Socialudvalget
DAGSORDEN
for ordinært møde onsdag den 30. august 2006
12. Regnskabsprognosen 2006 pr. august (Bilag)
SUD 331/2006 J.nr. 331/2006
INDSTILLING
Socialforvaltningen indstiller,
at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler,
at
regnskabsprognosen 2006 pr. august (forventet regnskab 2006 pr. august, 7
måneders regnskab 2006, opfølgning på mål, aktivitetstal og enhedspriser)
godkendes.
at der
godkendes omplacering af 14,5 mill. kr. fra bevillingsområdet Børnefamilier med
særlige behov (funktion 5.20.1 – Plejefamilier og opholdssteder) til delvis
dækning af merforbrug på bevillingsområdet Handicappede (funktion 5.32.1 – Pleje
og omsorg).
Socialforvaltningen indstiller,
at
Socialudvalget tager til efterretning, at initiativer som følger af
regnskabsprognosen for hjemmeplejen på handicapområdet særskilt forelægges på
næste udvalgsmøde, herunder iværksættelse af tiltag til at reducere
merforbruget.
RESUME
Regnskabsprognosen 2006 pr. august indeholder et
forventet regnskab 2006 pr. august, et 7 måneders regnskab 2006, opfølgning på
mål og resultater samt opfølgning på aktivitetstal og
enhedspriser.
Der
skal tages et generelt forbehold for regnskabsprognosen, da der stadig
konstateres fejl i lønsystemet, jf. nærmere redegørelse i bilag
5.
Det
forventede regnskab er udarbejdet under forudsætning af, at overførsler i den
tidlige overførselssag godkendes af Borgerrepræsentationen. Forvaltningen har
derfor medregnet overførsler fra 2006 til 2007 for i alt 213,2 mill. kr., heraf
86,4 mill. kr. på det primærkommunale område.
Det
forventede regnskab 2006 pr. august (jf. bilag 1)
I
det forventede regnskab 2006 pr. august forventes et merforbrug på samlet 10,1
mill. kr. på de styrbare områder (rammebelagt drift, rammebelagt anlæg og
efterspørgselsstyrede serviceudgifter). Heraf vedrører de 6,0 mill. kr.
udelukkende et fald i integrationsindtægterne.
I
den reelle afvigelse er indregnet overførsler til 2007 på i alt 213,2 mill.
kr.
Styrbare
rammer – efterspørgselsstyret service og drift
På
de styrbare rammer – rammebelagte driftsområder og efterspørgselsstyrede
serviceydelser – forventes et merforbrug på 4,1 mill. kr. Hertil kommer en
mindreindtægt sfa. et fald i forvaltningens samlede integrationsindtægter på i
alt 6,0 mill. kr., således at forvaltningen samlet set forventer et merforbrug
på 10,1 mill. kr.
I
den reelle afvigelse er indregnet overførsler til 2007 på i alt 159,0 mill. kr.,
jf. SUD 16/8-2008.
De
væsentligste reelle afvigelser på de styrbare rammer er:
·
Et mindreforbrug på
bevillingsområdet Børnefamilier med særlige behov på 21,6 mill. kr., der
hovedsageligt skyldes mindreforbrug sfa. fastholdelse af den nuværende stramme
faglige og økonomiske styring på plejefamilieområdet samt forventede
mindreudgifter og merindtægter på døgninstitutionsområdet.
·
Mindreindtægter på
integrationsprogrammer på i alt 6,0 mill. kr.
·
Et merforbrug på
5,1 mill. kr. på Administrationsområdet, der hovedsageligt skyldes merudgifter
til lønsystemet, tolke og KKnet.
·
Et merforbrug på
21,8 mill. kr. på Handicapområdet, der hovedsageligt skyldes merforbrug i
hjemmeplejen på 30,0 mill. kr. og mindreforbrug på 16,6 mill. kr. til botilbud
til længerevarende ophold for udviklingshæmmede, fysisk handicappede
m.v.
Rammebelagte
anlægsudgifter
På
det rammebelagte anlægsområde forventes balance efter overførsel af 54,2 mill.
kr. til budget 2007.
Efterspørgselsstyrede
overførsler
På
de efterspørgselsstyrede overførsler (lovbundne udgifter) forventes et
mindreforbrug på 41,2 mill. kr., der hovedsageligt skyldes færre modtagere af
førtidspension end budgetteret.
Finansposter
På
finansposter forventes en negativ forskydning på 66,0 mill. kr., der
hovedsageligt vedrører et ekstraordinært fald i de kortfristede
tilgodehavender.
