Socialudvalget

 

DAGSORDEN

for ordinært møde onsdag den 30. august 2006

 

 

12.      Regnskabsprognosen 2006 pr. august (Bilag)

 

SUD 331/2006  J.nr. 331/2006

 

 

INDSTILLING

Socialforvaltningen indstiller, at Socialudvalget overfor Økonomiudvalget anbefaler,

 

at regnskabsprognosen 2006 pr. august (forventet regnskab 2006 pr. august, 7 måneders regnskab 2006, opfølgning på mål, aktivitetstal og enhedspriser) godkendes.

 

at der godkendes omplacering af 14,5 mill. kr. fra bevillingsområdet Børnefamilier med særlige behov (funktion 5.20.1 – Plejefamilier og opholdssteder) til delvis dækning af merforbrug på bevillingsområdet Handicappede (funktion 5.32.1 – Pleje og omsorg).

 

 

Socialforvaltningen indstiller,

 

at Socialudvalget tager til efterretning, at initiativer som følger af regnskabsprognosen for hjemmeplejen på handicapområdet særskilt forelægges på næste udvalgsmøde, herunder iværksættelse af tiltag til at reducere merforbruget.

 

RESUME

Regnskabsprognosen 2006 pr. august indeholder et forventet regnskab 2006 pr. august, et 7 måneders regnskab 2006, opfølgning på mål og resultater samt opfølgning på aktivitetstal og enhedspriser.

 

Der skal tages et generelt forbehold for regnskabsprognosen, da der stadig konstateres fejl i lønsystemet, jf. nærmere redegørelse i bilag 5.

 

Det forventede regnskab er udarbejdet under forudsætning af, at overførsler i den tidlige overførselssag godkendes af Borgerrepræsentationen. Forvaltningen har derfor medregnet overførsler fra 2006 til 2007 for i alt 213,2 mill. kr., heraf 86,4 mill. kr. på det primærkommunale område.

 

Det forventede regnskab 2006 pr. august (jf. bilag 1)

I det forventede regnskab 2006 pr. august forventes et merforbrug på samlet 10,1 mill. kr. på de styrbare områder (rammebelagt drift, rammebelagt anlæg og efterspørgselsstyrede serviceudgifter). Heraf vedrører de 6,0 mill. kr. udelukkende et fald i integrationsindtægterne.

 

I den reelle afvigelse er indregnet overførsler til 2007 på i alt 213,2 mill. kr.

 

Styrbare rammer – efterspørgselsstyret service og drift

På de styrbare rammer – rammebelagte driftsområder og efterspørgselsstyrede serviceydelser – forventes et merforbrug på 4,1 mill. kr. Hertil kommer en mindreindtægt sfa. et fald i forvaltningens samlede integrationsindtægter på i alt 6,0 mill. kr., således at forvaltningen samlet set forventer et merforbrug på 10,1 mill. kr.

 

I den reelle afvigelse er indregnet overførsler til 2007 på i alt 159,0 mill. kr., jf. SUD 16/8-2008.

 

De væsentligste reelle afvigelser på de styrbare rammer er:

·        Et mindreforbrug på bevillingsområdet Børnefamilier med særlige behov på 21,6 mill. kr., der hovedsageligt skyldes mindreforbrug sfa. fastholdelse af den nuværende stramme faglige og økonomiske styring på plejefamilieområdet samt forventede mindreudgifter og merindtægter på døgninstitutionsområdet.

·        Mindreindtægter på integrationsprogrammer på i alt 6,0 mill. kr.

·        Et merforbrug på 5,1 mill. kr. på Administrationsområdet, der hovedsageligt skyldes merudgifter til lønsystemet, tolke og KKnet.

·        Et merforbrug på 21,8 mill. kr. på Handicapområdet, der hovedsageligt skyldes merforbrug i hjemmeplejen på 30,0 mill. kr. og mindreforbrug på 16,6 mill. kr. til botilbud til længerevarende ophold for udviklingshæmmede, fysisk handicappede m.v.

 

Rammebelagte anlægsudgifter

På det rammebelagte anlægsområde forventes balance efter overførsel af 54,2 mill. kr. til budget 2007.

 

Efterspørgselsstyrede overførsler

På de efterspørgselsstyrede overførsler (lovbundne udgifter) forventes et mindreforbrug på 41,2 mill. kr., der hovedsageligt skyldes færre modtagere af førtidspension end budgetteret.

 

Finansposter

På finansposter forventes en negativ forskydning på 66,0 mill. kr., der hovedsageligt vedrører et ekstraordinært fald i de kortfristede tilgodehavender.

