Stor analyse: Uden massive investeringer sander hovedstaden til i trafik
Allerede i dag er både cykelstier, vejnet og den kollektive transport ved at blive overbelastet, og sidste år konkluderede første del af en stor tværgående regional analyse af mobiliteten i hovedstadsområdet, at det bliver værre, hvis der ikke gøres noget for at begrænse trængslen.
Nu er anden del af analysen, der er lavet i et samarbejde mellem de 29 hovedstadskommuner i KKR Hovedstaden og Region Hovedstaden, klar. Den peger på mulige scenarier, der kan påvirke udviklingen – og regner på effekterne både med og uden kørselsafgift.
Udfordringerne i hovedstadsområdet kalder på et tværgående blik og markante investeringer i infrastruktur og mobilitetsløsninger, forklarer borgmester i Albertslund Kommune og formand for KKR Hovedstaden, Steen Christiansen (S):
“Det er vigtigt, at vi ser på løsninger på tværs af kommunerne, og hvor vi vil hen, i fællesskab. Herunder, hvor der er særligt behov for at styrke den kollektive og aktive transport, og hvor adfærdsmæssige greb kan spille en rolle. Analysen har vist os mulighederne, men hvor der skal investeres, er det vi nu skal tage hul på at finde ud af i fællesskab.”
Analysen er opdelt i to hovedscenarier, der begge er beregnet med og uden kørselsafgifter. I det første scenarie investeres der massivt i den kollektive transport, og det er særlig godt for arbejdspendlingen. F.eks. etableres der en S-togtunnel mellem Hellerup og København, flere nye metro- og BRT-linjer og et fuldt udbygget supercykelstinet.
I det andet scenarie sænkes hastigheden på bynære motorveje samt veje i byerne, supercykelstierne udbygges, og der investeres i bedre udnyttelse af nuværende infrastruktur fremfor store nyanlæg. Dermed reduceres støjen, og den aktive transport stiger - begge dele er godt for sundheden.
Teknik- og miljøborgmester i København Line Barfod (EL), udtaler:
”Analysen viser, at der er flere muligheder for at få gode effekter – på støj, forurening og fremkommelighed, hvor vi skaber plads på vejene til den nødvendige biltrafik som erhvervs- og varekørsel – og så har det indvirkning på vores sundhed og livskvalitet, når vi cykler og går mere i stedet for at sidde i kø i en bil. Supercykelstier har allerede vist, at det kan få mange til at cykle i stedet for at tage bilen, så det kan kun gå for langsomt med at udbygge supercykelstinetværket,” siger hun.
Kørselsafgift forstærker effekten
I scenarierne med kørselsafgifter vil antallet af ture med kollektiv transport stige – med hele 19 procent, hvis afgiften indføres samtidig med initiativerne.
Med en kørselsafgift vil begge scenarier kunne indbringe cirka 15 milliarder kroner årligt, hvis de gennemføres. I analysen er der ikke taget stilling til, om provenuet f.eks. skal tilbageføres til bilejerne i form af lavere bilafgifter, eller om det skal tilbageføres til anlæg af ny infrastruktur i regionen.
Samarbejde er centralt
Regionsrådsformand i Region Hovedstaden Lars Gaardhøj (S), lægger ligeledes vægt på, at trængselsudfordringerne kun kan løses, hvis man ser på hele hovedstadsområdet i sammenhæng:
”Hvis vi skal undgå, at borgerne kommer til at spilde enorme mængder af tid og ressourcer i lange køer på vejene, så skal vi gøre det nemmere at komme på tværs af regionen uden bil, og der er et stærkt kollektivt transportnet helt afgørende. Investerer vi i den kollektive trafik, så kan vi faktisk se, at det rykker passagerer fra bilerne over i det kollektive.”
Han bakkes op af Karsten Längerich (V), der er næstformand i KKR Hovedstaden og borgmester i Allerød Kommune. Han mener, at indsatserne skal laves i et tæt samarbejde. For:
”Det er vigtigt, at vi ser på løsninger på tværs af kommunerne, og netop dét er vi gode til i KKR Hovedstaden, og vi er klar til at tage arbejdshandskerne på. Men en ting er sikkert, vi skal have staten på banen med yderligere investeringer i kollektiv transport, veje og cykelinfrastruktur i hovedstadsområdet. Der skal tænkes både i kapacitet og kvalitet, så der er et reelt alternativ til at sidde i kø i sin bil,” siger han.
Analysens resultater skal nu fremlægges politisk og vil indgå som en del af vidensgrundlaget i den videre proces med at udarbejde en mobilitets- og infrastrukturstrategi samt udpegelse af fælles prioriterede mobilitets- og infrastrukturprojekter for de 29 kommuner i KKR Hovedstaden.
Kontakt:
Line Barfod – pressetelefonen i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune: 23 27 80 90, e-mail: presse@tmf.kk.dk
Lars Gaardhøj - pressevagten i Region Hovedstaden: 70 20 95 88, e-mail presse@regionh.dk
Steen Christiansen kan kontaktes på: 4368 6001, e-mail steen.christiansen@albertslund.dk
Karsten Längerich kan kontaktes på: 3061 7741, e-mail: karl@alleroed.dk