Væsentlige
problemstillinger i det forventede regnskab:
·
Hjemmeplejen på handicapområdet (forventet merforbrug på
30,0 mill. kr. på de efterspørgselsstyrede
serviceydelser)
Merforbruget på hjemmeplejen skyldes, at stadigt flere
borgere vælger ydelser efter de særlige ordninger vedrørende §§ 75 og 76
(selvvalgt hjemmepleje). Dette kan indebære, at der visiteres for mange timer i
forhold til det fastlagte serviceniveau.
Selvvalgt hjemmehjælp efter §§ 75 og 76 indebærer selvvalgte leverandører eller ansættelse af ægtefælle/samlever til at varetage hjælpen. Der er en tendens til, at centrene ansætter ægtefællen som fuldtidsplejer, selvom modtageren af plejen er visiteret til mindre end 37 timer. Når flere borgere end tidligere vælger ydelser efter §§ 75 og 76 resulterer det således i, at flere får visiteret et timeantal som ligger over serviceniveauet.
Endvidere ses der et stigende antal meget
ressourcekrævende enkeltsager, især ved den selvvalgte hjemmepleje. Endelig er
der problemer med rekruttering og et højt sygefravær og deraf følgende et stort
forbrug af vikarer.
·
Hjælpemidler (forventet merforbrug på 7,1 mill. kr. på
de efterspørgselsstyrede serviceydelser)
Merforbruget skyldes hovedsageligt merforbrug på
hjælpemidler og invalidebiler.
På
hjælpemiddelområdet skyldes merforbruget øgede udgifter til benproteser og
diabetes.
Merforbruget på invalidebiler skyldes, at der i 2005 er
blevet bevilliget ekstra mange biler. Mange af disse bevilligede bilerne kommer
dog således først til udbetaling i 2006 pga. ekstraordinær lang
behandlingstid.
·
Integrationsindtægter (forventet mindreindtægt på 6,0
mill. kr. på det rammebelagte driftsområde)
For
forvaltningen som helhed forventes et fald i integrationsindtægterne svarende
til 6,0 mill. kr.
Det
forventes, at faldet i integrationsindtægterne vedr. grundtilskuddet svarer til
15 pct. af budgettet, svarende til en mindreindtægt på samlet 6,0 mill.
kr.
·
Administration (forventet merforbrug på 5,1 m ill. kr.
på det rammebelagte driftsområde)
Merforbruget dækker hovedsageligt over merforbrug på den
øvrige administration, der skyldes merudgifter til betalingen af driften af
lønsystemet på 2,7 mill. kr. Merudgiften vedrører bl.a. manglende bogføring af
en 14-dages lønperiode vedr. 2005, løndebitorer (dvs. ansatte, der har fået for
meget udbetalt løn) samt manglende bogføringer fra 2004 og 2005 vedrørende
Accenture.
Herudover forventes merudgifter til Tolkeenheden og
tandlægekonsulenterne på 1,6 mill. kr.
Endelig reserveres der 0,8 mill. kr. til finansiering af
evt. merforbrug på socialcentrene vedrørende budgettilpasning i forbindelse med
omstruktureringen. Forvaltningen er i dialog med socialcentrene mhp. at
nedbringe merudgifterne.
Tabel 1.
Forventet regnskab inkl. afvigelse 2006 og forventede overførsler til
2007
Bevillingsområde |
Forventet regnskab 2006 pr.
