Borgerrepræsentationen
DAGSORDEN
for Ordinært møde torsdag den 3. november 2005
BR 606/05
Medlemsforslag at Københavns kommune retter henvendelse til beskæftigelsesministeren, med henblik på at få mulighed for at lave et forsøg med extraordinær ansættelse af ledige i ordinære stillinger
Medlemsforslag at Københavns kommune retter
henvendelse til beskæftigelsesministeren, med henblik på at få mulighed for at
lave et forsøg med extraordinær ansættelse af ledige i ordinære
stillinger
(Stillet af Per Bregengaard, Jens Kjær Christensen, Rikke Fog-Møller, Bente Møller og Mikkel Warming (alle Ø)):
Det foreslås, at Borgerrepræsentationen
beslutter,
at Københavns kommune retter
henvendelse til beskæftigelsesministeren, med henblik på at få mulighed for at
lave et forsøg med extraordinær ansættelse af ledige i ordinære stillinger, med
en medfinansiering fra staten, idet det stort set er gratis at ansætte
arbejdsløse. Flere ansatte vil betyde bedre velfærd for borgerne og bedre
arbejdsmiljø for alle ansatte.
INDSTILLING
(Stillet af Per Bregengaard, Jens Kjær
Christensen, Rikke Fog-Møller, Bente Møller og Mikkel Warming (alle
Ø).
Det foreslås, at Borgerrepræsentationen
beslutter,
at Københavns kommune retter henvendelse til
beskæftigelsesministeren, med henblik på at få mulighed for at lave et forsøg
med extraordinær ansættelse af ledige i ordinære stillinger, med en
medfinansiering fra staten, idet det stort set er gratis at ansætte arbejdsløse.
Flere ansatte vil betyde bedre velfærd for borgerne og bedre arbejdsmiljø for
alle ansatte.
Motivering:
Kommunens ansatte oplever et stort
arbejdspres, som det fremgår af Personalepolitisk regnskab, hvor 56 pct. mener, at arbejdsmængden er belastende, mens 46
pct. mener, at arbejdstempoet belaster dem.
Der løbes stærkere og stærkere
i de kommunale institutioner, skoler og lokalcentre og plejehjem, hvilket også
betyder at borgerne oplever dårligere service.
Enhedslisten foreslår derfor,
at kommunen ansætter flere til at sikre bedre service og bedre arbejdsmiljø.
Beskæftigelsesministeren har i henhold til
"Lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats" mulighed
for efter § 4 at "fastsætte regler om gennemførelse af forsøgs- og
udviklingsinitiativer inden for beskæftigelsesindsatsen".
Hvad koster det at ansætte en arbejdsløs i
den offentlige sektor?
Et par eksempler:
1) Til en årsløn på 220.000 kr. - en typisk
begyndelsesløn i det offentlige - kommer alle pengene ind igen:
Der spares
dagpenge |
166.600
kr. |
|
17.600
kr. |
|
8.140
kr. |
|
5.532
kr. |
|
22.500
kr. |
|
220.372
kr. |
|
372
kr. |
ved at give en arbejdsløs et job til 220.000
kr.
2) Til en årsløn på 250.000 kr. -
gennemsnitslønnen i det offentlige - kommer næsten alle pengene ind igen:
Der spares
dagpenge |
166.600
kr. |
|
20.000
kr. |
|
17.905
kr. |
|
9.099
kr. |
|
22.500
kr. |
|
236.104
kr. |
|
13.896
kr. |
at give en arbejdsløs et job til 250.000 kr.
Ud over lønnen er der selvfølgelig udgifter
til pension, arbejdsplads m.m. Modsat er der ikke regnet med sparede sociale
udgifter, f.eks. mindre boligsikring, mindre rabat i daginstitutionen og sparede
sundhedsudgifter.
En forudsætning for gennemførelsen af
forslaget er, at staten - beskæftigelsesministeren - går aktivt ind i forsøget
ved at tilføre Københavns Kommune de sparede arbejdsløshedsdagpenge, den øgede
statsskat samt provenuet ved merindtægten på moms og afgifter.
Begrundelse:
Ved at gennemføre dette forsøg vil der opnås
flere fordele:
1) Arbejdsløse sikres beskæftigelse i
ordinære jobs.
2) Passive udbetalinger af
overførselsindkomster bliver aktive.
3) Serviceniveauet over for børn/unge og
ældre kan forbedres.
4) Forslaget er stort set udgiftsneutralt for
stat og kommune.