 

Væsentlige problemstillinger i det forventede regnskab:

·        Hjemmeplejen på handicapområdet (forventet merforbrug på 30,0 mill. kr. på de efterspørgselsstyrede serviceydelser)

Merforbruget på hjemmeplejen skyldes, at stadigt flere borgere vælger ydelser efter de særlige ordninger vedrørende §§ 75 og 76 (selvvalgt hjemmepleje). Dette kan indebære, at der visiteres for mange timer i forhold til det fastlagte serviceniveau.

 

Selvvalgt hjemmehjælp efter §§ 75 og 76 indebærer selvvalgte leverandører eller ansættelse af ægtefælle/samlever til at varetage hjælpen. Der er en tendens til, at centrene ansætter ægtefællen som fuldtidsplejer, selvom modtageren af plejen er visiteret til mindre end 37 timer. Når flere borgere end tidligere vælger ydelser efter §§ 75 og 76 resulterer det således i, at flere får visiteret et timeantal som ligger over serviceniveauet.

Endvidere ses der et stigende antal meget ressourcekrævende enkeltsager, især ved den selvvalgte hjemmepleje. Endelig er der problemer med rekruttering og et højt sygefravær og deraf følgende et stort forbrug af vikarer.

 

·        Hjælpemidler (forventet merforbrug på 7,1 mill. kr. på de efterspørgselsstyrede serviceydelser)

Merforbruget skyldes hovedsageligt merforbrug på hjælpemidler og invalidebiler.

 

På hjælpemiddelområdet skyldes merforbruget øgede udgifter til benproteser og diabetes.

 

Merforbruget på invalidebiler skyldes, at der i 2005 er blevet bevilliget ekstra mange biler. Mange af disse bevilligede bilerne kommer dog således først til udbetaling i 2006 pga. ekstraordinær lang behandlingstid.

 

·        Integrationsindtægter (forventet mindreindtægt på 6,0 mill. kr. på det rammebelagte driftsområde)

For forvaltningen som helhed forventes et fald i integrationsindtægterne svarende til 6,0 mill. kr.

 

Det forventes, at faldet i integrationsindtægterne vedr. grundtilskuddet svarer til 15 pct. af budgettet, svarende til en mindreindtægt på samlet 6,0 mill. kr.

 

·        Administration (forventet merforbrug på 5,1 m ill. kr. på det rammebelagte driftsområde)

Merforbruget dækker hovedsageligt over merforbrug på den øvrige administration, der skyldes merudgifter til betalingen af driften af lønsystemet på 2,7 mill. kr. Merudgiften vedrører bl.a. manglende bogføring af en 14-dages lønperiode vedr. 2005, løndebitorer (dvs. ansatte, der har fået for meget udbetalt løn) samt manglende bogføringer fra 2004 og 2005 vedrørende Accenture.

 

Herudover forventes merudgifter til Tolkeenheden og tandlægekonsulenterne på 1,6 mill. kr.

 

Endelig reserveres der 0,8 mill. kr. til finansiering af evt. merforbrug på socialcentrene vedrørende budgettilpasning i forbindelse med omstruktureringen. Forvaltningen er i dialog med socialcentrene mhp. at nedbringe merudgifterne.

 

Tabel 1. Forventet regnskab inkl. afvigelse 2006 og forventede overførsler til 2007

Bevillingsområde

Forventet regnskab 2006 pr. august

 

Vedtaget budget 2006

Korrigeret budget 2006

Forventet regnskab 2006

Forventede overførsler til 2007

Forventet afvigelse 2006

Nettoudgifter i 1.000 kr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rammebelagte områder, drift

 

 

 

 

 

Børnefamilier med særlige behov

1.034.567

1.076.939

1.041.804

13.517

-21.618

Voksne med behov for serviceydelser

58.482

59.252

59.252

0

0

Voksne med særlige behov

625.524

485.572

461.900

23.872

200

Stofafhængige

181.496

354.822

322.634

31.014

-1.174

Handicappede

146.746

137.880

136.316

325

-1.239

Administration

429.293

496.849

451.11 0

50.861

5.122

 

 

 

 

 

 

Sum

2.476.108

2.611.314

2.473.016

119.589

-18.709

 

 

 

 

 

 

Efterspørgselsstyrede serviceydelser

 

 

 

 

 

Voksne med særlige behov

61.253

65.506

65.506

0

0

Stofafhængige

24.140

24.140

24.840

300

1.000

Handicappede

1.141.217

1.232.553

1.215.236

39.100

21.783

 

 