august | ||||
|
Vedtaget budget
2006 |
Korrigeret budget 2006
|
Forventet regnskab
2006 |
Forventede overførsler til
2007 |
Forventet afvigelse
2006 |
Nettoudgifter i 1.000
kr. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rammebelagte områder,
drift |
|
|
|
|
|
Børnefamilier med særlige
behov |
1.034.567 |
1.076.939 |
1.041.804 |
13.517 |
-21.618 |
Voksne med behov for
serviceydelser |
58.482 |
59.252 |
59.252 |
0 |
0 |
Voksne med særlige
behov |
625.524 |
485.572 |
461.900 |
23.872 |
200 |
Stofafhængige |
181.496 |
354.822 |
322.634 |
31.014 |
-1.174 |
Handicappede |
146.746 |
137.880 |
136.316 |
325 |
-1.239 |
Administration |
429.293 |
496.849 |
451.11 0 |
50.861 |
5.122 |
|
|
|
|
|
|
Sum |
2.476.108 |
2.611.314 |
2.473.016 |
119.589 |
-18.709 |
|
|
|
|
|
|
Efterspørgselsstyrede
serviceydelser |
|
|
|
|
|
Voksne med særlige
behov |
61.253 |
65.506 |
65.506 |
0 |
0 |
Stofafhængige |
24.140 |
24.140 |
24.840 |
300 |
1.000 |
Handicappede |
1.141.217 |
1.232.553 |
1.215.236 |
39.100 |
21.783 |
|
|
|
|
|
|
Sum |
1.226.610 |
1.322.199 |
1.305.582 |
39.400 |
22.783 |
|
|
|
|
|
|
Rammebelagte områder,
anlæg |
|
|
|
|
|
Børnefamilier med særlige
behov |
5.100 |
5.100 |
5.100 |
0 |
0 |
Voksne med særlige
behov |
24.391 |
68.557 |
23.400 |
45.157 |
0 |
Stofafhængige |
5.000 |
7.087 |
7.087 |
0 |
0 |
Handicappede |
3.974 |
9.024 |
0 |
9.024 |
0 |
Administration |
1.550 |
1.536 |
1.536 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
Sum |
40.015 |
91.304 |
37.123 |
54.181 |
0 |
|
|
|
|
|
|
Efterspørgselsstyrede
overførsler |
1.513.714 |
1.513.692 |
1.472.502 |
0 |
-41.190 |
Sum |
1.513.714 |
1.513.692 |
1.472.502 |
0 |
-41.190 |
|
|
|
|
|
|
Finansposter |
9.672 |
9.672 |
-56.287 |
0 |
-65.959 |
Sum |
9.672 |
9.672 |
-56.287 |
0 |
-65.959 |
Af
tabel 1 ses den forventede afvigelse på de enkelte områder. Dette er uden
mindreindtægterne på integrationsprogrammer. Mindreindtægterne er placeret på
det rammebelagte driftsområde.
Forventet regnskab på det primærkommunale
område
I
forbindelse med lov om regulering af kommuners bloktilskud i 2007 skal
forvaltningen sørge for at nedbringe sine serviceudgifter på det primærkommunale
område.
I
det forventede regnskab 2006 pr. august forventes der et merforbrug på det
primærkommunale serviceområde på 19,4 mill. kr. efter overførsler til 2007.
Merforbruget vedrører
hovedsageligt hjemmeplejen. Forvaltningen vil fortsat arbejde
videre med at nedbringe serviceudgifterne på det primærkommunale
område.
SAGSBESKRIVELSE
Der tages et generelt forbehold
for forvaltningens regnskabsprognose på lønområdet, bl.a. som konsekvens af at
der stadig konstateres fejl i lønsystemet.
Forventet regnskab 2006 pr. august (jf. bilag
1)
I
det følgende gennemgås forvaltningens forventede regnskab opdelt på
bevillingsområder.
På
bevillingsområdet Børnefamilier med
særlige behov forventes et samlet mindreforbrug på 21,6 mill. kr., der
udelukkende vedrører det rammebelagte driftsområde.
På
Plejefamilier og opholdssteder forventes et mindreforbrug på 15,9 mill. kr., der
især skyldes fastholdelse af den nuværende stramme faglige og økonomiske styring
på området. Den strammere styring kommer til udtryk i en forventet lavere
aktivitet og lavere enhedspris end budgetteret.
På
Døgninstitutioner forventes et mindreforbrug på 6,2 mill. kr. Det dækker over,
at der er afsat ekstra midler til køb af tomme pladser, der ikke forventes
anvendt. Herudover mindreudgifter til køb af sanktionspladser, merindtægter fra
flere solgte pladser samt mindreudgifter til refusionssager. Mindreforbruget
modsvares delvist af forventede merudgifter i socialcentrene til køb af egne og
eksterne døgninstitutionspladser.
Herudover kommer der et merforbrug på Fælles formål på
1,3 mill. kr. vedr. en forventet højere aktivitet, et mindreforbrug på
Rådgivningsinstitutionerne på 1,2 mil. kr. vedr. en opsagt servicebutik, et
merforbrug på Administration på 1,2 mill. kr. vedr. udgifter til tilsyn med
plejefamilier samt en merindtægt på 0,8 mill. kr. vedrørende projekt "Familien i
centrum" under Forebyggende foranstaltninger.
På
anlæg forventes balance.
På
det primærkommunale område udgør det forventede regnskab et samlet mindreforbrug
på 18,3 mill. kr.
På
bevillingsområdet Voksne med behov for
serviceydelser forventes balance.
Bevillingsområdet Voksne med særlige behov forventes et
merforbrug på 0,2 mill. kr. på det rammebelagte driftsområde, mens der forventes
balance på det efterspørgselsstyrede serviceområde og på
anlæg.
