Teknik- og Miljøudvalget

 

DAGSORDEN

for ordinært møde onsdag den 6. september 2006

 

 

Sager til beslutning

 

2.      Budgetopfølgning august 2006

 

TMU 558/2006  J.nr. 1429.0008/05

 

 

INDSTILLING

Teknik- og Miljøforvaltningen indstiller,

at Teknik- og Miljøudvalget godkender vedlagte budgetopfølgning og kvartalsregnskab

 

De centrale dele af budgetopfølgning og kvartalsregnskab er den 22. august 2006 sendt til Økonomiforvaltningen med forbehold for udvalgets godkendelse.

 

RESUME

Teknik- og Miljøforvaltningen har gennemgået og vurderet den samlede økonomi på Teknik- og Miljøudvalgets område, primært med henblik på at udarbejde en revideret prognose for det endelige 2006 regnskab. Dette er sket på baggrund af regnskabet for årets første 7 måneder i 2006. De enkelte punkter gennemgås kort i nærværende indstilling. For en detaljeret gennemgang henvises til vedlagte bilag 1.

 

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i det korrigerede budget, som er øget med 409,6 mio.kr. set i forhold til det vedtagne budget. Beløbet fordeler sig med 185,7 mio.kr. på drift og 223,9 mio.kr. på anlæg. På driften er 190,9 mio.kr. af disse beløb overførsler fra 2005 og -5,2 mio.kr. deciderede tillægsbevillinger. Årsagen til at ordinære tillægsbevillinger er negative skyldes en omplacering på 35 mio.kr. vedr. cykelstier fra drift til anlæg. Inkluderet i overførslerne er 92,6 mio.kr. på Miljøkontrollens takstfinansieret område. På anlæg er overført 158,7 mio.kr. fra 2005 og tilført 65,2 mio.kr. i ordinære tillægsbevillinger.

 

Samlet er det Teknik- og Miljøforvaltningens forventning, at der ved udgangen af 2006 er et mindreforbrug på det ordinære driftsområde på 45,8 mio.kr. samt et merforbrug på de særlige/isolerede driftsområder på 8,5 mio.kr. Disse områder er isolerede fra Teknik- og Miljøforvaltningens øvrige økonomi, idet der knytter sig særlige vilkår til aktiviteten. Det drejer sig om Byfornyelsesområdet under Plan- & Arkitektur, KTK, Parkering København, RIA, Miljøkontrollens takstfinansierede område samt Amager Strandpark I/S.

 

Det forventede mindreforbrug kan henføres til forvaltningens udskydelser af aktiviteter til 2007 med henblik på at overholde Københavns Kommunes serviceudgiftsmål. Opgaven omkring serviceudgifterne er behandlet i selvstændig indstilling "Tekniske bevillingsændringer samt ændringer som konsekvens af Serviceudgiftsmålene", der forelægges Teknik- og Miljøudvalget på samme møde.

 

På anlægsområdet forventes der et samlet netto mindreforbrug på 137,3 mio.kr. Af dette vedrører hovedparten Vej & Park (98,8 mio.kr.) samt Miljøkontrollen (23,0 mio.kr.). Som primært kan tilskrives projekter, som af praktisk årsager ikke kan færdiggøres i 2006 samt et større beløb (17,4 mio.kr.), der er reserveret til billige boliger. Der er desuden mindreforbrug på anlægsområdet i Plan & Arkitektur, Kvarterløft og Sekretariatet.


SAGSBESKRIVELSE

Hermed foreligger budgetopfølgning efter årets første 7 måneder. Budgetopfølgningen er et revideret skøn for året som helhed baseret på de realiserede tal for pr. 31. juli 2006.

 

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i det korrigerede budget, som samlet er øget med 409,6 mio.kr. set i forhold til det oprindelige ombrudte budget. Beløbet fordeler sig på hhv. drift og anlæg samt hhv. deciderede tillægsbevillinger og overførsler af uforbrugte midler fra 2005 jf. tabel 1.

 

Mio.kr.

Drift

Anlæg

I alt

Netto tillægsbevillinger

-5,2

65,2

60,0

Netto overførsler

190,9

158,7

349,6

I alt

185,7

223,9

409,6

Tabel 1

 

Budgetopfølgningen tager udgangspunkt i det korrigerede budget, som er øget med 409,6 mio.kr. set i forhold til det vedtagne budget. Beløbet fordeler sig med 185,7 mio.kr. på drift og 223,9 mio.kr. på anlæg. På driften er 190,9 mio.kr. af disse beløb overførsler fra 2005 og netto -5,2 mio.kr. deciderede tillægsbevillinger. Årsagen til at ordinære tillægsbevillinger er negative skyldes udelukkende en enkelt omplacering på 35 mio.kr. vedr. cykelstier fra drift til anlæg. Inkluderet i overførslerne er 92,6 mio.kr. på Miljøkontrollens takstfinansierede område. På anlæg er overført 158,7 mio.kr. fra 2005 og tilført 65,2 mio.kr. i ordinære tillægsbevillinger.