 

 

 

 

Sum

1.226.610

1.322.199

1.305.582

39.400

22.783

 

 

 

 

 

 

Rammebelagte områder, anlæg

 

 

 

 

 

Børnefamilier med særlige behov

5.100

5.100

5.100

0

0

Voksne med særlige behov

24.391

68.557

23.400

45.157

0

Stofafhængige

5.000

7.087

7.087

0

0

Handicappede

3.974

9.024

0

9.024

0

Administration

1.550

1.536

1.536

0

0

 

 

 

 

 

 

Sum

40.015

91.304

37.123

54.181

0

 

 

 

 

 

 

Efterspørgselsstyrede overførsler

1.513.714

1.513.692

1.472.502

0

-41.190

Sum

1.513.714

1.513.692

1.472.502

0

-41.190

 

 

 

 

 

 

Finansposter

9.672

9.672

-56.287

0

-65.959

Sum

9.672

9.672

-56.287

0

-65.959

 

Af tabel 1 ses den forventede afvigelse på de enkelte områder. Dette er uden mindreindtægterne på integrationsprogrammer. Mindreindtægterne er placeret på det rammebelagte driftsområde.

 

Forventet regnskab på det primærkommunale område

I forbindelse med lov om regulering af kommuners bloktilskud i 2007 skal forvaltningen sørge for at nedbringe sine serviceudgifter på det primærkommunale område.

 

I det forventede regnskab 2006 pr. august forventes der et merforbrug på det primærkommunale serviceområde på 19,4 mill. kr. efter overførsler til 2007. Merforbruget vedrører hovedsageligt hjemmeplejen.  Forvaltningen vil fortsat arbejde videre med at nedbringe serviceudgifterne på det primærkommunale område.

SAGSBESKRIVELSE

Der tages et generelt forbehold for forvaltningens regnskabsprognose på lønområdet, bl.a. som konsekvens af at der stadig konstateres fejl i lønsystemet.

 

Forventet regnskab 2006 pr. august (jf. bilag 1)

I det følgende gennemgås forvaltningens forventede regnskab opdelt på bevillingsområder.

 

På bevillingsområdet Børnefamilier med særlige behov forventes et samlet mindreforbrug på 21,6 mill. kr., der udelukkende vedrører det rammebelagte driftsområde.

 

På Plejefamilier og opholdssteder forventes et mindreforbrug på 15,9 mill. kr., der især skyldes fastholdelse af den nuværende stramme faglige og økonomiske styring på området. Den strammere styring kommer til udtryk i en forventet lavere aktivitet og lavere enhedspris end budgetteret.

 

På Døgninstitutioner forventes et mindreforbrug på 6,2 mill. kr. Det dækker over, at der er afsat ekstra midler til køb af tomme pladser, der ikke forventes anvendt. Herudover mindreudgifter til køb af sanktionspladser, merindtægter fra flere solgte pladser samt mindreudgifter til refusionssager. Mindreforbruget modsvares delvist af forventede merudgifter i socialcentrene til køb af egne og eksterne døgninstitutionspladser.

 

Herudover kommer der et merforbrug på Fælles formål på 1,3 mill. kr. vedr. en forventet højere aktivitet, et mindreforbrug på Rådgivningsinstitutionerne på 1,2 mil. kr. vedr. en opsagt servicebutik, et merforbrug på Administration på 1,2 mill. kr. vedr. udgifter til tilsyn med plejefamilier samt en merindtægt på 0,8 mill. kr. vedrørende projekt "Familien i centrum" under Forebyggende foranstaltninger.

 

På anlæg forventes balance.

 

På det primærkommunale område udgør det forventede regnskab et samlet mindreforbrug på 18,3 mill. kr.

 

På bevillingsområdet Voksne med behov for serviceydelser forventes balance.

 

Bevillingsområdet Voksne med særlige behov forventes et merforbrug på 0,2 mill. kr. på det rammebelagte driftsområde, mens der forventes balance på det efterspørgselsstyrede serviceområde og på anlæg.

 

Merforbruget er sammensat af et merforbrug på administration på 1,5 mill. kr. Merforbruget skyldes forventede merudgifter til løn på 1,3 mill. kr. Herudover forventes et merforbrug på øvrig drift på 0,2 mill. kr. Årsagen til merforbruget på løn er, at Socialforvaltningen ikke har fået fuld budgetmæssig dækning for hele sin tildelte personalegruppe i forbindelse med omstruktureringen pr. 1. januar 2006. I bestræbelserne på at nedbringe merforbruget har der været indført et ansættelsesstop.

