasning af serviceudgifter
Med baggrund i Borgerrepræsentationens beslutning den
18. maj 2006 (BR 281/06) skal Beskæftigelses- og Integrationsudvalget reducere
de budgetterede serviceudgifter med 69,3 mill. kr. (12,5 pct. af
budgettet).
Serviceudgifter består primært af udgifter, der ligger
på udvalgets rammebevilling beskæftigelsesindsats. Med Borgerrepræsentationens
beslutning den 18. maj 2006 blev det godkendt, at de enkelte udvalg ikke må
afholde serviceudgifter udover vedtaget budget. Dog var det mulighed for enkelte
korrektioner af det vedtagne budget f.eks. som følge af kompensation ved
lovændringer (DUT-kompensationer). Det har medført, at serviceudgiftsbudgettet
skal nedbringes med 69,3 mill.kr. jf. tabel 1.
Serviceudgifter (en
del af bevillingen beskæftigelsesindsats) |
Mill. kr.
|
Vedtaget
budget |
469,1 |
+ DUT,
tillægsbevillinger mellem udvalg |
13,9 |
Forvaltningens
måltal |
483,1 |
- Korrigeret budget
|
552,4 |
Tilpasningskrav |
-69,3 |
Denne reduktion foreslås udmøntet ved, at indsats og
projekter for 16,2 mill. kr. udskydes til 2007, samt at der sker interne
omplaceringer i 2006 på 54,7 mill. kr. Omplaceringer er en tilpasning til den
faktiske udvikling, herunder de besparelser, der er nødvendige for at finansiere
de manglende indtægter vedrørende integration og
beskæftigelse.
Den udskudte indsats vedrører særligt ESDH – fase 2,
udskydelse af IT-indkøb og udskydelse af indsatsen omkring "En ny chance til
alle".
Ad 2.
Statslige tilskud vedrørende "En ny chance til alle"
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har i 2006
modtaget to tilskud fra staten vedrørende 'En ny chance til
alle'.
Det
forventes ikke, at disse midler vil blive fuldt udnyttet i 2006. På baggrund af
behovet for reduktionen af serviceudgifter udskydes sagsgennemgangen til 2007.
Kun en del af tilskuddet vedrørende aktivering forventes på denne baggrund at
kunne benyttes i 2006.
Midlerne er fra staten givet til en bestemt lovbestemt
indsats, så ubrugte midler skal overføres til kommende år. Der vil først senere
kunne tages stilling til det præcise omfang af ubrugte midler i 2006. I
regnskabsprognosen er indregnet at 9,9 mill. kr. af aktivitetstilskudsmidlerne
benyttes i 2006. Indsatsen kan godt udskydes, da staten giver tilskudsmidlerne
over en to-årig periode. Men hvis aktiveringen ikke sker, skal midlerne
tilbagebetales til staten.
Ad 3. Færre
refusionsindtægter til beskæftigelsesordninger
På
grund af det fortsat faldende antal kontanthjælpsmodtagere vil Københavns
Kommune kunne hjemtage 2,8 mill. kr. mindre i statsrefusion vedrørende
beskæftigelsesordninger end forventet i aprilprognosen. 75 pct. af denne
mindreudgift vil blive finansieret af de færre udgifter til forsørgelse. De
sidste 0,7 mill. kr. foreslås finansieret af mindre indsats. Den reducerede
indsats er udmeldt i forbindelse med den ny struktur.
Ad 4.
Regulering af resultattilskud på integrationsområdet
Resultattilskuddet vedrørende beskæftigelse er reguleret
for 2004 og 2005. Dette giver samtidig med en nedvurdering af indtægterne i 2006
en mindreindtægt på 8 mill. kr. i 2006. Mindreindtægten skyldes, at færre
integrationsudlændinge end forventet opnår beskæftigelse inden udløbet af den
tre-årige introduktionsperiode. Det var forventet, at ca. 30 pct. havde opnået
beskæftigelse, de første tal viser nu, at tallet kun er 9 pct. (beskæftigelse er
defineret udfra resultattilskudskravet, som er 6 måneders uafbrudt
beskæftigelse).
Mindreindtægten foreslås finansieret
ved:
Ad 5. Stort
forbrug på udbudsområdet
7
måneders regnskabet viser et stort forbrug på udbudsområdet, samtidig er 80 pct.
af de samlede midler allerede disponeret.
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har derfor
i forbindelse med den nye struktur i forvaltningen kun udmeldt ikke disponerede
midler til de nye jobcentre. Forbruget i årets sidste måneder forventes herved
at falde væsentligt. Den medfølgende mindre aktivering forventes kompenseret ved
en bedre kapacitetsudnyttelse i beskæftigelsescentrene.
Ad 6.
Nedskrivninger af tilgodehavende overfor sprogcentre
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen skal
nedskrive et tilgodehavende med 7,9 mill. kr., da Integrationsministeriet har
underkendt kommunens praksis vedrørende begrænsning i sprogcentrenes overskud på
9 pct. Nedskrivningen af tidligere
års tilgodehavende påvirker driften med 7,9 mill. kr. i
2006.
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen finansierer
denne udgift ved at ændre betalingsmønstrene fra andre kommuner. I dag betaler
de andre kommuner pr. halvår, og opkrævningen kommer ca. 4 måneder efter udløbet
af halvåret. I fremtiden skal betalingen fra andre kommuner ske nogenlunde
samtidig med Københavns Kommunes betaling for ydelsen i sprogcenteret, dette vil
i 2006 øge betalingerne fra andre kommuner.
Ad 7.
Resultatmålet vedrørende effekten af virksomhedsbesøg
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen resultatmål
vedrørende effekten af virksomhedsbesøg er 1,2 placering pr. besøg, i første
halvår er resultatet ca. 0,9 placering pr. virksomhedsbesøg.
Det forventes ikke, at målet på 1,2 placering pr. besøg
kan opnås i 2006. Der vil sammen med beskæftigelses- og jobcentrene blive
udarbejdet en handlingsplan for, hvordan effektiviteten af virksomhedsbesøgene
øges.
Sagstypen er ikke omfattet af
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens positivliste over sager, der skal
miljøvurderes.
I
prognosen er indarbejdet, at 4,9 mill. kr. af midlerne til en styrket tværgående
integrationsindsats i 2006 og de 2,9 mill. kr. vedrørende den urealistiske
besparelse vedrørende Nemkonto bruges til at finansiere efterreguleringen af
resultattilskud.
De
manglende resultattilskud vil ligeledes påvirke budgetforslag 2006, da
integrationsindtægterne her skal nedjusteres.
-
-
1.
Forventet regnskab
2006 (august 2006)
2.
7 mdr. regnskab
2006
3.
Aktivitetstal og
enhedspriser
4.
Opfølgning på mål
og resultater, august 2006
5.&nbs p;
Indkaldelsesbrev
fra Økonomiforvaltningen