Arkivnyhed - Kan være forældet

Jobmesse skaffer hænder til den travle julemåned

Øget aktivitet i julemåneden skaber behov for ekstra personale mange steder. Derfor inviterede BIF til jobmesse den 10. november. Her mødtes 16 virksomheder og ca. 400 jobsøgende for at drøfte jobmuligheder i oplevelses- og handelsbranchen.

Det er den tid på året, hvor mange virksomheder har brug for ekstra hænder til den travle julemåned. Samtidig har en hel del virksomheder i hotel- og restaurationsbranchen fortsat et stort og uopfyldt behov for arbejdskraft.

Derfor slog Jobcenter København og Københavns Erhvervshus onsdag d. 10. november dørene op for en ”julejobmesse” i DGI-Byen. Her kunne 16 virksomheder i oplevelses- og handelsbranchen møde omkring 400 jobsøgende københavnere og drøfte jobmuligheder – og forhåbentlig finde hinanden i gode jobmatch.

De ledige københavnere er udvalgt, så deres kompetencer og erfaringer matcher det, som virksomhederne på jobmessen efterspørger. Det gælder bl.a. Mirjam. Hun har erfaring som eventkoordinator, og har været ledig siden juli.

”Jeg har talt med flere af virksomhederne her på messen, som har masser af spændende events, fx Scandic, Tivoli og Rekom. Så dem skal jeg helt sikkert sende ansøgninger til, nu hvor jeg har talt med dem. Det er fantastisk at kunne tale sammen direkte og mærke, om der er kemi – det går jo begge veje. Men jeg er også nysgerrig på andre muligheder. Jeg har fx talt med Happy Helper og fået øjnene op for, hvor fleksibelt et rengøringsjob kan være, når man selv kan bestemme, hvor mange timer man vil arbejde”, siger hun.

En af de virksomheder, der har mange åbne stillinger i denne tid, er Arp-Hansen Hotel Group. På standen stod HR-partner Julia Skafte, som bl.a. er ansvarlig for rekruttering til kædens hoteller. Hun var med for at kunne tale med de mange potentielle nye kolleger face-to-face.

”Vi får set hele mennesket, når vi er her på jobmessen. Det handler jo ikke kun om at tjekke kompetencer af i en boks. Det er vigtigere, at kandidaterne har den rigtige tilgang til service, så skal vi nok lære dem resten. Når vi taler med dem her, kan vi spørge mere ind til dem og mærke, om det er noget, de gerne vil. Vi har talt med i hvert fald 15-20 stykker, som jeg kan se potentiale i, og som vi har opfordret til at søge hos os”, fortæller hun.