 

Herudover forventes et mindreforbrug på 1,3 mill. kr. på kommunale botilbud til midlertidigt ophold for personer med særlige behov. Mindreforbruget skyldes, at flere sager end forventet er blevet bragt til ophør i indeværende år, så den samlede aktivitet er faldet. Da der fortsat er væsentlige ventelister vil der blive foretaget nye køb, hvorved mindreforbruget vil bortfalde i 2007.  

 

På det primærkommunale område udgør det forventede regnskab et samlet merforbrug på 0,2 mill. kr.

 

Bevillingsområde Stofafhængige forventer en mindreforbrug på 0,2 mill. kr., der er fordelt med et mindreforbrug på det rammebelagte driftsområde på 1,2 mill. kr. og et merforbrug på 1,0 mill. kr. på det efterspørgselsstyrede serviceområde. På anlæg forventes balance.

 

Der forventes et mindreforbrug på Andre faste ejendomme på 0,7 mill. kr. vedrørende tomgangsleje og istandsættelse af almene boliger.

 

På botilbud til personer med særlige sociale problemer forventes et mindreforbrug på 0,4 mill. kr. Herudover forventes et merforbrug på Aktivitets- og samværstilbud på 0,1 mill. kr. og et merforbrug på 0,1 mill. kr. på Behandling af stofafhængige.

 

Endelig forventes et merforbrug på Pleje og omsorg på 1,0 mill. kr. vedrørende alkoholplejehjemmet E-huset og skyldes en ekstra regning til el på 0,3 mill. kr., et merforbrug på den generelle drift på 0,6 mill. kr. og 0,1 mill. kr. vedr. bortfald af budget som følge af demografimodellen.

 

På det primærkommunale område udgør det forventede regnskab balance.

 

Bevillingsområdet Handicappede forventer et samlet merforbrug på 20,5 mill. kr., der er fordelt med et mindreforbrug på det rammebelagte driftsområde på 1,2 mill. kr. og et merforbrug på 21,7 mill. kr. på det efterspørgselsstyrede serviceområde. På anlæg forventes balance.

 

Mindreforbruget på det rammebelagte område skyldes hovedsageligt et mindreforbrug på 2,0 mill. kr. på Blindeinstituttet pga. endnu ikke udmeldt budget samt en ændret forventning til salg af pladser. Herudover forventes der et merforbrug på 2,1 mill. kr. på kontaktperson- og ledsagerordninger, der hovedsageligt skylde s følgeudgifter ved køb af pladser.

 

Merforbruget på det efterspørgselsstyrede serviceområde skyldes hovedsageligt et merforbrug på hjemmeplejeområdet på 30,0 mill. kr. Merforbruget vedrører handicapcentrenes hjemmepleje og sygepleje. En del af årsagen til merforbruget skyldes, at der er forskel mellem serviceniveau og budget. Endvidere skyldes det forventede merforbrug, at stadigt flere borgere vælger ydelser efter de særlige ordninger vedrørende §§ 77 og 78 (selvvalgt hjemmepleje), samt et stigende antal meget ressourcekrævende enkeltsager, primært når borgere vælger selvvalgt hjemmepleje. Derudover visiteres for mange timer i forhold til serviceniveauet. Endelig kommer problemer med rekruttering og et højt sygefravær og dermed et stort forbrug af vikarer.

 

Herudover forventes der et merforbrug på Hjælpemidler på 7,1 mill. kr., der hovedsageligt dækker over hjælpemidler og invalidebiler. På hjælpemiddelområdet skyldes merforbruget øgede udgifter til benproteser og diabetes. Merforbruget på invalidebiler skyldes, at der i 2005 er blevet bevilliget ekstraordinært mange biler pga. lang behandlingstid. Mange af bilerne kommer dog først til udbetaling i 2006.

 

På Fælles formål forventes der et merforbrug på 2,0 mill. kr. til socialpædagogiske fripladser. Merforbruget skyldes en væsentlig højere aktivitet end forventet i forbindelse med budgetlægningen. Budgettet blev fastsat ved opsplitning af fripladsområdet mellem Børne- og Ungeforvaltningen og Socialforvaltningen.

 

På Forebyggende foranstaltninger forventes et merforbrug på 1,5 mill. kr., der skyldes en stigning i sager på ca. 20 pct. siden 2005.

 

På de Amtskommunale botilbud forventes et merforbrug på 1,4 mill. kr., der hovedsageligt skyldes merforbrug på køb og salg af pladser pga. takstændringer i andre amter.