Merforbruget er sammensat af et merforbrug på
administration på 1,5 mill. kr. Merforbruget skyldes forventede merudgifter til
løn på 1,3 mill. kr. Herudover forventes et merforbrug på øvrig drift på 0,2
mill. kr. Årsagen til merforbruget på løn er, at Socialforvaltningen ikke har
fået fuld budgetmæssig dækning for hele sin tildelte personalegruppe i
forbindelse med omstruktureringen pr. 1. januar 2006. I bestræbelserne på at
nedbringe merforbruget har der været indført et
ansættelsesstop.
Herudover forventes et mindreforbrug på 1,3 mill. kr. på
kommunale botilbud til midlertidigt ophold for personer med særlige behov.
Mindreforbruget skyldes, at flere sager end forventet er blevet bragt til ophør
i indeværende år, så den samlede aktivitet er faldet. Da der fortsat er
væsentlige ventelister vil der blive foretaget nye køb, hvorved mindreforbruget
vil bortfalde i 2007.
På
det primærkommunale område udgør det forventede regnskab et samlet merforbrug på
0,2 mill. kr.
Bevillingsområde Stofafhængige forventer en mindreforbrug
på 0,2 mill. kr., der er fordelt med et mindreforbrug på det rammebelagte
driftsområde på 1,2 mill. kr. og et merforbrug på 1,0 mill. kr. på det
efterspørgselsstyrede serviceområde. På anlæg forventes
balance.
Der
forventes et mindreforbrug på Andre faste ejendomme på 0,7 mill. kr. vedrørende
tomgangsleje og istandsættelse af almene boliger.
På
botilbud til personer med særlige sociale problemer forventes et mindreforbrug
på 0,4 mill. kr. Herudover forventes et merforbrug på Aktivitets- og
samværstilbud på 0,1 mill. kr. og et merforbrug på 0,1 mill. kr. på Behandling
af stofafhængige.
Endelig forventes et merforbrug på Pleje og omsorg på
1,0 mill. kr. vedrørende alkoholplejehjemmet E-huset og skyldes en ekstra
regning til el på 0,3 mill. kr., et merforbrug på den generelle drift på 0,6
mill. kr. og 0,1 mill. kr. vedr. bortfald af budget som følge af
demografimodellen.
På
det primærkommunale område udgør det forventede regnskab
balance.
Bevillingsområdet Handicappede forventer et samlet
merforbrug på 20,5 mill. kr., der er fordelt med et mindreforbrug på det
rammebelagte driftsområde på 1,2 mill. kr. og et merforbrug på 21,7 mill. kr. på
det efterspørgselsstyrede serviceområde. På anlæg forventes
balance.
Mindreforbruget på det rammebelagte område skyldes
hovedsageligt et mindreforbrug på 2,0 mill. kr. på Blindeinstituttet pga. endnu
ikke udmeldt budget samt en ændret forventning til salg af pladser. Herudover
forventes der et merforbrug på 2,1 mill. kr. på kontaktperson- og
ledsagerordninger, der hovedsageligt skylde s følgeudgifter ved køb af
pladser.
Merforbruget på det efterspørgselsstyrede serviceområde
skyldes hovedsageligt et merforbrug på hjemmeplejeområdet på 30,0 mill. kr.
Merforbruget vedrører handicapcentrenes hjemmepleje og sygepleje. En del af
årsagen til merforbruget skyldes, at der er forskel mellem serviceniveau og
budget. Endvidere skyldes det forventede merforbrug, at stadigt flere borgere
vælger ydelser efter de særlige ordninger vedrørende §§ 77 og 78 (selvvalgt
hjemmepleje), samt et stigende antal meget ressourcekrævende enkeltsager,
primært når borgere vælger selvvalgt hjemmepleje. Derudover visiteres for mange
timer i forhold til serviceniveauet. Endelig kommer problemer med rekruttering
og et højt sygefravær og dermed et stort forbrug af
vikarer.
Herudover forventes der et merforbrug på Hjælpemidler på
7,1 mill. kr., der hovedsageligt dækker over hjælpemidler og invalidebiler. På
hjælpemiddelområdet skyldes merforbruget øgede udgifter til benproteser og
diabetes. Merforbruget på invalidebiler skyldes, at der i 2005 er blevet
bevilliget ekstraordinært mange biler pga. lang behandlingstid. Mange af bilerne
kommer dog først til udbetaling i 2006.
På Fælles formål forventes
der et merforbrug på 2,0 mill. kr. til socialpædagogiske fripladser.
Merforbruget skyldes en væsentlig højere aktivitet end forventet i forbindelse
med budgetlægningen. Budgettet blev fastsat ved opsplitning af fripladsområdet
mellem Børne- og Ungeforvaltningen og Socialforvaltningen.
På Forebyggende
foranstaltninger forventes et merforbrug på 1,5 mill. kr., der skyldes en
stigning i sager på ca. 20 pct. siden 2005.
