Økonomiudvalget
DAGSORDEN
for ordinært møde tirsdag den 16. august 2005
J.nr.
ØU 312/2005
8. Medlemsforslag om indførsel af nyt kriterium i forbindelse med udbud af opgaver og indgåelse af købsaftaler (BR 385/05)
INDSTILLING
Økonomiforvaltningen indstiller, at
Økonomiudvalget anbefaler, at Borgerrepræsentationen
godkender
at forslaget ikke kan vedtages, idet det er i
modstrid med gældende EU-regler
at nærværende redegørelse tages
til efterretning.
RESUME
Dette forslag blev behandlet på mødet i Borgerrepræsentationen den 15. juni 2005. Det blev foreslået, at Økonomiforvaltningen indfører et krav om, at virksomheder, som udnytter sin placering i såkaldte skattelylande, ikke vælges, som leverandører til Københavns Kommune, samt at forvaltningerne skal oplyse om bydende firmaers ejerskabsstruktur.
Under
behandlingen på mødet blev forslaget henvist til Økonomiudvalget efter
Økonomiforvaltningens fremlæggelse af notat fra forvaltningens advokat på
EU-området.
Baggrunden for forslaget er affødt af
Accenture-sagen og dette firmas tilknytning til et lavbeskatningsland. Man har
derfor ønsket, at der skal være mulighed for at fravælge leverandører, som
udnytter sin placering i såkaldte skattelylande.
Imidlertid er dette ikke lovligt, idet det
ville stride mod EU's udbudsregler, samt de grundlæggende principper om
ligebehandling, den frie udveksling af tjenesteydelser og etableringsretten.
Det er derfor ikke muligt for en offentlig
virksomhed at stille krav om, at en leverandør ikke må have etableret sig med
hovedsæde i et lavbeskatningsland.
SAGSBESKRIVELSE
På Borgerrepræsentationsmødet blev fremlagt
et notat fra vor advokat på EU-området, hvorfra blev
citeret:
1) Ser
man på udvælgelseskriterierne, er det et krav, at hvert
udvælgelseskriterium sigter på en bedømmelse af virksomhedernes egnethed i
forhold til den udbudte kontrakt. Udvælgelseskriterier, der ikke er egnede til
dette formål, er ikke lovlige efter EU's udbudsdirektiv.
Om en virksomhed er placeret i et
lavbeskatningsland eller i øvrigt, hvorledes virksomhedens ejerskabsstruktur er,
gør ikke virksomheden mere eller mindre egnet til at udføre en udbudt kontrakt.
Disse forhold kan derfor ikke inddrages som udvælgelseskriterier.
Hverken i forhold til kontraktkrav eller ved
udbudsprocedurer uden for udbudsdirektivet er det […] muligt at udelukke
virksomheder - eller at ophæve allerede indgåede kontrakter - med grundlag i det
forhold, at virksomheden udnytter sin placering i et lavbeskatningsland, så
længe dette foregår inden for lovens rammer. En sådan udelukkelse – eller at
virksomhedens placering inddrages i det hele taget – vil være i strid med
grundlæggende EU-principper om ligebehandling, den frie udveksling af
tjenesteydelser og etableringsretten.
2)
[….] vil der efter min vurdering normalt ikke kunne være lovlige og saglige
formål, som tilstrækkeligt kan begrunde, at en udbyder ved et EU-udbud beder
virksomhederne om at levere oplysninger om deres ejerskabsstruktur. De enkelte
forvaltninger i Københavns Kommune vil således ikke ved det enkelte EU-udbud
lovligt kunne tilvejebringe de oplysninger om ejerskabsstruktur, som ved
medlemsforslaget forudsættes fremlagt for de politiske udvalg og
Borgerrepræsentationen.
Under behandlingen i BR blev det fremført, at
kommunen i forvejen stiller miljømæssige og etiske krav, og at man derfor
stiller sig tvivlende over for, at et sådant forslag om fravælgelse af
leverandører med tilknytning til lavbeskatningslande er i strid med EU's
lovgivning.
Økonomiforvaltningen har derfor bedt
advokaten komme med en supplerende redegørelse, med særlig hensyntagen til de
fremkomne udtalelser, hvorfra kan citeres:
Udgangspunktet for EU's udbudsregler er, at
en offentlig myndighed kun må vælge ud fra økonomiske hensyn . . . I de senere år er der dog sket en vis
opblødning, således at en myndighed også har lov til at inddrage mere brede
samfundshensyn . . . Det betyder imidlertid ikke, at der nu er frit slag til at
inddrage ikke-økonomiske (politiske, etiske eller samfundsmæssige)
hensyn.
. .
.ikke-økonomiske hensyn (kan) normalt kun inddrages i snæver tilknytning til den
efterspurgte vare/ydelse og ikke bredt i relation til den enkelte leverandørs
forhold i øvrigt. . . Ejerskabsstruktur og leverandørens evt. udnyttelse af
lovlige skattefordele og -konstruktioner er forhold, som ikke angår det produkt
eller den ydelse, som leveres. . . I relation til sådanne forhold står også
grundlæggende principper om ligebehandling, den frie udveksling af
tjenesteydelser og etableringsretten i vejen for, at en offentlig myndighed
stiller krav om, at en leverandør fx ikke må have etableret sig med hovedsæde i
et lavbeskatningsland.
Økonomiforvaltningen er derfor af den sikre
overbevisning at forslaget strider mod de grundlæggende EU-regler, og derfor
ikke kan vedtages.
ØKONOMI
Ingen økonomiske
konsekvenser
MILJØVURDERING
-
ANDRE KONSEKVENSER
-
HØRING
-
BILAG
Medlemsforslag BR
385/05
Notat fra advokat Lise Groesmeyer af 13/6/05
Supplerende redegørelse fra adv. Groesmeyer
af 18/7/05
Erik Jacobsen
/Bjarne
Winge