 

På de Kommunale botilbud forventes et merforbrug på 1,4 mill. kr. pga. en forventning om flere købte pladser.

 

De ovenstående merforbrug modsvares bl.a. af et mindreforbrug på Botilbud til længerevarende ophold på 16,6 mill. kr. Mindreforbruget skyldes uudmeldte midler til institutionerne samt mindreforbrug på køb og salg af pladser

 

På Beskyttet beskæftigelse forventes et mindreforbrug på 2,6 mill. kr., der hovedsageligt knytter sig til institutionsdriften. Dels pga. lav belægning på et af tilbuddene, og dels pga. at tilbuddene har været tilbageholdende med at planlægge anvendelse af overført mindreforbrug fra 2005, som følge af lov om regulering af kommunens serviceudgifter.

 

På Døgninstitutionerne for børn og unge forventes et mindreforbrug på 2,4 mill. kr., der vedrører institutionernes overførselsadgang mellem årene. På grund af stor usikkerhed om disse

 

På det primærkommunale område udgør det forventede regnskab et samlet merforbrug på 33,4 mill. kr.

 

Administrationsområdet forventes et samlet merforbrug på 7,0 mill. kr. på det rammebelagte driftsområde. Anlæg forventes at balancere.

 

Merforbruget vedrører udelukkende Sekretariat og forvaltninger. Merforbruget skyldes hovedsageligt et merforbrug på øvrig administration på 3,9 mill. kr., der primært skyldes merudgifter til lønsystemet. Herudover forventes et merforbrug vedrørende IT på 1,3 mill. kr., der hovedsageligt skyldes merudgifter til KKnet.

 

På det primærkommunale område udgør det forventede regnskab et samlet merforbrug på 4,1 mill. kr.

 

På de efterspørgselsstyrede overførsler forventes et mindreforbrug på 41,2 mill kr.

 

På Førtidspension forventes et mindreforbrug på 25,1 mill. kr., der hovedsageligt skyldes en mindre nettotilgang af førtidspensionister end forventet.

 

På de Personlige tillæg forventes et mindreforbrug på 8,9 mill. kr., der skyldes et mindre antal modtagere end budgetteret og en mindre gennemsnitlig udbetalt ydelse.

 

Der forventes et mindreforbrug på 8,9 mill kr. på Boligsikring, der skyldes et mindre antal modtagere end budgetteret.

 

På Kontanthjælp forventes et merforbrug på 1,1 mill. kr., der skyldes øgede udgifter til tabt arbejdsfortjeneste til forældre ifm. pasning af handicappede børn samt merudgifter til voksne med nedsat funktionsevne.

 

På Boligydelse til pensionister forventes et merforbrug på 0,6 mill. kr., der skyldes et større antal modtagere end budgetteret.

 

Finansposter ses en forventet negativ forskydning på 66,0 mill. kr., der hovedsageligt skyldes statuskonti, der flyttes til nye forvaltninger i forbindelse med den overstående omstrukturering. Herudover er de Kortfristede tilgodehavender hos amter og kommuner faldet markant efter at funktionaliteten med EAN-numre er kommet til at virke.

 

7 måneders regnskab 2006 (jf. bilag 2)

7 måneders regnskabet udviser et samlet mindreforbrug på 63,2 mill. kr. fordelt med et mindreforbrug på det rammebelagte driftsområde på 67,9 mill. kr., et merforbrug på det efterspørgselsstyrede serviceområde på 21,2 mill. kr. og et mindreforbrug på 16,5 mill. kr. på anlæg.

 

De efterspørgselsstyrede overførsler udviser et mindreforbrug på 93,0 mill. kr. og på finansposter ses en forskydning på 14,5 mia. kr.

 

Generelt skal der tages forbehold for forvaltningens 7 måneders regnskab på lønområdet, bl.a. som konsekvens af, at der stadig konstateres fejl i lønsystemet.

 

På bevillingsområdet Børnefamilier med særlige behov ses et samlet mindreforbrug på 29,5 mill. kr. på driften og balance på anlæg.

 

De væsentligste afvigelser i 7 måneders regnskab er placeret på Plejefamilier og opholdssteder med et mindreforbrug på 25,6 mill. kr.  Mindreforbruget skyldes primært mindreudgifter til døgnanbringelser i de sociale centre. Mindreforbruget modsvares delvist af mindreindtægter vedr. refusionsindtægter i socialcentrene.

 

På Forebyggende foranstaltninger er der et merforbrug på 12,3 mill. kr. Merforbruget skyldes primært større udgifter til forebyggende tiltag i socialcentrene end budgetteret. I merudgifterne er indeholdt, at lønudgifterne falder anderledes end budgetteret.