På de Amtskommunale botilbud
forventes et merforbrug på 1,4 mill. kr., der hovedsageligt skyldes merforbrug
på køb og salg af pladser pga. takstændringer i andre
amter.
På de Kommunale botilbud
forventes et merforbrug på 1,4 mill. kr. pga. en forventning om flere købte
pladser.
De
ovenstående merforbrug modsvares bl.a. af et mindreforbrug på Botilbud til
længerevarende ophold på 16,6 mill. kr. Mindreforbruget skyldes uudmeldte midler
til institutionerne samt mindreforbrug på køb og salg af
pladser
På
Beskyttet beskæftigelse forventes et mindreforbrug på 2,6 mill. kr., der
hovedsageligt knytter sig til institutionsdriften. Dels pga. lav belægning på et
af tilbuddene, og dels pga. at tilbuddene har været tilbageholdende med at
planlægge anvendelse af overført mindreforbrug fra 2005, som følge af lov om
regulering af kommunens serviceudgifter.
På
Døgninstitutionerne for børn og unge forventes et mindreforbrug på 2,4 mill.
kr., der vedrører institutionernes overførselsadgang mellem årene. På grund af
stor usikkerhed om disse
På
det primærkommunale område udgør det forventede regnskab et samlet merforbrug på
33,4 mill. kr.
På
Administrationsområdet forventes et samlet merforbrug på 7,0
mill. kr. på det rammebelagte driftsområde. Anlæg forventes at balancere.
Merforbruget vedrører udelukkende Sekretariat og
forvaltninger. Merforbruget skyldes hovedsageligt et merforbrug på øvrig
administration på 3,9 mill. kr., der primært skyldes merudgifter til
lønsystemet. Herudover forventes et merforbrug vedrørende IT på 1,3 mill. kr.,
der hovedsageligt skyldes merudgifter til KKnet.
På
det primærkommunale område udgør det forventede regnskab et samlet merforbrug på
4,1 mill. kr.
På
de efterspørgselsstyrede overførsler
forventes et mindreforbrug på 41,2 mill kr.
På
Førtidspension forventes et mindreforbrug på 25,1 mill. kr., der hovedsageligt
skyldes en mindre nettotilgang af førtidspensionister end
forventet.
På
de Personlige tillæg forventes et mindreforbrug på 8,9 mill. kr., der skyldes et
mindre antal modtagere end budgetteret og en mindre gennemsnitlig udbetalt
ydelse.
Der
forventes et mindreforbrug på 8,9 mill kr. på Boligsikring, der skyldes et
mindre antal modtagere end budgetteret.
På
Kontanthjælp forventes et merforbrug på 1,1 mill. kr., der skyldes øgede
udgifter til tabt arbejdsfortjeneste til forældre ifm. pasning af handicappede
børn samt merudgifter til voksne med nedsat funktionsevne.
På
Boligydelse til pensionister forventes et merforbrug på 0,6 mill. kr., der
skyldes et større antal modtagere end budgetteret.
På
Finansposter ses en forventet negativ
forskydning på 66,0 mill. kr., der hovedsageligt skyldes statuskonti, der
flyttes til nye forvaltninger i forbindelse med den overstående omstrukturering.
Herudover er de Kortfristede tilgodehavender hos amter og kommuner faldet
markant efter at funktionaliteten med EAN-numre er kommet til at
virke.
7 måneders
regnskab 2006 (jf. bilag 2)
7
måneders regnskabet udviser et samlet mindreforbrug på 63,2 mill. kr. fordelt
med et mindreforbrug på det rammebelagte driftsområde på 67,9 mill. kr., et
merforbrug på det efterspørgselsstyrede serviceområde på 21,2 mill. kr. og et
mindreforbrug på 16,5 mill. kr. på anlæg.
De
efterspørgselsstyrede overførsler udviser et mindreforbrug på 93,0 mill. kr. og
på finansposter ses en forskydning på 14,5 mia. kr.
Generelt skal der tages forbehold for forvaltningens 7
måneders regnskab på lønområdet, bl.a. som konsekvens af, at der stadig
konstateres fejl i lønsystemet.
På
bevillingsområdet Børnefamilier med
særlige behov ses et samlet mindreforbrug på 29,5 mill. kr. på driften og
balance på anlæg.
De
væsentligste afvigelser i 7 måneders regnskab er placeret på Plejefamilier og
opholdssteder med et mindreforbrug på 25,6 mill. kr. Mindreforbruget skyldes primært
mindreudgifter til døgnanbringelser i de sociale centre. Mindreforbruget
modsvares delvist af mindreindtægter vedr. refusionsindtægter i
socialcentrene.
