Fokus på bisiddere
Borgerrådgiveren har lavet en guide om regler på området målrettet kommunens medarbejdere og en guide til bisiddere, som beskriver rollen og giver råd til arbejdet. Formålet er at understøtte et godt og konstruktivt samarbejde mellem borgere, bisiddere og kommune.
Det er kommunens ansvar, at borgerne får den nødvendige vejledning og kender deres rettigheder og pligter og på den måde kan bidrage og gøre deres indflydelse gældende. En del af den vejledning er – for de borgere, der har behov for støtte – oplysning om muligheden for at benytte en bisidder. En bisidder kan nemlig være med til at understøtte samarbejdet og skabe tryghed for de borgere, der har behov for støtte eller bare har et ønske om ekstra øjne og ører under et møde med kommunen.
De to guider er et supplement til den mundtlige vejledning om bisidning, som Borgrådgiveren allerede tilbyder.
Læs KlarRet 27 – Borgerrådgiverens guide om retten til en bisidder
(KlarRet er en guide til kommunens medarbejdere, men alle er velkomne til at læse med).
Læs Borgerrådgiverens guide til bisiddere: Er du bisidder?
Der kan være situationer, hvor en borger måske ikke kan varetage sine egne interesser og ikke har en bisidder at støtte sig til. Her kan det være relevant med en professionel bisidder. Borgerrådgiveren har lavet en oversigt med frivillige bisidderordninger (link), der ligesom de to guider findes på Borgerrådgiverens hjemmeside.
Borgerrådgiveren
Tietgensgade 31A
Klag til Borgerrådgiveren
Til borgere:
Gå til klageblanket (log på med MitID, udfyld og send digitalt)
Til virksomheder:
Gå til klageblanket (log på med din virksomheds MitID/lokal IdP)
E-mail: borgerraadgiveren@kk.dk
Almindelig e-mail sendes ikke krypteret. Vi foreslår derfor, at du skriver sikkert til os (via Digital Post), hvis du sender oplysninger, som bør beskyttes, fx dit cpr-nr. eller oplysninger om private forhold.
Åbningstider
Mandag-fredag kl. 10-15 (eller efter aftale)
Onsdag dog lukket for telefonisk henvendelse.