Nu bliver affaldskurvene fuglesikret i brokvartererne
Københavnere i brokvartererne skal vænne sig til et nyt syn. Mange af de små, runde københavnerkurve bliver for tiden udskiftet med såkaldte pizzakurve. Pizzakurven er firkantet og noget højere end københavnerkurven. Den kan rumme markant mere affald end dens forgænger. Pizzakurvens design gør det muligt at smide en hel pizzabakke ud i ét hug. Deraf navnet.
I løbet af oktober bliver der udskiftet affaldskurve i Bispebjerg, Vanløse og Indre By samt på Nørrebro og Østerbro. Kurvene udskiftes ikke 1:1. Det betyder, at der nogle steder bliver lidt længere til en affaldskurv, fortæller Jakob Hjuler Tamsmark, enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen.
- Det skal være nemt at komme af med sit affald i København. Efter udskiftningen skal københavnerne nogle steder gå lidt længere med affaldet, men til gengæld bliver de så mødt af større kurve med plads til meget mere affald. Vi kommer til at holde øje med, om affaldskurvene er placeret mest hensigtsmæssigt. Er de ikke det, kan de godt blive flyttet, siger Jakob Hjuler Tamsmark.
I alt nedtages 279 københavnerkurve i sidste etape af udskiftningen. De erstattes af 51 pizzakurve. På Nørrebro Station bliver 25 københavnerkurve erstattet af fem pizzakurve og på Nørrebrogade må 31 københavnerkurve lade livet til fordel for syv pizzakurve, som skal supplere de 10, der står der i forvejen.
Pizzakurven har en række fordele sammenlignet med københavnerkurven, der stadig findes flere end 3.500 af på tværs af byen. Pizzakurven er større, den har låg, så fuglene ikke kan snappe affald, og så kan den maskintømmes. Det er godt for renholdelsesmedarbejdernes arbejdsmiljø.
Teknik- og Miljøforvaltningen tilstræber kun at have én type kurv i et område for at undgå dobbeltkørsel. Københavnerkurven og pizzakurven tømmes nemlig af to forskellige biler. Pizzakurven er udstyret med sensorer, så Københavns Kommune kan følge med i, hvor hurtigt de enkelte kurve bliver fyldt og planlægge tømningsfrekvensen herefter. Den øgede planlægning reducerer driftsomkostningerne. Noget, Teknik- og Miljøforvaltningen blev pålagt at gøre, efter en analyse fra eksterne konsulenter viste, at forvaltningen kan arbejde mere effektivt med håndtering og tømning af affaldskurve. Udskiftningen af godt 840 runde københavnerkurve til fordel for knap 340 pizzakurve reducerer antallet af faktiske affaldskurve i byen med 9 %, men til gengæld øges den samlede kapacitet med 7 %.