På
Forebyggende foranstaltninger er der et merforbrug på 12,3 mill. kr.
Merforbruget skyldes primært større udgifter til forebyggende tiltag i
socialcentrene end budgetteret. I merudgifterne er indeholdt, at lønudgifterne
falder anderledes end budgetteret.
7
måneders regnskabet udviser et mindreforbrug på driften på 34,6 mill. kr. på bevillingsområdet Voksne med behov for
serviceydelser.
Mindreforbruget ligger på administrationsdelen og
skyldes, at budgettet er udmeldt under bevillingsområdet Voksne med behov for
serviceydelser, mens forbruget er konteret under bevillingsområdet Voksne med
særlige behov. Medtages merforbruget under bevillingsområdet Voksne med særlige
behov på 34,4 mill. kr. på administration, udviser administrationsområdet samlet
set et mindreforbrug på 0,2 mill. kr. på Voksne med særlige behov, mens Voksne
med behov for serviceydelser balancerer.
På
bevillingsområdet Voksne med særlige
behov udviser 7 måneders regnskabet et merforbrug på driften på 9,5 mill.
kr. og et mindreforbrug på 7,4 mill. kr. på anlæg.
Den
væsentligste forklaring på merforbruget er, at budget og forbrug ikke ligger på
samme bevillingsområde jf. ovenfor. Der er et merforbrug på 34,4 mill. kr. på
administration, hvor budgettet ligger på Voksne med behov for serviceydelser.
Korrigeres herfor udviser denne funktion et mindreforbrug på 0,2 mill.
kr.
Merforbruget på 34,4 mill. kr. modsvares af
mindreudgifter vedrørende botilbud til midlertidigt ophold for personer med
særlige behov på 8,7 mill. kr., som kan henføres til et mindreforbrug vedrørende
køb og salg af pladser, mindreforbrug vedrørende hjemmevejledere samt
mindreforbrug vedrørende projekter.
På
bevillingsområdet er der ligeledes mindreforbrug på Botilbud til længerevarende
ophold for sindslidende på 6,0 mill. kr., som skyldes at midlerne vedrørende
psykiatriaftalen ikke anvendes i indeværende år samt et mindreforbrug på
Aktivitets- og samværstilbud på 5,1 mill. kr., som dels kan henføres til
mindreforbrug på værestederne og dels mindreforbrug vedrørende
projekter.
Mindreforbruget på 7,4 mill. kr. på anlæg skyldes, at
der endnu ikke er bogført udgifter på området i indeværende
år.
7
måneders regnskabet på bevillingsområdet Stofafhængige udviser et samlet
mindreforbrug på 57,1 mill. kr. fordelt med 53,2 mill. kr. på drift og 3,9 mill.
kr. på anlæg.
Mindreforbruget er sammensat af flere forskellige
faktorer. De væsentligste forklaringer er et merforbrug på 14,8 mill. kr. på
Pleje og omsorg m .v. til ældre og handicappede. Merforbruget skyldes tekniske
fejl i KØR. Korrigeret budget på Pleje og omsorg udgør i alt 24,2 mill. kr.,
hvilket efter 7 måneder svarer til 14,1 mill. kr. Der er således et merforbrug i
7 måneders regnskabet på 0,7 mill. kr. som skyldes øvrig drift på institutionen
E-huset og bortfald af budget vedrørende demografimidler.
Merforbruget opvejes af et mindreforbrug på 31,3 mill.
kr. som vedrører bevillingen 4x10 mill. kr. til etablering af boliger til svage
grupper. På grund af lang planlægningsperiode og projektteringstid for
byggeprojekterne, hvor der kan gå flere år fra en beslutning om projekterne til
den faktiske anvendelse af de disponerede midler finder sted. Et mindreforbrug
på 16,4 mill. kr. som vedrører refusion fra staten og skyldes en forskydning i
forbruget i forhold til det periodiserede budget, samt et mindreforbrug på 8,1
mill. kr. som dels skyldes et mindreforbrug på 6,9 mill. kr. i forbindelse med
et særtilskud fra Socialministeriet på i alt 11,9 mill. kr., som er udbetalt og
dels et mindreforbrug på 1,2 mill. kr., som kan henføres til
behandlingsinstitutionernes og rådgivningsinstitutionernes øvrige drift.
Herudover er der mindreforbrug på 5,1 mill. kr. som
skyldes endnu ikke anvendte midler til kompetenceudvikling samt mindreforbrug på
5,0 mill. kr. som primært skyldes ikke igangsatte boligsociale projekter og løn,
som endnu ikke er konteret.
