Arkivnyhed - Kan være forældet

Bløde trafikanter får bedre plads på bekostning af parkeringspladser

11 parkeringspladser må lade livet på den sydligste del af Trekronergade, når Københavns Kommune indretter gaden som cykelgade med fortov i begge sider af vejen.

Den sydligste del af Trekronergade lever i dag sit eget liv mellem togbanen og Carl Jacobsens Vej. Området har de seneste år været præget af byggerier, og vejen fremstår nedslidt med en utidssvarende indretning domineret af parkerede biler. Indretningen går mindre godt i spænd med, at vejen for mange bløde trafikanter er adgangsvej til Sydhavnen og særligt idrætsfaciliteterne omkring Valbyparken.

Derfor planlægger Teknik- og Miljøforvaltningen at indrette området bedre for de bløde trafikanter. Ligesom den resterende del af Trekronergade skal også denne del indrettes som cykelgade, og der etableres to meter brede fortove i begge sider af gaden. Disse tiltag øger trafiksikkerheden for de bløde trafikanter i området, og det er teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) godt tilfreds med:

- Bilerne fylder i dag meget på den sydligste del af Trekronergade, og det kan gøre det utrygt at færdes i området som blød trafikant på et sted, hvor mange skyder genvej under banen. Nu løfter vi området med bredere fortove i begge sider og et vejareal, hvor cyklerne har fortrinsret. Dermed bliver der skabt sammenhæng med resten af Trekronergade, som også indrettes som cykelgade, og dermed gør vi det igen mere attraktivt at vælge cyklen i København. Det er jeg selvfølgelig rigtig glad for, siger Line Barfod.

Grundet pladsforholdene er det nødvendigt at nedlægge 11 bilparkeringspladser. Herved vil der på strækningen mellem Carl Jacobsens Vej og Strømmen være 33 parkeringspladser til biler mod tidligere 44 pladser. For at skabe plads til fortove ændres skråparkeringen til længdeparkering i begge sider af gaden. Forvaltningen vurderer denne løsning som den mest trafiksikre, når man tager det øgede antal cyklende og gående i området i betragtning.

Forvaltningen indarbejder den beskrevne løsning i genopretningsprojektet for Carl Jacobsens Vej med forventet ibrugtagning september 2024.

Fakta

Trekronergade nord for Carl Jacobsens Vej genoprettes i forbindelse med gennemførelse af klimaprojektet for Trekronergade, mens Trekronergade syd for Carl Jacobsens Vej genoprettes sammen med genopretningsprojektet for Carl Jacobsens Vej.

Cykelgader indebærer cykling i blandet trafik, hvor cyklister og bilister deler kørebanen. Det betyder blandt andet, at bilister bør køre med en hastighed svarende til cyklisternes hastighed og at parkering kun er tilladt i afmærkede båse.