 

7 måneders regnskabet udviser et mindreforbrug på driften på 34,6 mill. kr.  på bevillingsområdet Voksne med behov for serviceydelser.

 

Mindreforbruget ligger på administrationsdelen og skyldes, at budgettet er udmeldt under bevillingsområdet Voksne med behov for serviceydelser, mens forbruget er konteret under bevillingsområdet Voksne med særlige behov. Medtages merforbruget under bevillingsområdet Voksne med særlige behov på 34,4 mill. kr. på administration, udviser administrationsområdet samlet set et mindreforbrug på 0,2 mill. kr. på Voksne med særlige behov, mens Voksne med behov for serviceydelser balancerer.

 

På bevillingsområdet Voksne med særlige behov udviser 7 måneders regnskabet et merforbrug på driften på 9,5 mill. kr. og et mindreforbrug på 7,4 mill. kr. på anlæg.

 

Den væsentligste forklaring på merforbruget er, at budget og forbrug ikke ligger på samme bevillingsområde jf. ovenfor. Der er et merforbrug på 34,4 mill. kr. på administration, hvor budgettet ligger på Voksne med behov for serviceydelser. Korrigeres herfor udviser denne funktion et mindreforbrug på 0,2 mill. kr.

 

Merforbruget på 34,4 mill. kr. modsvares af mindreudgifter vedrørende botilbud til midlertidigt ophold for personer med særlige behov på 8,7 mill. kr., som kan henføres til et mindreforbrug vedrørende køb og salg af pladser, mindreforbrug vedrørende hjemmevejledere samt mindreforbrug vedrørende projekter.

 

På bevillingsområdet er der ligeledes mindreforbrug på Botilbud til længerevarende ophold for sindslidende på 6,0 mill. kr., som skyldes at midlerne vedrørende psykiatriaftalen ikke anvendes i indeværende år samt et mindreforbrug på Aktivitets- og samværstilbud på 5,1 mill. kr., som dels kan henføres til mindreforbrug på værestederne og dels mindreforbrug vedrørende projekter.

 

Mindreforbruget på 7,4 mill. kr. på anlæg skyldes, at der endnu ikke er bogført udgifter på området i indeværende år.

 

7 måneders regnskabet på bevillingsområdet Stofafhængige udviser et samlet mindreforbrug på 57,1 mill. kr. fordelt med 53,2 mill. kr. på drift og 3,9 mill. kr. på anlæg.

 

Mindreforbruget er sammensat af flere forskellige faktorer. De væsentligste forklaringer er et merforbrug på 14,8 mill. kr. på Pleje og omsorg m .v. til ældre og handicappede. Merforbruget skyldes tekniske fejl i KØR. Korrigeret budget på Pleje og omsorg udgør i alt 24,2 mill. kr., hvilket efter 7 måneder svarer til 14,1 mill. kr. Der er således et merforbrug i 7 måneders regnskabet på 0,7 mill. kr. som skyldes øvrig drift på institutionen E-huset og bortfald af budget vedrørende demografimidler.

 

Merforbruget opvejes af et mindreforbrug på 31,3 mill. kr. som vedrører bevillingen 4x10 mill. kr. til etablering af boliger til svage grupper. På grund af lang planlægningsperiode og projektteringstid for byggeprojekterne, hvor der kan gå flere år fra en beslutning om projekterne til den faktiske anvendelse af de disponerede midler finder sted. Et mindreforbrug på 16,4 mill. kr. som vedrører refusion fra staten og skyldes en forskydning i forbruget i forhold til det periodiserede budget, samt et mindreforbrug på 8,1 mill. kr. som dels skyldes et mindreforbrug på 6,9 mill. kr. i forbindelse med et særtilskud fra Socialministeriet på i alt 11,9 mill. kr., som er udbetalt og dels et mindreforbrug på 1,2 mill. kr., som kan henføres til behandlingsinstitutionernes og rådgivningsinstitutionernes øvrige drift.

 

Herudover er der mindreforbrug på 5,1 mill. kr. som skyldes endnu ikke anvendte midler til kompetenceudvikling samt mindreforbrug på 5,0 mill. kr. som primært skyldes ikke igangsatte boligsociale projekter og løn, som endnu ikke er konteret.

 

På bevillingsområdet Handicappede ses et merforbrug på 23,2 mill. kr. på driften og et mindreforbrug på anlæg på 5,3 mill. kr., der giver et samlet merforbrug på 17,9 mill. kr.

