Frederiksberg og København ønsker delvis nedrivning af Bispeengbuen
De to kommuner vil nu sammen gå i dialog med Vejdirektoratet og Transportministeriet om muligheden for at realisere den anbefalede løsning.
Fremtiden for Bispeengbuen med dens sekssporede motortrafikvej har været et omdiskuteret emne i Frederiksberg såvel som Københavns Kommune. Flere scenarier har været i spil, men politikerne på både Frederiksberg og Københavns rådhus er nu blevet enige om, at man vil arbejde for en delvis nedrivning. Bispeengbuen er en statsvej. Beslutningen betyder derfor, at de to kommuner vil bede Vejdirektoratet og Transportministeriet om at arbejde videre med den anbefalede løsning, hvor den sydlige del af Bispeengbuens to brofag bliver revet ned, og trafikken samles på det nordlige brofag. Nedrivning forventes ikke at få mærkbar betydning for trafikafviklingen, og efterlader i stedet mulighed for at etablere nye grønne parker og byrum på det stykke, som tidligere var dækket af det sydlige brofag. Selve nedrivningen forventes at påbegynde i år 2027, idet der nu sættes gang i yderligere forundersøgelser forud projektet. Den valgte løsning blokerer ikke for en evt. senere total-nedrivning af Bispeengbuen og en tunnelløsning under jorden.