 

Forventet regnskab 2006 – august 2006

På baggrund af regnskab for årets første 7 måneder, kendte beslutninger og forventninger til den resterende del af 2006 har Teknik- og Miljøforvaltningen udarbejdet en prognose for 2006 som helhed. I forventningerne er der sammenlignet med det korrigerede budget. Siden april-budgetopfølgningen er der - bl.a. som konsekvens af overførsler i forbindelse med regnskab 2005 samt de ordinære overførsler - sket større ændringer i budgettet.

 

 

 

 

Bevillingsområder

Ombrudt

Korrigeret

Forventet

Forventet

Nettoudgifter i mio. kr.

budget

Budget

Regnskab

Afvigelse

 

 

 

 

 

Rammebelagte områder, drift

772,3

958,0

920,7

-37,3

Ordinært driftsområde

818,5

883,2

837,4

-45,8

Særlige/isolerede driftsområder

-46,3

74,8

83,3

8,5

 

 

 

 

 

Rammebelagte områder, anlæg

327,3

551,2

413,9

-137,3

Ordinært anlægsområde

119,9

356,0

227,4

-128,6

Særlige anlægsområder

207,5

195,3

186,6

-8,7

 

 

 

 

 

Finansposter

38,7

77,4

47,6

10,0

 

 

 

 

 

I alt ekskl. Finansposter

1.099,6

1.509,2

1.334,6

-174,6

+ = merforbrug/mindreindtægter

- = mindreforbrug/merindtægter

Tabel 2

 

Drift

Samlet er det Teknik- og Miljøforvaltningens forventning, at der ved udgangen af 2006 er et mindreforbrug på det ordinære driftsområde på 45,8 mio.kr.. Mindreforbruget kan primært henføres til forvaltningens arbejde med at udskyde aktiviteter til 2007 med henblik på at overholde de af staten opsatte mål for serviceudgifter i kommunerne.

 

Derudover forventer Teknik- og Miljøforvaltningen et merforbrug på de særlige/isolerede driftsområder på 8,5 mio.kr. Disse områder er isolerede fra Teknik- og Miljøforvaltningens øvrige økonomi idet der knytter sig særlige vilkår til aktiviteten, jf. beskrivelsen i Bilag 1. Det drejer sig om Byfornyelsesområdet under Plan- & Arkitektur, KTK, Parkering København, RIA, Miljøkontrollens takstfinansierede område samt Amager Strandpark I/S. Merforbruget kan primært henføres til merudgifter hos KTK, RIA samt Amager Strandpark som dog alle primært er af teknisk karakter art, da der forventes omplaceringer/tillægsbevillinger for ca. 11 mio.kr. til KTK og 2,3 mio.kr. til Amager Strandpark I/S. Desuden vil der foretages en omplacering (7 mio.kr.) mellem RIA og midler til afvikling af RIA placeret på Sekretariatets bevilling.

 

Udgifterne til merforbruget på vintertjenesten som påvirkede forventningen til årets resultat i forbindelse med aprilprognosen er primært via reduktion af aktiviteter på andre områder på Vej- og Parks område heriblandt vejvedligholdelse. Dermed optræder posten ikke længere som en afvigelse, men reduktionen af aktivitetsniveauet har konsekvenser for omsætningen i KTK.

 

Serviceudgifter

Udfordringen omkring håndteringen af overholdelse af Serviceudgiftsmålene i Københavns Kommunes foreligges Teknik- og Miljøudvalget i en selvstændig indstilling.

 

Anlæg

På anlægsområdet forventes der et samlet netto mindreforbrug på 137,3 mio.kr. Af dette vedrører hovedparten Vej & Park (98,8 mio.kr.) samt Miljøkontrollen (23,0 mio.kr.). Som primært kan tilskrives projekter, som af praktisk årsager ikke kan færdiggøres i 2006 samt et større beløb (17,4 mio.kr.), der er reserveret til billige boliger. Der er desuden mindreforbrug på Plan & Arkitektur, Kvarterløft og Sekretariatet.

 

Opfølgning på aktiviteter samt Mål & Resultater

Der er i forbindelse med budgetopfølgningen fulgt op på realiserede og forventede aktivitetstal og enhedspriser. Afvigelserne kan henføres til en direkte konsekvens af ompriotiteringer mv. i budgettet.

 

Til budgetopfølgningen er der redegjort for mål og resultater. Hertil skal det bemærkes, at der er afvigelser hos KTK, som kan henføres til lukning af bygningsservice.

 

Regnskab efter årets første 7 måneder

Afvigelserne på de enkelte områder i perioderegnskabet hænger snævert sammen med årsforventningerne.. Det store samlede mindreforbrug kan primært henf øres til overførte midler til Miljøkontrollen fra 2005, der forventes anvendt til afvikling af udlægskontoen for jord. De øvrige konstaterede afvigelser på såvel drifts- som anlægsregnskabet skyldes primært periodeforskydelser af aktiviteter og/eller betalinger. Disse forskydelser forventes derfor ikke at påvirke årsresultatet.

 

For yderligere detaljer omkring kvartalsregnskabet henvises der til Bilag 1.

 

Økonomi

Se ovenstående

 

Miljøvurdering

Sagstypen er ikke omfattet af Teknik- og Miljøforvaltningens positivliste over sager, der skal miljøvurderes

 

Høring

-

 

BILAG VEDLAGT

Bilag 1: Teknik- og Miljøudvalget – Budgetopfølgning august 2006

 

 

Hjalte Aaberg