 

Merforbruget skyldes primært, at 7 måneders regnskabet tager udgangspunkt i det periodiserede budget, som er udregnet på baggrund af forbrugsmønsteret fra 2005 på funktionsniveau og at forbruget ligger mere jævnt i 2006. Årsagen til dette er, at der ikke er den nødvendige regelmæssighed i forbruget fra år til år, samt at problemerne med den elektroniske fakturering i 2005 medførte, at forbrug i 2005 vedrørende køb og salg af pladser lå meget sent i året.

 

De største afvigelser vedrører Pleje og omsorg m.v. af ældre og handicappede med et merforbrug på 36,3 mill. kr. pga. en stigning i de visiterede timer til hjemmeplejen, Forebyggende foranstaltninger og døgninstitutioner med et mindreforbrug på 34,5 mill. kr. pga. tilførsel af 42,7 mill. kr. i forbindelse med nedbringelse af ventelister. Botilbud for voksne udviser et merforbrug på 28,5 mill. kr. og Kontaktperson- og ledsageordninger udviser et merforbrug på 5,7 mill. kr.

 

Området Administration udviser et mindreforbrug på driften på 31,3 mill. kr.

 

Mindreforbruget på driften skyldes bl.a. et mindreforbrug vedrørende Administrationsbygninger på 8,8 mill. kr. hvor det ved strukturomlægningen i Københavns Kommune ikke har været afklaret, hvilke lejemål og hvilken husleje Socialforvaltningen skulle betale af den gamle Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltnings lejemål og husleje.

 

Mindreforbruget på driften skyldes ligeledes et mindreforbrug vedrørende Sekretariat og forvaltninger på 21,7 mill. kr., dette kan primært forklares med den usikkerhed, der ligger i periodisering af budgettet på baggrund af tidligere års forbrug. Dette gælder i særlig grad for 2006 som følge af strukturomlægningen i Københavns Kommune, idet der må forventes at være et andet forbrugsmønster vedrørende Administration i den nye Socialforvaltning end i den gamle Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltning.

 

Mål og resultater (jf. bilag 1, 2 og 3)

Socialforvaltningen følger op på de politisk vedtagne mål, der fremgår af budget 2006.

 

Der findes 6 mål i budget 2006, der følges op på i forbindelse med regnskabsprognoserne. To af målene er opfyldt med 100 pct. eller derover, to af målene er opfyldt med over 80 pct. og et mål har en målopfyldelse på under 60 pct., da målet afhænger af, at Tryghedsplanen implementeres. Det sidste mål kan først opgøres ved årets udgang og først der kan målopfyldelsen oplyses. 

 

Jf. i øvrigt bilag 1, 2 og 3.

 

Aktivitetstal og enhedspriser (jf. bilag 1, 2 og 4)

I forbindelse med den nye budgetmodel skal forvaltningerne følge op på de aktivitetstal og enhedspriser, der fremgår af ydelseskatalogerne i budgettet, jf. 2006.

 

De forventede og realiserede aktivitetstal indgår i det forventede regnskab, jf. bilag 1 samt 7 måneder regnskab, jf. bilag 2. Herudover beder Økonomiforvaltningen om opfølgning på enhedspriser og aktivitetstal på de områder, hvor det er muligt, jf. bilag 4.

 

Under de væsentligste problemstillinger i det forventede regnskab fremhæves områder med meget vanskelige problemstillinger. De største problemstillinger ligger på pleje og omsor g af handicappede samt hjælpemidler. De to områder vil derfor blive gennemgået her.

 

Aktivitetstal og enhedspriser

2005

2006

2006

2006

Procentvis afvigelse

Hjemmeplejen

Realiseret

(i 2005 p/l)

Korrigeret Budget

Forventet  inden overf. til 2007

Forventet

efter overf. til 2007

 

 

Praktisk hjemmepleje - antal

2.113

2.361

2.361

2.361

0,0 pct.

Enhedspris i 1.000 kr.

42,7

22,5

27,6

27,6

22,7 pct.

Personlig hjemmepleje - antal

965

1.172

1.172

1.172

0,0 pct.

Enhedspris i 1.000 kr.

62,4

68,1

83,5

83,5

22,6 pct.

Kilde: Socialforvaltningens afregningssystemer, SOFDW, TOP-systemet, samt Socialforvaltningens egen opgørelse over forventede budgetændringer i 2006.

 

 

Der forventes et merforbrug på hjemmeplejeområdet på 30,0 mill. kr. 

