Ny model skal give skoler og dagtilbud lettere adgang til specialfaglige kompetencer

Den tværfaglige support til skoler og dagtilbud er organiseret i fem større områder. Her sidder supportmedarbejdere, som fx sundhedsplejersker, psykologer, tale/høre-konsulenter og fysio- og ergoterapeuter, som arbejder på tværs af flere bydele og understøtter skoler og dagtilbud i forhold til børn med særlige behov.
Politikerne i Københavns Børne- og Ungdomsudvalg ønsker, at supportmedarbejderne får et endnu tættere samarbejde med skoler og dagtilbud, og derfor sender de nu en ny supportmodel med 14 lokale supportteams i høring, som dog fortsat vil være organiseret under de nuværende fem områdeforvaltninger for at sikre en ensartet kvalitet i den støtte, der tilbydes over hele byen.
Beslutningen tager afsæt i 6 bærende principper for den tværgående support, som politikerne samtidig godkendte:
- Supporten skal give tidlig hjælp og understøtte samarbejdet med familierne.
- Supportens indsatser skal altid have afsæt i læringsmiljøet.
- Supporten skal være let tilgængelig hjælp af forældre, pædagoger, lærere og den lokale ledelse.
- Supporten skal sikre et helhedssyn med en bred vifte af supplerende fagligheder.
- Supporten skal have enkle og hurtige arbejdsgange.
- Supporten skal bidrage til kapacitetsopbygning i dagtilbud og skoler.
Meningen er mere nærhed og samarbejde
Den nye organisering med lokale supportteams skal gøre det nemmere for skoler og dagtilbud at få den rette hjælp og støtte til børn med særlige behov.
De 14 nye supportteams vil fortsat bestå af medarbejdere med en bred vifte af specialfaglige kompetencer. Udgangspunktet er, at medarbejderne vil skulle bruge mere tid – ca. 80 % af deres arbejdstid – på et tæt samarbejde med pædagoger og lærere i deres lokalområde om at give børnene den bedst mulige støtte.
Ved at samle støtten lokalt i 14 faste teams er det meningen, at skoler og dagtilbud fortsat oplever at have et stærkt fagligt miljø at trække på. Samtidig får både børn, forældre og medarbejdere hurtigere og lettere adgang til den specialpædagogiske ekspertise.
Den nye måde at organisere de specialfaglige kompetencer på skal nu i høring. Besluttes den nye model efter høringsprocessen, vil den skulle træde i kraft ved skolestart i august 2025.
Se hele den politiske indstilling
Dagsordenspunkt til møde i Børne- og Ungdomsudvalget den 12. marts 2025
En del af indsatsen Mangfoldige børnefællesskaber
Den nye supportmodel er en del af nogle omlægninger i - og omkring - byens skoler, som frem mod 2036 skal medføre, at flere af de børn, som i dag henvises til specialtilbud, kan blive i den lokale skole eller dagtilbud.
Samlet set går omlægningerne under navnet ‘Mangfoldige børnefællesskaber’.
Kontakt
Pressetelefonen i Børne - og Ungdomsforvaltningen
Modtager ikke sms.