Unge i Ungdomsskolens 10. klasse vælger gerne en erhvervsuddannelse
Statsministerens lagde i sin nytårstale vægt på, at erhvervsuddannelserne skal være førstevalget for flere unge i dag.
På Ungdomsskolen i København oplever man dog allerede succes med at få de unge, der afslutter 10. Klasse, til at starte på en erhvervsuddannelse.
17-årige Augusta Hermine Jakobsen gik i 10. Klasse på ungdomsskolen i København i skoleåret 21/22. Hun er en af de unge, der efterfølgende har søgt ind på erhvervsuddannelse og læser i dag til bygningssnedker. For den tidligere elev blev 10. klasse på ungdomsskolen det helt store vendepunkt.
- I 9. klasse var jeg skoletræt, umotiveret og vidste ikke hvad jeg ville med mit liv. Min uddannelsesvejleder foreslog, at jeg tog en 10. Klasse på Ungdomsskolen, og i starten tænkte jeg, at det gad jeg ikke. Jeg var så ked af det hele, at jeg endte med at sige: Nu gør jeg det bare, og det endte med at være det bedste år af mit liv. Jeg havde de bedste lærere, der hjalp mig med at opnå mine mål om, at få bedre karakterer og finde ud af hvad jeg ville med mit liv. Det fik mig til at starte på en erhvervsuddannelse, fortæller Augusta Hermine Jakobsen.
Der er en god forklaring
Børne- og ungdomsudvalget i Københavns Kommune har et mål om, at 20 procent af de københavnske unge, der afslutter en 9. eller en 10. Klasse i 2023 skal søge ind på en erhvervsuddannelse. Det mål er dog langtfra opfyldt i dag.
Ifølge de seneste tal har kun 11, 4 procent af de unge, der har afsluttet en 9. eller 10. Klasse i Københavns Kommune efterfølgende søgt en erhvervsuddannelse i 2022.
På ungdomsskolen oplever man et andet billede. Her startede 23 procent af de unge på en erhvervsuddannelse i 2021 efter almen 10. klasse.
Ifølge Gunver Moll Biering der er områdeleder for 10. Klasse i Københavns Kommune er der en god grundt til, at flere vælger en erhvervsuddannelse efter 10. klasse på Ungdomsskolen.
- En af grundene til, at 10. Klasse i Ungdomsskolen i Københavns Kommune lykkedes med at få de unge til at søge ind på en erhvervsuddannelse er, at vi ikke kun prioriterer de boglige fag på skemaet. Vi udbyder linjer med eksempelvis sport, kunst og mediefag. På den måde får eleverne øjne op for, at de kan bringe nogle af deres andre kompetencer i spil og føler sig både set og anerkendt for dette. Disse fag kan også i høj grad være med til at understøtte de unges udvikling i både de boglige og ikke-boglige fag, fortæller Gunver Moll Biering.
Kontakt
Dianna Maria Simonsen Smith
Pressekonsulent
Børne- og Ungdomsforvaltningen