 

Merforbruget vedrører handicapcentrenes hjemmepleje og sygepleje. Merforbruget på hjemmeplejen skyldes, at stadigt flere borgere vælger ydelser efter de særlige ordninger vedrørende §§ 75 og 76 (selvvalgt hjemmepleje), samt at der visiteres for mange timer i forhold til serviceniveauet. Det er vurderingen, at antallet af visiterede timer skal analyseres nærmere med henblik på at tilpasse til serviceniveauet.

Endvidere er der et stigende antal meget ressourcekrævende enkeltsager, primært når borgere vælger selvvalgt hjemmepleje. Dette ses typisk ved, at en ægtefælle bliver ansat til at tage sig af sin mand eller kone. Der er en tendens til, at centrene ansætter ægtefællen som fuldtidsplejer, selvom modtageren af plejen er visiteret til mindre end 37 timer.

Dertil kommer problemer med rekruttering og et højt sygefravær og dermed et stort forbrug af vikarer.

 

 

Aktivitetstal og enhedspriser

2005

2006

2006

2006

Procentvis afvigelse

Hjælpemidler

Realiseret

(i 2005 p/l)

Korrigeret Budget

Forventet

inden overf. til 2007

Forventet

efter overf. til 2007

 

 

Hjælpemidler - antal

-

12.760,8

12.760,8

12.760,8

0,0 pct.

Enhedspris i 1.000 kr.

-

7,8

8,38

8,38

7,4 pct.

Kilde: SOFDW samt Socialforvaltningens egen opgørelse over forventede budgetændringer i 2006.

 

Der forventes et merforbrug på 7,1 mill. kr. Merforbruget fordeler sig med et merforbrug på 2,7 mill. kr. vedrørende hjælpemidler, 2,5 mill. kr. vedrørende invalidebiler, 1,2 mill. kr. vedrørende følgeudgifter ved køb og salg af pladser. Endvidere forventes afregningen med Sundhedsforvaltningen at medføre et merforbrug på 0,7 mill. kr. på handicapområdet.

 

På hjælpemiddelområdet skyldes merforbruget øgede udgifter til benproteser og diabetes.

 

Vedrørende invalidebiler skyldes det forventede merforbrug, at behandlingstiden på bilsager i 2005 var uforudset lang, og at der dermed er mange invalidebiler som er bevilliget i 2005, men som først kommer til udbetaling i 2006. Denne forklaring understøttes af et mindreforbrug i regnskab 2005 på 1,4 mill. kr.

 

Opfølgning på undersøgelse af forventet merforbrug i 2003 i Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen og muligheder for bedre styring og prognoser

Ud af de 19 initiativer, der følges op på, er 16 initiativer på nuværende tidspunkt fuldt implementeret og er derfor udgået af forvaltningens opfølgning i denne prognose samt fremover.

 

Tilbage er de sidste 3 initiativer, hvor det ene er afsluttet og de to sidste forventes afsluttet til september 2006.

 

Initiativerne vedrører et økonomistyringsprojekt på bevillingsområdet Børnefamilier med særlige behov samt oprettelse af en database over antallet af købte og solgte pladser, enhedspriser og amter mv. på bevillingsområdet Handicappede. Herudover vil børnehandicapområdet være omfattet af følgende tiltag under bevillingsområdet Børnefamilier med særlige behov:

 

 

Opgørelse over antal rådhusansatte

Ifølge Økonomiforvaltningens indkaldelse til regnskabsprognose pr. august 2006 skal forvaltningerne halvårligt offentliggøre udviklingen i antal ansatte i rådhusforvaltningerne.

 

Normeringen i Socialforvaltningens Sekretariat og Direktion, pr. 1. januar 2006 og pr. 1. juli 2006 fremgår af nedenstående tabel.

 

Normeringer

Pr. 1. januar 2006

Pr. 1. juli 2006

Sekretariat (inkl. Sekretariatschef og elev)

15

16

Direktionen

3

4

I alt

18

20

                                               

 

MILJØVURDERING

Sagstypen er ikke omfattet af Socialforvaltningens positivliste over sager, der skal miljøvurderes.

 

ØKONOMI

Jf. sagsfremstillingen

 

ANDRE KONSEKVENSER

Der er ingen øvrige konsekvenser

 

HØRING

Ingen

 

BILAG

  1. Forventet regnskab 2006 pr. august
  2. 7 måneders regnskab 2006
  3. Opfølgning på mål og resultater
  4. Oversigt over bruttoopgørelse, aktivitetstal og serviceudgifter
  5. Redegørelse for udeståender i forbindelse med strukturændringen

 

 

Grethe Munk                       /                     Sven Bjerre