Evalueringen af dansk Tour-start: Mere end 640.000 tilskuere i København
København var klædt i gult og lagde asfalt til en kæmpe folkefest, da Tour de France blev skudt i gang med enkeltstarten i byens gader den 1. juli. Nu er den samlede nationale evaluering af den danske Grand Départ klar, og her er der sat tal på effekten af at være vært for verdens største cykelløb.
Med evalueringen står det klart, at Touren var en magnet for både københavnere og turister. 640.000 heppede med i Københavns gader og tog del i folkefesten. Samtidig røg turismeforbruget op på 348 mio. kr. alene i København. I alt deltog 1.664.789 tilskuere i folkefesten ved de tre etaper, hvoraf 722.167 var turister, som samlet brugte 757 mio. kr.
”Verdens største cykelløb kom til verdens bedste cykelby og sikke en fest og sikke et fællesskab! Vi skabte en kæmpe gul folkefest med enkeltstarten, cykelfestival i Fælledparken og folkecykelløbet Tour de København, hvor alle var inviteret med. Og som krølle på halen fejrede vi Vingegaards triumf. Det var en magisk sommer, hvor vi virkelig viste, at vi kan lægge by til de helt store internationale begivenheder”, siger overborgmester og bestyrelsesformand for Grand Départ Copenhagen Denmark, Sophie Hæstorp Andersen.
Gul folkefest i København
Evalueringen viser også, at Tour-starten blev anledning til en kæmpe gul folkefest i København. Cykelfestivalen, FestiVélo, i Fælledparken fra 1.-2. juli blev et tilløbsstykke med over 40.000 gæster. Og mere end 50.000 københavnere cyklede med i folkecykelløbet Tour de København, hvor alle fik muligheden for at opleve Tour-ruten, som verdensstjernerne havde tilbagelagt dagen forinden. Københavns Kommune afholdt desuden et cykeltopmøde, hvor en national deklaration med målsætning om 20 procent flere cykelture i 2030 blev besluttet.
Den samlede evaluering indeholder også en holdningsanalyser af Tour-starten i Danmark, som viser, at to tredjedele af danskerne havde en god eller rigtig god oplevelse ved Tour-fejringen, og 75 procent er helt eller delvist enige i, at Tour de France i Danmark var en folkefest.
Tour-budgettet overholdt
Derudover viser evalueringen, at det nationale budget for Interessentskabet, som har stået for at organisere og afvikle Tour-starten i Danmark, er blevet overholdt og kan opgøre en ubrugt reserve.
Medieomtalen af den danske Tour-start nåede hen over perioden juli 2021 til og med juli 2022 knap 80.000 redaktionelle omtaler, hvoraf 60 procent var internationale omtaler. Samlet nåede omtalerne i gennemsnit 76 mio. potentielle læsere om dagen i perioden. Herudover generede Touren i Danmark over 170.000 omtaler på de sociale medier.
Den samlede evalueringsrapport er bestilt og betalt af Grand Départ Copenhagen Denmark I/S og udarbejdet uafhængigt af Geelmuyden Kiese, Epinion, Infomedia, Visit Denmark og Teleselskabet 3.
Læs hele evalueringen på letourcph.dk.
Kontakt
Kontakt til overborgmester og bestyrelsesformand Sophie Hæstorp Andersen via pressekonsulent Simon Kærup tlf. 24926298, mail EL1U@kk.dk
FAKTA
• Evalueringen kan tilgås og downloades på letourcph.dk
• Evalueringen dokumenterer nationale effekter af Grand Départ, og hvordan eventen fx har skabt øget lokal, regional eller national turismeomsætning. Således er der både afsnit med fakta omkring tilskuere, turismeøkonomi, medieanalyse og en holdningsanalyse.
• Københavns Kommune har derudover fået udarbejdet et appendiks til evalueringen med fokus på afviklingen af events i København – cykelfestivalen FestiVélo, Tour de København og cykeltopmødet i BLOX.
• Samarbejdspartnerne i Grand Départ Copenhagen Denmark består af fem danske mål- og startbyer, København, Roskilde, Nyborg, Vejle og Sønderborg, Erhvervsministeriet, Wonderful Copenhagen, VisitDenmark og Sport Event Denmark. Region Hovedstaden, Region Sjælland, og Region Syddanmark giver tilskud til interessentskabet.
• Grand Départ Copenhagen Denmark blev afviklet den 1.-3. juli 2022 og blev indledt med en 13 km enkeltstart i København. Dernæst fulgte 2. etape med 199 km. fra Roskilde til Nyborg og 3. etape med 182 km fra Vejle til Sønderborg.