På
bevillingsområdet Handicappede ses et
merforbrug på 23,2 mill. kr. på driften og et mindreforbrug på anlæg på 5,3
mill. kr., der giver et samlet merforbrug på 17,9 mill.
kr.
Merforbruget skyldes primært, at 7 måneders regnskabet
tager udgangspunkt i det periodiserede budget, som er udregnet på baggrund af
forbrugsmønsteret fra 2005 på funktionsniveau og at forbruget ligger mere jævnt
i 2006. Årsagen til dette er, at der ikke er den nødvendige regelmæssighed i
forbruget fra år til år, samt at problemerne med den elektroniske fakturering i
2005 medførte, at forbrug i 2005 vedrørende køb og salg af pladser lå meget sent
i året.
De
største afvigelser vedrører Pleje og omsorg m.v. af ældre og handicappede med et
merforbrug på 36,3 mill. kr. pga. en stigning i de visiterede timer til
hjemmeplejen, Forebyggende foranstaltninger og døgninstitutioner med et
mindreforbrug på 34,5 mill. kr. pga. tilførsel af 42,7 mill. kr. i forbindelse
med nedbringelse af ventelister. Botilbud for voksne udviser et merforbrug på
28,5 mill. kr. og Kontaktperson- og ledsageordninger udviser et merforbrug på
5,7 mill. kr.
Området Administration udviser et mindreforbrug
på driften på 31,3 mill. kr.
Mindreforbruget på driften skyldes bl.a. et
mindreforbrug vedrørende Administrationsbygninger på 8,8 mill. kr. hvor det ved
strukturomlægningen i Københavns Kommune ikke har været afklaret, hvilke lejemål
og hvilken husleje Socialforvaltningen skulle betale af den gamle Familie- og
Arbejdsmarkedsforvaltnings lejemål og husleje.
Mindreforbruget på driften skyldes ligeledes et
mindreforbrug vedrørende Sekretariat og forvaltninger på 21,7 mill. kr., dette
kan primært forklares med den usikkerhed, der ligger i periodisering af
budgettet på baggrund af tidligere års forbrug. Dette gælder i særlig grad for
2006 som følge af strukturomlægningen i Københavns Kommune, idet der må
forventes at være et andet forbrugsmønster vedrørende Administration i den nye
Socialforvaltning end i den gamle Familie- og
Arbejdsmarkedsforvaltning.
Mål og
resultater (jf. bilag 1, 2 og 3)
Socialforvaltningen følger op på de politisk vedtagne
mål, der fremgår af budget 2006.
Der
findes 6 mål i budget 2006, der følges op på i forbindelse med
regnskabsprognoserne. To af målene er opfyldt med 100 pct. eller derover, to af
målene er opfyldt med over 80 pct. og et mål har en målopfyldelse på under 60
pct., da målet afhænger af, at Tryghedsplanen implementeres. Det sidste mål kan
først opgøres ved årets udgang og først der kan målopfyldelsen oplyses.
Jf.
i øvrigt bilag 1, 2 og 3.
Aktivitetstal
og enhedspriser (jf. bilag 1, 2 og 4)
I
forbindelse med den nye budgetmodel skal forvaltningerne følge op på de
aktivitetstal og enhedspriser, der fremgår af ydelseskatalogerne i budgettet,
jf. 2006.
De
forventede og realiserede aktivitetstal indgår i det forventede regnskab, jf.
bilag 1 samt 7 måneder regnskab, jf. bilag 2. Herudover beder
Økonomiforvaltningen om opfølgning på enhedspriser og aktivitetstal på de
områder, hvor det er muligt, jf. bilag 4.
Under de væsentligste problemstillinger i det forventede
regnskab fremhæves områder med meget vanskelige problemstillinger. De største
problemstillinger ligger på pleje og
omsor g af handicappede samt hjælpemidler. De to områder vil derfor blive
gennemgået her.
Aktivitetstal og
enhedspriser |
2005 |
2006 |
2006 |
2006 |
Procentvis
afvigelse |
Hjemmeplejen |
Realiseret (i 2005 p/l) |
Korrigeret
Budget |
Forventet inden overf. til
2007 |
Forventet efter overf. til
2007 |
|
Praktisk
hjemmepleje - antal |
2.113 |
2.361 |
2.361 |
2.361 |
0,0
pct. |
Enhedspris i 1.000
kr. |
42,7 |
22,5 |
27,6 |
27,6 |
22,7
pct. |
Personlig
hjemmepleje - antal |
965 |
1.172 |
1.172 |
1.172 |
0,0
pct. |
Enhedspris i 1.000
kr. |
62,4 |
68,1 |
83,5 |
83,5 |
22,6
pct. |
Kilde: Socialforvaltningens afregningssystemer, SOFDW, TOP-systemet, samt Socialforvaltningens egen opgørelse over forventede budgetændringer i 2006. |
Der
forventes et merforbrug på hjemmeplejeområdet på 30,0 mill. kr.
Merforbruget vedrører handicapcentrenes hjemmepleje og sygepleje. Merforbruget på hjemmeplejen skyldes, at stadigt flere borgere vælger ydelser efter de særlige ordninger vedrørende §§ 75 og 76 (selvvalgt hjemmepleje), samt at der visiteres for mange timer i forhold til serviceniveauet. Det er vurderingen, at antallet af visiterede timer skal analyseres nærmere med henblik på at tilpasse til serviceniveauet.
Endvidere er der et stigende antal meget ressourcekrævende enkeltsager, primært når borgere vælger selvvalgt hjemmepleje. Dette ses typisk ved, at en ægtefælle bliver ansat til at tage sig af sin mand eller kone. Der er en tendens til, at centrene ansætter ægtefællen som fuldtidsplejer, selvom modtageren af plejen er visiteret til mindre end 37 timer.
Dertil kommer problemer med
rekruttering og et højt sygefravær og dermed et stort forbrug af
vikarer.
Aktivitetstal og
enhedspriser |
2005 |
2006 |
2006 |
2006 |
Procentvis
afvigelse |
Hjælpemidler |
Realiseret (i 2005 p/l) |
Korrigeret
Budget |
Forventet inden overf. til
2007 |
Forventet efter overf. til
2007 |
|
Hjælpemidler -
antal |
- |
12.760,8 |
12.760,8 |
12.760,8 |
0,0
pct. |
Enhedspris i 1.000 kr. |
- |
7,8 |
8,38 |
8,38 |
7,4
pct. |
Kilde: SOFDW samt
Socialforvaltningens egen opgørelse over forventede budgetændringer i
2006. |
Der forventes et merforbrug
på 7,1 mill. kr. Merforbruget fordeler sig med et merforbrug på 2,7 mill. kr.
vedrørende hjælpemidler, 2,5 mill. kr. vedrørende invalidebiler, 1,2 mill. kr.
vedrørende følgeudgifter ved køb og salg af pladser. Endvidere forventes
afregningen med Sundhedsforvaltningen at medføre et merforbrug på 0,7 mill. kr.
på handicapområdet.
På hjælpemiddelområdet
skyldes merforbruget øgede udgifter til benproteser og
diabetes.
Vedrørende invalidebiler
skyldes det forventede merforbrug, at behandlingstiden på bilsager i 2005 var
uforudset lang, og at der dermed er mange invalidebiler som er bevilliget i
2005, men som først kommer til udbetaling i 2006. Denne forklaring understøttes
af et mindreforbrug i regnskab 2005 på 1,4 mill. kr.
Opfølgning på
undersøgelse af forventet merforbrug i 2003 i Familie- og
Arbejdsmarkedsforvaltningen og muligheder for bedre styring og
prognoser
Ud
af de 19 initiativer, der følges op på, er 16 initiativer på nuværende tidspunkt
fuldt implementeret og er derfor udgået af forvaltningens opfølgning i denne
prognose samt fremover.
Tilbage er de sidste 3 initiativer, hvor det ene er
afsluttet og de to sidste forventes afsluttet til september
2006.
Initiativerne vedrører et økonomistyringsprojekt på
bevillingsområdet Børnefamilier med særlige behov samt oprettelse af en database
over antallet af købte og solgte pladser, enhedspriser og amter mv. på
bevillingsområdet Handicappede. Herudover vil børnehandicapområdet være omfattet
af følgende tiltag under bevillingsområdet Børnefamilier med særlige
behov:
Opgørelse
over antal rådhusansatte
Ifølge Økonomiforvaltningens indkaldelse til
regnskabsprognose pr. august 2006 skal forvaltningerne halvårligt offentliggøre
udviklingen i antal ansatte i rådhusforvaltningerne.
Normeringen i Socialforvaltningens Sekretariat og
Direktion, pr. 1. januar 2006 og pr. 1. juli 2006 fremgår af nedenstående
tabel.
Normeringer |
Pr. 1.
januar 2006 |
Pr. 1.
juli 2006 |
Sekretariat (inkl.
Sekretariatschef og elev) |
15 |
16 |
Direktionen |
3 |
4 |
I alt |
18 |
20 |
MILJØVURDERING
Sagstypen er ikke omfattet af
Socialforvaltningens positivliste over sager, der skal
miljøvurderes.
ØKONOMI
Jf.
sagsfremstillingen
ANDRE KONSEKVENSER
Der er ingen øvrige
konsekvenser
HØRING
Ingen
BILAG